als hij verder goed speelt, zou ik het eerst eens proberen zonder de lamp ertussen.

op treed= aan wezig is (dialekt?)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (18%)]

Kijk eens naar de voedingselco's ja. Ook kan het probleem in de voedingselco's van alle andere spanningen die worden gestabiliseerd zitten, weet niet of deze versterker daar mee is uitgerust.

Op 6 september 2007 23:11:40 schreef DJohnny:
Misschien een verschijnsel dat onstaat doordat je de lamp hebt aangesloten (de trafo krijgt niet zijn volle 230). Aangezien het defect bij beide kanalen optreed, zou je zeggen dat je het moet zoeken in iets wat beide kanalen samen delen, in dit geval de voeding. Ik denk ook een elco die niet helemaal lekker meer is en die de voeding schuin trekt.

Moest het aan die lamp liggen, het zou een goede oplossing zijn, maar ik durf ze er niet goed tussen uit laten, bang dat ik weer helemaal opnieuw kan beginnen.

Ik ga de elco's meten, bedankt

misschien kun je de lamp vervangen door een weerstand, weet niet of dat werkt? Heb daar wel eens iets langs zien komen hier op CO. Ook zou ik er geen idee van hebben welke waarde's (10R ofzo?).Heb er geen ervaring mee, ik laat gerepareerde versterkers altijd opkomen met behulp van een variac en een ampere meter.

Op 6 september 2007 23:17:28 schreef DJohnny:
Kijk eens naar de voedingselco's ja. Ook kan het probleem in de voedingselco's van alle andere spanningen die worden gestabiliseerd zitten, weet niet of deze versterker daar mee is uitgerust.

Zijn de voedings elco's de twee grootste die niet op de printplaat staan maar langs de trafo ? Die heb ik gemeten en hoewel er 50V opstaat waren ze alletwee 37.5V. Ik weet eigelijk ook niet of die lamp de waardes beinvloedt.

Ik ga dat opzoeken over die weerstand, beetje gevaarlijk met mijn gebrek aan ervaring.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (8%)]

Het zal er niet zozeer over gaan hoeveel Volt er tijdens bedrijf opstaat, maar meer of ze allebei tegelijk leeglopen. Kun je dat eens meten? Het is een vrij eenvoudige versterker, volgens mij zouden beide elco's "symmetrisch" leeg moeten lopen. Als 1 elco al meteen leeg is, of sneller leegloopt dan de anders zal er altijd 1 spanning "overheersen" ten opzichte van de massa/ground. En dan kan de eindtrap rare dingen gaan doen.

Ik heb ze gemeten ( de 2 grootste langs de trafo )

De linkse liep onmiddelijk leeg van 37.5V naar 0.5V in 5 seconden en van 0.5 tot leeg 2,30 minuten

De rechtse liep traag leeg, van 37.45V tot 0V in 2,30 minuten.

Klinkt dus inderdaad zoals wat jij vermoedde. Wat betekent dit ? De linkse is versleten of moet ik ze allebei vervangen ?

Ik weet niet of dit iets zegt maar ik heb ze nog eens gemeten en deze keer terwijl de speakers niet geactiveerd waren. Dan lopen ze allebei even langzaam leeg.

Activeer ik de speakers wel, dan is er weer die linkse die onmiddelijk leegloopt en de rechtse geleidelijk.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]

Ik weet het ook niet zeker, maar ik vermoed dan toch de elco. Misschien kun je ze eens omwisselen, en hetzelfde opnieuw meten? Ik vind het alleen raar dat 1 elco pas leeg begint te raken wanneer de speaker word ingeschakeld. Ik neem aan dat je dit zonder muziek af te spelen meet?

Ja, was zonder muziek. Ze lopen alletwee wel leeg zonder ingeschakelde speakers, maar dan allebei even traag. Met speakers loopt de linkse veel sneeler leeg dan de rechtse. Omwisselen zal redelijk moeilijk zijn omdat er echt een massa draadjes aan vast gesoldeerd zit.

Ik hoop dat ik de juiste elco's aan het meten ben, ik ga proberen een foto te posten.

http://www.uploadarchief.net/files/download/voedingslux.jpg

Die 2 grote dus (let niet op het pijltje)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]

Volgens mij zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn om ze om te wisselen? In elk geval makkelijker als dat ze in een print zitten. Meet ook eens de weerstanden die over de elco's zitten na (1 pootje losmaken).

[Bericht gewijzigd door DJohnny op (23%)]

Ik ga het proberen, voor een beginner als mij zien die draadjes eruit als een heel complexe constructie maar valt misschien inderdaad wel mee.

Ik weet niet of het vanavond nog gaat lukken, maar in elk geval bedankt voor de goede tips en ik laat je weten wat het resultaat was.

Ok, ik ben benieuwd. Succes!

is niet een van je speakers stuk? meet ze een door hoeveel ohm ze zijn.

voedings spanningen lijken me in orde.

die lamp kan er wel tussen uit, als er sluitng was of te veel stroom vraagt blijft die gewoon branden.

reken maar uit bij hoeveel stroom deze al gaat branden
P=UxI 100=220xI I=100/220= 0,4 A

niks aan de hand dus :)

De elco's zijn omgewisseld. Het is nog steeds de linkse (op de foto degene met de rode draadjes) die snel leegloopt en de rechtse die traag leegloopt. Dus het ligt niet aan de elco maar aan de plaats waar hij staat. De weerstanden zijn ok.

Als ik het rode draadje volg tot aan de printplaat eindigt dat in B+. Ik weet verder niet wat dit inhoud maar iets in het eindversterker gedeelte zorgt er dus voor dat de elco die links staat sneller leegloopt dan de rechtse veronderstel ik.

Op 7 september 2007 01:21:34 schreef shiptronic:
is niet een van je speakers stuk? meet ze een door hoeveel ohm ze zijn.

voedings spanningen lijken me in orde.

die lamp kan er wel tussen uit, als er sluitng was of te veel stroom vraagt blijft die gewoon branden.

reken maar uit bij hoeveel stroom deze al gaat branden
P=UxI 100=220xI I=100/220= 0,4 A

niks aan de hand dus :)

Als ik de versterker nu aanzet blijft de lamp branden en hoor ik een lichte brom op de speakers. Pas als ik de speakers afzet is alles terug OK. Ik ben bang dat het zonder de lamp weer rook en ontploffingen zal zijn.

Speakers lijken mij in orde maar ik zal ze eens doormeten.

goedenacht !

Nog steeds geen speakers aansluiten zolang het DC probleem niet opgelost is.

misschien toch nog ergens een defect in beide eindtrappen?

Flauw mischien.
Maar had in die tijd 'n Rosita-versterker.
Deed 2x100 watt of zoiets.
Spanning was voor de versterker net 55volt.
Een trap was stuk, helemaal geen vertand van.
Alle transistors vervangen, probleem opgelost.
Volgens mij werkt die nu nog.

Als een transistor het begeeft, volgen de andere meteen.
Oorzaak is meestal overbelasting, de zekering is te zwaar.

m'n laatste poging op dit gebied.
laat maar iets weten.

mvg

Misschien nog ergens een massa/ground draad los of slecht contact?

hoi, Heb dit zelfde verhaal gehad met een kenwood versterker.Heb de lamp er tussen uitgehaald en klaar was kees.

Bedankt voor de antwoorden,

Omdat ik al een paar keer las dat het de lamp zou kunnen zijn toch benieuwd geworden en eens geprobeerd. Wel de versterker niet aangezet met de speakers geselecteerd omdat dit de lamp normaal deed branden. Dus versterker aan, daarna speakers aan en zo weer uitgezet. Die 10 volt DC was er weer bij het uitzetten, dus er moet toch ergens iets anders zijn dat fout is.

Op 8 september 2007 01:31:30 schreef Wiedewa:
Flauw mischien.
Maar had in die tijd 'n Rosita-versterker.
Deed 2x100 watt of zoiets.
Spanning was voor de versterker net 55volt.
Een trap was stuk, helemaal geen vertand van.
Alle transistors vervangen, probleem opgelost.
Volgens mij werkt die nu nog.

Als een transistor het begeeft, volgen de andere meteen.
Oorzaak is meestal overbelasting, de zekering is te zwaar.

m'n laatste poging op dit gebied.
laat maar iets weten.

mvg

hallo, de transistors zijn alle 4 al vervangen en de versterker speelt goed. Er is alleen nog een probleem met DC op de speakeruitgangen bij het afzetten.

Ben de elco's allemaal nog eens aan het meten maar die lijken tot nu toe allemaal OK. Aardingsdraadjes lijken ook allemaal OK.
Voor de zekerheid: wat ik hier op deze foto gedaan heb (soldeerpuntjes doorverbinden omdat de print slecht was)
mag dat?

http://www.uploadarchief.net/files/download/draadjes.jpg

Niet dat ik de oplossing weet, maar na dit hele verhaal gelezen te hebben een paar dingen: Luxman moet een magische kracht op jou uitoefenen om dit vol te houden en dat met een versterker uit 1980, op mp vind je talloze versterkers die dit (inmiddels aardig verbouwde beestje) kunnen wegspelen voor relatief weinig geld en ik weet niet welke speakers je hebt (kostbare??), maar als je zo doorgaat sloop je die ook nog, tenslotte, toch petje af voor je doorzettingsvermogen.

Gr. Johan

Om het verhaal nog pijnlijker te maken: Ik had hem eigenlijk voor iemand anders gekocht en zou hem " eerst nog even doormeten " zodat hij zeker in orde zou zijn.

Los daarvan vind ik het fijn werk, ik wil hem persé weer horen spelen en daardoor begin ik de werking van een versterker een beetje te begrijpen. Ik heb verder niet zoveel met luxman, maar wel met oude versterkers ik heb een marantz 1060 en die vind ik goed.
Zolang de luxman raar doet, test ik hem met rommelspeakers ik houd hem nog even weg van mijn " kostbare " b&w dm2a's.

hoi ik had het zelfde probleem met de l-1 en hij was ook gepoft dus heb hem los gehaald en de kapotte onderdeel eruit gehaald en de voeding van de linker uitgang losgehaald en nu heb ik alleen de rechteruitgang die het doet (ik heb er een subwoofer op aangesloten dus het was voor mij geen probleem)

Over oude koeien gesproken :-)

Ik heb dit verhaal een beetje zitten lezen en moet zeggen dat er wel wat dappere resultaten geboekt zijn. En redelijk leerzame ook. Waaronder het nooit uittesten van een apparaat zonder dat de koelelementen op juiste manier aan de halfgeleiders bevestigd zijn. De test is dan vaak van erg korte duur.

Helaas heb je geen schema o.i.d. maar ik vermoed dat het een gewone pushpull versterker is met een positieve en een negatieve voeding en geen uitgangs elko's.

Anders is de 12 volt uitgangsspanning die je af en toe hebt niet echt te verklaren. Als de transistoren goed zijn kan die maar op 1 manier ontstaan. De uitgangstransistoren worden een eind open gestuurd. En dat kan alleen doordat de DC instellingen van de versterker niet in orde zijn. Dat verklaard ook waarom een van de twee voedings elco's sneller ontlaad dan de andere met aangesloten speakers. De eindtransitor staat gewoon open en er loopt een stevige stroom vanuit de voeding door de tor en de luidspreker naar massa.
En dan is het probleem ook nog eens instabiel. Het lijkt afhankelijk van de temperatuur en de volgorde van het opkomen van de verschillende voedingsspanningen hoe de versterker opstart.

Ik denk dat je eens goed moet kijken naar de DC instellingen van de de eind en driver torren. Kijk ook naar de bias instellingen. Misschien staat die wel zo scheef dat de tor onmiddellijk buiten het regelbereik van de bias regelaar wordt opengetrokken bij aanzetten.

Laat de gloeilamp voorlopig nog maar niet weg en gebruik belastingsweerstanden in plaats van speakers. Je speakers gaan stuk en je zit in de klere herrie. Als je mogelijkheden hebt probeer dan een scoopje en een toonfiets te pakken te krijgen. Met een belasting weerstand en een scoop op de speakeruitgang kun je dan meteen zien of het fout gaat met de bias instellingen.