Goede dag CO''ers,
Ik heb een vraag over de onderstaande curve tracer.
In de beschrijving staat het volgende voor R5 en R6.
''R5 and R6 : About 100k is fine for R5 and R6 although just about any fairly high values will work here. These resistors set the amplitude for the scope's horizontal input''
Nu wanneer ik naar het schema kijk is R5 een weerstand en geen potmeter?
Is het verstandig om voor R5 en R6 een 100K ohm potmeter te plaatsen?
Dit is misschien een hele domme vraag maar hoe kan ik het beste de potmeters aansluiten, dus welk pootje op welke kant?
Alvast bedankt,
Jeroen

http://www.uploadarchief.net/files/download/curve%20tracer.jpg

R6 is een regelbare weerstand. Je kan daarvoor een potmeter gebruiken waarvan je het middelste pootje aan 1 van de buitenste pootjes vastmaakt. Welke van de twee bepaald de draairichting, maar maakt voor de werking niet uit...

Bedankt voor de snelle reactie.
Maar is dus R5 gewoon een 100K weerstand?

Mvgr Jeroen

Maar is dus R5 gewoon een 100K weerstand?

"R5 and R6 : About 100k is fine for R5 and R6 although just about any fairly high values will work here. These resistors set the amplitude for the scope's horizontal input"

Dat haal ik wel uit je quote inderdaad: R5 een 100k weerstand en R6 een 100k potmeter

Nu stuit ik op het volgende probleem.
De trafo die ik wil gebruiken heeft 4 spanningen secundair,4V 12v 18v en 24v.
Nu ben ik opzoek gegaan naar zo'n trafo maar deze zijn erg prijzig.(bij Conrad)
Nu dacht ik om meerdere kleine trafo's te gebruiken.
Kan ik dan 1 draad van alle trafo's bij elkaar voegen als centrale min en de andere draad op de standen schakelaar aansluiten, terwijl op alle trafo's spanning staat?
Ik heb nog een aantal trafo's liggen, vandaar.
Of is er een manier om AC spanning te verlagen zonder draden van de spoel te halen?

Op 9 september 2007 00:21:41 schreef Jeroen72:
Nu stuit ik op het volgende probleem.
De trafo die ik wil gebruiken heeft 4 spanningen secundair,4V 12v 18v en 24v.
Nu ben ik opzoek gegaan naar zo'n trafo maar deze zijn erg prijzig.
Nu dacht ik om meerdere kleine trafo's te gebruiken.
Kan ik dan 1 draad van alle trafo's bij elkaar voegen als centrale min terwijl op alle trafo's spanning staat?
Ik heb nog een aantal trafo's liggen, vandaar.

Ja, in dit geval wel.

Of is er een manier om AC spanning te verlagen zonder draden van de spoel te halen?

De enige nette oplossing om secundair de trafo spanning te verlagen zonder er windingen af te halen is een variac gebuiken. Een variac is alleen een stuk duurder dan een simpele trafo van een €15,-. Die trafo hoeft niet veel stroom te leveren.

[edit] Ik zie dat je bij mij in de buurt woont, kom hier maar in de rommelbak kijken, volgens mij heb ik nog wel zo iets.

Perfect, mailtje is onderweg.
Ik had gekeken bij Conrad maar daar waren ze rond 30 euro en dan verzending er erbij.
Mvgr Jeroen

verkeerde knopje

[Bericht gewijzigd door Jeroen72 op (91%)]