Kijkje in de keuken ?

Dit topic is gesloten

Hoi Mods, ik was er al achter dat jullie het gehele forum in SQL beheren.

Ik noem effe een paar dingen waar jullie pislink om worden:

- dubbelaccounts.
- dubbelpostings.
- reply op eigen post.
- code niet tussen tags.

Geef eens inzicht in het "waarom".
Gaan dit soort items een aparte database/tabel in?
Ik neem aan van wel. Dus heb ik zelf misschien het antwoord al gegeven.

Op wat voor moeilijkheden stuiten jullie zoal ?

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Shiptronic

Overleden

gewoon verzond verstand zegt me dat dit niks met programeren te maken heeft , maar met fatsoen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat soort dingen zijn gewoon onwenslijk als je een forum netjes en goed draaiende wilt houden.

Er is bij mijn weten geen technische reden achter het niet-toestaan van dat soort zaken.

Dat lijkt me ook wat vergezocht, uw vraag komt op mij ietwat trollerig over.

Ik vraag me die dingen ook wel eens af.
Het heeft dan misschien niks met dit forum te maken maar die zaken zijn wel leuk om te weten gewoon intresse

Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt
GJ_

Moderator

code niet tussen tags zal mij worst wezen.

Al die andere zaken zijn niet alleen hier onwenselijk maar op vrijwel alle fora en horen gewoon bij goed fatsoen.
Dubbelaccounts en dubbeltopics maken een forum onduidelijk. Wat is van de dubbele topics de actuele? En wie is wie?

Eigen posts beantwoorden is gewoon je eigen topic kicken. Antwoorden op je vragen zijn geen recht. Een topic met verder niet ter zake doende kicks is niet echt lekker leesbaar. Gedult is een kwestie van fatsoen.

Sorry, het is ABSOLUUT niet de bedoeling om te trollen.

Gewoon gezonde technische nieuwsgierigheid.
Fatsoensnormen e.d. zijn duidelijk.

Ik ben gewoon benieuwd naar de technische achtergronden.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
GJ_

Moderator

Op 23 september 2007 16:48:03 schreef ~Galaxy:Ik ben gewoon benieuwd naar de technische achtergronden.

Die zijn er dus niet (volgens mij).

We zijn op dit gebied mogelijk ietsje strenger wbt de Netiquette als het gemiddelde jongeren-vrijetijdsforum oid, maar we zijn dan ook niet een gemiddeld jongeren-vrijetijdsforum .. ;)

Zolang het maar niet storend is en enigzins ontopic mag hier in mijn beleving overigens behoorlijk veel.

Wat betreft genoemde zaken; Iedere nieuwe internet-forumgebruiker moet leren hoe het medium werkt en je er succesvol gebruik van maakt. Wij mods zijn er om nieuwe mensen wegwijs te maken, maar gaan er wel van uit dat iemand onze opmerkingen leest en in ieder geval probeerd zich te verbeteren op dit gebied.
De regels en gebruiken zijn allemaal gewoon logisch en nuttig om het forum zo goed mogelijk te laten functioneren.

Lukt dat niet dan wordt het irritant en gaan we mopperen, forumvervuiling kan uiteindelijk een reden zijn maatregelen te nemen.

[edit]

@ Galaxy: ok, geeft niet :) Zie het zo: Juist omdat op het internet weinig technisch onmogelijk is hecht men aan een aantal basic fatsoensnormen.

klein is fijn

Moderator

Op 23 september 2007 16:35:15 schreef ~Galaxy:
Gaan dit soort items een aparte database/tabel in?

Meestal gewoon de trashcan.

Pislink? Hoogstens een beetje geirriteerd. Als ik van ieder dubbeltopic pislink zou worden, dat zouden m'n naasten geen leven meer hebben. ;)

code niet tussen tags zal mij worst wezen.

Dus het komt gewoon tussen de tekst door, zonder dat het in een aparte tabel belandt ?

De gezonde vraag rijst dan waarom het perse tussen tags moet.
Vrijwel iedere mod valt erover.

Kwam het dan in een window met een schuifbalkje, zoals in www.picbasic.org/forum dan begrijp ik het. Dan komt het de leesbaarheid ten goede, maar als ik hier 3 pagina's code tussen tags neerkwak, dan blijven het 3 pagina's waar ik doorheen moet scrollen.

Gewoon wat vraagtekens. Als het iets technisch is, of met bandbreedte te maken heeft, of whatever...
Een beetje inzicht in de achtergrond mag toch wel gevraagd worden ???
Heeft niets met trollen te maken..

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Shiptronic

Overleden

tussen code tag blijft de "vorm" bestaan

anders gaan alle spaties ed er uit en word het soms onleesbare soep.

zie verschil

1) zonder code tag

uitgang 1 uitgang 2
1 x 4
2 1 7
3 0 88
4 zie * 467

2) met code tag ( zelfde tekst)

code:


   uitgang 1   uitgang 2
1     x           4
2     1           7
3     0           88
4     zie *       467

zie het verschil inlees baarheid, het is dus aleen maar bedoeld als opmaerking om de vraa/antwoord helder te maken, en niet om iemand af te zeiken

het moet dus niet perse maar het maakt het duidelijker , in je eigen voordeel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Er zijn trouwens fora (waar veel code wordt gepost) die code highlighting ondersteunen, dan gebruik je [/code=vb] (maar zonder de /) om de visual basic commando's automagisch in een andere kleur te highlighten, maakt de leesbaarheid nog wat beter.

Overigens is het soms zo dat je niet geïnteresseerd bent in de code zelf (omdat je die taal niet kent bijvoorbeeld), maar wel in de tekst (omdat het mss een algemeen probleem is, die niet te maken heeft met de gebruikte programmeertaal). Door code-tags te gebruiken kan iemand zo toch geholpen worden door mensen die de taal niet machtig zijn.

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op zondag 23 september 2007 17:24:42 (41%)

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Op 23 september 2007 16:35:15 schreef ~Galaxy:
Hoi Mods, ik was er al achter dat jullie het gehele forum in SQL beheren.

Toch lijkt het me niet dat de moderatoren voor zaken als bewerken, verplaatsen en verwijderen van forum posts SQL moeten typen. Daar heeft Jeroen vast wel een handig interface voor geschreven. Natuurlijk werkt dat uiteindelijk wel met SQL (zoals het hele forum) maar dat is inherent aan het werken met databases.

Waarom zou overal een gelikte GUI aan moeten hangen ?
De command line blijft een machtig wapen...

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Ik denk niet dat je als forum van je moderatoren kan verwachten dat ze eerst een cursus SQL volgen.

Daarbij is het krachtige van SQL ook een van de grote risico's. Een delete over een hele tabel heb je zo uitgevoerd.

Ik denk niet dat je als forum van je moderatoren kan verwachten dat ze eerst een cursus SQL volgen.

What's the problem ??

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Er gaat in modereren al meer dan genoeg tijd, moeite, oplettendheid (en soms onderdrukte ergernis) zitten, zonder dat je nog eens grote risico's gaat lopen door in commandline te gaan tokkelen.
Ik weet niet hoe het hier zit, maar doorgaans merk je nauwelijks verschil tussen een moderator en een gewone user die ingelogd is op een forum, de moderator heeft er gewoon wat meer knopjes bij (op elke post "edit" en "delete", bij elk topic "sluit topic", daar kan je al erg veel mee), en toegang tot een interface om de minder common dingen te doen.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Henry S.

Moderator

Op 23 september 2007 17:07:29 schreef ~Galaxy:
De gezonde vraag rijst dan waarom het perse tussen tags moet.
Vrijwel iedere mod valt erover.

Wegens het overzicht en om ubb-codes te voorkomen.

maar als ik hier 3 pagina's code tussen tags neerkwak, dan blijven het 3 pagina's waar ik doorheen moet scrollen.

Daarom krijg je dan het verzoek de code ergens te hosten en een url te geven. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Kijk, het eerste hintje is al binnen.:-)

Nochthans blijven de replies van de mods summier.Probeer ik in "bedrijfsgeheimen" ofzoiets in te breken ??

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Op 23 september 2007 20:06:33 schreef ~Galaxy:
Kijk, het eerste hintje is al binnen.:-)

Nochthans blijven de replies van de mods summier.Probeer ik in "bedrijfsgeheimen" ofzoiets in te breken ??

Volgens mij zoek je problemen die er niet zijn.

Henry S.

Moderator

Nee, je vraagt naar iets wat alleen in je hoofd spookt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Er "spookt" hier helemaal niets.
Was gewoon een kwestie van nieuwsgierigheid hoe het beheer van een forum in elkaar steekt.

Bedankt voor jullie "Vriendelijke" antwoorden.

Gooi er maar een slotje op...

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Dit topic is gesloten