@zweetvoetje: is goed mail maar hoe laat, kun je ook de ether hier horen. Op 160m, 80m, 40m S2 ruis met de longwire (met pd4tim unun en V8-supertuner :-) ). Mooi dat je voor F gaat. Zal niet moeilijk zijn voor jou. Je hoeft alleen wat regelgeving en Q-codes te weten, de rest weet je denk ik al.

Fredden.

OK, ik mail wel...

Ik kom hier uit op zo'n 25-30dB boven ontvangerruis, en iedere 30kHz een brom van zo'n 45dB boven de ruis. 's Avonds laat is het nog zo'n 10 dB, en dan klinkt het ook anders. Dan is t meer aaneenschakeling van 'tikjes'. Klinkt als vonken. Overdag, en 's avonds witte ruis met steeds bromtonen om de 30kHz.

Hoe kan ik eigenlijk het handigst de gevoeligheid van de ontvanger meten?
Want het gaat dan om signalen van maar net iets groter dan de thermische ruis. Zodra ik mn functiegenerator aanzet krijg ik al zoveel signaal dat een meting al niet meer opschiet, lijkt me.

Het zou me toch leuk lijken om zoiets als een S-meter op mn ontvanger te hebben. Al heb ik dan geen plek meer op het frontpaneel.

Zweetvoetje, succes met het examen! Hopelijk weer een f amateur er bij.

Tip: op Internet zijn de meeste examens van eerdere jaren te vinden, goede oefen stof. (ook om te wennen aan de vraagstelling)

Oh ja, misschien ook even kijken naar de dingen die er voor het eerst bij komen in november.
(bvb extra digitale technieken, ruisgetallen! En nood communicatie!)

techniek zal het probleem niet zijn. Alleen de regels zijn vervelend. Maar dat zal wel lukken.

Op 27 augustus 2007 12:12:04 schreef (Z)weetvoetje:
techniek zal het probleem niet zijn. Alleen de regels zijn vervelend. Maar dat zal wel lukken.

Als mij de techniek is gelukt moet jij zeker geen moeite met de regels hebben :-)

Fred

Om te slagen hoef je geen enkele voorschriftenvraag goed te hebben. Je mag 15 fouten hebben, en er zijn nog niet eens 10 voorschriftenvragen. Hou je d'r nòg minstens 5 over voor de techniek... :+

Niet dat dat je nu noodzakelijkerwijs een betere amateur maakt, maar je hebt je briefje dan wel. >:)

Het gaat toch om het briefje nietwaar. Ik zal eens even een proefexamentje maken.

overigens, van de 10 voorschriftenvragen heb je er statistisch gezien ook nog wel 3 goed :)

examen gemaakt:
45 uit 50. Ik ga me dus geen zorgen maken.

Gisteren is de hogepriester hier geweest en heeft me ingeweid in de rekenkunst met complexe getallen. Blijkbaar hebben we net het verkeerde ritueel gedaan want de hogepriester moest in de regen op de fiets weer naar huis.
Ik was wel erg onder de indruk van zijn ontvanger. Die werkt echt heel goed. Zelf met als antenne een stuk coax was de ontvangst erg goed. En was dacht je van 80m ssb met 40cm draad als antenne.

Fred

nou, met die 40cm als antenne ging alleen echt goed wanneer jij aan het zenden was :P

Maar 5m coax gaf inderdaad al wel genoeg signaal.

Maarja, jij hebt waarschijnlijk ook een paar maagden in de betonnen fundering gegoten zitten...
Bij fred is zo ongeveer alle brom en storing verdwenen.

Voor ik er kwam wonen heette dit dorp maagdenburg dus er zitten er wel een aantal in de fundering :-)

Fred

hehe, en op heldere avonden met volle maan dan hoor je soms nog een ijselijke gil op de 80m, afkomstig van deze dames.

Ik ben nu even bezig geweest met magloops bouwen, zoals je zei. En het verschil is er zeker. Ik ik schat zo'n 6dB minder signaal, en 15dB minder ruis ofzo. Het heeft zeker wel veel effect. Maar zaligmakend is het niet.

trouwens, er valt met het ding idd wel SSB op de 80m te ontvangen met een 40cm langdraad-antenne... Veel van die hollanders en die kW-duitsers zijn er net mee te krijgen.

En nog iets: Ik heb de 40m band gevonden op me ontvanger :)

Genootschapsleden, AVE...
Ben bij het googlen naar '7360' door de www-tijdmachine ergens in mei 2007 van dit forum gedropt geworden. Heb dan enkele uren zeer prettig (nostalgisch) leesplezier gehad... Waarvoor dank...
Heb bij het lezen gemerkt dat het genootschap een berg kennis in het hoofd en in (ook zeer oude...) geschrifte(n)blijkt te bezitten.

Mijn excuses want het is off-topic, maar ik graag beroep willen doen op jullie gezamelijk 'geheugen ende kennis' om een vraag te stellen:

Ik ben reeds geruime tijd op zoek naar een schemaatje van een SSB-generator. Het speciale eraan is dat de balansmodulator is opgebouwd rond 2 varicaps. (princiepe van de parametrische mixer, was volgens artikel ruim 60dB draaggolfonderdrukking mee haalbaar)
Als ik mijn visueel geheugen nog wat mag vertrouwen betreft het een artikel in een (dacht ik) nederlandstalig tijdschrift met het schema onderaan het linker blad. Waarschijnlijk dateert dit van zowat tussen 20 à 25 jaar geleden. Zou dus bijvoorbeeld een ouwe Radiobulletin of zoiets kunnen zijn maar ook een (zeer) oude Elektron bijvoorbeeld... (mijn verzameling Elektron's gaat terug tot 1980, en daarin heb ik niets gevonden...)

Doet dit bij iemand van jullie een belletje rinkelen?

Alvast bedankt & nogmaals sorry voor de 'off-topic'...

Nouja, ik ken het schema niet. Maar het is vrij simpel om een gebalanceerde mixer te verzinnen rond 2 varicap-diodes. Ik ga er denk ik ook eens mee experimenteren. Na het completeren van mijn ontvanger ga moet ik nu een zender bouwen. Ik heb ooit weleens een SSB-generator gemaakt, maar dat was eigenlijk een onding.

En nu om duistere redenen de ATmega8535 plots helemaal dood lijkt te zijn, ga ik lekker weer iets analoogs doen. (pff, dat heb ik nou altijd wanneer ik met digitale techniek aan de gang ga. Zonder uitzondering stopt ieder project om duistere redenen ineens te stoppen met werken :( )

Ik kan me voorstellen dat varicaps behoorlijk handig kunnen zijn om SSB op te wekken. Je kunt dan redelijk onafhankelijk van de frequentie een mixer bijna helemaal gelijk houden. Zoiets als dit zou moeten werken. Er valt ook een variant te bedenken waar je een gebalanceerd oscsignaal in stopt, en waar je dan een ongebalanceerd uitgangssignaal hebt. Dat is misschien handiger...
http://www.uploadarchief.net/files/download/dubbelgeb%20varicapmixer2.png
werking: het is een soort meetbrug idee. Door varicaps zo in serie te schakelen worden de niet-lineariteiten ook nog eens grootendeels opgeheven. De balancering wordt met de potmeter in gesteld.

Ik heb zelf met andere simpele gebalanceerde mixers gemerkt dat -60dB goed haalbaar is. -70dB zelfs ook nog. Maar je moet niet bezuinigen op potmeters. Luxe 10-slags nemen, die niet verlopen. Ik deed het toen met goedkope instelpotmetertjes, en dat was 10 minuten goed, en daarna liep het weer terug naar -40dB ofzo.

Ik denk nu dat ik zoiets waarschijnlijk ga toepassen, in combinatie met een faseschuivend netwerkje.

edit: @popov Ik ben al blij dat we uberhaupt een topic hebben. Het is al veel te lang stil hier :'(

@zweetvoetje: Ik ben niet op zoek naar zomaar een balansmodulator. Daarvoor zou ik het mezelf niet moeilijk maken en gewoon diodes gebruiken...

Mijn interesse voor dit specifieke schemaatje maakt deel uit van een zoektocht naar 'ongewone' mixer-configuraties... Nouja, ongewoon... Bvb.; de Pullen-mixer, mixer met 7360 en aanverwanten (waarvan ik op dit forum overigens ook weer wat schema's gevonden heb die ik nog niet kende !) en dus ook de parametrische mixer..., enz...

Een toepassing op KG van de parametrische mixer is te vinden in de Datong PC-1 Shortwave Converter (hoewel dit soort mixers oorspronkelijk ontworpen waren voor SHF).

Ik denk echter dat het specifieke schemaatje waar ik naar zoek wel degelijk gebaseerd is op het princiepe van een parametrische mixer (niet zomaar iets met varicaps-in-de-plaats-van-dioden).
INDIEN... zou blijken dat het inderdaad zo is....
ben ik vooral benieuwd hoe de auteur die mixer-configuratie goed werkend heeft gekregen.

Heb zelf e.e.a. aan mekaar gehangen in een poging om 'de truuk' te vinden... maar de resultaten van mijn brouwsels zijn slechts met moeite vergelijkbaar met klassieke balansmodulatoren met diodes. Meestal zelfs slechter...

Vandaar mijn nieuwsgierigheid & interesse voor dat specifieke schemaatje waarvan de auteur beweerde dat het zo fantastisch goed werkte....

Als ik me nou in Godsnaam maar beter kon herinneren waar ik dat ooit zag....
(Hèhè, 't zal wel de ouderdom zijn zeker...)

Wat ik getekend heb is zeker geen standaard balansmodulator, het maakt echt gebruik van het varicap-effect, en is daarmee een mooi 'lineaire' mixer, en geen schakelende. Nadeel is dat het alleen goed werkt met LF en HF, maar niet als ingang van een ontvanger ofzo.

Heb je ergens wat leuke voorbeelden van aparte mixers? Het is altijd interressant om wat nieuws te zien...

Wat moet ik me precies voorstellen bij een parametrische mixer?

Nu had ik e.e.a. getypt, maar door een fout maneuvre is het blijkbaar weg.... Opnieuw dan maar....
- - - -

Deze balans-schakeling heb ik nog nergens gezien. Als je een link hebt naar een schema waar deze balansmodulator in zit zou me dat wel interesseren. Altijd leuk om te hebben in de documentatie, komt misschien ooit eens van pas...

Parametrische mixer

Hier een link naar de PC-1 van Datong; http://datongarchive.googlepages.com/pc1
Leuk om uit te pluizen hoe Datong deze mixer implementeerde op KG...

Parametrische mixers zijn oorspronkelijk ontworpen voor SHF.
Zie: http://www.answers.com/topic/parametric-amplifier?cat=technology
Voordeel was op SHF vooral de lage ruis zonder dat er koeling met vloeibaar stikstof o.i.d. bij te pas kwam.

Op KG is ie ook leuk;
- weinig ruis
- 3IP vergelijkbaar met 'gewone' DBM (IE500, SBL-1,...)
- heeft winst !!!

Dit is dus een 'passieve' mixer met winst... In de oorspronkelijke toepassingen op SHF zie je dikwijls de term 'pump-signal' of 'pump-freq.' staan in plaats van osc-signal. De mixer krikt het signaalniveau van het mengprodukt (IF) op en gebruikt hiervoor energie van het oscillatorsignaal. Vandaar de term 'pomp'...

Dit alles werkt wel enkel in UP-conversie. Hoe hoger de IF-freq., hoe groter de versterking.

'Speciale' mixers

'Speciaal' kan zijn in verschillende contexten, maar ik ben geïnteresserd in 'toegevoegde waarde' qua specifiaties.

De laatste leuke die ik vond was op de website van LA8AK (sk); Redifon high-level mixer.
Link: http://www.agder.net/la8ak/12345/n16.htm

Deze lijkt mij best nabouwbaar, heeft een 3IP van +20dBm of zelfs meer.. en... zou helemaal niet kritisch zijn wat betreft de afsluitimpedantie aan de IF-poort..!!!

Tjeetjepeetje, dames, daar ben ik toch een tijd van het forum afgeweest... Maar ja, ik heb het i.v.m. de overname van ABN-AMRO (of AMROH??) erg druk gehad met het innen en tellen van dividenden, kopen en verkopen van aandelen en verzieken van aandeelhoudersvergaderingen. Jullie denken dat het zo makkelijk is om in het groot te financieren, maar je bent er echt druk mee hoor! Ik heb net nog even de fusie Nuon-Essent getorpedeerd en heb nu even tijd.

Intussen was er een van de bekende levensfasen waarin zowat alles wat je aanzet het meteen af laat weten. Cassetterecorder, telefoonuitgang van de TV enzo. Ook niet echt interessante techniek maar je kunt tegenwoordig kennelijk niet meer zonder al die troep...

Het laatste probleem waar ik over schreef was een filmschaal van mijn R210 ontvanger. Daarvan is de perforatie door de ratten aangevroten, kennelijk. Repareren met oude kleinbeeldfilm zie ik niet zitten, ben dus op zoek naar een vervangende film, via internationale contacten. Uiteraard van iemand gehoord dat als ik een week eerder was geweest hij me had kunnen helpen via een vlooienmarkt... Dat wordt dus een kwestie van geduld.

Zie tot mijn genoegen nieuwe namen op het forum, welkom! En "off topic" is hier NIET mogelijk, alles is een topic, als het maar tot nachtrust-verstorende zelfbouwpogingen leidt.

@Popov: heb nog even mijn Electrons (vanaf 1970) doorgekeken maar daar staat niks in wat er op lijkt. Ook in oude Radio Bulletins en (Radio)Electronica geen succes. Kan me ook geen visuele herinnering voor de geest halen. Over sheet beam mixers als de 7360 etc.: op de voortreffelijke buizensite van Frank Philipse ( http://frank.pocnet.net/) staan uitgebreide gegevens van de 7360, 6AR8 en 6JH8. Wat me helemaal niet duidelijk is: volgens sommigen moeten de afbuigelectroden van de 6AR8 op de plus (iets van 80V of zo), volgens andere gegevens is dat helemaal niet nodig. Er klopt vaak iets niet in de literatuur!!

@Fredden: fijn dat jullie er nog allemaal zijn. Dat verhaal over de richtige Funkamateur is kostelijk...

@de Higgs bosonentemmer: dat kamspectrum van storing met een raster van 30 kHz is iets verschrikkelijks. Ik heb het ook, maar dan met circa 20 kHz spatie. Het komt van het lichtnet af, maar een netfilter helpt niet, het straalt gewoon je domicilie in vanaf alle leidingen. Chthulhu mag weten waar het vandaan komt, de enige remedie in mijn geval was het plaatsen van een actieve antenne op de meest storingsvrije plek. Die bevond zich uiteraard op de plek die het verst van de radiohut verwijderd lag, dus je breekt nu overal je nek over de coax...

Mooie anecdote: ik was op één van de weinige warme Augustusdagen op bezoek bij een vriendje, een geducht radio-amateur. Al kletsend en spulletjes bekijkend kregen we het in de shack steeds warmer en warmer. Toen het niet meer te harden was vluchtten we naar beneden en daar bleek het nog erger te zijn: de verwarming stond voluit te loeien op 35 graden aangezien een eerder QSO op een of andere manier de thermostaat had "bijgesteld"...

De grote roerganger is terug! :D

@Frithjoff: Heb je dag en nacht last van dat kamspectrum? of wordt het bij jou ook minder na een uur of 1 's nachts. Want rond die tijd hoor ik vaak her en der TV's uitgeschakeld worden. Met iedere keer een paar tanden van de kam weg, en minder ruis, totdat de laatste uitgaat, waarna het prachtig stil wordt.
Wat voor antenne heb je? Want ik merkte dus dat een magloop antenne in ieder geval wat minder van die storing oppikt. En zo'n ding is helemaal niet lastig te maken. Als je slim bent, koppel je dat ding capacitief uit, en dan is de impedantieaanpassing een stuk makkelijker in te stellen dan met zo'n koppellusje.

@popov: Dat zo'n mixer het signaal op kan krikken lijkt me logish. Je hoeft er namelijk zo goed als geen audiovermogen in te steken.

Ik ga eens zitten denken hoe ik zoiets goed toe kan passen als ingangsmixer voor HF. En schema's van een toepassing heb ik niet, tis gewoon maar een hersenscheetje van me. Maar ik weet wel dat er in mn SSB modulator een dergelijke mixer komt. Dus schema's van een toepassing volgen nog :P

De stelling dat dit alleen versterkt wanneer je de frequentie omhoog brengt zou ik graag onjuist willen bewijzen. Maar dan moet ik eerst even een goed schema'tje in elkaar flanzen, en dat dan lekker door gaan rekenen.

Dit is trouwens wel een mooi voorbeeld van een lineaire mixer! Ik had de mixervariant met varicaps nooit echt serieus genomen, tot nu toe. Maar er is volgens mij als HF-ingangsmixer ook wel wat leuks mee te doen.

edit: alhier de parametrische mixer die gebruikt is in de up-convertor:
http://www.uploadarchief.net/files/download/parametric%20mixer.jpg

Het grote probleem aan deze schakeling is dat het alleen werkt voor wanneer de frequentieverschillen erg groot zijn. 3 MHz naar 4MHz mixen gaat er niet zo lekker mee. Ik ga nu eens denken over hoe ik een mixer kan maken waarin niets elkaar beinvloed, zodat bijvoorbeeld dat filter dat hier links in de schakeling zit niet nodig is, en je het goed kan gebruiken voor een HF-ontvanger (zonder eerste MF op 120MHz te gebruiken, want dat kan natuurlijk wel)

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (17%)]

Zo, ik ben even aan het denken geweest, en dit komt eruit: (klopt niet helemaal, maar het is een start, er moet bijvoorbeeld nog een spanningsdelertje bij voor de spanning van de varicaps. ohja, en er moet ook nog een weerstandje tussen die verbinding naar aarde, rechtsonder)

(het lijkt vrij sterk op de diodemixer, maar de werking is behoorlijk anders)

http://www.uploadarchief.net/files/download/varicapmixer.jpg

Werking: Er wordt een sterk oscillatorsignaal op de osc.-ingang aangeboden. Het is belangrijk dat het een vrij groot signaal is, want de grootte ervan bepaalt de gain van de mixer. JA, deze mixer versterker het signaal. Meer dan 3V is echter ook weer niet aan te raden, omdat dan de varicaps wel erg niet-lineair gaan worden. Maar door varicaps met een erg grote capaciteit te nemen kan de impedantie wel vrij laag gemaakt worden, en dan kan er toch nog versterking plaatsvinden. Erg belangrijk is een erg lage uitgangsimpedantie voor de oscillator, en goede buffering. De belasting ervan varieert namelijk (een klein beetje) afhankelijk van het ingangssignaal.

Het antennesignaal kan op de in-ingang worden aangeboden. Het wordt in de LC-kring, die wordt gevormd door de variabele condensator, spoel en de varicaps, in resonantie gebracht op de goede frequentie. Op die manier staat er de grootste spanning over de varicaps. Het zou ook mogelijk zijn zonder varco, en men zou de spanning over de varicaps kunnen veranderen. Maar dan is de draaggolfonderdrukking waarschijnlijk een stuk minder vanwege de niet-lineariteit van de varicaps. Je kunt het dan niet meer ideaal trimmen. Het mooie aan de schakeling in het midden van de linker varicaps laag is, dat het dan bij de rechter varicaps juist hoog is. Doordat de rechter varicaps echter precies omgekeerd zitten, blijven de capaciteitsverhouden van de onderste en bovenste varicap gelijk bij het setje links en rechts. Dit is belangrijk, want het oscillator zal hierdoor op geen enkele manier het antennesignaal beïnvloeden.

Het signaal wordt uitgekoppeld zoals men wil. Om het simpel te tekenen heb ik hier alleen maar signaal uit de rechter varicaps afgetapt. Maar eigenlijk moet je het uit links en rechts tegelijk, en met zelfde impedantie aftappen. Als je dat doet, dan heeft het aftappen van signaal GEEN invloed op de spanning in de antenne-resonantiekring.
Ik heb hier uitgekoppeld naar een resonantiekring, maar misschien is een seriekring eigenlijk beter. Want een seriekring is hoog-impedant voor frequenties buiten resonantie, en beïnvloed het boeltje dus wat minder.

Het mooie is dus dat het ingangssignaal totaal niets merkt van wat er aan de uitgang gebeurt. Het is daarom ook makkelijk in te zien dat het ding inderdaad versterking kan leveren.
Nadeel is dat het bereik van de resonantiekring vrij klein is, vanwege het feit dat de varicaps parallel aan de spoel staan. Dit is een flinke capaciteit. Maar als je permeabiliteitsafstemming gebruikt is het geen probleem.

Jammer dat ik nu geen tijd of onderdelen heb om het te testen, maar ik ga waarschijnlijk komende week een paar varicaps halen. Dan kan ik eens kijken wat er gebeurd wanneer ik deze unit in mn ontvanger plaats. De huidige BF900 mixer was toch maar een tussenoplossinkje, en over de preselectie was ik niet echt tevreden, dus dat moest toch allemaal al aangepast worden...
Maar dat duurt allemaal toch nog wel een paar weekjes...

Hallo vriendinnen,

Na een tijdje afwezig te zijn geweest wegens het leed dat vakantie heet ben ik er ook weer. Nu is dat "leed" maar een beetje gekheid, in werkelijkheid was het een prima vakantie. We waren dit jaar op rondreis door Zweden en Noorwegen. Er was zelfs nog een kleine radioactieve uitspatting want halverwege Malmö en Göteborg stond langs de weg een bord "Grimeton Radiostationen" dus op de terugweg heb ik hier nog een bezoek gebracht. Erg indrukwekkend zo'n "electriciteit centrale" die een hoogspanning met een frequentie van 17,2Khz opwekt en hiermee een 2,2 km lange antenne aanstoot.

Ter info: Varberg Radio Station Grimeton (callsign SAQ) is een machinezender uit 1924 volgens de principe's van Alexanderson. Het station is nog volledig intact en een paar maal per jaar operationeel op 17,2 Khz.

@popov: Ik las dat jij zoekt naar een SSB-generator met varicaps. In de zeventiger jaren maakte faselus SSB (FLSSB) enige tijd opgang. Dit gaf een soort FM modulatie welke echter alleen met een enkelzijband ontvanger viel te detecteren. Ik heb net als Frithjof mijn jaargangen electron doorzocht en eigenlijk niets gevonden, behalve dan het FLSSB gedoe. Is dit misschien wat je zoekt?

@Roeland: nou nee, in de kleine uurtjes is het iets beter (de TV's vallen af) maar schoon is anders. Dat komt ook omdat er allerlei permanente stoorbronnen zijn, zoals onze eigen telefoon/fax/antwoordmachine, CV computer, een video intercom en meer van dat leuks. Bovendien zitten we boven een bank en de bibliotheek, die ook allerlei rotzooi hebben werken. De enige keer dat het echt HF stil werd was toen half Heiloo zonder electra kwam te zitten...
Ik heb voor 100 kHz tot 1600 kHz alleen magnetische antennes in gebruik, kanjers van ferrietantennes met een up-converter (100-1600 kHz naar 2-3,5 MHz) en de bijpassende originele loops voor mijn vliegtuigpeilontvangers. Voor alles erboven heb ik met forse loops (koperbuis voor waterleiding) geëxperimenteerd maar meestal gebruik ik die actieve antenne van me, met power FETs (P8000) in een balansschakeling.
Je boeiende schema's moet ik eens rustig bestuderen. Heb nog even in de literatuur gesnuffeld maar zie alleen "up-conversie" naar nogal hoge frequenties, 50 MHz of 100 MHz. Het ontwerpprobleem dat je dan krijgt is dat van een anti-kruismodulatiefilter op die hoge frequentie, anders krijg je een enorme brij tegelijk in je achterzetontvanger. Dat zou dan een SAW filter kunnen zijn... Verder moeten die HF trafo'tjes het op die hoge frequenties goed doen, VHF kernmateriaal.
@Mans: JA!! dat is het betere werk, over "ruim door de natuur bedeeld" gesproken... Overigens zijn de schema's van dat soort archaische "radio" apparatuur (zowel de zenders als de ontvangers) soms uiterst raadselachtig, ze lijken vaak nauwelijks iets met "radio" te maken te hebben... Overigens zijn de stakkers die in de buurt van die antenne wonen natuurlijk allemaal schizofreen of minstens impotent vanwege de HF velden!

O ja, nog even erbij voor Roeland:
Om je ontvangergevoeligheid te meten moet je een echte MEETzender hebben waar microvolts uitkomen. Dat is een technisch-mechanisch hoogstandje, alles moet met doorvoer C's, smoorspoelen en afschermingen overal waar je maar bedenken kunt en dan nog een stappenverzwakker waar echt geen microvolt omheen kan glippen. Je vindt wel eens een bakbeest op beurzen enzo, zoiets van Marconi. Maar ik meen dat PA0CX in Electron ooit een handig piepkastje heeft beschreven dat een kamspectrum oplevert van microvolts inplaats van een continu-variabele afstemming. Dat laatste is natuurlijk niet nodig.

Als ik me zo uit het blote hoofd goed herinner stond er in Electron mei 1980 (of juni, of 1981...) een artikel van (alweer een gokje) Klaas Spaargaren die een upconverter beschreef van HF naar 2 meter met een parametrische mixer... Hij gebruikte daarin ook een heel leuke PLL om op 1 MHz harmonischen te kunnen locken. Dat artikel heb ik hier nog niet langs zien komen. Ik heb m'n Electrons niet bij de hand, dus misschien dat een ander dat even kan checken?

ja, de gevoeligheid van zo'n ontvanger is natuurlijk lastig te meten. Als ik de functiegenerator aan zet, dan hoor ik m al, dus dat is natuurlijk geen optie. Dan moet je inderdaad met echt goede apparatuur aankomen, of je moet gaan vergelijken met andere ontvangers, en dat laatste is veel beter te doen. Maar dan meet je pas in de audio...

@TubeIdiot: dat ding waar popov mee kwam is ook zoiets...
Dat is wat ik hierboven ook ergens heb gepost. Maar mijn verzinseltje werkt als het goed is een stukje beter.

Overigens zijn de trafo's in dat schema van mij niet super-kritisch. Het uitkoppelen kan als het moet ook capacitief. En de inkoppeling gebeurd met iets resonerends, dus een hoge kopppelfactor is niet nodig. Een resonantiekring met een beetje Q-factor is ook voor de hogere frequenties nog niet super moeilijk. Voor de osc. kan je er gewoon wat extra vermogen in duwen, als het ding slecht koppelt.
Downconversie is natuurlijk altijd lastiger, omdat je dan veel meer last kan krijgen met spiegelfrequenties. Kruismodulatie zou hier niet echt een groot probleem moeten zijn. Met goede varicaps zou dit niet heel veel slechter moeten scoren dan een schakelende diodemixer.

Je kan natuurlijk ook een 10kHz Cmos RC-oscillatortje bouwen, met bijv. een 74hc14. Omdat de amplitude van de harmonischen terugloopt met 1/f, kan je dan steeds lagere amplitudes kiezen door op hogere frequenties af te stemmen.
Maar mijn ontvanger is volgens mij toch een stuk minder gevoelig op hogere frequenties. Tot zo'n 8-10MHz zit het helemaal vol, maar daarboven hoor ik nog maar heel weinig omroepzenders. Maar dat ligt ook aan de slechte preselectie. Ik heb daarvoor niet echt goede spoelen gebruikt. Ik moet misschien bij KENT eens een serie toko's kopen waarmee ik het hele bereik kan halen...

@Frithjof: wordt het niet tijd voor een klein vakantiehuisje op de hei, voor de radiohobby?

En over die radioschema's: De schema's van tegenwoordige radio's lijken vaak ook amper meer iets met radio te maken te hebben. Da's een ferrietantenne die een blokje in gaat, meer niet.
Wel mooi spul, mans...