pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Om toch maar iets zinnigs te kunnen zeggen [
]: als je die draaischakelaar nog niet ik huis hebt, koop dan een 4x3 exemplaar, dan kan je telkens 4 contacten parallel zetten. De kwaliteit van die dingen laat vaak te wensen over.
Bedankt pros!, nee ik heb hem nog niet. Vandaag 35 Km met de fiets gereden om hem te halen maar toen ik daar kwam was de zaak voor 2 dagen gesloten.
Met die draaischakelaar zou ik een aantal weerstanden in serie plaatsen om zo het vermogen ook naar beneden te halen. Het moeten zeker vaste standen zijn zodat het perfect reproduceerbaar is. Bij nog meer regeling kan ik ook de wave tabel bijsturen, ze is toch 7 bits + teken, dus marge genoeg. 11 standen heb ik niet nodig, dus ja ik kan ze dan parallel leggen.
Gezien mijn controller nu volledig af is ben ik jullie nog een update verschuldigd over de oplossing van de H-brug.
Na verschillende metingen als gevolg van de tips hier verkregen heb ik een aangepast schema gemaakt. Al het analoge werd vervangen door puur digitale aansturing met als basis een pwm sturing. Na het maken van een testopstelling bleek mijn vrees voor de invloed van de vrij hoge frequentie's van de pwm was ongegrond. Wel heb ik de gates van de fetsturing aangepast om de invloed van de capaciteit van de gates op de schakelfrequentie te minimaliseren. De pwm werkt ook niet zoals een standaard pwm maar is eerder een sturen tussen actief en vrijloop. Voor de verplaatsing van het membraan van de luidspreker is dit in mijn geval even goed en de fets hebben op deze manier geen schakelverliezen. De omschakeling tussen de positieve en de negatieve zone gebeurt altijd via een neutrale nul doorgang waardoor de fets een zee van tijd hebben tijdens de omschakeling om uit geleiding te gaan. Kortstondige stromen in de H-brug tussen de takken is hierdoor volledig uitgesloten. Er is ook een extra powerfet bijgevoegd die enkel de brug voorziet van de 12V spanning wanneer een waveblok aankomt. Dit allemaal om veiligheids redenen zodat er nooit kontinue DC stroom kan vloeien door de spreaker want dit zou ongekontroleerd fataal zijn. Ik denk hierbij vooral aan de momenten dat je de FPGA gaat gaan herprogrammeren waardoor tijdens die faze de FPGA in tristate staat.
De pwm is via een A/B encoder voorzien van een prescaler. Hierdoor kan ik on the fly de frequentie instellen op de frontplaat waarbij mede door de digitale aflezing de waarden prefect opnieuw kunnen ingesteld worden voor een bepaalde figuur ontwikkeling. Testen wijzen uit dat zelfs een verhoging van 11 naar 12 van de prescaler al een belangrijke invloed kan hebben. Dit komt omdat je op de resonatie werkt van het ganse systeem, resonantie die mede beinvloed wordt door de belasting van de vloeistof of voorwerpen op het membraan.
De eindresultaten zijn buitengewoon goed, alle regelingen verlopen heel soepel en confortabel.
Ik heb hierbij een update van de H-brug die ik gebruik
En hier staat een voorbeeld hoe een waveblok eruitziet
Hier een foto van een complexe opname.
Een grotere versie kun je hier zien
Deze opname, gestuurd door de FPGA controller bevat heel wat extra timingen. Op de foto merk je een bal (knikker) die valt terwijl de vloeistof onder invloed van de wave trillingen gestuurd door de H-brug opslingeren. De vallende knikker wordt door de laser zender/ontvanger gedetecteerd en de controller voerdt de nodige timingen uit om op het juist moment de waveblok naar de H-brug te sturen, de externe shutter aan te sturen, te wachten tot die shutter openstaat om dan de 4 flitsen aan te sturen die het beeld vormen. Door al die timungen juist in te stellen tov het vallende object bekom je bovenstaande foto. Zelfs een verschil van 1 msec bij de instelling van de vallende knikker maakt een beeld onbruikbaar. Merkop dit zijn geen geluks opnames want eens je de juiste instellingen bekomen heb maak je de ene na de andere perfecte opname. Daarvoor moet ook de afstand die de vallende knikker moet afleggen konstant zijn. Voorlopig heb ik 3 opnames bijgeplaatst op mijn pbase gallerie maar ik heb er zo tientallen op mijn backup.
Blijft nu nog een praktische realisatie, nl ik moet nieuwe golgvormen ingeven in het flashgeheugen. Immers iedere golf heeft zijn eigen characteristieken. Ik zoek nu een meer praktische tool om deze 1024 getallen te bepalen aan de hand van een vorm die ik teken. Je kun gemakkelijk vormen uittekenen maar het vergt vrij veel werk om op een schaal tussen 0 en 127 plus nog een het teken ( eigenlijk is het een schaal van 0 tot 255) al deze waarden te bepalen.
Het flash geheugen is voldoende groot om heel veel wavevormen op te slaan. Ik zoek eigenlijk iets dat het omgekeerde is van een excel voorstelling. Daar maak je een grafiek uit een reeks getallen terwijl ik graag getallen zou hebben uit een grafiek.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
prachtig prachtig 
Wat betreft die software, enkele ideetjes:
http://www.digitizeit.de/
http://zeus.df.ufcg.edu.br/labfit/index_xyExtract.htm
Succes!
Bedankt voor de links. Dit ziet er idd iets uit wat ik zoek! Zelfs een voorlopige evaluatie versie zou ruim voldoende zijn.
update:
"The unregistered version is time limited (21 days) and does not allow any export of digitized data out of the application."
Dus toch best registreren, maar het ziet er echt goed uit! En 39 euro is het mij wel waard als het behoorlijk werkt.
[Bericht gewijzigd door fotoopa op ]
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein