FM radio + versterkertje op maximaal 9VDC

ik ben op zoek naar een schema van een klein versterkertje van minimaal 2 watt en een FM radio, allebei maximaal 9V=. De versterkers die ik heb gevonden hebben allemaal minimaal 12 volt nodig of hebben een te klein vermogen. Ik wil de FM radio + versterkertje op m'n fiets bouwen, dus de voeding komt van een batterij.

Op vr 03-05-2002 19:50:24 schreef Joost Silvrants:
ik ben op zoek naar een schema van een klein versterkertje van minimaal 2 watt en een FM radio, allebei maximaal 9V=. De versterkers die ik heb gevonden hebben allemaal minimaal 12 volt nodig of hebben een te klein vermogen. Ik wil de FM radio + versterkertje op m'n fiets bouwen, dus de voeding komt van een batterij.

kanje niet 2 blokkies eraanhangen dus 18 volt spannings regelaar 7812 ertussen en je hebt 12 volt.... lekker simpel en geen geauwheoer...

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Ik was toevallig op dit moment op zoek naar een kleine versterkerschakeling voor een hoofdtelefoon, die ook het liefst gevoed moet worden via een enkele 9 volt battery.

Ik kwam schakelingen tegen met een LM386. Misschien wel interessant om naar te kijken/zoeken.

Fuses are your best friends, they even give their life for you...

Op vr 03-05-2002 19:57:09 schreef Laurens:
Ik was toevallig op dit moment op zoek naar een kleine versterkerschakeling voor een hoofdtelefoon, die ook het liefst gevoed moet worden via een enkele 9 volt battery.

Ik kwam schakelingen tegen met een LM386. Misschien wel interessant om naar te kijken/zoeken.

je moet denkik ook wel een versterkertje kunnen bouwen met een 741

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Op vr 03-05-2002 19:52:48 schreef Erik:

[...]

kanje niet 2 blokkies eraanhangen dus 18 volt spannings regelaar 7812 ertussen en je hebt 12 volt.... lekker simpel en geen geauwheoer...

Probleem is alleen dat je de helft van je vermogen opstookt in je 7812

Op vr 03-05-2002 19:57:09 schreef Laurens:
Ik was toevallig op dit moment op zoek naar een kleine versterkerschakeling voor een hoofdtelefoon, die ook het liefst gevoed moet worden via een enkele 9 volt battery.

Ik kwam schakelingen tegen met een LM386. Misschien wel interessant om naar te kijken/zoeken.

Ik heb al gekeken bij de LM386, maar deze heeft maximaal 1 watt, en om een beetje fatsoenlijk geluid op de fiets te krijgen heb je toch +/- 5 watt nodig denk ik.
hoe kan ik een versterkertje bouwen rond een 741??

2 Watt lijkt me wat veel voor een 9V blokcel, die is dan zo leeg. Op deze site staat trouwens een 1 Watt versterker met een LM386. Volgens de datasheet kan die LM386 ook prima overweg met 9V. De datasheet kan je ook vinden op deze site.

Marcel

Op vr 03-05-2002 20:34:29 schreef Marcel:
2 Watt lijkt me wat veel voor een 9V blokcel, die is dan zo leeg. Op deze site staat trouwens een 1 Watt versterker met een LM386. Volgens de datasheet kan die LM386 ook prima overweg met 9V. De datasheet kan je ook vinden op deze site.

Marcel

en als ik nu twee 9volt batterijen paralel zet?
trouwens, bij de 18 watt versterker staat een zogenaamde push en pull techniek. kan ik dit niet realiseren met de LM386?

edit: heeft niemand een fm radio (schema)?

[Bericht gewijzigd door Joost op vrijdag 3 mei 2002 20:38:23

en als ik nu twee 9volt batterijen paralel zet?

Als je toch niet voor afmetingen/gewicht gaat (wat bij mij trouwens de hoogste prioriteit heeft met mn versterkertje), dan kun je ook een (lood)accu van 12 volt pakken. Die hebben meestal een flink aantal mAh, zeker ten opzichte van een standaard 9 volt batterij.

Fuses are your best friends, they even give their life for you...

Op vr 03-05-2002 20:37:44 schreef Joost Silvrants:

[...]

en als ik nu twee 9volt batterijen paralel zet?
trouwens, bij de 18 watt versterker staat een zogenaamde push en pull techniek. kan ik dit niet realiseren met de LM386?

edit: heeft niemand een fm radio (schema)?

Ik heb meerdere FM/AM radiotjes, makkelijkere en moeilijkere. (meeste al met versterker)
Is het trouwens ook geen idee om aan je dynamo een (diode)Brug te bouwen en deze serie te zetten aan je 9v batt. ??
Bij mijn wete kan je op deze manier ook wel aan 12v komen.

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

dynamo heeft geen constante stroombron he.... dan gaatie het ene moment uit en het andere moment doetiet wel... lijkt mij niet echt handig wel...

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Op za 04-05-2002 00:07:41 schreef Erik:
dynamo heeft geen constante stroombron he.... dan gaatie het ene moment uit en het andere moment doetiet wel... lijkt mij niet echt handig wel...

Is nog niet zo'n gek idee, maar dan een NiCD celletjes ertussen, of zonneenergie, is ook nog millieu vriendelijk :) en op de fiets en verstandig met energie, lijkt me toch niks mooiers.....

bij conrad hebben ze verschillende setjes die op zonneenergie werken, misschien dat je daar wat inspiratie op kunt doen voor een zelfbouw projectje op de fiets met zonneenergie, evt. combineren met de dynamo om ook 's avonds te kunnen genieten van een vette sound :D

bloep....

Stefan: Heb je ook een schema van (één van die) FM radiootjes? Met (ingebouwd) versterkertje zou ideaal zijn.

Een accu is niet zo'n goed idee, ietsjes te zwaar voor om m'n fiets, en de schooltas moet er ook nog oppassen ;).

Dat zonnepaneel is nog niet zo'n slecht idee, 's nachts zet ik dat ding toch niet aan. Ik heb er al een gevonden die bruikbaar kan zijn, van conrad. Het ingekapseld minizonnepaneel, kan met 1 paneel 3 volt 160mA leveren en met 2 panelen 6 volt 80mA. Moet genoeg zijn voor een FM radiootje + (ingebouwd)versterkertje, want ik ga oordopjes gebruiken.

Maar bestaat er geen ding of schema wat wisselspanning van de dynamo kan "opslaan" en gestabiliseerd doorgeeft aan de FM radio? Dus als ik langzamer of sneller fiets, dat de doorgegeven spanning dan gelijk blijft?

[Bericht gewijzigd door Joost op zaterdag 4 mei 2002 10:16:45

Op za 04-05-2002 10:12:00 schreef Joost Silvrants:
Stefan: Heb je ook een schema van (één van die) FM radiootjes? Met (ingebouwd) versterkertje zou ideaal zijn.

Moet genoeg zijn voor een FM radiootje + (ingebouwd)versterkertje, want ik ga oordopjes gebruiken.

Maar bestaat er geen ding of schema wat wisselspanning van de dynamo kan "opslaan" en gestabiliseerd doorgeeft aan de FM radio? Dus als ik langzamer of sneller fiets, dat de doorgegeven spanning dan gelijk blijft?

Als je oordopjes wil gebruiken , neem je toch gewoon een kleine radio / walkman? Is waarschijnlijk nog goedkoopste oplossing.

Gebruik de stroom van je dynamo / zonnepaneel om een batterij op te laden. Gebruik dan de spanning daarvan voor je radio. S'avonds kan je eventueel "je fiets in het stopkontakt steken" :-)

pointers don't kill programs, programmers kill programs

Ik neem geen walkman/radio, ik wil namelijk de FM radio in het stuur inbouwen en dan de fiets als antenne gebruiken. (moet ik alleen de massa van de dynamo op een kabel aansluiten)

En wat ik zei over de wisselende stroom spanning, kan ik dit niet gelijk maken met de 'constante led voeding', en dan de radio op de aansluiting van de led aansluiten? misschien het een en ander veranderen als de FM radio een hogere spanning nodig heeft.

Op za 04-05-2002 11:58:38 schreef Joost Silvrants:
Ik neem geen walkman/radio, ik wil namelijk de FM radio in het stuur inbouwen en dan de fiets als antenne gebruiken. (moet ik alleen de massa van de dynamo op een kabel aansluiten)

En wat ik zei over de wisselende stroom spanning, kan ik dit niet gelijk maken met de 'constante led voeding', en dan de radio op de aansluiting van de led aansluiten? misschien het een en ander veranderen als de FM radio een hogere spanning nodig heeft.

Nee, de constante led voeding is een constante stroombron.

Maar, zoek eerst een versterker en een ontvanger, dan pas de voeding, je weet helemaal nog ni welke spanningen je nodig hebt.

Als je oordopjes wil gebruiken, zal 1W wel meer dan voldoende zijn hoor.

pointers don't kill programs, programmers kill programs

met accu bedoelde ik dus eigenlijk een stel oplaadbare penlites of een blokbatterijtje..

bloep....

Op za 04-05-2002 12:10:02 schreef sven:

[...]

Nee, de constante led voeding is een constante stroombron.

Maar, zoek eerst een versterker en een ontvanger, dan pas de voeding, je weet helemaal nog ni welke spanningen je nodig hebt.

Als je oordopjes wil gebruiken, zal 1W wel meer dan voldoende zijn hoor.

Maar bij de constante ledvoeding kan de led branden als de ingangsspanning tussen de 5 en de 24 volt= zit -> als het voltage veranderd blijft de spanning bij de led hetzelfde -> als je snelheid op de fiets veranderd, veranderd ook de spanning.

p.s. heeft niemand een schema van FM radiootje?

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.

Op za 04-05-2002 12:37:21 schreef Thomas:
op http://scitoys.com/scitoys/scitoys/radio/radio.html staap wel wat over een zelfgemaakte radio

Ik heb gekeken maar dat is een kristalradio, die wil ik niet.

Maar bij de constante ledvoeding kan de led branden als de ingangsspanning tussen de 5 en de 24 volt= zit -> als het voltage veranderd blijft de spanning bij de led hetzelfde -> als je snelheid op de fiets veranderd, veranderd ook de spanning.

neen, de STROOM door de led blijft hetzelfde (als de tekst bij het schema klopt). De spanning over de led is meestal ~constant maar dit wordt bepaald door de LED zelf. Bij een gewone ohmse belasting zal de stroom constant zijn en de spanning variabel.

Een voeding moet je kiezen nadat je weet welke spanningen je nodig hebt...
Waarschijnlijk is het beste een zenerdiode te gebruiken als stabilisator. Of een DC/DC convertor

Een ontvanger / versterker heeft geen constante stroom nodig maar een constante spanning.

pointers don't kill programs, programmers kill programs

Op za 04-05-2002 13:51:42 schreef sven:

[...]

neen, de STROOM door de led blijft hetzelfde (als de tekst bij het schema klopt). De spanning over de led is meestal ~constant maar dit wordt bepaald door de LED zelf. Bij een gewone ohmse belasting zal de stroom constant zijn en de spanning variabel.

Een voeding moet je kiezen nadat je weet welke spanningen je nodig hebt...
Waarschijnlijk is het beste een zenerdiode te gebruiken als stabilisator. Of een DC/DC convertor

Een ontvanger / versterker heeft geen constante stroom nodig maar een constante spanning.

klopt, je hebt helemaal gelijk.

maar is er dan niemand die een FM Radio schema heeft?

Op za 04-05-2002 15:58:27 schreef Joost Silvrants:

[...]

klopt, je hebt helemaal gelijk.

maar is er dan niemand die een FM Radio schema heeft?

ik ken ni veel van HF maar kan wel overweg met google...

http://www.somerset.net/arm/fm_only_one_transistor_radio.html

pointers don't kill programs, programmers kill programs

OK OK OK
Ik stuur je wel een schema'tje of 3 :) je kan kiezen 1,5v 3v 6v of 9v tot 230v~ :) lol
En wat ik bedoelde met die dynamo; gebruik een diode brug en zet er een stabalisator achter / of gebruik die constante LED spanning :)
Mzll

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Op za 04-05-2002 17:09:08 schreef Stefan:
OK OK OK
Ik stuur je wel een schema'tje of 3 :) je kan kiezen 1,5v 3v 6v of 9v tot 230v~ :) lol
En wat ik bedoelde met die dynamo; gebruik een diode brug en zet er een stabalisator achter / of gebruik die constante LED spanning :)
Mzll

Is goed stuur er maar een paar, dan kan ik altijd nog kijken welke ik ga gebruiken. Ik heb trouwens een zonnepaneeltje uit een rekenmachine welke 1,5 volt levert, dus de 1,5 volt FM radio kan daar misschien op werken.

groeten, Joost