In afwachting dat de Blue Bird FPGA development board van xantus wordt uitgeleverd met de soldeer optie ben ik op zoek gegaan naar alternatieve boards. Recent heeft terasic een nieuwe CPLD board uitgebracht met toch opmerkelijke specificatie's voor een heel lage instap prijs. Spijtig liggen de verzendkosten vrij hoog.
Om die extra kosten iets te drukken heb ik meteen 2 van die kits besteld. Zo zijn die kosten dan maar de helft per board omgerekend want de verzending bleef dezelfde prijs.
Het leuke van het verhaal is dat je slechts 48 uren hoef te wachten tot je pakje thuis komt. Ik heb met visa betaald, dus dit wordt slechts op het einde van de maand van mijn rekening gehaald.
Als ik alles bereken, inclusief BTW, invoer en verzending kost zo een boardje mij 68 euro per stuk. Daarvoor heb ik een volledige werkende geteste board. Maar deze board bevat nog een paar verassingen nl het is ook een full USBblaster. Hij vervangt de anders afzonderlijke USBblaster die opzichzelf reeds $55 kost (via de SK). Ook heeft dit boardje om te starten geen voeding nodig omdat hij zijn spanning via de USB lijn haalt.
Bij het inpluggen van het boardje in de USB van de PC start al direct een demo programma die de leds in verschillende sequentie's aanstuurt. Starten van een control panel applicatie op de PC laat je toe direct een nieuwe software te laden en interactief via de PC je boardje aan te spreken, leds te laten branden, zien dat je drukknoppen drukt enz.
Het boardje is heel klein: 86mm x 57mm x 12mm dik. Een mooi doorzichtige kunstofplaat is bovenop bevestigd zodat het boardje beschermd is tegen externe vallende voorwerpen.
Wat zijn nu de eigenschappen:
- EPM2210F324 CPLD met 2210 LE's
- USB interface via FT245 en EPM3128 CPLD
- F324 ballgrid behuizing waardoor nog 88 I/O's beschikbaar zijn voor de gebruiker.
- 4 drukknoppen onboard.
- 8 leds onboard.
- Alle I/O's zijn beschikbaar via 2 user zones waarvan 2x20 polig DE1/DE2 compatiebel zijn. Zo kan ik direct mijn vroegere bedieningspaneel van mijn DE1 toepassing op deze nano-board aansluiten en alles werkt (na hercompileren).
Heeft het boardje van xantus dan nog zin?
Heel zeker, het is ook krachtiger en bevat meer extra's direct on board elementen zoals de 7 segment display's, PS2, VGA, TSOP, dipswitch's, interne ram en externe serieele flash enz. De beschikbare I/O's voor expantie zijn eerder beperkt en je hoeft een afzonderlijke programmer en een voeding gebruiken. Je moet toch wat ervaring hebben om het boardje af te werken ook als je de soldeeroptie genomen hebt.
Ik heb ook 2 boardje in bestelling bij xantus. Alles heeft zijn voor en nadelen. Het kleine Terasic boardje is echter kant en klaar, wordt geleverd met de DVDrom met quartus 7.0 en de USB kabel en start zonder voeding.
Een reeks voorbeelden in verilog voor het kleine boardje zijn Hier te vinden ook alle schema's manual enz. Zelfs al heb je het boardje niet dan nog is de info raadzaam om te lezen.
Als ik deze ontwikkeling zie denk ik dat het heel moeilijk wordt om het hoofd te bieden aan deze modules, vooral als je ziet dat ze hierbij de finegrid ball versie's gebruiken, multilayer boards volledig getest met manual en voorbeelden. Als gebruiker zie ik dan veel eerder extra printjes maken aangepast aan je toepassing met vb LCD 2x16 display, matrix keyboard, rotary encoders RS232, VGA connector enz omdat dit gewoon 1 of 2 layer toepassingen zijn, eenvoudig te routen met met klassieke componenten truehole veelal, te bestukken. De moeilijke inteligente module wordt hierbij gewoon opgeplugd.
En geef toe, 2210 LE's daar kun je al heel wat inpompen als toepassing.
Ik wou graag deze informatie met jullie delen.
Frans.
Frans,
Toevallig heb ik afgelopen week naar dit board gekeken voor een projectje (hobby!!). Er zit geen appart flash geheugen op. Betekend dit dat als de spanning eraf gaat dat ook je "programma" verdwenen is?
Of wordt dit op een andere manier opgeslagen?
Groet,
Max
Je programma blijft behouden, het is een CPLD. Het is ook heel low power. Het heeft in tegenstelling tot de cyclone FPGA geen RAM onboard. Maar daartegenover heeft het wel 8Kbit flash. Voor heel veel toepassingen is dit heel praktisch. Mijn highspeed toepassing met geluidsgolven bevat vb een aantal digitale waves. Deze waves kunnen in de interne flash van de CPLD geladen worden.
Het her programmeren van de flash of zijn flash configuratie is beperkt tot 100 maal. Deze beperking is niet van toepassing voor de CPLD zelf. De interne flash kun je in verschillende mode plaatsen zoals I2C, SPI, parallel 3..16 bit of none( een soort RAW mode).
@fotoopa: In je mailtje zei je laatst dat je voor de MAXII bij het programmeren kon uitschakelen dat het CFM werd overschreven. Ik kan deze optie nergens vinden, wat mij inziens blijft betekenen dat je er 'maar' 100x een nieuwe design in zou kunnen zetten. (aldus pagina 24 en 87 van de max II handbook).
Op 16 augustus 2007 17:29:01 schreef xantus:
@fotoopa: In je mailtje zei je laatst dat je voor de MAXII bij het programmeren kon uitschakelen dat het CFM werd overschreven. Ik kan deze optie nergens vinden, wat mij inziens blijft betekenen dat je er 'maar' 100x een nieuwe design in zou kunnen zetten. (aldus pagina 24 en 87 van de max II handbook).
Toch wel, dit kan je in de programmer tool. Ik heb zopas een aantal test programma's geladen. Daar moet je al of niet CFM en UFM aan/afvinken. natuurlijk moet je een compilatie file hebben voor een CPLD 2210 anders zie je deze instellingen niet.
Ze gaan ook via USB gaan communiceren met de epm2210. je kun alles via hun programma op de pc zetten zoals leds on/off enz. druk je op de schakelaars onboard dan zie je dit op de PC. maar hoe ze dit juist realiseren weet ik nog niet omdat er geen directe verbindingen liggen. anders moeten ze het doen via de jtag.
Inmiddels ook gevonden. Lade de sof file die voor de cyclone was gecompileerd, moest de pof file hebben. Dan krijg je er inderdaad een CFM en UFM regel onder, die je apart kan aanvinken.
Die CFM blok bepaald hoe je de toegang naar de interne flash maakt. Die moet je bijgevolg ook maar weinig herprogrameren. Ik heb hem nodig als 8 bit parallel. Een wizard in quartus verzorgd je automatisch deze configuratie en maakt een verilog aanroep file. Die mannen hebben dat echt mooi opgelost. Zelfs het volledige I2C protocol kan je via deze wizard aanroepen.
Stand alone kan je zelf 5V toevoeren via de connectors Op het printje worden dan de nodige spanningen gemaakt voor de CPLD. Het kaartje is maar iets groter dan een bankkaart!
Ik heb zopas een e-mail naar taiwan gestuurd omdat er een paar foutjes in de manual zitten. Blijkbaar zijn ze er nog volop aan het werken aan de manual want bijna dagelijks staat een update op hun site. Ben benieuwd of ik snel reactie ga krijgen over deze foutjes. Ik zie ook dat ze de snelste versie chip erop gezet hebben (C3 versie = 300 MHz).
Update1:
Meteen even een foto gemaakt van de nieuw CPLD module. Merkop dat ik de kunststof dekplaat heb verwijderd om de foto scherper te hebben. print afmetingen zijn: 86x57mm.
Update2:
Minder dan 24 uur later staat de update manual online en alle opgegeven fouten zijn verbeterd! Snelle kerels ginder! En ondertussen een e-mailtje terug ontvangen met hun excus voor de fouten en hun dank voor het melden.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Kijk, een scherpe foto kunnen we wel aan u overlaten.
Inderdaad wordt het steeds minder interessant zelf zo'n bordje te ontwerpen, danwel af te nemen van een hobbymatig ontwerper 
Ik hoop binnenkort aan de slag te kunnen met het bordje van Xantus, heb expres geen soldeeroptie genomen, maar ben wel naarstig op zoek naar een loeplamp
Mocht ik het nou niet voor elkaar krijgen dan geef ik ze op de productie afdeling wel een kratje bier, komt heus wel goed zolang met die chip.
Bedankt voor de info in ieder geval, dit is wel een leuk hobby-bordje om te overwegen. Nu nog tijd vinden, of verkopen ze dat daar ook? 
Dit boardje was de meest recente creatie van Terasic. ik heb even de prijs enkel van die CPLD opgezocht en die kost $51 terwijl ze daar in Taiwan maar $49 vragen voor het volledig afgewerkte boardje, multilayer gesoldeerd en getest, 2 DVD roms en USB kabel en dit alles verpakt in een mooie behuizing, op 2 dagen thuis geleverd!
Deze zou je niet meer zelf solderen want die CPLD is een 324 pins fine FBGA type met 324 superfijne bolletjes onder zijn behuizing. Maar waarschijndelijk is ook dit boardje door Altera gesubsidieert zodat ze het aan kostprijs kunnen verkopen. het is vooral als opleiding en eerste kennismaking bedoeld maar door zijn 88 I/O's die beschikbaar zijn met zijn 2210 LE's kan hij heel veel zwaar werk aan, inclusief dat het ook een USB byteblaster is om andere boards te programmeren. De foto is niet realistisch, je moet hem veel verkleinen want het kaartje is maar iets groter dan een bankkaart!
Ik heb bij xantus 2 gesoldeerde versie besteld. Ik zie het echt niet meer om zo fijne behuizing zelf te solderen. Ik vermoed dat er daar toch wel enkele zich gaan mispakken om het zelf te solderen.
Maar een geoefend handvat kan het perfect! Het kratje bier moet je wel houden toch na de voltooing van het soldeerwerk...
Hmmmm interessant topic. Ben toch ook wel nieuwschierig geworden naar dit bordje, ik zou toch ook graag eens met dergelijk speelgoed beginnen. Ziet er puik uit voor die prijs.
Is het voor mij als beginner (in CPLD's) wat om met dit compacte bordje te starten? Zoals je zelf stelt kun je gemakkelijk je eigen 'periferie' er aan hangen, wat ik erg handig vind.
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Erg leuk bordje. Beetje jammer dat je 30dollar aan shipping kwijt bent. Als iemand anders ook gaat bestellen doe ik graag mee.
Op 20 augustus 2007 23:46:50 schreef jovak:
Erg leuk bordje. Beetje jammer dat je 30dollar aan shipping kwijt bent. Als iemand anders ook gaat bestellen doe ik graag mee.
Zou inderdaad wel leuk zijn moest iemand een mini inkoopactie organiseren (hint hint!).
Dan wil ik me ook wel eentje aanschaffen.
Ja die shipping kost vrij veel, is zelfs $45.8 voor europa! vandaar dat ik er meteen 2 stuks besteld had om de prijs per boardje iets naar beneden te halen. Heel grote hoeveelheden verlaagen de verzending weer niet zo heel veel meer omdat ook die shipping weer verhoogd. De beste prijs kun je wel simuleren op hun site. Maar met enkele te groeperen kom je toch beneden de €60 alles inbegrepen, BTW en inklaarkosten maar dan moet je ze binnen Belgie of nederland weer gaan versturen.
Mijn 2 boardjes komen op €68 per stuk alles inbegrepen en op 2 dagen thuis geleverd met tracking.
Moeilijk is het boardje niet, je hoeft zelfs geen voeding, gewoon inpluggen in de USB lijn van je computer en een testprogramma draait. Maar buiten de 4 knopjes en 8 ledsjes moet je wel iets op de I/O pinnen gaan aansluiten als eigen pheriferie. ook die pinheaders moet je dan zelf opsolderen. Maar die is 2.54mm pitch, gewoon soldeerwerk!
Quartus 7.0 is meegeleverd op DVD, ook die hoef je niet meer down te loaden. Enkel de USB kabel vond ik te kort. Mijn PC staat onder mijn tafel en daar kom ik niet bij met de origineele kabel. Ik heb een 3m versie aangesloten die ik hier nog had liggen. Dit werkt zonder probleem.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
@fotoopa
In de manual van het MAX II nano bordje staat achterin een example waarbij een 4.3" (touchpannel) LCD wordt aangestuurd. Dit type is echter niet te vinden op de website van Terasic, of kijk ik niet goed? Weet iemand hier misschien meer van?
@Avenger 2.0,
Heel zeker zijn er goedkope kits. Xilinx is doorgaans heel goedkoop voor starterkits. Enkel weet ik niet wat je moet kiezen omdat ik hun reeks niet ken. Maar als je even google gebruikt zul je er wel vinden.
@ZX6RR,
Ik heb dit ook gezien maar zover ik weet gaat het over een 3.6" versie. Ik stond op het punt er eentje bij te bestellen toen ik deze MAX II boardjes bestelde maar gezien ik er nog een in bestelling heb bij xantus heb ik het niet gedaan. $100 is toch al redelijk duur en eigenlijk heb ik er weinig toepassingen voor. Vergeet niet dat zo een displaytje nogal zwaar is voor starterkits. Ook is het scherm toch heel klein, ik zie nauwelijks de pixels op mijn leeftijd.
Hierbij een foto van een nieuwe opstelling van het MAX II nano boardje. In de volgende dagen maak ik dan een nieuwe topic waar al de kleine routines beschikbaar zullen zijn voor CPLD en FPGA toepassingen. Bij deze opstelling heb ik de externe I/O's die ik nodig had aangesloten op de buitenste rij pinheaders. Deze beide rijen zijn compatiebel met alle boards van Terasic. Hierdoor kon ik heel snel een bestaande hardware gebruiken om een aantal routines te testen.
Eerst de foto:
Op de foto zie je de aansturing van het 2x16 character display. Verschillende waarden kunnen ingebracht worden. links boven bevinden zich 2 rotary encoders eentje die de F58 regelt op de display en eentje die de waarde P073 regelt. Die P073 is een percent regeling die loopt van 00 tot 100%. Hierbij is gebruik gemaakt van binair naar bcd omzetroutines en multiplay routines in de CPLD.
Een matrix keyboardje vind je centraal en hiervoor is een basis input register voorzien op het display met vaste notatie nu ingesteld op 000.0 er is voorzien in een clear functie via de toets # en een decimal punt via de toets *
verder heb je ook mogelijkheid om de waarden in 4 verschillende registers op te slaan met naam A, B, C, of D door gebruik te maken van de respectievelijke toetsen.
Omdat niet alle registers gelijktijdig op het display kunnen zijn 2 schakelaars gebruikt die schakelen tussen A/C en B/D register.
De 4 externe druknoppen liggen nu verbonden voor wat speelse ingangen.
Een voeding is niet eens nodig want alles wordt via de USB aansluiting vanuit de PC genomen. Ook het programma aanpassen gaat op deze manier extreem snel.