buizen amp of class a stransistor amp?

mensen,

ik loop al tyden rond met het idee om 2 versterkers te maken bijde 2 kanaals voor voor en achter maar twijvel tussen buizen of trancistors (mosfet ff buitengelaten) ik heb een bocama la224b buizen versterker liggen erg mooi en warm geluid maar daar zit dus een voor versterker in heb ik niet nodig dus vind ik het een beetje zonde om die er uit te slopen

nu mijn vraag is het erg moeilijk om zelf een buizen versterker te maken? als ik op internet kijk is het aardig moeilijk om aan onderdelen te komen? en duur
of zal ik het maar bij torren houden..

alvast bedankt alrk

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
Hugo Welther

Moderator

Een buizen versterker is inderdaad een vrij kostbare aangelegenheid.
Het bouwen opzich is niet moeilijker dan een transistor versterker, in tegendeel. Je hebt een berg minder onderdelen nodig, die echter wel weer duurder zijn.

Die Bocama/Lafayette moet je in iedergeval niet slopen. Dit is een hele goede versterker.

De vraag is echter wat wil je bouwen. Iets met EL84's zoals de Bocama, of met zwaardere buizen -EL34, KT88- of nog groter met 300B's. Moet het Single Ended, Balans, indirect of direct verhitte buizen zijn.

De grootste kostenpost zullen de uitgangstrafo's en de buizen zijn.
Voor een EL84 versterker heb je al UGT's vanaf een €80,- per stuk. Voor grotere versterkers kan dat oplopen tot €500,- per stuk.
Een EL84 kost ca. €10,-, een EL34 een €20,- per stuk.
300B's en de rest gaan boven de €100,= per stuk.

Kijk eens op de site van Triode Dick www.triodedick.com. Dit is een 300B freak.

Staan mooie fotoseries hoe je een buizenversterker opbouwd.
Als je schema's zoekt kan ik je wel helpen met schema's van EL84 versterkers, daar exprimenteer ik zelf mee.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

neej die bocama blijft echt wel heel :) das zn mooi ding! die site van triodedick heb ik idd al eens door gespit al heb ik echt nog geen idee of het een single end balans etc gaat/moet worden aangezien ik er dan toch 2 moet maken maakt 4 ugt's a 80 pleuro.. en ik zit eigenlijk ook met de beveiliging aangezien ik zelf draai en ze dus wel continu 4 tot 8 uur vol belast worden wat is de ervaring daarmee? ik weet dat op grote feesten, dance valley b.v ze ook met buizenversterkers draaien maar hoe dat daarmee zit?

alrik

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
Hugo Welther

Moderator

Met de koeling en uitval door gebrek aan koeling hoef je bij een buizen amp niet bang te zijn.
Een buizen versterker wordt heet, zeer heet zelfs (±90°C voor een eindbuis is normaal), maar wordt niet heter als je langdurig op vol vermogen draait.
Buizen slijten wel.

De versterkers op de diverse sites zoals Triode Dick e.d. zijn High End versterkers bedoeld voor huiskamer gebruik.
Met 30W of 60W vermogen speel je geen zaal vol.

Ik denk dat ze bij evenementen als DanceValley gebruik maken van grote/zware buizen gitaarversterkers of zeer speciale buizen PA-systemen.
Met 4 x EL34 in parallel balans schakeling haal je een 100W RMS. Dit heb je dan wel 4x nodig. Dus 16 EL34's.
Hier heb je dan ook weer speciale uitgangstrafo's voor nodig en dan red je het niet met €80,- per trafo.

Die trafo van €80,- die ik noemde is voor EL84 in balans en dan heb je een 11 tot 15W uitgansvermogen.

Als je een zaal vol moet spelen zou ik voor een torren PA gaan. Het verschil in geluidskwaliteit hoor je dan toch niet. Tenzij je klassieke muziek speelt.
Kijk eens op marktplaats of eBay voor tweedehands gitaar versterkers.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

dan zal ik allebij moetten bouwen haha voor thuis buizen en voor feesten torren alhoewel.. ik draai progressive house zegt je niks denkik in die muziek gebeurt zoveel op de achtergrond dat ik het zo zuiver mogelijk wil laten horen pff dilemma

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

Wat technische zuiverheid betreft zijn transistor en FET oplossingen toch superieur. Daarmee doel ik alleen op het meten van vervorming etc die gewoonweg kleiner zijn bij een goeie solid-state oplossing.

Buizen 'kleuren' het geluid, dat moet je toch zien als vervorming. De een is ervan gecharmeerd, de ander juist niet.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design

Kijk eens op www.velleman.be. Daar hebben ze buizen-, MOSFET- en transistorversterkers.

Electronica rocks! Net als R.E.M

in de elektuur stond een mooie fet versterker dan moest ik daar maar eens mee gaan stoeien of heefd er iemand nog een idee cq schema vvan een classe a versterker? die daar ervaring mee heeft?

alrik

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

Als je het voor feesten wilt gebruiken met flink vermogen zou ik klasse A sowieso maar uit mn hoofd zetten.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design

nee dat ben ik ook niet vanplan dan huur ik wel een pa systeem word dus meer voor thuis

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

ik ben nu bezig met de Titan 2000 uit de Elektuur
Hij pompt er 800 Watt RMS uit bij 2 Ohm
Dus ik ga voor de torren

lol 800 watt voor thuis buren klagen nu al haha 100 watt per kanaal is (meer) voldoende
hoe gaat het met de titan2000 m. jegerings82? op internet zijn er leuke dingen over te vinden trouwens mensen die de voeding behoorlijkk vergroten b.v

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

Op 16 augustus 2003 17:13:08 schreef alrik:
lol 800 watt voor thuis buren klagen nu al haha 100 watt per kanaal is (meer) voldoende
hoe gaat het met de titan2000 m. jegerings82? op internet zijn er leuke dingen over te vinden trouwens mensen die de voeding behoorlijkk vergroten b.v

rijtjeshuis??

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Op 16 augustus 2003 17:51:17 schreef stynus:

[...]

rijtjeshuis??

appartement :) eigenlijk een gewoon woonhuis maar dan met 3 verdiepingen en ik zit in de middelste...

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

waar kun je dat vinde dan stynus??
ben ernaar op zoek

Misschien is een IGBT versterker iets?

Deze wil ik ooit eens gaan bouwen, de specs zijn wel netjes dacht ik zo.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 17 augustus 2003 12:36:50 schreef Benadski:
Misschien is een IGBT versterker iets?

Deze wil ik ooit eens gaan bouwen, de specs zijn wel netjes dacht ik zo.

heel erg netjes maar dit is gewoon de IGBT versterker uit de elektuuur of is hij juist de autur er van??

alrik

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

Geen idee, waarschijnlijk is het gewoon een ontwerp dat door elektuur is overgenomen of hebben ze het ook gewoon op internet gevonden, ik ben wel meer van dat soort dingen tegen gekomen. Vaak staat er ook een naam bij het ontwerp in de elektuur.

Welke elektuur staat ie in? Ik ben al een tijdje lid dus ik moet m wel hebben denk ik.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

hij staat in de elektuur van juni 1995 ik heb hem op cd rom the Audio Collection staan.
er is trouwens een DC beveiliging later uitgekomen omdat bij max vermogen de eindtorren behoorlijk heet werden opzig normaal maar is toch wel handig.
en die DC beveiliging staat in de half geleidergids van 2002 pag 47

ik ga eens uit tellen wat een mono blokje me gaat kosten ;)

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

De IGBT's zijn bij reichelt best goedkoop (de rest ook trouwens)!

GT20D101: 6,50
GT20D201: 7,90

Leuke prijsjes! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

dat zijn idd leuke prijsjes :) maar riechelt ken ik niet heb je een internet adress van hun?

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

www.reichelt.de

Duits bedrijf, soort conrad maar dan (bijna altijd) goedkoper! :)

Ik heb er alleen nog nooit iets besteld, maar veel anderen hier wel.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Hoe zit dat nou eigenlijk? Ik snap er niks van, de ene zegt dat buizen mooier klinkt en de ander zegt dat buizen vervormen. Er wordt vertelt dat de ene versterker beter klinkt dan de andere (gelezen op een site "High End"), het enige wat ie moet doen is toch versterken? Ik kan me wel voorstellen dat je een klasse-A versterker beter vind dan de rest van de klassen (als je super-oren hebt). En wat word bedoeld met high end? Ik dacht altijd een lang na dreunende bas in hardcore of zoiets. In "car-audio" termen hebben ze het over kick-bas. Ik snap d'r niks meer van. Julie wel? Leg het me dan maar eens uit.

Hugo Welther

Moderator

Je hebt gelijk als je zegt dat iedere versterker domweg versterkt.

Wat meespeelt bij die versterking is de vervorming die door de componenten in die versterker wordt veroorzaakt.

Een goede versterker geeft binnen de frequentie curve van het menselijk oor (20 - 20.000 Hz) zo min mogelijk vervorming. Deze vervorming kan je meten met een vervormingsmeter, maar nog beter met het menselijk oor.

Een vervorming van 1% al sterk hoorbaar. 0,001% bij High End versterkers niet meer.
Tevens speelt me dat het menselijk oor gevoelig is voor de harmonischen van het audiospectrum. Een muziek instrument dat een toon van 1000Hz weergeeft als grondtoon geeft als je het signaal op een scoop bekijkt ook een signaal op 2000Hz, 4000Hz 8000Hz, etc -de even harmonischen. Dit signaal wordt naarmate de frequentie stijgt steeds zwakker.
Ook produceert dat instrument ene signaal op 3000Hz 5000Hz 7000Hz, de on-even harmonischen.

Het menselijk oor is sterk gevoelig voor vervorming van de harmonischen, hoe lager dus de harmonische vervorming is hoe beter.

De intermodulatie vervorming laat ik ff buiten beschouwing want dan wordt dit een boek.

Wat nu het grappige is dat het oor gevoeliger is voor oneven harmonischen, samen met de grondtoon beschouwen we die als prettig. Alles is gevoelsmatig.

Een buizen versterker versterker versterkt de oneven harmonischen sterker dan de even. Daarom ervaren we de klank van een buizen versterker als warmer en voller.
Een torren bak versterkt de even harmonischen meer - komt door de eigenschappen van halfgeleiders - deze worden dus meestal als 'kil' ervaren.
Overigens is dit ook volkomen afhankelijk van de weergevers - de speakers.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik begin het al een beetje te snappen denk ik, dit komt in ieder geval erg geloofwaardig over vergeleken met de rest wat ik allemaal gelezen heb.
Hoe komt het dan dat torren de even harmonischen meer versterken, misschien de parasitaire capaciteit van torren? Dit zal toch wel weg te werken zijn met een of ander schema (digitaal, misschien)? En nog een vraag wat betekent High End?