hallo,

Ik heb pas een goedwerkende Luxman L-3 versterker gekocht. Ik ben een absolute leek wat betreft electronica maar ik heb wel een voltmeter en een soldeerbout. Ik dacht een aantal elco's op het eindversterker gedeelte eens door te meten omdat ze tekenen van lekkage vertoonden. Had ik beter niet gedaan, dit is wat er allemaal foutliep:

- Ik heb de printplaat losgemaakt van het koelblok, versterker aangezet een elco doorgemeten aan de achterkant van de print. Waarschijnlijk moet één pin van de voltmeter iets geraakt hebben want de kleine elco rechts onder in de rode vierkant op de foto ontplofte.

- Ik zag dat de kleine elco aan de linkerkant op dezelfde plaats 50V/1µF bedroeg, zo had ik er nog één liggen dus die er in gesoldeerd.

- Als ik de versterker terug aanzette bleek alles eerst ok maar na een minuut zag ik plots een beetje rook. Alles afgezet. Ik denk dat de rook kwam van de weerstanden in de blauwe kadertjes want de printplaat ziet eruit alsof ze gesmeuld heeft aan de pinnen.

- Toen vond ik het omhulsel van de ontplofte elco en daar bleek 63V/1µF op te staan.

Heeft het nog zin dat ik op zoek ga naar een 63V/1µF elco,
of heb ik waarschijnlijk veel meer beschadigd en is de luxman niet meer te redden?

[img]http://www.circuitsonline.net/images/luxman l-3.jpg[/img]

je link werkt niet, even bijwerken, maar de kans is aanwezig dat hij nog te redden is. En voor de prijs van een paar elcootjes is het nog wel te proberen lijkt mij.

Heb je met de printplaat los te maken geen aardverbindingen verbroken? Dit kan leiden tot overspanning op sommige delen van de print.

Ik het blauwe kader zijn diodes zo te zien, 1N540x.
Foto is wat klein voor de details. Wat is dat rode kader.
Elko van 1µF niet verkeerd om gemonteerd?

Ik ken Luxman onvoldoende om een precies antwoord te geven.

bedankt voor de antwoorden,

Nu je het zegt aardverbindingen, ik heb een een soort aardingsplugje gezien en gedacht: waar zou dat voor dienen?
Dit hoort dus tussen printplaat en koelblok of tussen koel blok en chassis te zitten waarschijnlijk ?

Ik ga morgen een 63V/1µF elco kopen, welke onderdelen zijn waarschijnlijk ook beschadigd door die overspanning ?

hallo hugo,

Heb op plus en min gelet, op de printplaat stond een plus in een cirkel. Ik heb hier de kant van de elco zonder balk met minnen ingezet.

Ok diodes en geen weerstanden dus. Ik veronderstel dat deze beschadigd zijn En vervangen moeten worden ?

De rode kader toont de plaats waar de ontplofte elco zich bevond.

misschien heb ik het fout....
maar volgens mij is het niet slim een amp aan te zetten zonder koelblok, mijn kleine versterker koelblokj word al warm als ik geen muziek speel

Op 27 augustus 2007 23:41:09 schreef luxman:
Ik ga morgen een 63V/1µF elco kopen, welke onderdelen zijn waarschijnlijk ook beschadigd door die overspanning ?

Erm, als het aan die elco lag, dan was-ie meteen geploft bij het aanzetten. '63V' wil zeggen dat-ie maximaal 63V kan verdragen. Maar er zou dus ook ook gewoon 40V daar kunnen staan. Daar kom je met een 50V-elko mee weg.

Het lijkt me veel waarschijnlijker dat er 'iets anders' stuk is gegaan. Je gaat daar niet uitkomen zonder schema.

Dat aardingsplugje nog eens bekeken en dat kan er toch niks mee te maken hebben. (soort draadje dat de kabels samenhoudt)

Ik vroeg me inderdaad ook af of ik een versterker wel zonder koelblok mag aanzetten.

Hier nog 2 foto's die hopelijk iets duidelijker zijn. Heb de printplaat nog eens bekeken en die gesmolten cirkels zitten eigelijk bijna bij elke diode.

http://www.uploadarchief.net/files/download/lux%20007.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/lux%20008.jpg

Zie ik het nu goed dat je de einttorren hebt losgesoldeerd om de print te verwijderen en daarna de zaak onder spanning hebt gezet?
Dus zonder dat die eindtransistors waren aangesloten?
Heb je al die wirewrap verbindingen ook los gehad?
Ik zie dat ze nu gesoldeerd zijn.

De eindtorren zaten vastgeschroefd op het koelblok, en die heb ik losgemaakt om bij de print te kunnen. Niets losgesoldeerd dus maar wel de printplaat waar de torren nog steeds aan vastzaten losgemaakt van het koelblok en dan onder spanning gezet. Had ik nooit mogen doen zeker ? Wat zijn wirewrap verbindingen ?

Nog een poging gedaan:

- Een nieuwe 63V/1µF elco erin gesoldeerd.

- Twee zekeringen aan de voeding bleken gesprongen, vervangen door twee nieuwe.

- Deze keer de printplaat op het koelblok vastgezet en zo de versterker aangezet.

- Bij het aanzetten ontplofte dezelfde elco(63V/1µF) opnieuw + 1 van de zekeringen bij de voeding sprong.

Heb ik plus en min juist gezet? Op de printplaat staat een + teken in een cirkel, schuin boven de C van "C408a" op de foto. Aan deze kant heb ik de + van de elco gezet (niet de kant met de min balkjes)

Moest iemand nog een idee hebben
dank bij voorbaat

http://www.uploadarchief.net/files/download/binnenkant%20lux.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/c408a.jpg

De manier om elko's te laten ploffen is om de + en - te verwisselen..

Je heb toch een stereo versterker, kijk eens hoe die aan de andere kant zit.

Ik heb hem rechts identiek gezet zoals hij links zat, dus ik denk dat plus en min het probleem niet zijn. Zoals alex278 zei: 'iets anders' zal stuk zijn.

Ik weet het niet meer zo goed, ik ga zoeken naar een schema voor zover ik daar wijzer van ga worden.
Bedankt voor de hulp.

Als ik het goed begrijp heb je je Luxman gestart zonder je transistoren tegen de koelbalk gemonteerd? Dan heb je wel eens grote kans dat je eindtransistoren zijn doorgeslagen...

Ja dat is inderdaad wat ik gedaan heb, printplaat met eindtransistoren los van de koelblok en dan spanning erop.
Ik heb er nog eens een nieuwe elco ingezet, deze keer omgekeerd (plus en min) en nu springt de zekering als ik hem aanzet. De elco ontploft niet meer.

Ik las ergens dat een zekering die maar blijft springen waarschijnkijk te maken heeft met kapotte eindtorren.
ik was aan het zoeken hoe ik eindtorren moet doormeten. Multimeter op ohm ? Emittor, collector en basis ?

Op 29 augustus 2007 00:16:09 schreef luxman:
Ja dat is inderdaad wat ik gedaan heb, printplaat met eindtransistoren los van de koelblok en dan spanning erop.
Ik heb er nog eens een nieuwe elco ingezet, deze keer omgekeerd (plus en min) en nu springt de zekering als ik hem aanzet. De elco ontploft niet meer.

Ik las ergens dat een zekering die maar blijft springen waarschijnkijk te maken heeft met kapotte eindtorren.
ik was aan het zoeken hoe ik eindtorren moet doormeten. Multimeter op ohm ? Emittor, collector en basis ?

Je multimeter op doorpiepstand en alle richtingen van de transistoren doormeten. Om een betrouwbaar resultaat te krijgen, soldeer ik de transistoren altijd uit hun print. Als 1 van de richtingen doorpiept, is het foute boel.

versterker aangezet een elco doorgemeten aan de achterkant van de print

Is het zo dat men een elco doormeet?

De transistoren helemaal los solderen. Ze mogen alleen geleiden tussen basis en collector en tussen basis en emittor en dat slechts in één richting.

De diodes allemaal met minstens één poot los solderen en doormeten. Die mogen slechts in één richting geleiden.

*En laat voorlopig die voeding uit staan*

Ik heb één transistor los gesoldeerd en doorgemeten. Ik denk dat mijn voltmeter geen doorpiepstand heeft, of ik begrijp hem niet. Ik heb gemeten op de diode stand en dit geeft nul in alle mogelijke richtingen. Transistor stuk of verkeerd gemeten ? Het type is: TIP35C

Op 29 augustus 2007 10:49:47 schreef ON4:
[...]

Is het zo dat men een elco doormeet?

Leek mij ook gevaarlijk, hoe wordt dit gedaan ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]

Elco's test je met een capaciteitsmeter, het liefst eentje met ESR meting.

Een beetje multimeter heeft een diodestand, zelfs die van €5. Zie het diode symbool.

En voordat je nog meer gaat vernielen, zet een 230V/100W lamp veilig in serie met je netstekker.
Gaat de lamp fel branden en blijft dat ook doen dan is er nog ergens een sluiting.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]