uZion
Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
Op 26 augustus 2007 00:26:33 schreef WilToyo:
Het is zeg maar een beetje Ter leering ende vermaeck. Binnenkort een filmpje in het show your projects topic.
IK vindt dit een heel mooi robot. Waarom zend je dit niet in de robotica forum. Dan kunnen anderen meer op jou werkstuk reageren. Heel mooi. Heb je meer foto's? Stuur ze meten in de robotica show.
Zie je wel er zijn al paar mensen wakker geworden!!
Very good WilToyo!!!
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Volgens mij is "men" niet wakker geworden, maar ontdek jij nu dat er al heel lang veel meer mensen wakker zijn
Ik zie al tijden robotica topics voorbij komen hier.
[Bericht gewijzigd door flipflop op (19%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
waarom geen robotica:
1. Duur. Voor 50 euro ben ik een maand aan het bouwen, en heb ik daarna een leuke radio staan. Om een even leuke robot te bouwen ben ik toch zeker een 0 extra kwijt.
2. Vergt veel verschillende disciplines, de meesten zijn maar goed in 1 kant van de electronica, of vinden maar 1 kant leuk. Ik vind uC's bijvoorbeeld oersaai, en RF leuk. Maar bij velen is het andersom.
3. mechanica is vaak niet het sterkste punt van de electronicahobbyist
4. repetitief werk. Je moet vele motorsturingen maken, simpele voedinkjes bouwen enz. Het grootste deel vormt geen uitdaging, dat is slechts het lezen van een paar datasheets. Verder niets. Da's gewoon solderen en klaar. Weinig plezier aan te beleven.
Mensen die plezier hebben aan het maken van een robot, gaan denk ik veel eerder over tot het bouwen van bijv. een domoticasysteem. Dat eist dezelfde vaardigheden en geld, maar is nuttig.
Duurder en nutteloos ben ik (ten dele) met je eens.
Punt 3 hoort bij punt 2 en de uitdaging die je in punt 4 mist worden ruimschoots gecompenseerd in de punten 2 en 3 als ik je goed begrijp.
Blijft dus enkel punt 1 over: duurder. Als je daar ook nog een uitdaging van maakt is er geen enkele reden meer over om je niet vol overgave op robotica te werpen.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
nee, dan blijft punt 2 toch in ieder geval nog over.
Ik vind mechanica in ieder geval niet echt interressant. Theorie is veelste makkelijk, maar het netjes bouwen is veelste veel (geduld)werk.
Een groot deel valt onder de noemer 'bloemschikken', verstand op nul een beetje dingetjes in elkaar plakken/solderen.
Op 26 augustus 2007 12:51:06 schreef (Z)weetvoetje:...Theorie is veel
ste makkelijk...
Zeker niet gemakkelijker dan electronica. Ik ben bang dat je hier, niet gehinderd door al te veel kennis van zaken, nogal wat over het hoofd ziet.
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Op 26 augustus 2007 12:51:06 schreef (Z)weetvoetje:
Een groot deel valt onder de noemer 'bloemschikken', verstand op nul een beetje dingetjes in elkaar plakken/solderen.
Hier wil ik wel even op reageren: Om maar een voorbeeld te noemen, wat dacht je van positionering? En dan heb ik het niet over GPS das simpel. Maar posistioneren op een aantal cm nauwkeurig is toch wel even een ander ding. Daar komt in de eerste plaats een pak wiskunde bij kijken waar je u tegen zegt. Je hardware moet zo snel zijn dat het de berekeningen goed kan uitvoeren en dat red je niet met een microcontrollertje. En dan is er ook nog de software wat ook geen kattepis is. De wiskunde zal voor jouw geen probleem zijn. Hardware zal je uiteindelijk ook wel lukken, software zie ik jouw nog niet zo snel voor elkaar krijgen. Overigens moet je dit niet als een persoonljke aanval zien. Jij de hf ik digitaal.
Om ook nog even op het geld verhaal terug te komen; het hoeft helemaal niet veel te kosten om met robotica te starten, de meeste mensen hebben wel het een en ander aan technic lego liggen. Daar is snel en gemakkelijk iets mechanisch mee in elkaar te zetten. Een oude printer is ook wel op de kop te tikken voor een paar steppers. En zie daar voor een prikje kun je een robot bouwen.
@uzion:
Ik zal deze week een foto/filmsessie op de robot loslaten.
Ik denk dat WIM STUDENT wel effies achter zijn oren krabt als hij ziet wat er allemaal met zijn 'tank' gebeurt:) Heb hem namelijk van hem overgenomen.
Dan komen er natuurlijk de wat exotischere sensorsystemen zoals bijvoorbeeld een camera om objecten te volgen.
eigenlijk wil ik dit nog eens in een fpga zien te proppen...
ik ben het overigens roerend met flipflop eens. Ik ben ook van mening dat uZion ontdekt dat heel veel anderen ook met robotica bezig zijn, en daar nu pas wat over opschrijven op dit forum. ik vind zelf het mechanische gedeelte net zo goed een uitdaging.
en zodra je 'multicore' met een bussysteem gaat werken, komen er ook heel veel andere grapjes bij kijken.
die cursus bloemschikken bestaat in alle delen van de hobby... dus vind ik het een beetje flauw om dat te presenteren als zijnde 'specifiek voor robotica'.
Joeri de Man
LED there be light
Op 26 augustus 2007 12:51:06 schreef (Z)weetvoetje:
Ik vind mechanica in ieder geval niet echt interressant. Theorie is veelste makkelijk, maar het netjes bouwen is veelste veel (geduld)werk.
Nou hier gaan hele klassen aan tenonder. Mechanica met zijn spanningen en momenten is toch niet zo eenvoudig.
benleentje
Golden Member
Wil wel even een verschil aanvinken.
IK vind het bouwen van een robot die doelloos in de rondte rijd een beetje onzinnig maar dat vind ik ook van knipperledjes op het plaffond bouwen.
Maar een machine bouwen die iets functioneels van me kan overnemen vind ik werkelijk prachtig een CNC gestuurde soldeerbout
kijk daar heb je wat aan.
IK vind de mechanische kant ervan prachtig en combineer die maar al te graag met de elektronica.
uZion
Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
Op 27 augustus 2007 01:10:33 schreef benleentje:
Wil wel even een verschil aanvinken.
IK vind het bouwen van een robot die doelloos in de rondte rijd een beetje onzinnig maar dat vind ik ook van knipperledjes op het plaffond bouwen.
Doelloos????
Ik zal maar alleen een functie van mijn robot noemen.
Ik zal mijn robot voor 30min op het strand laten. Daar heeft hij de taak om geld te zoeken. ( met zijn geavanceerde metal en munten detektor aan boord). Als hij iets ontdekt dan zet hij een kleine vlaggetje voor mij neer of spuit hij de aarde daar rood.
Doelloos??? Sorry but I don't get the picture here!!!
Op 26 augustus 2007 11:18:22 schreef flipflop:
Volgens mij is "men" niet wakker geworden, maar ontdek jij nu dat er al heel lang veel meer mensen wakker zijnIk zie al tijden robotica topics voorbij komen hier.
"Jij zie ze vliegen" Kijk bij de forum aantal interesse alleen 429 voor robot tov de anderen.
Op 26 augustus 2007 12:25:07 schreef (Z)weetvoetje:
waarom geen robotica:Ik vind uC's bijvoorbeeld oersaai,.
Meen je dat echt??
Grappig!!
Mod-edit: Multiple quotes kunnen gemakkelijk in 1 post, we hebben niet voor niets die optie toegevoegd. 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]
(Z)weetvoetje
@uzion: ik heb ooit een soort CNC-machientje gemaakt. De printplaatplotter. Maar ik heb m eigenlijk amper gebruikt. Het was vooral een prototype, en ik heb niet de moeite genomen om het mechanisch echt deftig te doen. Vooral omdat printplaten uittekenen op de computer zo vreselijk veel tijd kost. In de tijd dat ik het op de computer uitgetekend heb, dan heb ik het al 5x op experimenteerprint gebouwd.
@Wiltoyo: software heb ik ook nog nooit moeite mee gehad. Het probleem is dat ik experimenteren met HF veel leuker vind, en daarom heb ik me er nooit in verdiept. Maar als het per se moet, dan kan ik best programmeren. Ik ben nu bezig met het programmeren van een LC-meter. (2e project met uC). Me eerste project was een simpele DSP ontvanger met een atmega 8535. Ik heb er geluid uit gekregen. Maar ik heb het opgegeven toen ineens de ADC kapot ging. Ik had geen zin om weer te gaan solderen aan die 0.65mm pitch...
Het probleem met programmeren vind ik dat het altijd zoveel zoekwerk is. In assembler gaat het wel, daar zijn niet zo heel veel commando's, maar bijv. met java dan stik je in alle mogelijkheden. Dan ben ik alleen maar door aan het lezen welk commando'tje ik moet hebben. En dat kost veel tijd.
Daarnaast heb je met programmeren vaak in 10 minuten een idee bedacht, en kost het vervolgens een uur of 3 voordat het uitgewerkt is. Met analoge electronica en een breadboardje kost het 15 minuutjes. Da's een stuk interressanter. Daarnaast kom je met programmeren ook (bijna) nooit voor verrassingen te staan. Het werkt, of werkt niet. Bij analoge dingen zit er nog heel veel tussenin, waar je aan kan gaan verbeteren en denken. (OK, da's wel erg zwart wit, maar het klopt in ieder geval wel een beetje)
Ik probeer altijd zo min mogelijk te programmeren, maar als het echt moet, dan doe ik het wel, en tot nu toe met altijd met succes.
@Joeri de man: Nouja, echt eenvoudig is het niet. Maar met mijn praktische vaardigheden ben ik toch meestal niet in staat om al te ingewikkelde dingen te bouwen. De wiskunde van de mechanica is in ieder geval wel simpeler dan wat er allemaal achter radio schuilgaat.
@madthijs: Ja, bloemschikken zit inderdaad in veel gebieden van de hobby. Ook in HF. Spoelen wikkelen is bijvoorbeeld niet echt inspirerend werk. Maar tot nu toe vond ik het in HF meestal nogal meevallen. Hoe meer mechanica erbij komt kijken, hoe meer motorsturingen en dergelijke je moet gaan bouwen. En dat is allemaal massaproductie.
uZion
Op 26 augustus 2007 12:25:07 schreef (Z)weetvoetje:
mechanica is vaak niet het sterkste punt van de electronicahobbyist
Op 24 augustus 2007 23:10:01 schreef Ibanez:
ik denk dat de drempel voor velen is: een goede mechanishe basis. de electroinca zal voor de meestten geen probleem zijn:)
Op 26 augustus 2007 00:34:57 schreef kluyze:
Ik denk dat het inderdaad de mechanica en het geld het doet. Als je zelf iets mechanisch wil maken moet je zelf gaan draaien/frezen/... en daar heb je toestellen voor nodig die niet elke hobby'ist in zijn garage heeft staan.
Ik denk dat dit een van de grootste redenen zijn.
Op 26 augustus 2007 23:47:30 schreef WilToyo:
Om ook nog even op het geld verhaal terug te komen; het hoeft helemaal niet veel te kosten om met robotica te starten, de meeste mensen hebben wel het een en ander aan technic lego liggen. Daar is snel en gemakkelijk iets mechanisch mee in elkaar te zetten. Een oude printer is ook wel op de kop te tikken voor een paar steppers. En zie daar voor een prikje kun je een robot bouwen.
Hoewel wij allemaal een beetje afschrikken van het mechanische gedeelte, moet ik ook toegeven dat ik helemaal eens ben met Wiltoyo. Ik begin wel een beetrje aan te voelen waar het probleem zit. Ik denk dat de meesten wel een robot wil maken. Maar wij willen geen lego robot maken. Maar we willen bv een aluminium robot maken. En dan komt al de andere problemen van mechanica enz. Maar weet je wat grappig is. Ik ben bezig met een robot en die is helemaal aluminium. Weet je wat ik heb gebruikt? Ik mag dat wel niet hard zeggen. Ik heb een oude behuizing van een meet apparatuur gebruikt. Jullie mogen zelfs gokken van welke merk.
http://www.uploadarchief.net/files/download/g%26w1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/g%26w2.jpg
Om de echte robot te kijken moeten jullie naar de Robotica show gaan kijken. Ik ben net aan het uploaden, so give some time please.
mvgr uzion
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]
jwb
Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
Ikzelf ben erg geïnteresseerd in animatronics en robotics, en ben er op subproject nivo wel veel mee bezig. Dus met kleine onderdelen en experimenten voor het "grote plan". Maar ik vind alle takken van electronica (en mechanica) leuk, vandaar dat zoiets groots ook een grootse doorlooptijd krijgt.
Het grote probleem met robotics en animatronics is denk ik niet alleen het geld, maar het opdoen van (praktische) kennis. Ik zie mezelf zeker geld opzij leggen voor een hobby draaibankje, of een freesbankje, maar dan begint het pas.
Hoe ga je ermee om, waar leer je dat. Waar leer je hoe je het beste tandwielen aan een as monteert of een motor aan een mechanisch onderdeel (scharnier beweging) bevestigt.
Electronica kennis is zeer toegankelijk (boeken, tijdschriften, CO) door beschikbaarheid en het feit dat een beetje tekst en een afbeelding genoeg zijn om de kennis op te doen.
Maar als je het nooit op school gehad hebt valt draaien en frezen (en onderhoud/instellen van de apparatuur) niet makkelijk op te doen.
uZion
Op 30 augustus 2007 13:07:08 schreef jwb:
Maar als je het nooit op school gehad hebt valt draaien en frezen (en onderhoud/instellen van de apparatuur) niet makkelijk op te doen.
Maar dat hoeft je ook niet zelf te doen, als je maar vrienden of kenissen hebt is dat voldoende.
uZion
Hallo
Geld kost elke hobby, maar robotica hoeft echt niet meer te kosten, je kunt veel gebruikte onderdelen gebruiken, kijk maar een op een computerbeurs of radio markt, heb er eens een doos met stappenmotoren gekocht voor 5 euro en gebruik ook martiaal uit een bouwmarkt, schroeven, draadspindels, aluminium profielen enz
mvg
Vr
uZion
Dat doe ik ook kijk foto, de behuizing van die lampjes die zijn van de plastic water pijp connectoren. En kijk ook die behuizing, gewoon een ouwde meet instrument kasje.
http://www.uploadarchief.net/files/download/wg_pf45_view1.jpg
kijk hier maar op! wekt mischien inspiratie!
http://www.youtube.com/watch?v=iLtTXPkw_JI
http://www.youtube.com/watch?v=sPIq4LbUODk - onderdelen bijna volledig gratis!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
AC/DrieC
Den Dries www.hulens.be
Robots nutteloos ??! niet dus ...
Dit robothand kan het alfabet uitbeelden in gebarentaal. Om kinderen spelenderwijs gebarentaal te leren, ....
Grasmachine
Hoovercraft, gewoon leuk om mee te varen (oke nutteloos)
Marsrover, voor klanten te lokken op beurs (oke ook nutteloos
)
[Bericht gewijzigd door AC/DrieC op (10%)]
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Ik ben nog altijd van plan om robotjes te gaan bouwen...
maar ik heb zo hekel aan zagen enzo, dat ik daardoor eerst de cnc ingerold ben....
maar me cnc machine is bijna klaar, dus wie weet , komen nu de robotjes....
Het verzoek aan drinor om de FAQ eens te gaan lezen, heeft hij al twee keer kunnen doen als hij de rode tekst gelezen had.