Show your projects! Part 4.

Dit topic is gesloten

Het bruist hier weer van de mooie projecten!
LC meter staat ook nog een hele tijd op de planning.

klein is fijn

Moderator

Op 30 april 2007 17:39:26 schreef JuuL:
LC meter staat ook nog een hele tijd op de planning.

Hier ook, ik moet nog steeds eens een draaischakelaar voor dat ding uitvogelen.

Boven 65uH kan de software de waarde niet meer opslaan, daarom gebruik ik een 22uH spoeltje in weerstandsvorm, die had ik liggen. De bijbehorende C heb ik wellicht te hoog gehouden (1nF), waardoor de meetfrequentie nu rond 1 MHz ligt, dat is misschien aan de hoge kant?

Voor het meten sluit ik de meetcontacten even kort met een stukje draad en kalibreer ik het zaakje, maar alsnog krijg ik deze relatief grote afwijking.

Ik probeer nog een andere referentie-C, of de 1 nF-condensator iets verlagen om de meetfrequentie omlaag te krijgen, maar als dat niets oplevert vind ik het eigenlijk wel best. Het gaat er voor mij eigenlijk alleen om dat ik een goede inschatting kan maken bij het recyclen van onderdelen.... ;)

pros:
Dat ding van jou ziet er trouwens ook mooi uit! die (L/C meter)

Zijn schema's en of hex file beschikbaar?

henry: welk schema ga jij gebruiken?

eerst wou ik een RCL- meeter maken van elektuur maar daar ziten IC's in van 40 euro das dat wordt niet wat denk ik..

[Bericht gewijzigd door Technojunk op maandag 30 april 2007 18:10:30

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 30 april 2007 17:41:40 schreef klein is fijn:
(LC-meter)Hier ook, ik moet nog steeds eens een draaischakelaar voor dat ding uitvogelen.

Nog geen SMD-uitvoering gevonden, kif? >:)

@Technojunk: http://home.ict.nl/~fredkrom/pe0fko/LCMeter/

[Bericht gewijzigd door pros op maandag 30 april 2007 18:41:31

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 30 april 2007 17:46:01 schreef Buzz:
De bijbehorende C heb ik wellicht te hoog gehouden (1nF), waardoor de meetfrequentie nu rond 1 MHz ligt, dat is misschien aan de hoge kant?

Hier oscilleert de zaak op 600kHz. Maar zolang de µC in staat is, de frequentie te meten, zal 1MHz ook wel OK zijn, denk ik. Als je iets meet, daalt de frequentie toch.

BTW: ik gebruik voor de berekeningen floating-point. Hoef je geen rekening te houden met getallen die te groot of te klein zijn.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Huh?
Er ziten geen schemas-layouts bij..

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Henry S.

Moderator

Er zit wel een schema bij...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 30 april 2007 18:47:21 schreef Technojunk:
Huh?
Er ziten geen schemas-layouts bij..

Je bedoeld misschien print-layout? Misschien iets om zelf te maken? Doe zelf eens wat joh, in plaats van je alles in je bek laten spietsen.. Srry kon het ff niet laten, maar het is toch veel leuker om dat zelf te maken?

Op 30 april 2007 18:47:21 schreef Technojunk:
Huh?
Er ziten geen schemas-layouts bij..

Klopt Technojunk, die zijn er niet bij. Ik heb hem vanaf schema nagebouwd op gaatjesprint. Als je dat nauwkeurig genoeg doet, werkt het best!
Fred Krom heeft hem (volgens zn site) zelf op een stuk koperplaat gebouwd, dus ook geen PCB ontworpen.

@pros: Klopt, floating point zou in dit geval beter zijn, de ontwerper heeft hier bewust niet voor gekozen om het simpel te houden. Ik heb de software dan ook niet zelf geschreven, ik gebruik momenteel de ongewijzigde software van de ontwerper. Wellicht kan ik hier nog wat aan fine-tunen, ik moet er nog eens in duiken...

[Bericht gewijzigd door Buzz op maandag 30 april 2007 18:59:03

Turbokeu

Golden Member

@pros:
Hahaha...wat een eer, een chip naar mij genoemd!

Mooi printje en mooie afwerking!

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 30 april 2007 19:15:06 schreef Turbokeu:
@pros:
Hahaha...wat een eer, een chip naar mij genoemd!

Tja, wat kon ik anders bedenken voor een klokgenerator?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

@ Technojunk:
Toch wel, die staat zo'n beetje onderaan op de pagina.

Ochja nu zie ik het..

(kijk zoals gewoonlijks niet goed)

achatsiebakie een AVR die kan ik niet programeren..

[Bericht gewijzigd door Technojunk op maandag 30 april 2007 19:42:17

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

De hex en asm files staan op mijn site (een beetje verstopt?). Zoals de plaatjes laten zien heb ik het op een schoone print plaatje gemaakt. Ik ben al een paar keer begonnen aan een (smd) printje maar die is nog steeds niet af.
De keuze van fix of floating point maakt niet zo veel uit, het enige is, zo als genoemd, de spoel die niet boven een 16 bits waarde uit mag komen. Het is natuurlijk ook een sport om fixpoint te gebruiken :-)
Als er verbeteringen of veranderingen aan de software zijn, laat het mij even weten, dan vermeld ik het op mijn de site.

Fred Krom.

Ok..
Aleen kan niet met AVR overweg..

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

@Technojunk: Ik kan wel een chipje voor programmeren hoor.

ok.. als ik aan die van jou begin vraag ik het nog wel :D

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 30 april 2007 19:43:54 schreef derfy:
Het is natuurlijk ook een sport om fixpoint te gebruiken :-)

Ja, dat is zo. Dit is dan ook de eerste keer dat ik me aan floats op een µC bezondig, en dan moest ik met het weergeven van het resultaat op het display nog truuken uithalen om de "uitgebreide" sprintf() niet te gebruiken, want dan kwam ik geheugenruimte te kort. Gruwelijk!

@Technojunk: voor hetzelfde ontwerp is ook PIC-software te vinden, hoor. Moest je liever met een Z80 aan de slag gaan, wordt het iets moeilijker... :-)

[Bericht gewijzigd door pros op maandag 30 april 2007 20:03:17

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 30 april 2007 19:43:54 schreef derfy:
Als er verbeteringen of veranderingen aan de software zijn, laat het mij even weten, dan vermeld ik het op mijn de site.

Fred Krom.

Hee, da's grappig. Ik wist niet dat dhr Krom hier ook aanwezig zou zijn. In ieder geval, ik heb zojuist een mail gestuurd over een probleempje met de referentiecondensator in EEPROM, die lijk ik telkens te verliezen... Is dit een bekend probleem, of heb ik wellicht zelf iets stoms gedaan? :)

klein is fijn

Moderator

Op 30 april 2007 18:33:46 schreef pros:
Nog geen SMD-uitvoering gevonden, kif? >:)

Eigenlijk wel. ;)

@Buzz: Ja ben in incognito :-)
Heb je mail nog niet gezien (duurt wat langer door greylisting) maar ken het probleem niet. Als je de chip opnieuw programmeerde moet je wel de eeprom waarde (ref-C) mee nemen. Of zorgen dat de eeprom niet gewist wordt. Maar in normaal bedrijf heb ik er nog nooit van gehoord.

Op 30 april 2007 20:04:34 schreef Buzz:
... ik heb zojuist een mail gestuurd over een probleempje met de referentiecondensator in EEPROM, die lijk ik telkens te verliezen.

Kan je niet beter zoiets in je broncode opnemen, en zelf compileren? De EEPROM-oplossing lijkt me voornamelijk bedoeld voor mensen die niet over een compiler/assembler beschikken.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@pros: Klopt, als je de meter aanzet met beide knoppen ingedrukt kun de de ref C instellen. Is handig als je niet opnieuw wilt comp. of dat niet kan. Ik probeerde nog wel eens wat C's uit, die kun je dan handig instellen.

Dit topic is gesloten