Hoi,

Kan iemand mij vertellen welk type condensator en hoe groot ik hetbest gebruik aan de ingang van een audioaparaat; bijvoorbeeld een versterker.

Ik zie waarden van 100n tot 22µ. Wellicht heeft dit enkel invloed op de mate waarin bass wordt doorgelaten. (meer bass met grotere cap waardes ? --> 1 / 2*pi*f*c) Wat is zo een beetje een goede waarde.

En dan een belangrijkere vraag, welk type is aangewezen. Ik ben al diverse adviezen tegen gekomen hier op CO, maar wat is het nu eigenlijk ... Ik ben hier en daar al tegengekomen dat een ceremisch ceetje niet goed is (waarom eigenlijk). Een elkootje lijkt me ook niet goed gezien het gebruik in een pure AC opgeving (we werken immers tov gnd van symetrische voeding).

Bipolaire elko dan, of is dat ook weer troep voor audio?

Als het een folicondensator wordt, welk type dan? Polyester, mika, ...

vriendelijke groet

Bertrand

De waarde hangt af van de omringende impedanties.
Als je op een potmeter van 10 k inkomt, zul je al gauw een 10 uF willen gebruiken, bij hoogohmiger waarden (buizen of fets) waarbij een pot of rooster/gateweerstand bijv. 100 k is, kun je met 100 of 220 nF wel wegkomen.

Ik prefereer MKP, of als het echt groot moet Elna Silmic ES bipolair.
Maar ik ben dan ook een audionerd/neuroot.

Je kunt ook experimenteren met twee gewone elco's van de dubbele waarde in anti-serie, dus bijv. de minnen aan elkaar.

Nog mooier is als je de bron DC vrij weet te maken dmv. een DC servo in de uitgangstrap, zoals bijv. in een CD speler vrij simpel gemaakt kan worden met een opampje.
Dan kan de scheidingscondensator geheel vervallen.

Hoi KT88, dat audionerd/neuroot heb ik niet gehoord, want ik sta steeds met mijn mond vol tanden te kijken naar jouw audio projecten! Goed, doordacht, to the point ...

Dat die cap gerelateerd is aan de ingangsimpedantie is idd logisch, je maakt in feite een RC filter. Een opamp de job laten klaren vind ik eenbeetje overkill in vergelijking met het ampje waarin het moet dienst doen.

Ingangscapaciteit laten vallen, en een DC-vrije bron gebruiken is idd geen probleem, maar ik ben juist opzoek achter een cap de de klus kan klaren, nadat ik stom als ik ben DC op de ingang forceerde... Mooie boel was het!

MKP is dus een type die in aanmerking komt, maar zijn er nog zoals polyester, papier, mika, enz. Wellicht is het iets als ze voldoen allemaal, maar die is net iets beter?

Anyway, ik ga morgen es zien als de elektroboer MKP heeft.

Op 15 juli 2007 18:02:42 schreef Mr Soldeer:
MKP is dus een type die in aanmerking komt, maar zijn er nog zoals polyester, papier, mika, enz. Wellicht is het iets als ze voldoen allemaal, maar die is net iets beter?

Anyway, ik ga morgen es zien als de elektroboer MKP heeft.

Afhankelijk van hoe hoge eisen je stelt, kun je best werken met twee anti-serie geschakelde elco's hoor.

Bij mij is het allemaal erg op de top gedreven, ik vergeet daarbij wel eens dat niet iedereen zulke hoge eisen stelt. ;-)

Fraaie koppelcondensatoren hebben ze bijv. bij www.capsandcoils.com , kijk daarbij maar eens bij de Clarity Cap serie APW.

OK, al ik kijk naar de rest van het schema, dan zal een bipolaire elko wel voldoen. Later kunnen we er nog altijd een echte audio cap in pooten.

Bedankt KT88 :-)

Op 15 juli 2007 16:10:01 schreef Mr Soldeer:
Ik ben hier en daar al tegengekomen dat een ceremisch ceetje niet goed is (waarom eigenlijk).

Keramische condensators veranderen van capaciteit als er signalen doorheen gaan en hebben een hysterese, resultaat is vervorming: http://members.aol.com/sbench102/caps2.html

Dat is inderdaad een gruwelijke opdoffer zo te zien. Geen ceramiek dus.

Ik heb op dezelfde site deze prentjes gevonden. Ceramische ceetjes zijn zo te zien de enige die je echt moet vermijden. De andere types presteren op het zicht even goed: http://members.aol.com/sbench102/caps.html

Ik heb ondertussen ook dit al gevonden. Hier staan de verschillende types C getest op vervroming dat ze introduceren in het audio spectrum gebied. http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/3171

Best intersant allemaal, nu snap ik tenminste waarom ceramische ceetjes niet zo'n goede keuze zijn :-)

Op 15 juli 2007 19:01:45 schreef Henry S.:
[...]
Keramische condensators veranderen van capaciteit als er signalen doorheen gaan en hebben een hysterese, resultaat is vervorming: http://members.aol.com/sbench102/caps2.html

Dat soort plaatjes zijn trouwens wel leuk om te constateren dat, heel misschien, sommige audioten het misschien wel eens bij het rechte eind hebben :D

Op 15 juli 2007 20:33:16 schreef alex278:
[...]
Dat soort plaatjes zijn trouwens wel leuk om te constateren dat, heel misschien, sommige audioten het misschien wel eens bij het rechte eind hebben :D

Niet zo sceptisch man, dat soort plaatjes illustreren gewoon DAT we het hier bij het rechte eind hebben. En daarmee valt de titel audiofiel/audio-idioot/whatever direct van zijn sokkel. Cermanische ceetjes horen gewoon niet thuis in lineaire toepassingen zoals audio. Ik noem het kennis ...

Nu we toch over de ingang van een audio aparaat bezig zijn, wat is zo een beetje een goede kantelfrequentie voor de ingangsfilter: 50kHz, 75kHz, 100kHz, zoiets ?

Anti-slewing filter aan de ingang, ligt bij mij meestal op een 100 kHz.
Je kunt het lager nemen om RF rotzooi uit DACs e.d. wat af te zwakken.
Lager dan 50 kHz zou ik toch niet gaan ( -3dB ).

Heren, bedankt voor de interessante plaatjes!

@TS: Persoonlijk zou ik tenminste voor 100kHz kiezen.
Maar dat is errrg audiofiel.
Ik hoop niet dat er weer figuren langskomen die gaan beweren dat 20kHz volstaat :(

Op 15 juli 2007 20:33:16 schreef alex278:
[...]

Hehe, eindeljk erkenning :P ;)

Deze ben ik ook tegen gekomen, ik post het, zo heeft de rest er ook iets aan :)

http://www.circuitsonline.net/forum/view/35267

het maakt idd wel degelijk uit welke condensatoren je gebruikt maar er zijn grenzen.

ikzelf gebruik graag standaard audyn condensatoren.

niet te duur en best goed. er is beter maar kost wel meer.
voor elko's als standaard elna cerafine en anders als het echt goed moet zijn elna silmic's.

in het algemeent gewoon zien dat je kwaliteit in handen hebt en gene rommel. maar daarbij ook op de prijs letten. want er zijn dure dingen te vinden als je wilt.

Op 15 juli 2007 19:01:45 schreef Henry S.:
[...]

Steve is wel vergeten te vermelden wat hij meet en hoe hij het meet, dus die oscillogrammen zeggen eigenlijk niks. een keramische condensator is dan wel niet zo ideaal, maar zo slecht als ze in zijn curves naar voor komen heb ik nog nooit geweten, en gelukkig maar, want anders zou iedre HF trap met Keramiekjes erin meteen ook werken als mixer en detector.

Dank je, Henry,dat zegt al veel meer. 70 volt op een low voltage cap is uiteraard niet ideaal.

Maar op met lage signaalnivo's geen keramiek in een audiopad, en liever ook geen elco's maar dat hangt van de toepassing af. HTK schakelingen krijgen gewoon een overgedimensioneerde elco. ;)

en HTK zal dan wel huis tuin en keuken zijn, zoals hier http://www.circuitsonline.net/forum/view/48836/1

Ik ga er nu gewoon 4µ7 bipolaire elko is zetten (Monacor accessories, crossover cap 100Vtt)

En toch maakt Steve een redeneringsfout in zijn experiment. Het is bij condensatoren in een versterker de bedoeling van door de wisselstroom te doorlopen worden zonder dat er wisslespanning over staat, als koppel of ontkoppelcondesator. Er staat dus (bijna) geen AC over de condensator zelf (uitgezonderd bij toonrelgefilters). De metingen naar capaciteitsvernadering en hysteresis door diëlectrische absorbtie is wel leuk, maar niet relevant(mijn inziens). De ESR waarbij de impedantie van de condensator laag is tov het meetcircuit des te meer.

hetgeen wat steve bench vooral laat zien is dat er daadwerkelijk klankverschil kan zitten in condensatoren.
vooral op kritieke plaatsen

Tja, en met zijn methode ben ik het nu net helemaal niet eens omdat de condensator bij dit experiment toestanden doorlopen die bij een goede versterkerontwerp bij mijn weten niet voorkomen.

Op 16 juli 2007 23:59:53 schreef jongensenwetenschap:
En toch maakt Steve een redeneringsfout in zijn experiment. Het is bij condensatoren in een versterker de bedoeling van door de wisselstroom te doorlopen worden zonder dat er wisslespanning over staat, als koppel of ontkoppelcondesator.

Je vergeet gelijkspanning, vooral bij buizen een belangrijk punt.

Op 17 juli 2007 00:24:09 schreef jongensenwetenschap:
Tja, en met zijn methode ben ik het nu net helemaal niet eens omdat de condensator bij dit experiment toestanden doorlopen die bij een goede versterkerontwerp bij mijn weten niet voorkomen.

Als je zo'n C voor je uitgangstrafo neerzet, reken dan maar dat je de nodige hoeveelheid AC en DC over je condensator heen krijgt. :P

Nee, zeker niet , maar die verandert niet. een grote gelijkspanning kan dan wel een absolute invloed hebben op de capaciteitswaarde maar heeft geen relatieve invloed. (tov de wisselspanning)

Hoi, misschien dat die metingen van steve niet helemaal relevant zijn, maar als je hier kijkt (link staat hierboven al ergens in een post van mij vermeldt) (figure1):

http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/3171

Dan staat het schemaatje er bij, en lijkt het me toch wel relevanter. Gewoon signiaal voor en na doorgang van het ceetje bekijken en de THD meten.

Dat lijkt me best wel gepast in termen van audio... want op steve zijn pages staat er:

The signal level was held constant at about 70 volts RMS at 600 Hz across the capacitors. (for about 26mA signal current).

wat inderdaad niet echt een koppel-condensator-opstelling is.

Maxim gebruikt een correctere opstelling (figure 1), en meet ook bij verschillende frequenties. Vergelijk figure 2 eens met figure 4 ... :)