Hallo allemaal,

Ik ben met een project bezig waar ik de spanningsverliezen moet berekenen van koperen stroom geleiders.

Het idee hiervan is dat een stroom afnemer via koolborstels stroom afneemt van koperen geleiders. Voor bijboorbeeld kranen in magazijnen.

Nu moet ik de impedantie weten om de spanningsverliezen te berekenen.De weerstand is geen probleem via de wet van pouillet (R=(rho*lengte)/A). (Ik houd dus ook rekening met temperatuurs invloed op de koperweerstand).

Maar mijn vraag is hoe ik het best de reactantie kan bepalen van de koperen geleiders. Meten of berekenen? Zijn hier constanten voor zoals weerstands variatie bij temperatuurs verschil, zodat ik het kan bereken? Of moet dit gemeten worden? en hoe kan ik dit het beste doen?

Mvg,

Ik was dat artikel zelf ook al tegen gekomen, interessant! In dat artikel staat dat je de capacitiet kan verwaarlozen. Maar er staat niet bij hoe je aan de reactantie in henry/km kom. Dus dit lost mijn probleem niet op.

Als je de maten hebt, kunnen we dat uitrekenen. Dus lengte/dikte, of diameter, van de geleiders; en hun onderlinge afstanden.
Als ze in metalen goten liggen, of vlak bij andere metalen dingen of bij aarde, moet dat er ook bij voor de berekening.

Ik heb alle lengtes etc. maar hoe kan ik die dan berekenen?

Het is wel erg veel werk om van alle mogelijke configuraties tekeningen te uploaden en er de formules bij te geven. Maar vooruit, voor een eenvoudige tweedraads transmissieleiding komt er:

L (nH) = 4*lengte(cm) * LN(b/r)

waarin b = afstand tussen de geleiders en r is de straal van een geleider, in gelijke eenheden.

Je kunt dit gemakkelijk zelf omwerken naar

L (mH) = 0,4 * lengte(km) * LN(b/r)

Je kunt het beste dingen berekenen om een indruk te krijgen, maar er gaat niets boven meten.

Die kabelgoten e.d. geven een dergelijke verstoring dat je berekening fors kan afwijken van de werkelijke waarde.

Er liggen 7 geleiders liggen in goten van pvc, of naast elkaar:
-------

of in een soort u profiel:

.....
|....|
|....|
|....|

(punten wegdenken uiteraard),

Gelden de formules dan nog?

[Bericht gewijzigd door soolman op (11%)]

Van de PVC hebben we gelukkig geen last. Dat scheelt alweer.
Maar met zoveel geleiders moet je je eerst afvragen: inductie van wat naar wat?
Gaat het echt om zelf-inductie, of gaat het om inductie van de ene geleider naar de ander?
Kortom: wat is het probleem dat moet worden opgelost? Wat voor spul hangt eraan, wat gaat er doorheen, wat heeft waar last van?
Of gaat het om een inductielus voor de intercom van de kraan of zoiets, dat kan ook nog.

Het gaat om zelf inductie van platte koperen geleiders. Het spanningsverlies moet uiteindelijk berekent worden. De oppvervlakte varieert van 6mm^2 tot 50mm^2, waarbij de breedte altijd 12.5mm is.

Ben nu wel aantal formules tegen gekomen om de zelfinductie te berekenen, maar daar komt altijd een vorm va "ln" in voor komt, met daarin de lengte. Dit wil dus zeggen dat de zelfinductie niet lineair loopt met de lengte, maar logaritmisch evenredig met de lengte.

Samengevat, als ik voor een 1 meter geleider een bepaalde inductie heb, en ik wil de inductie voor 50 meter weten, kan ik niet de inductie van een meter maal 50 doen.

zie ik dit allemaal goed? Waar zou ik goede theorie voor inductie vraagstukken vandaan kunnen halen(theorie boeken..etc), of kan iemand me dit duidelijk uitleggen.

Ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is, ik vind het namelijk lastig uitleggen!

In deze tabel vind je wat formules. De tweede van boven is voor rechthoekige geleiderdoorsneden.
Deze tabel hoort erbij.

De LN term staat altijd voor een verhouding lengte/dikte. Die term loopt niet zo snel op, maar inderdaad, een 2x zo lange geleider heeft méér dan 2x zoveel zelfinductie. Dat komt ook doordat ieder deel niet alleen zijn eigen zelfinductie heeft, maar ook inductie naar (en van) de andere delen.

Het is een project voor stroomrails systemen, waar dmv koolborstels stroom geleverd word bvoor b.v. kranen, Etc. In technische documentatie ervan staat altijd de impedantie in Ohm/km, maar dat is dus om aan de bovengrens van de impedantie te zitten(aangezien de systemen nooit een km halen).