Hoi,

Ik bouw een modelkabelbaan. maar ik heb geen sterke motor. Mijn motortje kan het gewoon niet aan. Dus ik zoek een motor die sterk is, en niet zoveel lawaai maakt.
Weten jullie een motor die ik goed kan gebruiken?

Anne

Neem een modelbouwservo en sloop de mechanische koppeling van de potmeter er uit. Dat heb je een flink koppel met een goede vertraging. En gemakkelijk te monteren.
Het toerental en de draairichting is dan eenvoudig te regelen met een NE555.

Je kunt ook alle elektronica eruit slopen natuurlijk.

De naam Anne doet vermoeden dat je uit het hoge noord'n komt. Anders had je er hier wel een kunnen ophalen: ik heb zat van die oude servomeuk liggen.

Geen idee hoe sterk die motor moet zijn, maar Conrad en Baco-army-goods verkopen motoren met vertragingskast.

Welk toerental moet je hebben en wel koppel?

Ja, dat was eigenlijk de eerste vraag die we moesten stellen

daar heb ik niet zoveel verstand van :P
hij moet niet zo hard draaien. en liever ook geen vernellingsbak erachter. die dingen ken ik :D die tandwieltjes word ik gek van. er moet een O <-- 4 CM wiel aan.

Anne

Die tandwieltjes zitten in een servo toch keurig weggewerkt in een handig klein kastje?
En als je de elektronica in tact laat kun je de snelheid eenvoudig regelen.

Als je niet kunt opgeven wat voor motor je nu hebt dan houdt het op...
Hoe groot is hij, welk vermogen, toerental, spanning stroom.

de motor die ik nu heb is 2 cm bij 1 cm ongeveer. heeft 3 V nodig. Hij is van Velleman, met een tandwielkast erbij. maar het tandwieltje die aan het stangetje vast zit zit niet vast genoeg, de motor is ook te zwak. is een servo echt sterk? de kabelbaan is 5 M lang en er moeten 10 karretjes aan hangen (maar die zijn niet zwaar hoor) maar de motor moet toch een heel gewicht rond duwen/trekken

Anne

[Bericht gewijzigd door annedijk op (24%)]

Servo's heb je in maten en soorten. Er zijn er bij met een flink koppel maar die zijn gelijk een stuk duurder.

maar die servo's draaien toch niet heletijd 360 graden rond? Die gaan toch 180 graden naar links en dan weer 180 graden naar rechts enz.

Tenzij je ze, zoals GJ_ zei, modificeert :)
Dan draaien ze heel de tijd rond, en zijn ze alsnog makkelijk te besturen.

Stond iets over in de zomer elektuur van dit jaar .. maar op google staat ook wel iets als je zoekt op "servo modden" of "gemodificeerde servo"

dan zou ik maar zn ding moeten kopen.. bij conrad natuurlijk :D . net een probleempje ontdekt http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=222 heb ik gekocht. hij doet het niet :(

Anne

(Dit heeft niets met de motor te doen)
Knipperende leds:
LED's en/of Elco's verkeerd om ?
Batterij aansluit kabels om gewissels ?
Meer kan er niet mis lijkt mij...

[Bericht gewijzigd door MMSoft op (14%)]

en de weerstandjes van de knipperende leds, maakt dat ook uit of ze anders om zijn?

(dit heeft niks met de motor te maken, vraagje tussendoor)

Nee, dat maakt niets uit.

(Het is wel de gewoonte om een nieuwe tropic te openen als het over een ander onderwerp gaat).