Ik moet ergens een CAI installatie vernieuwen. gezien de grote afstanden (heeeeeel groot huis) en de wens om grote lcd/plasma tv's te gebruiken is een goede kwaliteit coax een eis.

welke zou ik het beste pakken? COAX12 of KOKA799

Ik zou gaan voor C12.
Dat is toch wel de standaard. De meeste huisaansluitingen zijn daarmee uitgevoerd.
Je zou, mocht de afstand toch te groot zijn, eventueel nog kunnen kiezen voor C9. Net zo dik, maar met een dikkere buitenmantel en kern.
Ook het dielectricum is anders.
Verder zie je er geen verschil in.

Kun je een overzicht "schetsen" (lees: Omschrijven) van de situatie? Dan wil ik wel met je meedenken.
Dat men verder grotere Plasma's of LCD's gebruikt moet buiten kijf staan, omdat je ten alle tijde moet proberen goed signaal op de juiste punten te krijgen.

KOKA799 werkt ook voor grote gebouwen.
Op het werk hebben we ook een pand, 8 verdieping hoog aangelegd met KOKA799 (op elke verdieping een multitap die het signaal over de verdieping verdeelt).
Het is alleen heel goed alles door rekenen, en het binnen komende signaal goed meten.
Het is net waar je het makkelijks aan kan komen, met de bijbehorende pluggen.

Dan moet je ook de mogelijkheid hebben het inkomende signaal flink te versterken Én de scheefte eruit te trekken. Bij Grote gebouwen met veel aansluitingen, als Verzorgingsflats ed hebben een voldoende sterk inkomend signaal. Sterker dan de 65 dB die je als woning regulier binnen krijgt.

C12 kan dat ook best aan. Maar Multitaps op elke etage, die gevoed wordt door c12 of Koka? Ik ben bang dat je dan met je UHF tekort schiet.

Ik heb nog even gezocht naar de specificaties van de KOKA799 kabel, maar kan alleen vinden wat de demping is bij 860Mhz.
Die is met zijn 18dB op 100m gunstiger dan C12 (24dB/100m/860Mhz).
Maar wat de dempingen zijn bij ~175 en ~433Mhz kan ik er niet uit halen.

daarom kwam mijn vraag dan ook vandaan. ik zal van de week eens zoeken naar een datasheet.

heel het weekend leidingen lopen leggen in een 200 jaar oud huis. ben kapot

Ik denk dat niet alleen een coaxkabel van goede kwaliteit vereist is maar ook het connectiemateriaal moet goed zijn. daar valt ook een hoop winst in demping te halen voor wat betreft overgangsweerstanden ed

Persoonlijk ben ik nogal een liefhebber van Hirschman spul waaronder KOKA799. Ik boek daar altijd goede resultaten mee in combinatie met de GHV versterkers.
Voor een huisinstallatie in ieder geval altijd ruim voldoende.
Makkelijk aan de KOKA799 vind ik ook dat de lengte's er duidelijk op staan waar je in verband met de aansluitingen op de multitap en de daarbij behorende demping je eigenlijk nooit kunt vergissen in de correcte aansluiting met de F-connectors.

Die lengtes staan tegenwoordig op meerdere merken.
Als ik die KOKA zo eens bekijk, kon het best nog wel eens die nieuwe C9 zijn.
De demping op 860Mhz is daar wel gelijk aan.

Op 9 september 2007 22:51:14 schreef Captain:
Ik denk dat niet alleen een coaxkabel van goede kwaliteit vereist is maar ook het connectiemateriaal moet goed zijn. daar valt ook een hoop winst in demping te halen voor wat betreft overgangsweerstanden ed

Is zeker winst mee te behalen, de haakse connectors met witte kunststofkapjes zijn een voorbeeld van hoe het niet moet.

Het laatste bericht van deze discussie is meer dan 90 dagen oud. Reageer alleen wanneer je iets nuttigs aan de discussie kunt toevoegen. Lees ook de FAQ.

Klopt, dit topic was al ouder dan 90 dagen blabla.
Maarrr Ik heb nog wat lesstof opgedoekt die ik dit topic niet wil onthouden omdat het als naslagwerk nog wel eens van pas kan komen.
Lang leve de bezoekers die dit forum vinden door gerichte zoekacties! ;)

Met de Onderstaande formule is de demping van de kabel te berekenen wanneer -af fabriek- basisgegevens zijn gegeven omtrent een vastgestelde demping bij een vastgestelde frequentie.

In dit geval reeds ingevuld met de bekende gegevens:
18 dB demping bij 860Mhz
http://www.uploadarchief.net/files/download/rekenformule%20frequentieafhankelijke%20kabeldemping.jpg

Als ik het naslagwerk nog even mag aanvullen.

kabeldempingen bij 860 Mhz

KOKA799 10mtr.>1,8dB 25mtr.>4,5dB 40mtr.>7,2dB
COAX12 10mtr.>2,6dB 25mtr.>6,5dB 40mtr.>10,2dB
COAX6 10mtr.>1,1dB 25mtr.>2,9dB 40mtr.>4,6dB

Dus ja, KOKA 799 is significant beter en dunner dan COAX12.