buizen amp of class a stransistor amp?

Op 17 augustus 2003 12:36:50 schreef Benadski:
Misschien is een IGBT versterker iets?

Deze wil ik ooit eens gaan bouwen, de specs zijn wel netjes dacht ik zo.

heel erg netjes maar dit is gewoon de IGBT versterker uit de elektuuur of is hij juist de autur er van??

alrik

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

Geen idee, waarschijnlijk is het gewoon een ontwerp dat door elektuur is overgenomen of hebben ze het ook gewoon op internet gevonden, ik ben wel meer van dat soort dingen tegen gekomen. Vaak staat er ook een naam bij het ontwerp in de elektuur.

Welke elektuur staat ie in? Ik ben al een tijdje lid dus ik moet m wel hebben denk ik.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces! WORKSHOP!

hij staat in de elektuur van juni 1995 ik heb hem op cd rom the Audio Collection staan.
er is trouwens een DC beveiliging later uitgekomen omdat bij max vermogen de eindtorren behoorlijk heet werden opzig normaal maar is toch wel handig.
en die DC beveiliging staat in de half geleidergids van 2002 pag 47

ik ga eens uit tellen wat een mono blokje me gaat kosten ;)

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

De IGBT's zijn bij reichelt best goedkoop (de rest ook trouwens)!

GT20D101: 6,50
GT20D201: 7,90

Leuke prijsjes! :)

dat zijn idd leuke prijsjes :) maar riechelt ken ik niet heb je een internet adress van hun?

www.reichelt.de

Duits bedrijf, soort conrad maar dan (bijna altijd) goedkoper! :)

Ik heb er alleen nog nooit iets besteld, maar veel anderen hier wel.

Hoe zit dat nou eigenlijk? Ik snap er niks van, de ene zegt dat buizen mooier klinkt en de ander zegt dat buizen vervormen. Er wordt vertelt dat de ene versterker beter klinkt dan de andere (gelezen op een site "High End"), het enige wat ie moet doen is toch versterken? Ik kan me wel voorstellen dat je een klasse-A versterker beter vind dan de rest van de klassen (als je super-oren hebt). En wat word bedoeld met high end? Ik dacht altijd een lang na dreunende bas in hardcore of zoiets. In "car-audio" termen hebben ze het over kick-bas. Ik snap d'r niks meer van. Julie wel? Leg het me dan maar eens uit.

Hugo Welther

Moderator

Je hebt gelijk als je zegt dat iedere versterker domweg versterkt.

Wat meespeelt bij die versterking is de vervorming die door de componenten in die versterker wordt veroorzaakt.

Een goede versterker geeft binnen de frequentie curve van het menselijk oor (20 - 20.000 Hz) zo min mogelijk vervorming. Deze vervorming kan je meten met een vervormingsmeter, maar nog beter met het menselijk oor.

Een vervorming van 1% al sterk hoorbaar. 0,001% bij High End versterkers niet meer.
Tevens speelt me dat het menselijk oor gevoelig is voor de harmonischen van het audiospectrum. Een muziek instrument dat een toon van 1000Hz weergeeft als grondtoon geeft als je het signaal op een scoop bekijkt ook een signaal op 2000Hz, 4000Hz 8000Hz, etc -de even harmonischen. Dit signaal wordt naarmate de frequentie stijgt steeds zwakker.
Ook produceert dat instrument ene signaal op 3000Hz 5000Hz 7000Hz, de on-even harmonischen.

Het menselijk oor is sterk gevoelig voor vervorming van de harmonischen, hoe lager dus de harmonische vervorming is hoe beter.

De intermodulatie vervorming laat ik ff buiten beschouwing want dan wordt dit een boek.

Wat nu het grappige is dat het oor gevoeliger is voor oneven harmonischen, samen met de grondtoon beschouwen we die als prettig. Alles is gevoelsmatig.

Een buizen versterker versterker versterkt de oneven harmonischen sterker dan de even. Daarom ervaren we de klank van een buizen versterker als warmer en voller.
Een torren bak versterkt de even harmonischen meer - komt door de eigenschappen van halfgeleiders - deze worden dus meestal als 'kil' ervaren.
Overigens is dit ook volkomen afhankelijk van de weergevers - de speakers.

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)

Ik begin het al een beetje te snappen denk ik, dit komt in ieder geval erg geloofwaardig over vergeleken met de rest wat ik allemaal gelezen heb.
Hoe komt het dan dat torren de even harmonischen meer versterken, misschien de parasitaire capaciteit van torren? Dit zal toch wel weg te werken zijn met een of ander schema (digitaal, misschien)? En nog een vraag wat betekent High End?

Hugo Welther

Moderator

High End is letterlijk vertaald het Hoge Einde.
Bedoeld wordt de TOP, het BESTE etc etc.

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)

toch blijft het voor iedereen anders ik ben zelf dj en werk iedere dag met muziek en wil dus geen vervorming horen. terwijl de ander daar geen moeite mee heefd laat je dus niet gekmaken met alle termen die je hoord. puur op je gevoel afgaan wat jij als mooiste vind klinken dat is het belangrijkste

Op 16 augustus 2003 17:13:08 schreef alrik:
op internet zijn er leuke dingen over te vinden trouwens mensen die de voeding behoorlijkk vergroten b.v

Kun je dan een paar adressen opnoemen waar dit staat?
Ik ben namelijk op zoek naar meer info en mensen die hem ook gebouwd hebben

Moeilijke vraag.
Beide typen versterkers hebben zo hun eigen charmes.
Nadeel bij buizen is altijd weer de hoge prijs van de onderdelen.
Een beetje trafo setje is al snel 300 euro, en dan nog een paar dure buisjes...
Heb zowel buis als transistor klasse a gehoort waarbij de buis een mooier hoog geeft.
Daarintegen zet de transistor klasse a weer een veel betere strakkere bas neer.
Momenteel ben ik met een ic versterker bezig(lm3876) en moet zeggen dat dit beestje wel zeer aangenaam klinkt...
Geen klasse a maar wel zeer fraai geluid en ook zeer zeker betaalbaar....

Hugo Welther

Moderator

Ben je een 'GainClone' aan het nabouwen?
Dit is een LM3875 ontwerp. Wordt in de USA als High End verkocht voor $1.500,- voor een eindversterker.

http://www.decdun.fsnet.co.uk/gcgallery.html

Ja idd.

Zeer simpel ontwerp, gevonden trouwens in elektuur.
Werkt perfect met een handvol onderdelen.
Enige verschil tussen lm3875 en 76 betreft een mute functie.
In vergelijk met de technics versterker(fl 1700,-) geeft de "gainclone" veel meer detail.
Ben nog van plan om het hele zaakje compleet met ic voorversterker in te kasten.

Kun je dan een paar adressen opnoemen waar dit staat?
Ik ben namelijk op zoek naar meer info en mensen die hem ook gebouwd hebben
[/quote]

ik heb nog ff gekeken maar.. ik had een 2 tal linkjes maar die werken dus niet meer. :( google leverde ook geen resultaat op

Hugo Welther

Moderator

Van de link uit mijn post werken alle verdere links. Staan zeer leuke ontwerpen bij.

neej niet echt ik heb de knoop doorgehakt en ga de IGBT-amp van elektuur maken schijnt erg mooi geluid uit te komen

hoeveel Watt zo ik eigenlijk door een XLR stekker en bus kunnen pompen
Ik wil namelijk op mijn Titan 2000 XLR stekkers aansluiten
Al vind ik Speakon stekkers wel mooier staan en deze kunnen heel veel hebben maar zijn dan ook super duur

ik zou voor neutrik stekkers gaan (te verkrijgen bij conrad) kunnen volgens mij meer hebben dan XLR stekkers en zijn ook goedkoper

Neutrik is toch gewoon een merk van XLR stekkers?
Als je al zoveel geld heb uitgegeven aan een titan 2000, zullen de kosten van een dure connector er toch ook nog vanaf gaan zeker.

ja daar heb je gelijk in
Ik koop die dure wel
ziet er vet uit

is Powercon niet iets wat je zoekt?

IF you can't convince them, then confuse them!