Op 6 mei 2007 20:35:08 schreef Henry S.:En nu de volgende uitdaging, iets met menging kwam vanmiddag ter sprake, wie weet daar meer van?
Ik kreeg als opdracht van de grote meneer Sterrenburg mee om de PCL86 werkend te krijgen. Dat zal ik dan maar doen.... 
Edit: ik zie dat de foto's geresized zijn naar 1600x1200. De originle 7 MP (3072x2304) heb ik ook nog ter beschikking. Voor als iemand alle soldeerfoutjes wil controleren!
[Bericht gewijzigd door fzwart op ]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Henry, Zijn dat die diepe geulen waar ik met mijn auto in kwam vast te staan 
Leuke foto's, ben benieuwd wat de nieuwe opdracht wordt. Nu het andere uiterste, een SDR ontvanger ?
Frithjof, hartstikke bedankt, was en leuke middag. Leuk ook de gezichten achter de namen te zien.
Fred
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Zeer geslaagd!
@Henry: idd 621kHz.
Buiten luid en duidelijk, binnen werden de radiogolven door een lokaal zwart gat een beetje ogepeuzeld. (alleen de draaggolf was zwak te onderscheiden)
Jammer dat ik eigenlijk alleen buiten iets ontving. Niet echt het goede weer om lekker buiten te gaan zitten fluiten...
Alleen de harmonischen van ledlovers AM-bug kwamen er echt overtuigend uit
(de grondfrequentie viel buiten mn bereik)
Maar goed, de volgende keer zal ik m voorzien van een mooie antennewikkeling.
@sparkman: het kan helpen om er geen gelijkstroom door te laten gaan. Als de kern verzadigd is, dan zal het geluid niet om aan te horen zijn. Maar waarschijnlijk heb je meer last van resonanties.
Ik heb geen idee of je met dergelijke stromen bij dergelijke trafo's last van verzadiging zou hebben.
Op 6 mei 2007 21:30:43 schreef fzwart:
[...]
Ik kreeg als opdracht van de grote meneer Sterrenburg mee om de PCL86 werkend te krijgen. Dat zal ik dan maar doen....
Huiswerk mee gekregen? 
Op 6 mei 2007 21:35:19 schreef fred101:
Henry, Zijn dat die diepe geulen waar ik met mijn auto in kwam vast te staan
Ja! 
Leuke foto's, ben benieuwd wat de nieuwe opdracht wordt. Nu het andere uiterste, een SDR ontvanger ?
Daar is geen bal aan, interessant als radio maar niet als DHZ radio.
Op 6 mei 2007 21:35:29 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
@Henry: idd 621kHz.
Buiten luid en duidelijk, binnen werden de radiogolven door een lokaal zwart gat een beetje ogepeuzeld. (alleen de draaggolf was zwak te onderscheiden)
En het kan nog gekker, met klem op de randaarde wordt het signaal hier een stuk zwakker! Plus een stuk ratel.
We zaten dus echt op een 'vreemde' locatie...
Ik heb een fantastische dag gehad. Was even na 18:30 weer thuis, hapje eten en nu even op het forum kijken. Als ik de foto's bekijk zit ik weer te genieten. Ik vind ook de aanduiding "Genootschap" erg chique (meteen m'n signature aangepast).
Op 6 mei 2007 20:35:08 schreef Henry S.:
....
En nu de volgende uitdaging, iets met menging kwam vanmiddag ter sprake, wie weet daar meer van?
Btw, ik hou het dit keer wel bij normale spoelen.
Een "Supergainer". Een teruggekoppelde rooster-detector op een vaste frequentie (MF) en dan daarvoor een mengtrap met oscillator die de gewenste ontvangfrequentie mengt naar de MF. Er is wel e.e.a. te vinden op internet. o.a. A Three Tube Regenerodyne Receiver
De Supergainer... Regenerodyne, ok zal het eens bekijken.
En de aarde draait door, met 100pF antennekoppeling èn aarde is de ontvangst wel stukken beter dan zonder aarde, het vorige experiment was met 33pF antennekoppeling.
De RTBF @621kHz knalt hier nu binnen.
Maar nu eerst slapen en dromen van mexicaanse honden en een jonge versie van zuster Buitenhuis.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ook leuk maar dan wel met transistors dit keer denk ik, anders wordt het nog langer naar onderdelen zoeken ben ik bang. Ga nu eerst eens lekker een stapel electuurs doorbladeren met wat te drinken en chips
Fred
beregezellig was het, helaas zit ik midden in een verbouwing anders had de loopontvanger wel goed gewerkt. ik zal eens wat opnemen en alsnog een digitale demonstratie geven. een tijdje geleden heb ik toch zeker 10 zenders ontvangen op enkel de loop...
een filtertje komt nog op het zendertje zodat de harmonischen enigzins ingeperkt worden...
Het was een hele gezellig middag, leuk om weer eens een paar gezichten te zien. Ook mooie foto's geworden.
@Frithof, bedankt!
Geweldige middag!
Nieuwe gezichten gezien.
Mooie ontvangers gezien.
Wat wil je nog meer ...
Frithjof, bedankt! 
@Hugo,
Bedankt nog voor de nagelnieuwe buizen voor de TS830S!!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
@allemaal: ach, ach wat een ervaring... Ik zag gisteravond nog allerlei schema's en knutsels aan mijn geestesoog voorbijtrekken, droomde van honderden oranje Muvolett trafo'tjes die keurig in rijen opgesteld het Genootschapslied zongen... De foto's: was dat nu de Kindermoord van Bethlehem of de Slag bij Verdun?
Zat Roeland uiteindelijk toch nog bij me in de auto en is misschien via Hardegarijp en Odiliapeel nog thuis gekomen?
@Henry S.: wat je aardfenomenen betreft; weet je wel zeker dat Friesland op de Aarde ligt? En wat voor terugkoppeling heb je over die BMW motor onder je kap?!
Over koppeling via trafo (Sparkman, (Z)weetvoetje): de goede ouderwetse trafo's hadden een luchtspleet! Overigens gaat er door zo'n AF pre-amplifier maar een paar mA dus de kernverzadiging is geen zwaarwegend punt.
Ik loop nog wat verdwaasd rond... Heeft iemand soms een woordelijk verslag van het besprokene bijgehouden? Cheers!
Ik heb gisteren tijdens de oprichtingsvergadering van het Genootschap een 402-spoel zonder draad (bedankt Frithjof), een PP-11 universeelspoel (bedankt Rd12tf) en een klosje litze (bedankt Henry.S) mogen ontvangen.
De PP-11 zit momenteel in mijn ECC-82 rechtuit (het alu. chassis) maar ik wil er ook nog wat mee bouwen uit het Philips boekje wat ik heb. Dit wordt dan iets met triodes zonder gloeidraad (OC71, etc.
)
Voor de 402 ben ik nu op zoek naar de wikkelgegevens. Ik dacht dat ik die had liggen, maar dit blijken alleen de tech. gegevens te zijn (zelfinductie, aansluitschema, enz.)
@Hugo: Jij vertelde dat je ook gegevens van de 402 hebt, zit daar ook het aantal wikkelingen bij?
De kern bevat drie kamers, waarvan volgens mij de onderste leeg moet blijven. Ik welke kamer komt nu de afstemspoel en waar de antennespoel. Wie weet dit?
Mans, zie dit pdf-je KLIK
De bovenste kamer blijft leeg.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ik zit er eigenlijk over te denken om een supergainer te maken, met 3 of 4 MF trappen. Allemaal met instelbare terugkoppeling en resonantiefrequentie. (op 8MHz ofzo).
Lekker veel knoppen, en de mogelijkheid om de doorlaatkromme heel netjes in te stellen zoals je m wil hebben. (handig voor SSB) Dan heb ik verder geen kristalfilters meer nodig denk ik.
Mn quadratuur-ontvanger-project schiet toch niet zo heel hard op. En ik heb ook niet zo'n zin in al dat geprogrammeer...
@iedereen: We zouden via teamspeak mooi naar elkaar kunnen luisteren. Kan je live horen wat de ontvanger aan het andere eind van het internet doet.
Wel jammer dat de meeste computers dankzij hun storing de helft van zwakke zenders wegdrukken.
@Allemaal:
Ik zit gebiologeerd te lezen in de jaargang Electron 1948 die ik van FET kreeg (DANK! DANK!). Daar vond ik een zin in die ik hier graag herhaal:
"Edoch, geen onvruchtbare toekomstmijmeringen waar de felle hartslag van een naar alle zijden uitbrekende en onstuimige technische ontwikkeling in ons tijdgewricht de aandacht meer dan ten volle geboeid houdt".
Zo, als jullie op adem gekomen zijn: het lijkt me dat dit op muziek gezet een goede tekst zou zijn voor het Genootschapslied!
@(Z)weetvoetje: ik aanvaard geen enkele morele verantwoording voor wat jij nu zit uit te broeden, knul, vier genereerknoppen en afstemmingen... Blij dat je m'n kleinzoon niet bent! Zoiets van Teamspeak lijkt natuurlijk leuk, maar ook mijn "echte" ontvangers doen niet veel meer zodra ik m'n computer aanzet...
O ja, en nou even serieus: je krijgt bij terugkoppeling over die MF trappen een probleem: er MOET AVC overheen anders stikken ze in de HF, en die beïnvloedt de TK. Tenzij je onafhankelijke Q-multipliers (de Wunderhorn) over de MF spoelen zet!
[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op ]
Ik heb het artikel van Hugo gelezen en weet nu ongeveer hoe de 402 is opgebouwd. Behalve de gegevens van de datasheet (zie onderaan) weet ik nu dus dat spoel 3-1 = 28wdg, 1-2 = 10wdg, 2-4 = 70wdg. en 5-6 = 27wdg. Spoel 3-4 bestaat dus uit totaal 108 windingen verdeeld over twee kamer's.
Wat ik nu graag nog zou weten (en niet uit het artikel kan opmaken) is:
- in welke kamer start ik met 3-4 gerekend vanaf aansluiting 3?
- in welke kamer leg ik 5-6? Moet deze als eerste gewikkeld (dus onder 3-4) of als laatste?
- verder wordt er ook nog gesproken over een hulpwikkeling van 0,1mm Cul. Waar zit deze?
Is er heel misschien iemand die een scherpe "high-res" foto heeft van het binnenwerk van een 402? Zodat ik kan zien hoe de wikkelingen zijn opgebouwd.
@Hugo, jij schreef dat de bovenste kamer leeg blijft. Ik zie dat ook op de foto in het artikel. Echter er is ook een foto dat de onderste leeg is. Blijkbaar maakt dat dus niet uit, als er maar twee aaneengesloten kamers gebruikt worden.
lege kamer
(bron: http://tips-en-trucs.verdijk.info/spoelen)
datasheet
(bron: http://tips-en-trucs.verdijk.info/spoelen)
Laat maar zitten, Hugo, de mijne was nog demontabel!
Hier heb je wat ik zie, Mans:
bovenste kamer is leeg
draadjes van 1: uit de onderste
van 2 gaat één draadje naar de onderste, de andere naar de bovenste
van 3: onder
van 4: boven
van 5: onder
van 6: boven
Overigens maakt het volgens mij geen moer uit!
Frithof te laat. Ik heb er nog een los.
Bij degene die ik heb open gemaakt:
Onderste kamer leeg.
3 = start wikkeling 3-4 in middelste kamer.
1 = eerste aftakking
2 = tweede aftakking precies op de overgang van middelste kamer naar bovenste kamer.
4 = eind wikkeling 3-4 vanuit bovenste kamer
5 = start wikkeling 5-6
6 = einde wikkeling 5-6
Deze spoel is meegewikkeld met de spoel tussen 3 en 1.
Geen extra hulp wikkeling gezien.
@Hugo: ha, ha, nou zit Mans met de gebakken peren, onderste of bovenste kamer leeg??? Straks is zíjn "bovenkamer" leeg...
Ik had zoiets al gedacht, bij Amroh waren ze ook niet zuiver in de leer!!
Genootschapsleden, ik ben vereerd met zoveel medewerking...
Leuk, bovenste of onderste kamer leeg maakt dus niets uit, als maar aaneengesloten kamers gebruikt worden.
@Hugo: vooral het meewikkelen (vaste koppeling) van 5-6 met 1-3 lijkt mij van invloed om de juiste 402 spec's te benaderen.
Ik weet nu voldoende om een 402 te (re)produceren. Als hij klaar is kom ik 'm hier wel laten zien.
Op 6 mei 2007 22:39:33 schreef fred101:
Ook leuk maar dan wel met transistors dit keer denk ik, anders wordt het nog langer naar onderdelen zoeken ben ik bang.
Het is een oud principe, maar als je met transistors wilt werken zou ik een mosfet of NE602/612 mixer adviseren voor het menggedeelte.
Op 7 mei 2007 08:42:44 schreef Frithjof Sterrenburg:
[...]
@Henry S.: wat je aardfenomenen betreft; weet je wel zeker dat Friesland op de Aarde ligt?
Hmmm, je zou er aan kunnen twijfelen met die afsluitdijk maar het is hier veen en zand, en verderop kleigrond.
Straks even verder prutsen.
En wat voor terugkoppeling heb je over die BMW motor onder je kap?!
Een hele sterke
180 paarden.
Op 7 mei 2007 11:31:29 schreef Schimanski:
[...]
De PP-11 zit momenteel in mijn ECC-82 rechtuit (het alu. chassis) maar ik wil er ook nog wat mee bouwen uit het Philips boekje wat ik heb. Dit wordt dan iets met triodes zonder gloeidraad (OC71, etc.)
En bedankt... weer wat op de todo-lijst. Ik heb nog een bakje vol OC/AC/AD torren, inclusief AD161/162 en AC187/188 voor de nodige audiopower.
En de nodige Philips/Muiderkring boekjes
. Ik ga het op mijn gemak eens lezen.