DDS functiegenerator GoodWill INSTEK ervaringen

Enkele dagen geleden m'n bestelde GoodWill Instek DDS functiegenerator SFG2110 binnengekregen. Even m'n bevindingen in deze post droppen, ze kunnen nog van pas komen voor eventuele andere kopers.

Het werd eens tijd de instrumentenplank met een fatsoenlijke DDS generator uit te breiden, had me al een tijd geleden verkeken op de grote fucntiegeneratorentest van Elektuur, en twijfelde nog tussen twee kandidaten, TTI (Thurlby Tander Instruments) en Goodwill Instek. Het is uiteindelijk een DDS (direct digital synthesis) geworden, omwille van de ongeëvenaarde frequentienauwkeurigheid en frequentiestabiliteit. Goodwill Instek, een Taiwanees dus. In het begin wat argwanend, vanwege de herkomst, maar nu gezien was dat ongegrond.

Amerikaanse site
Main site
DDS generator SFG2110

De specs kunnen jullie ook hier op nalezen.
Het ding zit zeer degelijk verpakt, als je hem nader bekijkt is hij zeer clean, je vind er niet het minste stofje op, hij lijkt wel uit een cleanroom te komen, de documentjes netjes in orde, en een certificaat van calibratie met daarbij een lijst van de gebruikte apparatuur.
Een zeer solide indruk, alleen de opzetbeugel kan iets steviger, is van plastic, maar die gebruik ik voorlopig niet.
Bediening is reuzehandig en plezierig, je toets gewoon in wat je wil hebben: bvb. 1.625.444hz, druk op de getalletjes en op HZ en het staat voor je neus.
Je kan ook een bepaald karakter selecteren en op- of neer- klikken met een rotationele klikknop. Je hebt direct wat je wil.
Netjes en duidelijk display, bezit een counter tot 150Mhz, kan AM, FM, sinus, blok, driehoek en sweepen.
Degelijke potmeters voor instellingen, geheugen voor presets in op te slaan etc.

Twee mindere puntjes: je kan +-20db verzwakken met je amplitudepotmeter en ook nog eens 20dB via software met een toetsinstelling. Verzwak je een blokgolf met de potmeter tot 0.2Vtop, dan vertoont de blok een beetje overschoot, ik denk iets van een 5%, gemeten op een 50Ohm belasting, die geheel verdwijnt bij grotere amplitudes. Verzwak je met de toetskombinatie 20dB dan vertoont hij dit mankement niet.
En dat sweepen kan beter, je het 2 knoppen, sweep time en sweep span, als je de tijd te kort zet dan sweept hij niet meer over de ingestelde span maar stopt als tijd is verstreken, dus de enen beïnvloed de andere. Maar ondanks dit een zeer voortreffelijk toestel voor nog geen 400 euros.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Niemand comments?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Neu. Het brengt me wel op 't idee om mijn ervaringen met m'n instek-scoopje te posten, binnenkort. In het kader van 'algemene-review-topics' enzo.

Op 18 juli 2007 00:36:12 schreef big bang:
Niemand comments?

- - big bang - -

Nou, ik heb je post wel gelezen maar DDS associeer ik nog steeds met Double Density Spurious!
Vandaar dat ik de kat uit de boom kijk.

Op 18 juli 2007 00:39:01 schreef alex278:
Neu. Het brengt me wel op 't idee om mijn ervaringen met m'n instek-scoopje te posten, binnenkort. In het kader van 'algemene-review-topics' enzo.

Ja, ik heb daar al eens een verhaal van je over gelezen.
Vond je toen een beetje zonde van het geld om een aantal redenen.
Maar over hun DDS ben ik eigenlijk zeer tevreden; heeft de hele dag weer opgestaan om een ontwerpje met een HIP4081 en een MOSFET H brug te klokken, niks zo handig als de frequentie intoetsen en duty-cycle tot op de procent te kunnen regelen (tussen 20...80%)

Op 18 juli 2007 00:42:41 schreef Rd12tf:
[...]

Nou, ik heb je post wel gelezen maar DDS associeer ik nog steeds met Double Density Spurious!
Vandaar dat ik de kat uit de boom kijk.

euh, huh, double density spurious?

- - big bang - -

Op 18 juli 2007 00:36:12 schreef big bang:
Niemand comments?

- - big bang - -

Mooi apparaat hoor!
Een DDS is een heel handig apparaat, maar weet je toevallig ook de sample snelheid van de DAC? Ik denk dan Rd12tf mt dubble density spurious duidt op de terugmenging van de spurious spectraal componenten met de sample rate klok. Hierdoor krijg je niet alleen te maken met de spurious componenten maar ook nog eens met de verschilfrequenties van deze en de sample klok van de DAC. Iets waar je eigenlijk alleen maar wat aan kan doen door je vertikale en horizontale resolutie van de DAC te vergroten, d.m.v. meer bits en hogere sample snelheden.(een smalbandig doorlaat filter zal wel geen optie zijn in een breedbandige signaalgenerator).
De frequentie nauwkeurigheid en stabiliteit van beiden 20ppm duiden op het gebruik van 'goedkope' kristal oscillatoren, niet geschikt voor hele serieuze meettoepassingen dus, maar voor 95% van de meeste metingen wel goed bruikbaar, kortom een mooi ding dus.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 18 juli 2007 07:52:57 schreef Xenobinol:
[...]

Mooi apparaat hoor!
Een DDS is een heel handig apparaat, maar weet je toevallig ook de sample snelheid van de DAC? Ik denk dan Rd12tf mt dubble density spurious duidt op de terugmenging van de spurious spectraal componenten met de sample rate klok. Hierdoor krijg je niet alleen te maken met de spurious componenten maar ook nog eens met de verschilfrequenties van deze en de sample klok van de DAC. Iets waar je eigenlijk alleen maar wat aan kan doen door je vertikale en horizontale resolutie van de DAC te vergroten, d.m.v. meer bits en hogere sample snelheden.(een smalbandig doorlaat filter zal wel geen optie zijn in een breedbandige signaalgenerator).

Das natuurlijk zo, eigenlijk zou je het spectraalbeeld moeten kunnen zien van het geproduceerde uitgangssignaal.
Momenteel kunnen we alleen verder gaan op wat de vervorming betreft van de sinus, -55dBc in de laagste regionen tot 200kHz, gaande over -40dB tot 4Mhz en -30dB in het hoogste bereik.
Die -55dB geeft een spanningsverhouding van 1 tegen 0.0017 zijnde 0.17%. Das toch een redelijke waarde.

De frequentie nauwkeurigheid en stabiliteit van beiden 20ppm duiden op het gebruik van 'goedkope' kristal oscillatoren, niet geschikt voor hele serieuze meettoepassingen dus, maar voor 95% van de meeste metingen wel goed bruikbaar, kortom een mooi ding dus.

Ja, dat zal zoiets zijn. Ik had eerst de reeks van TTi op het oog, die lagere afwijkingen vertonen maar daar heb je al snel voor een deftige DDS een budget van een paar duizend euro voor nodig.

TTi DDS generatoren

- - big bang - -

Op 18 juli 2007 19:41:17 schreef big bang:

Ja, dat zal zoiets zijn. Ik had eerst de reeks van TTi op het oog, die lagere afwijkingen vertonen maar daar heb je al snel voor een deftige DDS een budget van een paar duizend euro voor nodig.

TTi DDS generatoren

- - big bang - -

Die TTi is niet veel beter hoor, ik denk dat je met zo'n Instek wel een goed apparaat gekocht hebt. Wat kost zoiets eigenlijk?

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 18 juli 2007 20:48:19 schreef Xenobinol:
Die TTi is niet veel beter hoor, ik denk dat je met zo'n Instek wel een goed apparaat gekocht hebt. Wat kost zoiets eigenlijk?

Nu je het zegt, qua nauwkeurigheid scheelt dat niet zoveel, wel een heel scala aan mogelijkheden.

Prijs

Momenteel staan ze nog 375euro zonder BTW, vorig jaar was dat nog een 450euro dacht ik.
En ze hebben hun stock terug aangevuld zie ik, ten tijde dat ik bestelde was er nog maar 1 op voorraad, nu staan er weeral 18 in stock.

- - big bang - -