Enkele dagen geleden m'n bestelde GoodWill Instek DDS functiegenerator SFG2110 binnengekregen. Even m'n bevindingen in deze post droppen, ze kunnen nog van pas komen voor eventuele andere kopers.
Het werd eens tijd de instrumentenplank met een fatsoenlijke DDS generator uit te breiden, had me al een tijd geleden verkeken op de grote fucntiegeneratorentest van Elektuur, en twijfelde nog tussen twee kandidaten, TTI (Thurlby Tander Instruments) en Goodwill Instek. Het is uiteindelijk een DDS (direct digital synthesis) geworden, omwille van de ongeëvenaarde frequentienauwkeurigheid en frequentiestabiliteit. Goodwill Instek, een Taiwanees dus. In het begin wat argwanend, vanwege de herkomst, maar nu gezien was dat ongegrond.
Amerikaanse site
Main site
DDS generator SFG2110
De specs kunnen jullie ook hier op nalezen.
Het ding zit zeer degelijk verpakt, als je hem nader bekijkt is hij zeer clean, je vind er niet het minste stofje op, hij lijkt wel uit een cleanroom te komen, de documentjes netjes in orde, en een certificaat van calibratie met daarbij een lijst van de gebruikte apparatuur.
Een zeer solide indruk, alleen de opzetbeugel kan iets steviger, is van plastic, maar die gebruik ik voorlopig niet.
Bediening is reuzehandig en plezierig, je toets gewoon in wat je wil hebben: bvb. 1.625.444hz, druk op de getalletjes en op HZ en het staat voor je neus.
Je kan ook een bepaald karakter selecteren en op- of neer- klikken met een rotationele klikknop. Je hebt direct wat je wil.
Netjes en duidelijk display, bezit een counter tot 150Mhz, kan AM, FM, sinus, blok, driehoek en sweepen.
Degelijke potmeters voor instellingen, geheugen voor presets in op te slaan etc.
Twee mindere puntjes: je kan +-20db verzwakken met je amplitudepotmeter en ook nog eens 20dB via software met een toetsinstelling. Verzwak je een blokgolf met de potmeter tot 0.2Vtop, dan vertoont de blok een beetje overschoot, ik denk iets van een 5%, gemeten op een 50Ohm belasting, die geheel verdwijnt bij grotere amplitudes. Verzwak je met de toetskombinatie 20dB dan vertoont hij dit mankement niet.
En dat sweepen kan beter, je het 2 knoppen, sweep time en sweep span, als je de tijd te kort zet dan sweept hij niet meer over de ingestelde span maar stopt als tijd is verstreken, dus de enen beïnvloed de andere. Maar ondanks dit een zeer voortreffelijk toestel voor nog geen 400 euros.
- - big bang - -