Nieuw laser en dergelijke topic deel 12

Dit topic is gesloten

http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?IC-DAC0832-DIP

Voor de mensen die nog een dac0832 zoeken, kosten daar €3,57 heb er net ook 2 besteld ben benieuwd.

bij reichelt kosten ze maar 2,85

AVR powerd

Inmiddels wacht ik al een tijdje op een paar DAC0832's, en wat andere onderdelen. Helaas is de verzending de eerste keer niet volgens plan gegaan, maar daar kan Electrogek niets aan doen.

Ik hoop over een paar dagen de onderdelen op de mat te kunnen vinden, en te kunnen beginnen met bouwen >:)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

dac'jes besteld en nu maar wachten en dan kan ik die print afmaken nu nog de driver voor de galvo's van elm. nou hoorde ik van roelke dat hij er problemen meer heeft gehad jullie misschien ook en wat kan ik dan het beste doen

Goed nieuws voor mensen die laser software willen tijdens LIVE gebruiken! MONCHA is nieuwe software die dat kan!
Wat je ziet is een scherm vol met (voorgeprogrammeerde) scenes. Alleen maar aanklikken met je muis en je scene komt uit je laser!
De DAC geeft een 16 bit X-Y signaal af. (Er zijn er maar weinig die dat kunnen!) En je krijgt 200 kant en klare scenes gratis erbij. Inclusief USB DAC.

Eigenschappen:

-more than 200 effects, 40 animations and 40 company logos included
-scrolling text using standard Windows fonts (TTF)
-10 banks (up to 400 effects available in one workspace)
-autopilot mode (perfect for parties)
-automatic scanrate adjustment(protects your galvos)
-proffesional drawing software included (MonchaDraw)
-able to play ILDA shows synchronized to music
-maximal scanrate: 30000 pps
-standard ILDA output
-standard ILDA input
-16 bit X and Y output resolution
-3 color channels - more than 16 million colors
-Windows 2000/XP/XP64Bit/Vista/Vista64bit
-compatilbe USB controller included

Demo te downloaden op: http://www.showtacle.com/Moncha.php

Heeft iemand nog een link naar een schema voor de dac/driver/voeding voor een MOT1 setje ?
Alle links die in dit topic kon vinden werken helaas inmiddels niet meer....
Misschien is het handig dat deze schema's onder 'schakelingen' opgenomen worden zodat 'starters' (net als ik) hier lekker mee aan de slag kunnen.

Jazeker! Kijk in het blok "Schema's" op www.hobby-lasers.startpagina.nl

Het schema van John Voltz is het makkelijkst om mee te beginnen.

Succes!

moncha kost 390 euro inc usb box

beetje zonde van het geld. 16 bits is wel een beetje heel veel van het goede he. Dan heb je 65duizend posities per galvootje. Dat is wel een heleboel meer dan de 4096 van een 12 bits dac, alleen ik denk niet dat iemand het verschil ziet. Verder is zoiets wel leuk, maar het wordt pas echt leuk als je er een touchscreen bij hebt.
Ik heb ooit een foto gezien van iemand die had twee touchscreens boven elkaar, allemaal scenes op die schermen, die kan je dan gewoon met je vinger aanklikken.
Met een muis lijkt me dat zeer iritant:)

Ik moet nog steeds fut zoeken om weer aan de laser verder te gaan.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

hallo muddy
heb ik ook last van.
en heb ook nog het probleem dat ik alweer een nieuw idee heb voor dat het vorge project klaar is.
de nieuwe galvo staat alweer op papier de vorige zat op 14kpps vind ik niet genoeg dus volgend project
ga die nieuwe galvo aanpassen andere spoelen 90 graden gedraait met ferietkernen waar door hij dubbelwerkt met het zelfde toegevoerde vermogen (ën hopelijk sneller)
en aparte spoelen voor aceleratie en remmen
met die software blijf je toch het contact met de muziek missen.
zelf heb ik dit op gelost door de blanking te moduleren met de beat van de muziek

[Bericht gewijzigd door haan op maandag 2 juli 2007 21:04:16

Ja, dat moduleren op de beat van de muziek heb ik ook als eens gedaan. Gemaakt met verschillende printjes aan elkaar:

1. Een beat-indicator. Dit is niet een beat-counter, maar een uitgang (ledje ofzo) die de beats kan uitfilteren.
2. Een print met 'n IC die 26 uitgangen heeft. Eén van deze uitgangen kan maar 'hoog' zijn per keer. Willekeurig!
3. Een printje uit een oud pc-toetsenbord.

Werking:
De beat wordt gedetecteerd door de indicator.
Dit is dan het clock-signaal voor de printje 2.
Printje 2 drukt dan willekeurig, op de beat van de muziek, één van de 26 toetsen in op het toetsenbord.
Programmeer wel eerst met Popelscan, Mamba, HE-Laserscan (of Moncha) verschillende frames onder de 26 toetsen.

Muziek afdraaien en beamen maar. Dit is echt gaaf! Misschien heb ik de schema's nog ;-)

mijn moduleren werkt als volgt
eest van mengpaneel muziek inporteren met een smith trigger
word de beat eruit gehaald.
hier mee trigger ik op punt 2 een n555 timer
En die stuurt de de laser blanking uit
die overroult de blanking uit de computer

wow scantech dat is effe gaaf. Dat ga ik zeker doen als de laser klaar is. Zo kan je zelf een stand alone laser maken:)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Muddy, dat idee van een Touchscreen brengt me op een goed idee! Dat ga ik maken. Te gebruiken in combinatie met Popelscan, Mamba, HE en Moncha. Een zoekopdracht hier op CircuitsOnline geeft al 85 leads naar touchscreens. Die moeten gewoon zelf te maken zijn.
Iemand nog meer interesse?

nou dat vind ik geen slecht idee. ik ben wel benieuwd hoe dat er komt uit te zien.

btw de dacjes zijn binnen. printje is klaar moet alleen nog ff een voeding eraan knooien. en volgens mij had ik hier gelezen dat mensen hier een voeding uit een computer gebruiken voor die 5v en +12 -12v. klopt dat??

Dan kom je ik bij het volgende probleem normaal gesproken zet je een computer aan met een schakelaar aan de voorkant die heb je dus niet meer meer welke 2 aders van die grote stekker zin dan de schakeldraden???

Aart heeft het al 'n keer gezegd: je kunt beter een échte voeding gebruiken voor dit, dan een geschakelde computervoeding. Dus met een trafo-tje, brugcel en 78xx. Veel veiliger en er is dan geen elektrische koppeling met je eigen pc.
Bovendien moet zo'n pc-voeding vaak een minimale (+5V)belasting hebben, om goed te kunnen werken (of in te willen schakelen). Vraag me af of de 3 IC'tjes van jouw DAC genoeg is.

Wil je toch zo'n voeding gebruiken, hier de aansluitingen:
http://www.uploadarchief.com/Bestanden/b056eb1587586b71e2da9acfe4fbd19…

Succes!

ok gedeeltelijk ben ik het met je eens . ik heb hier namelijk een oude voeding liggen van mijn oude computer. dus de print zal niet gekoppeld worden aan de computer zelf. thnx voor het schema btw

nog ff een ander vraagje.
mijn computer draait op xp sp2 en nu heb ik gelezen dat de aansturing van de printerpoort een probleem word met dit pakket maar er waren progjes voor om hem vrij te geven. ik heb al gezocht maar ik kan niet vinden welke jullie naar alle waarschijnlijkheid wel.

[Bericht gewijzigd door arcch op vrijdag 6 juli 2007 17:02:19 (43%)

Even een vraag tussendoor, voor een "laser lichtsluis ontvanger" van de firma C (best. nr. 117420 - 89)
heb ik een laser nodig die een 'dikke' straal heeft!

Waarom?

Omdat de plek die je moet 'belichten' zo ontzettend klein is van dat ding,dat het eigenlijk niet te doen is om die met een gewone laser te raken van een afstand over 10 meter.
De opzet is een eenvoudige lichtsluis als finish voor sport wedstrijden,de ontvanger staat op een statief en de laser er tegenover op 10 meter afstand.

Ik heb al een constructie gemaakt om heeel fijn de straal te kunnen richten, en dat lukt uiteindelijk ook wel, maar als de grond begint te trillen,of het waait een beetje, dan ben ik het raakvlak al kwijt en schakeld het relais.....

Wat heb ik nodig om dit op te lossen,ik denk een lens? maar welke?

Verder is de gevoeligheid het hoogst van dit ding bij 850 nm laser licht, komt dit toevallig ook uit een DVD brander laserdiode ??!
Ik meen ooit hier te hebben gelezen dat die dingen behoorlijk vermogen hebben,want de 1 mW rood die ik nu gebruik is ook te zwak , als er zonlicht op de ontvanger straalt dan zie je niet eens de rode stip meer!

alvast bedankt!

hallo
je hebt nodig een lensje (vergrootglas)die monteer je in een buisje dus lensje ongeveer halfweg het buisje
en op het brandpunt van de lens moet je detector komen.
het lensje halfweg de buis voorkomt direct zonlicht op je detector , binnenkant matzwart maken.
als je een lens neemt van 5 a 6cm kun je hem al haast niet meer missen.
850 nm is infrarood je rode laser zal liggen tussen 650 670 nm ook een dvd spelerlaser zit hier tussen.
als je je buisje met lens klaar is kun je ,door hem in zonlicht te houden, je brandpunt afstand bepalen.
daarna moet het ook met een mw wel lukken.
als je de detector uit het brandpunt plaatst wordt het richten minder precies.daar door kun je je raakvlak instellen.
succes gr jt
ps ik heb hier nog een stuk of 50 lasers liggen 635 nm 20 mw eventuweel met colimator lens

Hmmm, ja daar had ik nog niet aan gedacht, ik zat meer te denken om de straal dikker te maken, maar de ontvangst plek vergroten is natuurlijk ook een manier!

Bedankt, ik ga eens wat vergrootglazen opzoeken :-)

Op 8 juli 2007 11:49:44 schreef haan:
ps ik heb hier nog een stuk of 50 lasers liggen 635 nm 20 mw eventuweel met colimator lens

Kost zoiets per stuk?

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

ff een vraagje over laser diodes uit DVD spelers/branders. Over hoeveel vermogen heb je het hierbij? (bij spelers en branders)

Dit topic is gesloten