Ik ga de versterker voorlopig niet meer aanzetten. Een lamp in serie met de netstekker begrijp ik niet helemaal, maar ik ga het opzoeken.

Ik ben nu de diodes één voor één aan het doormeten (één kant losgesoldeerd). De multimeter geeft tot nu toe voor elke diode oneindig in de ene richting en rond 650 ohm in de andere. Wat betekent dat ze ok zijn ? Ik had begrepen dat ik ze allemaal moet meten, ik tel er meer dan 40 (mogelijk?)

De transistor meet ik op de diode stand en dat geeft 0 ohm in elke richting.

Ik hoop dat ik jullie niet te moe maak met dit beginners gesukkel, maar het laat mij even niet meer los.

De lamp:
Je gaat met de fase naar de lamp. Vanaf de andere aansluiting van de lamp ga je naar de versterker. De nul van de versterker gaat weer naar je "aansluiting". De lamp staat dus in SERIE met je versterker.
Maak dit wel netjes, het makkelijkst is gewoon een wcd in serie met een lamp te zetten. De versterker sluit je dan weer aan op de wcd.

De diode beschrijving die je geeft is goed, deze zullen dus oke zijn. De beschrijving die je geeft voor de torren is niet goed. Deze mogen niet naar biede kanten 0 Ohm geven. Deze zijn defect.

[Bericht gewijzigd door diode op (14%)]

OK,ik begrijp de lamp, bedankt.

Voorlopig de rest van de diodes meten en op zoek naar nieuwe torren dus.

Nog een aantal dingen geprobeerd:

- Diodes van het eindversterker gedeelte doorgemeten.
Dit waren er 10 geen 40. De rest zijn weerstanden denk ik. D=diode, R=weerstand? De diodes waren alle 10 goed: 600-800 ohm in één richting, oneindig in de andere

- 4 nieuwe eindtorren geplaatst: 2X Tip35C, 2X BD250

- nieuwe koelpasta

- nieuwe 63V/1µF elco geplaatst.

- lamp in serie met netstekker

Versterker aangezet: de lamp blijft fel branden (na 6 seconden versterker afgezet)

Plus en min van de elco blijven voor mij onduidelijk. Als ik het linker en rechter gedeelte vd eindtrap vergelijk zijn alle elco's gespiegeld qua plus en min, behalve de elco die geploft was, die is links en rechts identiek.(2X de plus aan de linkerkant) Als ik de elco juist zette (plus op plus en min op min) ontplofte hij voor ik de lamp in serie truc toepaste. Omgekeerd(fout) ontplofte hij niet.

Ik heb de twee posities geprobeerd en in beide gevallen blijft de lamp branden. Dus ergens anders nog een sluiting: alle weerstanden doormeten ? kleine transistors doormeten ?

De lamp in serie blijft maar branden.

Ik heb alle weerstanden doorgemeten en die lijken allemaal OK. 2 weerstanden meten 0 ohm in de schakeling, en 48 ohm met één beentje losgesoldeerd (juiste waarde volgens hun kleurcode). De kleine transistors (drivers, pre drivers ?) doorgemeten, lijken ook allemaal ok. (meten als 2 diodes)

Ik heb de laatste keer bij het aanzetten de DC offset op de speakeruitgangen eens gemeten: 12Volt zowel links als rechts.

Wijst dit in de richting van een kapotte elco ?
Elco's doormeten terwijl de versterker onder spanning staat durf ik niet meer. Ik had dit in het begin gedaan aan de onderkant van de print maar daarvoor moet die los van het koelblok, wat niet mag. Bovenop de print zitten ze vastgelijmd dus daar kan ik er niet bij. Alle elco's vervangen is het enige dat ik nog kan verzinnen.

Moest iemand een andere oplossing hebben, ik zou het graag van u horen.

Op 4 september 2007 11:44:01 schreef luxman:

Elco's doormeten terwijl de versterker onder spanning staat durf ik niet meer.

De oplossing daarvoor: soldeer een paar draadjes aan de aansluitpunten van de elko's, en meet daaraan. Natuurlijk wel uitkijken dat die draadjes niet gaan rondzwerven, en met allerlei andere dingen in contact komen.

Het is ook erg prettig om een draad aan de massa van je versterker vast te solderen, die in je multimeter te steken, zodat je met een pen overal in je schakeling kan prikken en spanningen kunt meten.

Op 4 september 2007 11:44:01 schreef luxman:
De lamp in serie blijft maar branden.

Ik heb alle weerstanden doorgemeten en die lijken allemaal OK. 2 weerstanden meten 0 ohm in de schakeling, en 48 ohm met één beentje losgesoldeerd (juiste waarde volgens hun kleurcode). De kleine transistors (drivers, pre drivers ?) doorgemeten, lijken ook allemaal ok. (meten als 2 diodes)

Ik heb de laatste keer bij het aanzetten de DC offset op de speakeruitgangen eens gemeten: 12Volt zowel links als rechts.

Wijst dit in de richting van een kapotte elco ?
Elco's doormeten terwijl de versterker onder spanning staat durf ik niet meer. Ik had dit in het begin gedaan aan de onderkant van de print maar daarvoor moet die los van het koelblok, wat niet mag. Bovenop de print zitten ze vastgelijmd dus daar kan ik er niet bij. Alle elco's vervangen is het enige dat ik nog kan verzinnen.

Moest iemand een andere oplossing hebben, ik zou het graag van u horen.

Een beetje moderne/fatsoenlijke eindtrap heeft een DC output protection. Ik weet niet of je echt direct aan de speakeruitgangen hebt gemeten, maar dit zou dan nooit mogen.

bedankt voor de hulp,

Ja, direct aan de speakeruitgangen gemeten. Ik weet niet of de versterker DC output protection heeft, maar modern is hij alleszins niet (1980). Had begrepen dat DC offset zo dicht mogelijk tegen 0mV moet liggen, ik denk wel dat ik de potmeters geraakt heb maar 12 Volt lijkt mij veel om met potmeters goed te kunnen maken.

Ik heb de 2 elco's(50V/220µF) in de rode cirkels gemeten op de draadjes-manier en die geven ook alletwee 12 volt. Dus evenveel als de DC op de speakeruitgangen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/luxman%20elco%27s.jpg

Dat laatste zegt niet zoveel.
Heb je de print ook nagekeken op verbrande sporen?

En nou kan het misschien aan mij liggen, maar is de combinatie van de gebruikte transistoren niet een beetje vreemd? Misschien is dit geen pushpull eindtrap (ben het woord eventjes vergeten) aan die elco's te zien. Dan zouden die elco's verrot kunnen zijn, maar het lijkt me sterk dat allebei de kanalen dan precies 12 volt geven. Je kunt hem dan in elk geval altijd nog als 12 volt adapter gebruiken :D !

[Bericht gewijzigd door DJohnny op (32%)]

Op 4 september 2007 18:37:59 schreef Henry S.:
Dat laatste zegt niet zoveel.
Heb je de print ook nagekeken op verbrande sporen?

Helemaal proper is de print zeker niet. Aan de bovenkant zit er rond elke pin een soort gesmolten cirkel. Aan de onderkant had ik een probleempje bij het los maken van de grote diodes. Het soldeer kwam los samen met een stukje groen van de print. ik las ergens op een forum dat als de print beschadigd is, je dit kon oplossen door een draadje te solderen tussen de componenten binnen het groene gebied.
Klooien klooien en nog eens klooien...

http://www.uploadarchief.net/files/download/draadjes.jpg

De originele torren waren TIP35C en TIP 36C. TIP35C zitten er terug in, en TIP36C had de verkoper niet, maar volgens hem was BD250 identiek hetzelfde.

Ik heb ooit een soortgelijke versterker gehad, een Yamaha CA-410. Ook een oudje. Ook 2 eindtrapjes defect. Origineel zat er ook een TIP in, dacht TIP41 en TIP42. Bij Display Electronica vertelde de verkoper ook dat hij die niet had, maar wel BD's die het ook zouden moeten doen. Resultaat: eerst begonnen de emitter weerstanden lekker te gloeien en toen rook...

Kan ook goed zijn geweest dat het helemaal andersom was, maar wat ik bedoel te zeggen: probeer eerst originele torren, het heeft mij ook wel eens bizarre problemen helpen oplossen...

Hoe zwaar is de lamp is serie? toch geen 5 W koelkast lampje o.i.d. :)

neem een flinke van 75W

liggen er wel weer mica plaatjes tussen de eind torren en de koelplaat? anders maakt de behuizing van de torren zluiting via de koelplaat , denk ook aan de kunstof schroefjes/busjes.

meet eens tussen de koelplaat van de torren en het alluminium koel profiel deze moet oneindigzijn

Aan de torren te zien is het toch een push-pull eindtrap. Als de torren sluiting zouden maken zou er gewoon een zekering uitvliegen. Ook zou dat de 12Vdc niet verklaren. Je zou eens kunnen meten of die 12Vdc negatief of positief is? Daarnaast kun je het wel meten, maar oneindig zal het nooit zijn vanwege de condensatoren.

[Bericht gewijzigd door DJohnny op (16%)]

De lamp is 100W. Er liggen plaatjes tussen de torren en het koelblok, maar omdat ik ze al zo vaak los en vast geschroefd heb zijn de gaatjes (voor de schroef) in de plaatjes wel groter aan het worden zag ik. Dat is misschien al genoeg voor sluiting.

De 12vDc aan de speakeruitgangen was volgens mij 2 keer positief, maar ik ga het nog eens meten.

Geloof mij maar, met een pushpull trap gebeuren er rare dingen als 1 mica plaatje niet isoleert ;) . Spreek uit ervaring!

Op 4 september 2007 20:53:03 schreef luxman:
De originele torren waren TIP35C en TIP 36C. TIP35C zitten er terug in, en TIP36C had de verkoper niet, maar volgens hem was BD250 identiek hetzelfde.

Dat klopt wel.

Op 4 september 2007 20:56:17 schreef DJohnny:
Origineel zat er ook een TIP in, dacht TIP41 en TIP42. Bij Display Electronica vertelde de verkoper ook dat hij die niet had, maar wel BD's die het ook zouden moeten doen. Resultaat: eerst begonnen de emitter weerstanden lekker te gloeien en toen rook...

Altijd goed checken wat NPN en PNP is met het uit wisselen van TIP's door BD's, grote kans dat je ze verwisseld had.
Ik heb diverse TIP's vervangen door BD's.

Gevonden !

De printplaat toch nog maar eens in detail bekeken en 2 soldeerpuntjes leken verdacht dicht tegen elkaar aan te liggen. Van elkaar losgemaakt, versterker aangezet: de lamp lichte kort op en ging dan uit ! Met de hoofdtelefoon 10sec CD opgezet en hij speelt weer muziek.

Zonder de lamp in serie durf ik hem nog niet goed opzetten omdat ik de potmeters een paar keer geraakt heb en geen idee heb wat de BIAS momenteel is. DC offset is -46mV rechts en -0.3mV links. Eerst zoeken op hoeveel en hoe ik de bias moet afstellen dus.

Jullie zijn ongelofelijk bedankt voor de hulp! Zonder zou hij voor het stort geweest zijn.

Te vroeg gejuicht natuurlijk.

Ik heb de bias voorlopig op 10mV gezet en 2 slechte luidsprekers aangesloten.

De DC offset is 0mV links en rechts maar als ik de versterker afzet gaat de DC omhoog tot 11 Volt. De woofers worden op die moment 2 seconden naar binnen gezogen. Ziet er niet zo gezond uit.

Als ik de versterker aanzet (met boksen aangesloten) terwijl hij koud is, dan gaat de lamp in serie branden en blijft dat doen. Duw ik dan op het knopje van de speaker selector en zet de speakers af dan is alles terug OK. (wel redelijk luide plof) De lamp gaat uit en als ik de speakers weer aanzet speelt hij muziek.
Als ik hem dan afzet en 10 seconden later terug op dan is ook alles perfect. Alleen als hij meer dan 5 minuten af heeft gestaan blokkeert hij weer bij het aanzetten.
Koude start zonder speakers aangesloten is ook geen probleem.

Ik heb al overal zitten zoeken maar het is een mysterie voor mij. Bij mijn weten heeft de luxman geen speaker relay.

Moest iemand dit herkennen, het zou super zijn.

zitten er Elco's in voor + en - voeding ?

het lijkt er op dat er 1 bijna niets meer doet en zeer snel leeg is

kijk eens wat de biede voedings spanning tov elkaar doen op bv een scoop of twee multie meters tegelijk als je hem aan/uit zet en dit op treed

Misschien een verschijnsel dat onstaat doordat je de lamp hebt aangesloten (de trafo krijgt niet zijn volle 230). Aangezien het defect bij beide kanalen optreed, zou je zeggen dat je het moet zoeken in iets wat beide kanalen samen delen, in dit geval de voeding. Ik denk ook een elco die niet helemaal lekker meer is en die de voeding schuin trekt.

hallo bedankt voor antwoord

Ik weet niet welke elco's voor + en - zijn maar ik heb er wel 2 gezien waarvan + en - gespiegeld zijn op de printplaat. (de 2 twee enige die zo zijn)

Ik heb geen scoop en maar 1 multimeter maar het is al veel te horen dat met slechte elco's kan te maken hebben. Ik ga die meting eens doen tijdens het uitzetten.

" Op treed " begrijp ik niet.

als hij verder goed speelt, zou ik het eerst eens proberen zonder de lamp ertussen.

op treed= aan wezig is (dialekt?)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (18%)]

Kijk eens naar de voedingselco's ja. Ook kan het probleem in de voedingselco's van alle andere spanningen die worden gestabiliseerd zitten, weet niet of deze versterker daar mee is uitgerust.