Op 29 mei 2007 21:05:07 schreef (Z)weetvoetje:
Alhier een iets mooiere spoel: http://www.kristalradio.nl/algemeen.htm
Maar dan heb je wel een afstemcondensator nodig, en daar is t

Dat is die van chris Dorna, dat pakketje heb ik bij hem gekocht, was toen 5 euro incl plankje en onderdelen en bouwbeschrijving en daar heb ik dat weerstandje toen bij gezet.

Fred

Ik mis deze link nog:
http://www.crystal-radio.eu/
De man is een top sporter in het kristalontvanger gebied!

Die regelbare condensator, 500 pF, is moeilijk te vinden. Kun je die uit een oude radio halen am/ fm?

Je kunt ook zo? plastic ding uit een radio pakken, deze zijn vaak 160 pf of daar omtrend. Dan kun je er een 250pf ofzo aan parallel zetten, of twee van die plastic dingen parallel. Dan heb je alleen een kleiner afstelbereik.

Fred

Op 31 mei 2007 09:51:33 schreef Corné 12:
Die regelbare condensator, 500 pF, is moeilijk te vinden. Kun je die uit een oude radio halen am/ fm?

Zie mijn post.

Op 31 mei 2007 09:51:33 schreef Corné 12:

Als je een oude FM/AM radio hebt met een (plastic) draaikondensator dan kun je die gebruiken.
Er zitten vaak 4 regelbare kondensatoren in, 2 voor de FM en 2 voor de AM
Die voor AM heeft de meeste plaatjes, dat hij niet 500pf is niet belangrijk, je moet dan wat windingen meer dan 125 doen, of de verschillende kondensatoren die in het huisje zitten met elkaar verbinden dan kom je er ook wel.

succes jan

Op 30 mei 2007 16:52:18 schreef rob007:
Misschien is dit een betere link?
[...heleboel links...]
misschien zit er nog iets leuks bij?
Als je googelt dan kom je nog veeeeeeeellll meer tegen.

Rob007.

Lekker leesvoer allemaal! Merci.
Hé, dat van die weerstand staat ook in de "Ervaringen" afdeling van Chris Dorna.

Op 29 mei 2007 21:31:38 schreef Henry S.:

-Afstemcondensators bij bosjes op de radiomarkten, kijk anders even bij de kringloop voor een oud buizentoestel (Philips Plano €10), heb je ook meteen een ferrietstaaf. :P

Foto:

[afbeelding]

plunderaar! :-)

Ik ben bezig met het wikkelen. Nu eerst met de 60 wikkelingen om de ferrietstaaf, eerst een stukje papier met daartussen een cocktailprikker, zodat die 60 wikkelingen over de staaf kunnen schuiven. Daarna plakband erover en dan die 12 wikkelingen, maar moeten deze wikkelingen over de andere wikkelingen kunnen schuiven of mogen ze gewoon strak over het plakband?

Die mag je op een kant van de eerste spoel vastleggen, er net naast kan ook.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Dus die moet ook kunnen schuiven om de staaf?

Alleen samen met de grote spoel, dus op dezelfde spoelvorm, niet onafhankelijk.
Vastleggen met tape op of naast de spoel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Hallo,

De spoel is nu klaar. Heb net een regelbare condensator van een print afgesloopt. Weet alleen de pin aansluiting niet. Weet jullie dat?

Foto's:

http://www.solcon.nl/fn004789/PHTO0250.JPG
(onderkant)

http://www.solcon.nl/fn004789/PHTO0251.JPG
(bovenkant, niet echt duidelijk)

http://www.solcon.nl/fn004789/PHTO0252.JPG
(zijkant)

Het is een mitsumi. Is deze condensator geschikt?

Maak eens echte foto's!

dit zijn echte foto's. Zijn ze niet duidelijk genoeg?

Nee, onscherp. Onder water genomen? :P

Algemeen: Twee soldeerlippen zijn verbonden met de rotor, aan elke pin op de hoek zit aan een stator. Hoe dikker het stapeltje plaatjes des te meer capaciteit. Maar dat is dus echt niet met jouw 'telefoonfoto' te zien.

Sorry mn camera maakt dichtbij niet zulke duidelijke foto's. Dat heb je met een goedkoop ding. Zal binnenkort op school nog wel een paar foto's maken. Kun je de capaciteit zeker niet meten met de multimeter?

Alleen als een capaciteitsmeter op zit, aansluiten met korte draadjes.
Maar kijk nu zelf even en probeer wat!

capaciteit hoef je niet te meten. Die is goed, en anders eet ik me grote teen op...
Je moet nog wel even kijken welke aansluitingen je moet hebben. Die twee dikke lippen aan de zijkant zijn waarschijnlijk doorverbonden, en moeten aan de aarde.
De één van de andere aansluitingen (degene die zit aangesloten op een dik pak 'folie) is de andere aansluiting van de condensator.

Belangrijker is hoe de spoel geworden is. Want daar kan je veel sneller dingen fout mee doen.

Die plastic dingen hebben meestal 3 lippen. Je neemt dan de middelste en een van de buitenste en inderdaad je spoel luistert nauw, de condensator maakt niet veel uit.

Ik neem aan dat je een grapje maakt over de bruikbaarheid van je foto's;. als ik niet wist dat het over een varco ging zou ik hem niet herkent hebben. Maak ze eens zoals deze dan zijn ze meer bruikbaar :-)
http://www.uploadarchief.net/files/download/buffer.jpg

Fred

Maar Fred toch, op die foto kunnen we toch óók niet zien hoe zijn varco aangesloten moet worden? >:)

Hoe dan ook, zoveel mogelijkheden zijn er niet. Je kunt trouwens met een ohmmeter nog zien welke pinnen er aan elkaar zitten, dat scheelt alweer.

(slightly off-topic) Je kunt met audiospulletjes ook al wel 500 pF meten, bijv. met een audiobrugje dat je even maakt van de te meten condensator, nòg een condensator, en een potmeter.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op ]

Ja, de ouderwetse meetbrug. Maar da's nou ook weer niet meteen weggelegd voor een beginner, die waarschijnlijk geen functiegenerator heeft. (zelfs ik heb er geen, dus kan je nagaan...)

Wat ook werkt voor mooie scherpe detailfoto's is een flatbedscanner. Gewoon zo'n ding om papiertjes in te scannen. Leg er het ding op waar je een foto van wilt, en het aardig scherp. Wel oppassen voor krassen op de glasplaat.

Ach, zonder functiegenerator (kan ook een 555-je zijn) gaat het ook. Juist in deze brug maakt de frequentie niet uit.
Ik sloot altijd gewoon mijn transistorradiootje erop aan. Had dat oortelefoontje - het snoer en de plug althans - nog nut! Flinke jengelmuziek van Veronica erop en bruggen maar. Die éne potmeter en een condensator had ik nog wel.

Nadat ik de brugnul (minimum gejengel :)) had gevonden mat ik de beide kanten van de potmeter met de ohmmeter, en de rest is even rekenen.

Jaaaa, de scanner! doe ik vaak. Laatst voor een les (niet van mij) over condensatoren, de hele plaat volgelegd met allemaal verschillende soorten. Het wordt altijd heel mooi.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op ]

Ik heb de radio gemaakt. Regelbare condensator ben ik uit gekomen doormiddel van de piepjestest. Toen bleven er maar een paar over. Spoel gemaakt, in het breadbord gestoken (wel afgestript / schoon gebrand) maar als ik de massa aan de verwarming leg, en een beetje er tegen aan tik, hoor ik alleen het getik door de boxen. ( aan de potmeter heb ik computerboxjes gedaan, laatste deel van de versterker niet gebouwd). Als ik de ferrietstaaf verschuif/ condensator verdraai gebeurd er ook niks. Ook niet met een andere regelbare condensator. Hoe komt dat?

ff uitleggen hoe ik de spoel gemaakt heb.

Een ferrietstaaf met daarom heen papier met plakband en tussen het papier en de ferrietstaaf een sateprikker. Daarna 60 windingen er om heen gedaan. Plakband er over. Daarna 12 windingen. van de 60 gaat de ene kant naar de massa, andere naar de diode. Van de 12 windingen, 1 naar de massa, andere aan een ongeaard, geen massa, aan een stuk ijzer (ophanging van planken aan de muur). Ferrietstaaf is wel in 2 helfjes, komt door ongelukkig transport in mn tas.