6foot6
Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming
even een schemaatje tussendoor
http://www.uploadarchief.net/files/download/reset.gif
dan hoeft TS julie niet weer te storen met een smeekbede on topic te blijven
Oh, sorry, je hebt gelijk.
Met mijn posting van "dinsdag 17 juli 2007 14:44:44" had ik niet echt de bedoeling dit topic van kldtanp te kapen.
Sorry aan kldtanp!
Misschien heeft een moderator een oplossing.
Ik hou mij even stil tot er een groen sein komt.
High met Henk tevens bedankt voor de extra info.
de TS moet gewoon zorgen dat zijn auto in orde is: wij geloven geen van allen in een defecte ECU!!
een defecte ECU zou het ook neit doen na een herstart!
Op 19 juli 2007 08:44:19 schreef High met Henk:
@ p. techneut: ik test mijn ABs door gewoon maar 20 km/h te rijden op een lege weg en dan VOL te ankeren (TRAPPEN tot je niet harder kunt)met 20 km/h zou je nl zelf met blokkerende remmen op tijd stil kunnen staan
je hebt nl maar 2 opties:
.1 je wielen blokkeeren en je glijt dus stukje door
.2 je wielen blokkeren niet, omdat het ABS werkt, je remwerking blijft op ca 70 a 80% zitten van je werkelijke snelheid.LET OP dit geld alleen bij moderne ABS systemen, dus dit advies is toegesnede op modernere auto's zoals die van P. Techneut.
Oudere ABS systemen, laten de rem pas los als het hele spulletje al geblokeerd is! Daar geld dus het hele verhaal van die 70 tot 80% neit, daar ligt de wielsnelheid dus tussen 0 en 100%!!!
Auto opkrikken en iemand in de auto op de rem laten drukken, dan wiel vastpakken en deze zou om de 0.5 sec heel even moeten lossen. Om de 0.5 sec worden in gebokeerde toestand alle remmen om en om even gelost om te kijken of de auto mischien glijdt. Bij mazda werkt de ABS echt niet als het lampje brand.
Bij mazda gaat meestal eerst rechter-achtersensor defect, deze zit in een nauwe passing en wordt kapotgedrukt door roest in het gat. (iig 626) Dit komt omdat er op de nederlandse wegen rechts meer pekel ligt als in het midden op de weg.
Voor de rest zou ik eerst het ABS systeem even uitlezen voordat je wat gaat doen, de foutcode's van mazda zijn heel duidenlijke en helder. Ik zal vanavond wel even kijken of ik de gids heb liggen voor de 323, dan kan je em uitlezen met een paperclipje (van 626 heb ik hem nl wel)
bij de meeste auto's werkt heel de ABs niet als je niet rijdt.... Dus ik weet dat o.a. bij alle modellen van mijn auto (de scorpio) Je hier gewoon blokkeert en dat zegt dan dus NIETS over je ABS...
Bij mijn pa zijn scorps werkt de ABS wel, ook als af en toe het lampje brand........ (bij allebei zijn laatste het geval: soms brand lampje: abs werkt dus gewoon)
verder ken ik het ABS in theorie vrij goed, heb er bij mijn autos al veel aan gemeten, maar je mag van mij niet verwachten dat ik ELK merk specifiek ken met zijn nukken, je kkan gelijk hebben, maar een ABS systeem wat stationair werkt zou ik vreemd vinden....
Op 19 juli 2007 12:51:00 schreef High met Henk:
verder ken ik het ABS in theorie vrij goed, heb er bij mijn autos al veel aan gemeten, maar je mag van mij niet verwachten dat ik ELK merk specifiek ken met zijn nukken, je kkan gelijk hebben, maar een ABS systeem wat stationair werkt zou ik vreemd vinden....
We hebben het hier over een minder oude ABS, de wielen worden om en om gelossed zodat de ABS kan zien dat je niet per ongeluk glijd met xx km/u. Dat alle wiellen stilstaan betekend immers niet per definitie dat de auto niet beweegd. Daarom werkt de ABS ook als de auto stilstaat.
En mijn genoemde methode is een geeigende methode om de ABS verdeler te testen, gaat natuurlijk het makkenlijkst als je de auto met alle 4 de wielen van de grond kan halen.
Hm hij lost om en om om een 4 wiel slip te controleren, op zich logisch, maar volgens mij moet je dan eerst een stukje gereden hebben... m.a.w. 1 wiel moet tenminste net ervoor gedraaid hebben....
Je zou dus eerst wiel kunnen draaien, dan stoppen met remmen en remmen vasthouden, dan zou hij los moeten laten idd.....
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Auto opkrikken en iemand in de auto op de rem laten drukken, dan wiel vastpakken en deze zou om de 0.5 sec heel even moeten lossen.
Ik vraag me alleen af of hij de wielen helemaal 'los' laat, of alleen even wat minder remkracht erop zet om te 'kijken' of ze dan misschien wel draaien.
Punt met ABS is nl dat het pas vanaf een bepaalde remkracht slippen wil voorkomen. Op een heel gladde ondergrond (sneeuw, grind) is het beter dat de wielen wel blokkeren, omdat je daardoor ahw wat ondergrond vooruit schuift en daardoor stukken sneller afremt dan met net-niet blokkerende wielen.
Uiteraard raak je door bovenstaande wel in een slip, maar ABS is meer gemaakt op bestuurbaar houden van een remmende auto op normale ondergrond dan voor extreme situaties.
Ik ben gaan rijden en remmen zoals Ben_ en High met Henk hebben beschreven.
Ongeveer 20 km/h was snel genoeg. Geen trillingen, geen ratelend effect, geen pulseringen. Wel piepende banden.
Mijn ABS doet dus niets.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Een ABS begint pas te werken >20km/U !!
Lager dan 20km/u is wel de tractie controle werkend.
Als je eenmaal boven de 20km/u bent geweest werkt de ABS welk weer tot stilstand.
@shiptronic
die zuurstof in de Lambda sensor ben je niet in de war met een LSU 4 of een Uego sensor?
Waar zou dat gaatje moeten zitten in een gewone sensor?
Parkeerterrein is nu bijna leeg dus voldoende plaats.
Piepende banden tijdens remmen bij ca. 45 km/h
Mijn ABS doet dus niets.
Op 20 juli 2007 00:01:50 schreef P.Techneut:
Parkeerterrein is nu bijna leeg dus voldoende plaats.
Piepende banden tijdens remmen bij ca. 45 km/hMijn ABS doet dus niets.
Naar de dealer dus. Bij zelf sleutelen aan de ABS vervalt je verzekering.
@shiptronic
die zuurstof in de Lambda sensor ben je niet in de war met een LSU 4 of een Uego sensor?
Waar zou dat gaatje moeten zitten in een gewone sensor?
verschilt per merk, en geld voor lamda sonde's van alle typen.
bij de nieuwste typen (volvo b.v.) is het nog moelijker.
Daar loopt de referentie zuurstof door de isolatie van de bedrading ,om verstopping met vuil (zoals modder) te voorkomen. het foutief monteren van de connectoren (afsluiten van de isolatie) kan dan al problemen veroorzaken
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Als je van 45 naar 0 gaat met continu piepende banden is er zeker iets mis met het ABS. Voordeel is wel dat je nu in ieder geval weet dat je remmen op volle kracht werken, en niet ergens inhouden door een defecte sensor oid.
Natuurlijk is het wel verstandig het te laten repareren, maar aan de andere kant kun je wel tamelijk veilig blijven rijden met een ABS dat op deze manier faalt.
Of het gevolgen heeft voor de verzekering durf ik niet te zeggen - ze verzekeren tenslotte ook auto's zonder abs, en het is niet verplicht abs te hebben om de weg op te mogen.
Op 20 juli 2007 03:38:11 schreef Ben_:
... en het is niet verplicht abs te hebben om de weg op te mogen.
Even wat preciezer.
1. Geldt dat misschien alleen voor een auto die geen ABS systeem heeft?
2. Mag ik met een auto die wel een ABS heeft, en waarvan het ABS waarschuwingslampje WEL brandt, en waarvan nu is gebleken dat het ABS niet werkt, toch de weg op?
3. "DE" dealer heeft mij verteld dat een brandend ABS lampje reden is voor GEEN goedkeur bij APK. Hebben ze mij de waarheid verteld?
4. Mag ik met een auto die wel een ABS heeft, maar waarvan het ABS waarschuwingslampje NIET brandt, en waarvan nu is gebleken dat het ABS niet werkt, toch de weg op?
(let op het nuance-verschil "waarschuwingslampje WEL/NIET brandt" tussen de punten 2 en 4)
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Als je een ongeluk houd ben je de enige die weet dat het lampje voor het ongeluk ook al brande.....
Verder zou ik
als je weet dat de abs stuk is
en je zorgen maakt over wel of niet goed remmen toch de boel eerst eens laten repareren.
Wat verplichtingen betreft
Mij is altijd wijsgemaakt:
Als het erop zit moet het werken
Hier valt natuurlijk zooi als een radio niet onder
ABS niet werkend is APK afkeur; ik heb de mijne ook moeten fixen in juni voor de APK
en bij een auto van 6 jaar oud zal er wel geen garantie meer opzitten dus die garantie is sowieso onzin.
Mijn auto is trouwens 16 jaar oud .....
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Ik heb een Subaru Legacy ui 1991. Toen ik de auto pas kreeg bleef mijn ABS lampje ook constant branden. Het systeem zelf werkte ook voor geen meter. Ook stationair toerental wilde nog wel eens wisselen, vooral als de motor koud was.
Ik kreeg van de Subaru dealer de tip om de computer eens onderuit het dashboard te halen en de aansluitconnector te controlleren op gebreken. Dit kwam bij de Legacy nogal eens voor omdat Jappanners nummer 1 zijn als het op draden strak tie-rappen aankomt. Heb de computer eruitgehaald, de aansluitpennen eens goed doorgesoldeerd en voila, 1 werkende ABS. Misschien toeval? Wellicht ook de oplossing voor jouw
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Op 20 juli 2007 08:56:46 schreef Sparks:
Als je een ongeluk houd ben je de enige die weet dat het lampje voor het ongeluk ook al brande.....
.....
Ja?
En als er nou eens een dianose computer word aangesloten bij een eventuele technische onderzoek?
alrik
de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
Sorry dat ik het zeg hoor, maar wat een ongelofelijk gezever zeg! Laat het ABS maken of vind iemand die het voor je wil doen.
@alrik
Dat jij schrijft dat ABS voor jou niet moeilijk is, dat is bekend.
Eerder heb ik je al bedankt voor jouw aanbod.
Als dit topic je niet aanstaat hoef je het niet te volgen.
Sorry dat ik het nu zeg hoor, maar in anderen heb ik veel meer vertrouwen.
alrik
de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
Op 20 juli 2007 20:51:20 schreef P.Techneut:
@alrik
Dat jij schrijft dat ABS voor jou niet moeilijk is, dat is bekend.
Eerder heb ik je al bedankt voor jouw aanbod.
Vat dit nu niet op als een aanval naar u.
Als dit topic je niet aanstaat hoef je het niet te volgen.
Ik volg dit topic omdat ik de starter wil helpen, Dat jij het ondertussen kaapt kan ik niet helpen en de rest ook moet doorlezen om te kijken of er nog een reactie van de deze man is.
Sorry dat ik het nu zeg hoor, maar in anderen heb ik veel meer vertrouwen.
Dat is dan jammer.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]
Op 17 juli 2007 18:05:38 schreef alrik:
Als je je een techneut noemt dan los je dit probleem zelf toch op? Met een beetje hulpMoeilijk is ABS in iedergeval niet. Zelf heb ik al de nodige storingen in ABS verholpen. Mocht je je handen vuil willen maken. Dan kan ik je wel helpen.
Alrik
ik wilde via deze weg even wat vragen over de pioneer xc-L11 ik heb het zelfde probleem maar ebn niet zo ster daarin van wege die termen waar wat zit ik dacht op de printplaat waar die stekker van het display op gaat zo ja dan zit daar de elko die moet worden vervangen is die te halen in een beetje goede electronica zaak ik hoor graag van je
gr.leo
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
@Shiptronic
Bij normale sonde's staat 1 kant van het meetcel cq pijpje in contact met de buitenlucht verwar dat niet met zuurstof.
Jij bedoeld denk ik dat stukje "plastic" mantel om de draden die uit de sonde komen (met dat metalen ringetje).
Via de draden zelf kan natuurlijk niet....
Iedere moderne stekker in een auto is spatwater dicht....(onder de motorkap dan)(Hoewel ik wel eens een EDC16 heb open gemaakt die volledig vol met diesel stond)
Verder zijn breedband sensoren echt dicht er zit een zuurstof houdende refentie cel in.
Maar we dwalen een beetje off topic zo denk ik.
Moeilijk is ABS in iedergeval niet. Zelf heb ik al de nodige storingen in ABS verholpen. Mocht je je handen vuil willen maken. Dan kan ik je wel helpen.