Beste lezers,

Ik wil mijn modelspoorbaan volledig digitaal gaan besturen, als Treindetectie wil ik infrarood gaan gebruiken. De treindecectie moet op een s88 worden aangesloten.

Even nog op een rijtje:
Als er een trein langskomt moet hij dit Dececteren, aan een de stroom door laten, als de trein niet langskomt moet er op het contact naar de s88 geen stroom staan.
Heeft iemand zo'n schakkeling, of kan iemand deze even voor mij maken?

Alvast bedankt!

Jules

Op wo 01-05-2002 11:36:22 schreef Jules:
Beste lezers,

Ik wil mijn modelspoorbaan volledig digitaal gaan besturen, als Treindetectie wil ik infrarood gaan gebruiken. De treindecectie moet op een s88 worden aangesloten.

Even nog op een rijtje:
Als er een trein langskomt moet hij dit Dececteren, aan een de stroom door laten, als de trein niet langskomt moet er op het contact naar de s88 geen stroom staan.
Heeft iemand zo'n schakkeling, of kan iemand deze even voor mij maken?

Alvast bedankt!

Jules

er staan er 2 op deze site
1 eenvoudige en 1 uitgebreide

groeten Danny

[Bericht gewijzigd door Danny op ]

Op wo 01-05-2002 11:52:18 schreef Danny:

[...]

er staan er 2 op deze site
1 eenvoudige en 1 uitgebreide

groeten Danny

Dit heb ik gezien, maar kan iemand mij uitleggen hoe ik alles moet aansluiten op de rails etc?

Op wo 01-05-2002 16:43:56 schreef Jules:

[...]

Dit heb ik gezien, maar kan iemand mij uitleggen hoe ik alles moet aansluiten op de rails etc?

Ehh Jules??? We zijn volgens mij geen modelbouwers, maar jij hebt het over een s88 waar een stroom in moet. Hoeveel stroom en welke spanning??? als het een TTL of CMOS signaal is is het natuurlijk een eitje.
Wat moet het precies besturen?

Wij hebben vorig jaar op school een treinbaan moeten besturen, maar dat was detectie van trein voor visualistaie en de wissels,snelheid en rijrichting aansturen. wij hadden hier een speciale interface voor van advantech. Maar detectie is detectie denk ik zo en dat deden we ook met infrarood.

Dus meld even wat meer

Groetjes

Sven

Het moet een TTL signaal zijn, de sterkte van de voeding weet ik niet precies (omdat dat de rails word).

P.s Stel ik heb een Ringkern transformator van 18V/50Va met 2 aansluitingen, deze verdeel ik over 6 aansluitingen dus ieder 3. Blijft de spanning dan even hoog en de stroom sterkte?

Vaag topic trouwens "infrarood", dan heb ik nog geen idee waar het over gaat. Maargoed, waarom bouw je niet gewoon deze schakeling? Je hoeft geen sensoren langs je baan te plaatsen en het werkt met een kleine aanpassing ook als een trein stilstaat.

Marcel

dat had ik gezien, maar dan moet je de spoorstaven door knippen. En dit gaat lastig met C-rail van Marklin. Daarom dacht ik aan infrarood. Aan een reed-relais heb ik ook gedacht, maar kan deze onder het railbed geplaatst worden en dan nog steeds goed functioneren?

Alvast bedankt!

Ah op die manier. Met een klein en gevoelig reed-relaisje en een sterke magneet werkt dat denk ik nog wel, maar zekerheid heb je alleen door dat uit te proberen. I.p.v. een reed relais zou je ook een hall sensor kunnen gebruiken, die zijn gevoeliger dan een reed-relais.

Marcel

Op wo 01-05-2002 22:39:33 schreef Marcel:
Ah op die manier. Met een klein en gevoelig reed-relaisje en een sterke magneet werkt dat denk ik nog wel, maar zekerheid heb je alleen door dat uit te proberen. I.p.v. een reed relais zou je ook een hall sensor kunnen gebruiken, die zijn gevoeliger dan een reed-relais.

Marcel

Ehh Marcel, dit werkt dus niet. Een hall sensor registreert STROOM. En reageert dus ook op de stroom die door de rails gaat. Dus als hij stroom ziet, zal hij reageren. Als er een trein ERGENS op de rails staat, loopt er een stroom en dan zal de hall sensor dit registreren.

Dus denk toch dat infrarood beter werkt. Maare ttl = 5V en 10 mA. Dus no prob denk ik. moet kunnen met de infraroodpoorten die hiet op site staan.

Groetjes

Sven

Op vr 03-05-2002 10:42:53 schreef High met henk:
Ehh Marcel, dit werkt dus niet. Een hall sensor registreert STROOM. En reageert dus ook op de stroom die door de rails gaat. Dus als hij stroom ziet, zal hij reageren. Als er een trein ERGENS op de rails staat, loopt er een stroom en dan zal de hall sensor dit registreren.

Dus denk toch dat infrarood beter werkt. Maare ttl = 5V en 10 mA. Dus no prob denk ik. moet kunnen met de infraroodpoorten die hiet op site staan.

Om even het zelfde spelletje te spelen. Dit werkt dus wel. Ik heb nog even wat research gedaan en een hall-sensor registeert magnetische flux. Een stroom door een geleider geeft inderdaad een magnetische flux (hall-effect), maar een magneet geeft net zo goed een magnetische flux. De flux die in een spoorstaaf onstaat door een modeltrein staat niet in verhouding tot de flux die een permanente magneet onder de trein zou geven. Het lijkt mij dus heel goed mogelijk om met een hall-sensor een trein met magneet te signaleren net zoals je met een reed-relais ook zou doen.

Marcel

Op vr 03-05-2002 19:45:56 schreef Marcel:

[...]

Om even het zelfde spelletje te spelen. Dit werkt dus wel. Ik heb nog even wat research gedaan en een hall-sensor registeert magnetische flux. Een stroom door een geleider geeft inderdaad een magnetische flux (hall-effect), maar een magneet geeft net zo goed een magnetische flux. De flux die in een spoorstaaf onstaat door een modeltrein staat niet in verhouding tot de flux die een permanente magneet onder de trein zou geven. Het lijkt mij dus heel goed mogelijk om met een hall-sensor een trein met magneet te signaleren net zoals je met een reed-relais ook zou doen.

Marcel

sorry had over de permanente magneet heen gelezen idd de flux van een draad is niet zo groot en van een permanente magneet wel, d8 dat je gewoon de trein als detectie wilde gebruiken.

Groetjes

Sven

Al eens gedacht aan een onnozel magneet-contactje; reed-contact?? Je weet wel, zo een smal glazen buisje, een centimeter of 2 lengte. En dan een magneetje aan de onderkant van de trein...
Met dit reed-contact kan je dan een spanning schakelen, of deze nu 5V, 12V of 1,5V is.
Natuurlijk kan het zijn dat dit niet aan je eisen voldoet...?
Koert

Koert, lees even een paar berichten naar boven. Daar wordt o.a. gesproken over een reed-relais, dat is hetzelfde als dat reed-contact wat jij bedoelt.

Marcel

'kay, sorry, heb ik uiteraard gewoon doorgescrold :-)