steve c
When all else fails, there is always my big hammer...
Ik heb op een oude pentium I een programmatje gezet, nl. oscilloscope for windows.
Normaal dient dit om met de micro wat signaaltjes weer te geven.
maar ik zou deze pc willen in mijn garage zetten en die windows scoop gebruiken om bepaalde spanningen van mijn Jeep uit te meten. Dit zijn DC spanningen tot 15 volt en hoogspanning van het ontstekingscircuit.
Nu denk ik om een probe te maken en die op de line-in van de geluidskaart van de pc te zetten.
Ik denk dus aan een meetpin met een serieuze weerstand ertussen. Zou dit voldoende zijn, of zie ik iets over het hoofd ?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
een weerstand ertussen dan wijken je metingen wat af en gaat de boel waarschijnlijk alsnog stuk als je te hoge spanningen meet.
met (zener)diodes kun je wel beveiligen tegen te hoge spanningen en in combinatie met een spanningsdeler kun je ook spanningen meten die je geluidskaart eigenlijk niet mag hebben.
b.v:
geluidskaar kan eigenlijk tot 1V meten (weet niet tot wat 'ie kan maar dit is maar een voorbeeld), en je wilt 100V meten. dan maak je een spanningsdeler (1M aan de -, andere kant van 1M aan je meter, 99M naar de spanning die je meet), dan deel je de spanning door 100.
(zit je alsnog op 't randje, maar goed)
roelvh
Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT
bedoel je een weerstand in serie zetten ?
dat gaat niet goedkomen.
die 15V kunnen de meeste scoops nog rechtstreeks aan, dus daar kan je een 1:1 probe voor bouwen (twee draden)
voor de hoogspanning zal je een 1:100, 1:1000, 1:10 000 ... probe moeten maken (weet nie hoe groot de spanning is)
dit is in zijn simpelste vorm een doodgewone spanningsdeler.
edit: te laat, en inderdaad, was ook vergeten dat het om een geluidskaart is en geen scoop, DC-meten zal inderdaad niet mogelijk zijn.
[Bericht gewijzigd door roelvh op (16%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Effe tussendoor he: als je nou een oude geluidskaart hebt waar je aan de ingang het C'tje wegsloopt, kun je dan gewoon DC meten of zitten er andere addertjes onder het spreekwoordelijke gras?
niet slopen , schakelaar er over om ze kort tew sluiten , heb je meteen AC/DC schakelaar
ach en zo'n kaart je kost tegen woordig 10 € kun je er een keer aan wagen 
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (31%)]
10euro? Gratis en voor niks! Oude PC hardware in overvloed her en der. Laatst nog een pc'tje uit de container getrokken 
Ontopic: in theorie wel, alhoewel het complete ding natuurlijk voor 20 Hz - 20 kHz bemeten is, dus of het zo eenvoudig zal gaan... wel een experimentje waard.
steve c
When all else fails, there is always my big hammer...
Hmmm, als ik het zo hoor heeft dit windows scoopje toch wel wat beperkingen.
Zat vannacht zo te denken, of er vroeger zoiets niet heeft bestaan onder MS-DOS, waarbij het signaal aan de RS-232 werd gevoed. In de tijd toen er nog geen geluidskaarten waren.
natuurlijk, moet je dan wel weten waar het signaal te voeden en met welk progje dit te verwerken...
Iemand nog een idee ?
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Onder windows zal dit sowieso niet lukken via RS-232. Onder (echte) DOS zou het nog kunnen, met dien verstande dat je alleen digitaal kunt meten: aan of uit. En je spanningen moeten juist geconverteerd worden natuurlijk.
benleentje
Golden Member
Scoopjes voor lage frequenties zijn 2de hands goed te vinden en denk dat je voor minder dan 50E er wel ergens 1tje kan vinden. En als je geluk hebt zit daar nog een probe bij ook.
usb ding misbruiken misbruiken ? volgens mij kan er dan niet zoveel fout gaan.
pas op met laptop's en auto's , zeker als deze gevoed worden uit de aansteker plug.
je heb geen "zwevende" massa kans op sluiting is groot !!!