hallo,

Ik heb pas een goedwerkende Luxman L-3 versterker gekocht. Ik ben een absolute leek wat betreft electronica maar ik heb wel een voltmeter en een soldeerbout. Ik dacht een aantal elco's op het eindversterker gedeelte eens door te meten omdat ze tekenen van lekkage vertoonden. Had ik beter niet gedaan, dit is wat er allemaal foutliep:

- Ik heb de printplaat losgemaakt van het koelblok, versterker aangezet een elco doorgemeten aan de achterkant van de print. Waarschijnlijk moet één pin van de voltmeter iets geraakt hebben want de kleine elco rechts onder in de rode vierkant op de foto ontplofte.

- Ik zag dat de kleine elco aan de linkerkant op dezelfde plaats 50V/1µF bedroeg, zo had ik er nog één liggen dus die er in gesoldeerd.

- Als ik de versterker terug aanzette bleek alles eerst ok maar na een minuut zag ik plots een beetje rook. Alles afgezet. Ik denk dat de rook kwam van de weerstanden in de blauwe kadertjes want de printplaat ziet eruit alsof ze gesmeuld heeft aan de pinnen.

- Toen vond ik het omhulsel van de ontplofte elco en daar bleek 63V/1µF op te staan.

Heeft het nog zin dat ik op zoek ga naar een 63V/1µF elco,
of heb ik waarschijnlijk veel meer beschadigd en is de luxman niet meer te redden?

[img]http://www.circuitsonline.net/images/luxman l-3.jpg[/img]

je link werkt niet, even bijwerken, maar de kans is aanwezig dat hij nog te redden is. En voor de prijs van een paar elcootjes is het nog wel te proberen lijkt mij.

Heb je met de printplaat los te maken geen aardverbindingen verbroken? Dit kan leiden tot overspanning op sommige delen van de print.

Ik het blauwe kader zijn diodes zo te zien, 1N540x.
Foto is wat klein voor de details. Wat is dat rode kader.
Elko van 1µF niet verkeerd om gemonteerd?

Ik ken Luxman onvoldoende om een precies antwoord te geven.

bedankt voor de antwoorden,

Nu je het zegt aardverbindingen, ik heb een een soort aardingsplugje gezien en gedacht: waar zou dat voor dienen?