Show your projects! Part 3.

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Ja, printje in de hens.

Maar wat ik wil zeggen is dat het voor z'n eigen bestwil is , kan wel lekker eigenwijs blijven maar je leeft maar 1 keer.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Op 28 februari 2007 20:26:39 schreef Henry S.:
Ja, printje in de hens.

Dat is me nog niet gelukt ... wel een niet gezekerde rinkern die door zijn kunststoffen doosje kwam zakken ...
*whoops*

ik heb ook wel eens een print in de vik gehad van een oude telefoon. De ledjes waren weggesmolten en de "oude" elço's knalden als rotjes.

De oorzaak was dat iemand er een pakje sterretjes in had gedaan een aangestoken :|

Anoniem

ach ja, brandt, ik fik buiten wel wat afgeschaafd zaagsel op>:), dan gebeurt dat hopelijk niet met mijn spulletjes:P

Op 28 februari 2007 20:26:39 schreef Henry S.:
Ja, printje in de hens.

maar da's niet zo knap ernstig, ik dacht dat je hele huis samen met de rest van Tytsjerk was afgefikt :p

Eindelijk na lange tijd de schakeling die Pros voor me getekend heeft daadwerkelijk gemaakt. Het is mijn eerste ervaring met electronica en gaatjesprint, daarom nog maar geen foto van de onderkant :P Het is een anti fiets diefstal alarm.(althan's, daarvoor wordt het gebruikt, maar het kan ook op meedere manieren gebruikt worden)

Hier mijn eerste creatie dat waarempel gelijk werkt!

http://groups.msn.com/_Secure/0QgCYDesS1WqJc9tjG5HKCKN07kcOaFU4sWSTI7cTqRZxPRGcyA!1hUIYFgkO!4Q9QinR*hF1Fn9yzkcUy02D*hVvQ!4y0LjJDT7CZb2Oap0/alarm1.JPG

http://groups.msn.com/_Secure/0QgBmDuwSEGsxsBJz2W4o0toLfnwwvll9HkEHQ0M391tekSaVH0uNkgpYxz9VYQHX!5zWpHuhq3P1kRDDnKB*rZm0Ot!*FSUJ7c8N4!zYqzs/alarm2.JPG

Korte uitleg, de kabel lus aan de meest rechter kant zit door een object heen(bv. fiets). Wou je deze willen stelen moet je het doorknippen of kortsluiten, wat allebij het alarm zal inschakelen. De andere lus recht's onder is de sabotage schakelaar van de behuizing. De linker aansluiting is de reset.

Enige wat er aan moet gebeuren is een tor aansluiten op de uitgang zodat er genoeg stroom is om een sirene aan te sturen.

Nogmaal's pros bedankt voor het schema, hoe het werkt is me nog niet helemaal duidelijk maar dankzij de hulp van een andere electronica techneut(handig de juiste buurman) begin ik het te snappen. En het is nog leuk ook, dit geknutsel!

Henry S.

Moderator

Op 28 februari 2007 20:43:40 schreef Andreesie:
ach ja, brandt, ik fik buiten wel wat afgeschaafd zaagsel op>:), dan gebeurt dat hopelijk niet met mijn spulletjes:P

Weltrusten http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/zwaai.gif

Doe maar lekker eigenwijs... |:(

Ezel, steen, oogkleppen...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lucky Luke

Golden Member

Op 28 februari 2007 19:12:51 schreef soundmouse:

ik heb ook nog opzoek naar oude computervoedingen. ik wil ze zo graag vanwege de hoge stroomsterkte die hij levert.

nou, ik heb er wel een zooitje over, ook van een server eentje. (die trekt 6 (of was 't nou 8) Ampere primair op full-load.
kan je na gaan wat je daar op de 3,3V uit aan halen!

gaat asap naar het schroot, dus als je ze wilt hebben moet je vlug zijn.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 3 maart 2007 21:36:04 schreef Lucky luke:
kan je na gaan wat je daar op de 3,3V uit aan halen!

constantaandraad-roodgloeiend-gebraden vinger :p

Zie het gewoon al voor me :P

@soundmouse: is het voor dit soort dingen? maak dan een rigje bij de RSG Lijsterbes!

@Sneeck: ik hoop dat je, naast de alarmschakeling, ook een fatsoenlijk slot gebruikt om je fiets te beveiligen?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 28 februari 2007 21:35:50 schreef Sneeck:
Eindelijk na lange tijd de schakeling die Pros voor me getekend heeft daadwerkelijk gemaakt. Het is mijn eerste ervaring met electronica en gaatjesprint, daarom nog maar geen foto van de onderkant :P Het is een anti fiets diefstal alarm.(althan's, daarvoor wordt het gebruikt, maar het kan ook op meedere manieren gebruikt worden)

Hier mijn eerste creatie dat waarempel gelijk werkt!

[afbeelding]

[afbeelding]

Korte uitleg, de kabel lus aan de meest rechter kant zit door een object heen(bv. fiets). Wou je deze willen stelen moet je het doorknippen of kortsluiten, wat allebij het alarm zal inschakelen. De andere lus recht's onder is de sabotage schakelaar van de behuizing. De linker aansluiting is de reset.

Enige wat er aan moet gebeuren is een tor aansluiten op de uitgang zodat er genoeg stroom is om een sirene aan te sturen.

Nogmaal's pros bedankt voor het schema, hoe het werkt is me nog niet helemaal duidelijk maar dankzij de hulp van een andere electronica techneut(handig de juiste buurman) begin ik het te snappen. En het is nog leuk ook, dit geknutsel!

Wat nou als ik eerst het bestaande draadje op twee plekken strip en doorverbind, en daarna de bestaande draad doorknip?

In je volgende versie kan je mischien wel iets met weerstand draad doen, als de weerstand veranderd dan een alarm geven.

Op 4 maart 2007 12:17:55 schreef Brokencore:
Wat nou als ik eerst het bestaande draadje op twee plekken strip en doorverbind, en daarna de bestaande draad doorknip?

Kijk even op http://www.circuitsonline.net/forum/view/41878#526917 dan merk je dat er rekening mee gehouden is.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 27 februari 2007 20:49:49 schreef Andreesie:
* Andreesie heeft het gevoel dat soundmouse denkt dat ik dat ding zelf heb gebouwd, maar dat is niet zo...
(zou wel willen) en het is gewoon een ventilator:
[afbeelding]
[afbeelding]

(het is wel moeilijk om een goede te vinden, die gratis en goed is. het enigste wat ik hoefde te betalen (lees:krijgen) was de draadjes, voedinkje (uit de rommeldoos) en een oude female-stekker)

mmm...dat je zoiets in je huis durft te hebben!
kan je niet het iemand goed en netje's laten solderen? krimpkousje erom ofzo? dit is best wel gevaarlijk zo!

Anoniem

dat ding is wel veilig hoor, alles komt nergns tegen aan,
(zit ook nog trekontlasting op;))
en de draden van 220V zitten goed vast

Ook aarde? Voor als er iets toch fout gaat? Dat zal wel want dat zit standaard in zo'n pc voedingen.. Aangezien ik zie dat je dezefde stekker gebruikt, zal dat wel goed zitten..

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Henry S.

Moderator

Op 4 maart 2007 15:53:06 schreef RoyKusters:
[...]
mmm...dat je zoiets in je huis durft te hebben!
kan je niet het iemand goed en netje's laten solderen? krimpkousje erom ofzo? dit is best wel gevaarlijk zo!

Zie mijn posts wat dat betreft, maar hij is lekker eigenwijs, nog een optaters genoeg gehad.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Zopas een kleine toepassing afgewerkt. Geen hightech maar 160.000 mcd light! Om foto's te kunnen nemen van de interne struktuur van de chips moest ik veel meer kunnen vergroten dan de standaard 1:1 macro. Door toevoeging van 2 extra lange tussenstukken tussen macrolens en de camera bekom je zeer grote vergrotingen. Met 2 extra gedaaide verlengbuizen en een paar tussenstukken om de lens terug te kunnen koppelen bekom ik een vergroting van 13x ipv 1x. Nadeel was echter dat de afstand tussen de voorkant van de lens en je object heel klein wordt nl 20 mm. De ringflits van nikon die normaal hiervoor gebruikt wordt is 22mm dik.

Om dit op te lossen heb ik een montage flens met M62x0.75mm schroefdraad gedraaid om in te schroeven in de bestaande macro lens en aan de andere zijde een gaatjesprint voor de leds. Het resultaat is dat deze ring slechts 14mm dik is inclusief de 16 leds. De leds zijn omgebogen zodat ze mooi licht geven in het focuspunt waar de foto's genomen worden. Die 160.000 mcd samen geven mij nu voldoende licht opdat ik het kan zien in de camera ( want door die verlengbuizen verminderd je enorm het beschikbare licht) en het nemen van de foto duurt nu ongeveer 4 seconden. Je kunt ook de 3 regelschroeven zien die ik gemaakt heb met heel fijne draad om de hoogte van de tafel te kunnen regelen waar de chips opliggen. Het scherpstelpunt enkele hondersten van 1 mm verdraaien is outfocus!

Hierbij enkele detail foto's en met als laatste een detail opname binnen in de chip van een 80486.

http://www.pbase.com/fotoopa/image/75360336/original.jpg

http://www.pbase.com/fotoopa/image/75360337/original.jpg

http://www.pbase.com/fotoopa/image/75360335/original.jpg

http://www.pbase.com/fotoopa/image/75360338/original.jpg

http://www.pbase.com/fotoopa/image/75331108/original.jpg

Anoniem

OMG!!!:9:9:9
je hebt zo wat een microscoop gemaakt!
met verlichting in een mooi rondje
prachtig! echt professioneel!
jij moet een bedrijfje beginnen voor datsoort dingen...:P

Op 8 maart 2007 17:10:55 schreef Andreesie:
OMG!!!:9:9:9
je hebt zo wat een microscoop gemaakt!
met verlichting in een mooi rondje
prachtig! echt professioneel!
jij moet een bedrijfje beginnen voor datsoort dingen...:P

Hélaba, ik ben op pensioen hé, en dan wordt er niet meer gewerkt.... behalve voor de hobby!

Maar even ernstig, ik wou iemand plezier doen om opnames te maken van enkele chips voor zijn site met allerlei CPU's. En gezien fotografie en chips mijn grootste deel van mijn leven waren wou ik dat niet afzeggen. Zo kunnen we beiden genieten van de close opnames.

Alweer een enorm mooi project van fotoopa. Mooi werk :p

Op 8 maart 2007 17:24:31 schreef fotoopa:
Hélaba, ik ben op pensioen hé, en dan wordt er niet meer gewerkt.... behalve voor de hobby!

Tutut! Dit is geen hobbywerk, maar vakwerk!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 8 maart 2007 18:20:56 schreef pros:
[...]
Tutut! Dit is geen hobbywerk, maar vakwerk!

Een vakman boort zijn gaatjes mooi onder 90 graden! Kijk mar eens hoe slordig ik dat gedaan heb, er staat er eentje volledig uit zijn positie.

Ge moogt 2 maal raden waarom!

(Mod's ik weet niet of ik deze vraag stellen mag hier? zo niet, mag u ze verwijderen)
fotoopa, wat een mooi ding! ik vroeg me af, heeft u zelf een draaibank? of laat u het draaiwerk doen? wat voor (metaal) bewerkingsapperatuur bezit u ongeveer? (misschien is dit meer iets voor werkplaats/prutshoek/hobbyruimte...)

prachtwerk!
madthijs

Dit topic is gesloten