Volgens mij zit de variabele condensator idd verkeerd, de condensators in je versterkertje kun je beter keramisch nemen. Of je transistor goed zit kan ik zo wazig niet zien. Daarnaast denk ik dat een transistortje niet genoeg is om veel uit je speaker te halen. Hooguit voor een koptelefoon of line-ingang. Voor de diode het beste een germanium type nemen.

Fred

Er zitten boxjes op van een computer. Volgens mij zit daar al een versterker in.

Op 13 juni 2007 07:58:14 schreef Rd12tf:
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij heb je de variabele condensator met de aardlipjes op de rest van je radio aangesloten.
Zo is het een kortsluiting.
Heb je geen universeel meter om dat te controleren?

Met de weerstandsstand op de multimeter?

Op 13 juni 2007 07:55:00 schreef Hugo Welther:
We bedoelen scherpe foto's, jouw foto's vallen niet onder die definitie.

Begin eens met alle bedrading in te korten tot een paar cm.
Wat voor diode gebruik je? Lijkt een 1N4148 o.i.d.
Je hebt toch wel de isolatie van het wikkeldraad afgehaald waar je hem aansluit?

De diode is een germaniumdiode, alleen een ander type dan staat aangegeven in het schema. Maar volgens de tekst moet dat niet uitmaken.

[Bericht gewijzigd door Corné 12 op ]

Ja, meter op weerstand want een condensator heeft een 'oneindige' gelijkstroom weerstand.

Weerstand meter op de 200 ohm stand geeft 1 ohm of minder aan. Op de 20 K stand ongeveer 0,01 K.

Dus volgens mij wordt hij dan kortgesloten of niet soms?

Je moet wel de spoel loshalen alvorens te meten.

Hij was los, dus nog steeds dezelfde waarden.

Waren dus de 'aardlippen', op de hoekpunten van de varco zitten vaak de andere aansluitingen, pak een massa/aardelip en een hoekpunt.
Misschien heb je nog niet meteen de juiste te pakken, neem dan een andere hoekpunt.

Op 3 juni 2007 21:46:56 schreef Henry S.:
Nee, onscherp. Onder water genomen? :P

Algemeen: Twee soldeerlippen zijn verbonden met de rotor, aan elke pin op de hoek zit aan een stator. Hoe dikker het stapeltje plaatjes des te meer capaciteit. Maar dat is dus echt niet met jouw 'telefoonfoto' te zien.

Op 3 juni 2007 21:59:13 schreef (Z)weetvoetje:
capaciteit hoef je niet te meten. Die is goed, en anders eet ik me grote teen op...
Je moet nog wel even kijken welke aansluitingen je moet hebben. Die twee dikke lippen aan de zijkant zijn waarschijnlijk doorverbonden, en moeten aan de aarde.
De één van de andere aansluitingen (degene die zit aangesloten op een dik pak 'folie) is de andere aansluiting van de condensator.

Belangrijker is hoe de spoel geworden is. Want daar kan je veel sneller dingen fout mee doen.

Soms is topiclezen best wel moeilijk... ;)

Tja, ik ben er inmiddels aan gewend geraakt, alleen dan nog is herhaling de kracht van de Meester ...

De diode moet in een kant veel meer geleiden dan als je hem andersom aansluit, geleid hij aan beide kanten even veel dan is hij stuk.
Als je geen andere diode hebt kun je het ook wel proberen met een kleine silicium diode zoals een 1n4148, geeft iets minder geluid.
Voor de werking maakt het niet uit als je hem in de schakeling andersom aansluit.
De Antenne zou moeten werken, ben ik ook mee begonnen.
Ik heb laatst ook zoiets in elkaar gezet en kon toen overdag maar 3 zenders ontvangen, 747khz, 1008khz en 1395khz, de volume knop moest wel ver open.
Ik heb wel een ander soort spoel gebruikt: PVC buis van 8cm doorsnee met daarop 40 windingen.
De antenne aansluiting op ongeveer de 15e wikkeling van de massa en de diode aansluiting op de 20e wikkeling van de massa.

succes jan

@1008kHz: Radio 10 Gold stopt met AM
http://nl.wikipedia.org/wiki/Radio_10_Gold

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Dus ik heb de regelbare condensator gewoon verkeerd aangesloten?

Diode is goed. Bij dick b. een germaniumdiode besteld, stond zelfs nog op de verpakking.

Na drie posts erover van verschillende mensen en als conclusie uit je eigen meting, mag je dat wel stellen ...

;)

Hier hopelijk een betere foto van de condensator.

http://www.solcon.nl/fn004789/corne%20003.jpg

Graag zou ik willen weten wat dan wel de goede pennen zijn. Eentje die brede pen. En dan een andere ronde pen, maar dan blijft de multimeter de 1 aangeven (niks meet) en met de diode hetzelfde verhaal.

Edit: ik ga het nu eerst proberen wat Rd12tf zegt. Nu naar echt een keer grondig lezen weet ik wat ik moet doen.

[Bericht gewijzigd door Corné 12 op ]

Hallo iedereen,

De radio doet het. Verschillende pootjes geprobeerd en toen hoorde ik een heel zachtjes geluid door de boxen. Computer uitgezet anders hoorde ik het nog niet. Als ik het hele schema af maak en dan een gewoon box je erachter zet ipv de computerboxen zou ik het dan beter moeten horen?

Iedereen harstikke bedankt.

Ja, dan hoor je meer, hebt meer versterking nodig.
@varco: Gebruik je nu een sectie met zoveel mogelijk blaadjes? Als je verschillende zenders kan ontvangen dan is het ok.

Ja die gebruik ik, alleen die grote heeft halvewege een happering, waar hij zwaar draait.

Nu zijn we bezig met het verslag. We hebben ook een stuk over zendmasten. Het vermogen bepaalt de afstand die de zender maximaal kan overbruggen. Maar hoe kan je dat uitrekenen?

Alvast bedankt.

Op 15 juni 2007 20:29:47 schreef Corné 12:
Ja die gebruik ik, alleen die grote heeft halvewege een happering, waar hij zwaar draait.

Nu zijn we bezig met het verslag. We hebben ook een stuk over zendmasten. Het vermogen bepaalt de afstand die de zender maximaal kan overbruggen. Maar hoe kan je dat uitrekenen?

Alvast bedankt.

niet alleen het vermogen, maar ook de hoogte van de mast, de omgeving, de hoeveelheid water in de grond, de gevoeligheid van de ontvanger ,de ionisatietoestand van de hogere luchtlagen, kosmische ruis , de zonnewende...etc.
moelijke vraag als je het mij vraagt. :-)

misschien bedoelt men de 'comfortzone'? anders wordt het heel lastig!

Omdat de 500 pF variabele condensatoren zo moeilijk te krijgen zijn ben ik bezig een asje (van hout) te voorzien met stevige kunststofplaatjes die ik uit oude verpakkingen heb geknipt en beplakt met aluminiumfolie, daarnaast eenzelfde aantal plaatjes met alu-folie aan een wandje geplakt die er precies tussen glijden als ik het asje draai. Het geheel gemonteert op een plaatje triplex met wandjes en aan het asje een paar permanente magneetjes geplakt, daar rondomheen een setje spoeltjes die door een AVR tiny12 bestuurt worden met PWM- microstapping en een + en - toets om de as te draaien en t.z.t. automatisch te laten scannen. Ik ben nu halfweg met het projectje en ga er mischien nog een indicator bij zetten die het aantal pF's aangeeft. Het geeft mij veel voldoening om zo een bijna willekeurig groote var. cap. te maken voor toekomstige projectjes, ik heb nu 24 plaatjes en een cap. van c.a. 2,2 nF.
Het enige probleem dat ik nog moet oplossen is de EMC omdat de controller nogal straalt en dat stoort bij bepaalde toepassingen.
Plan is om het gehele deel dat met de besturing te doen heeft af te schermen met ongeetste printplaten. Als het helemaal klaar is zal ik wel een foto zetten bij "show your projects".

Op 15 juni 2007 20:29:47 schreef Corné 12:
Het vermogen bepaalt de afstand die de zender maximaal kan overbruggen. Maar hoe kan je dat uitrekenen?

Voor de golven die voor de middengolf omroep worden gebruikt valt die berekening wel mee. De ontvangst is heel voorspelbaar (daarom worden ze ook gebruikt voor de omroep!).
Voor normale zendmasten en normale bodem geldt ongeveer dat de veldsterkte gelijk is aan E = (wortel(90 P))/d
waarbij P in Watt en d in meter.

De veldsterkte die je nodig hebt, hangt gedeeltelijk af van de ontvanger (gevoelig of ongevoelig), maar belangrijker is het, boven de storing uit te komen. In de stad, zeker bij winkels etc., is die vrij hoog. In Canada bijvoorbeeld, eist de wetgever dat een AM omroeper een veldsterkte van tenminste 25mV/m levert aan de luisteraars.

Stel nu dat ze een reikwijdte van 40km willen hebben, dan volgt uit de formules dat ze dan bijna 12 kW in de antenne moeten stoppen. Ander voorbeeld: een 1 kW zendertje heeft op een afstand van 60km een veldsterkte van 5mV/m.

Dit geldt voor de middengolfband, overdag.
's Nachts, en op andere frequenties, ligt de zaak (zoals gezegd) ingewikkelder.

Bedankt, hier kan ik wat mee.

Wat is ongeveer de veldsterkte wat het in Nederland bij de ontvanger moet zijn?

Geen idee, maar er speelt meer mee, het meermalig gebruik van een frequentie en het gebruik op naburige frequenties die de ontvangst tegenwerken.

Als je na het kristalontvangertje een stapje verder wilt, dan is het volgende een optie:

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/RX-3%20kit.jpg

Een komplete bouwkit (€15 ex verzend) voor een gevoelige middengolfontvanger, 's avonds is het ontvangst van >40 zenders mogelijk, zonder buitenantenne.
Emailadres voor bestellingen op aanvraag via mijn emailadres want ik weet niet of de ontwikkelaar het leuk vindt als ik dat post.

Dit is ook een adres voor losse 'moeilijke onderdelen' zoals de ferrietstaafjes+spoel, germaniumdiodes, afstemcondensator en knopjes.

Een stap verder zie ik nog niet zitten. Dit is voor school. De algemene elektronica kant (huis-tuin gebruik) vind ik leuker. Ik ga namelijk liever een regelbare voeding (labvoeding maken).

Maar is er nergens een norm voor de veldsterkte bij de middengolf?

Die 25mV is een waarde die rekening houdt met het te verwachten stoorniveau en de gebruikte ontvanger (een gewone omroepdoos dus, en geen communicatieontvanger :)).
Allerlei dingen zitten daar dus al in verwerkt. Het is een vrij hoge veldsterkte, bedoeld om ongestoorde ontvangst op een gewone radio te garanderen.
In Nederland zal het niet veel anders zijn.

Natuurlijk kun je stations ontvangen met een veel kleinere veldsterkte! Maar die zijn dan misschien niet ruisvrij en/of ongestoord.

Ga voorlopig even van 25mV uit. Maandag zal ik eens kijken of ik zoiets in de boekenkast kan vinden voor Nederland. Veel zal het niet schelen, want de situatie is ongeveer gelijk.

Iedereen bedankt voor de hulp. Ik heb mn PO maandag ingeleverd en nu is het afwachten wat er uit komt als cijfer. Dit horen jullie nog wel.