Show your projects! Part 5.

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Op 8 oktober 2007 21:24:23 schreef Henry S.:
Waar heb je het over?

Over wat onzin post die ik op verzoek heb weg gekiept, incl een scheve edit van mijn kant ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 8 oktober 2007 21:26:01 (41%)

over een reaxi vanmij die verwijderd is(beetje schuine humor)
@H heb je men mail gehad?, en deze mag je ook verwijderen maar dan weet je waar die reaxi van daan komt
/edit te laat

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Henry S.

Moderator

Op 8 oktober 2007 21:25:57 schreef timmie:
@H heb je men mail gehad?

die is @ andere PC, ik ben aan het upgraden.

Edit: Overbodige Maus0611 post verwijderd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 8 oktober 2007 22:21:49 (12%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

oke maakt niet uit maar dan weet ik dat het is aangekomen:)

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 8 oktober 2007 18:25:36 schreef WillyHul:
Weer een project van mij:

Leuk projectje, weet er iemand eentje met een atmel ?

Op 8 oktober 2007 19:15:57 schreef fzwart:
Geeft die PIC geen vreselijke storing op de ontvangst? Heb hier ook een klok (met nixies) en moet de ontvanger minstens een meter van de PIC houden.

En als je de pic nu eens in een metalen afscherming steekt?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Bedankt, weet je er ook eentje in bascom ?
tis de enigste taal die ik ken :(

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

@WillyHul: heb je de code voor de klok zelf geschreven? of ergens vandaan gehaald?

zou je deze klok ook kunnen gebruiken om een NIXI-klok aan te sturen??

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

Nee de code heb ik van www.picbasic.nl

Kijk bij projecten naar "DCF klok met gong" oid.
Maar dat is echter wel met een LCD.

Op de site van MMSoft staat volgens mij wel een schema voor 7 segment displays. Dit is bijna hetzelfde als nixie's lijkt mij.

Site van MMSoft:
http://members.lycos.nl/mmsoft/

Nixies?

Kan dit wel in verband met de hoge spanning?

Numitrons wil ook niet :(

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Showtopic remeber TJ?

Ja opto coupelers of transistoren, en NEE ik heb géén schema voor je. ;)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Terug ontopic: Gisteren mijn labvoeding afgewerkt.

http://img513.imageshack.us/img513/8371/IMG_0594_1024.th.jpg

Specs:
* 0 - 30V / 0 - 10A
* 1 kanaal, geen sense-lijnen
* Naar keuze stroombegrenzing of elektronische zekeringfunctie
* Ingestelde stroombegrenzing vooraf zichtbaar op display m.b.v. check-knop.
* Temperatuursensoren op elk koelprofiel; automatische fan-regeling en afschakeling van uitgang bij overtemperatuur.

De trafo, behuizing en koelprofielen heb ik een tijdje terug voor weinig in Rosmalen op de kop getikt.
Er zit een microcontroller in om een stukje interface te schakelen, de elektronische zekeringfunctie, en de ingestelde stroombegrenzing zichtbaar te maken, de regeling zelf is geheel buiten de microcontroller om.
De schakeling gebruikt 6 PNP darlingtons parallel om het overtollige vermogen weg te stoken. Ik had namelijk alleen deze trafo ter beschikking, na de gelijkrichtbrug komt er zo'n 45V DC uit. Een trafo met gescheiden wikkelingen was netter geweest, als ik die nog 's tegenkom voor niet te veel geld, kan ik deze altijd nog vervangen.

Het losse printje verzorgt de diverse benodigde spanning voor de displays, opamps en microcontroller-circuit.

Hier nog wat foto's:

http://img513.imageshack.us/img513/3397/IMG_0062_1024.th.jpg http://img513.imageshack.us/img513/1088/IMG_0587_1024.th.jpg http://img513.imageshack.us/img513/4134/IMG_0585_1024.th.jpg

Creatief een opamp wisselen:
http://img513.imageshack.us/img513/2506/IMG_0588_1024.th.jpg

Flink bakske! Laat het maar niet op je tenen vallen... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Zo te zien overleeft de voeding dat beter dan de tenen. :D
Mooie stevige bak!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ziet er zeker goed uit ja! 10A, daar is toch wel een flinke trafo voor nodig ;)

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Hmm inderdaad, 't is een zwaar ding, die houd je met gestrekte armen niet lang vast... :7

Nadeel van de trafo is dat 'ie maar één (bruikbare) secundaire wikkeling heeft, waardoor de eindtransistoren nogal wat te verduren krijgen bij een lage uitgangsspanning met hoge uitgangsstroom. 8A bij 12V houdt 'ie een tiental minuten vol, daarna schakelt 'ie op overtemp af. Ik moet eigenlijk nog eens op zoek naar een tweetal betere ventilatoren met wat meer airflow, dat scheelt al een hoop. Of natuurlijk een trafo met twee secundaire wikkelingen.

Aan de andere kant... Zo vaak heb ik die hoge uitgangsstromen niet nodig... 't projectje is min of meer een beetje uit de hand gelopen omdat ik die trafo en de kast goedkoop heb kunnen krijgen... Bovendien heb ik voor langdurig hoge stromen nog een switched-mode voeding paraat staan.

't Was vooral een erg leerzaam project; een hoop geleerd m.b.t. het wegwerken van ongewenste oscillaties! :)

fzwart

Golden Member

In de Elektuur van september 1991 heeft een schema gestaan van een dissipatiebegrenzer voor dit soort gevallen. Het is een soort dimmer-schakeling die je tussen je secundaire wikkeling en je gelijkrichter zet.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

even wat heel anders heeft er nog iemand een cnc boormachine gebouwd? Want een tijd geleden gingen hier veel topic over.En ben nog wel benieuw of er nog mensen zijn die hier aan begonnen zijn.zo jah hoe ver ze al zijn met het bouwen van een cnc machinen.

Weer een nieuw project af EN werkend, voor 100% (wat doorgaans niet gehaald word door ons techneuten :P )

En JTAG ISE CPLD programmer.

Eer maken we natuurlijk een 3D impression om te kijken of het is wat we willen:
http://jeroen.boere-adviseur.nl/images/JTAG/JTAG_3D_V2.png

Om te kijken hoe het pro-like maken van PCB's gaat heb ik besloten om 10 stuks PCB's in china (ledsee) te laten maken.
Dubbel layer:

http://jeroen.boere-adviseur.nl/images/JTAG/JTAG_pcb.JPG

Het uiteindelijke (werkende) resultaat:

http://jeroen.boere-adviseur.nl/images/JTAG/JTAG_working.JPG

ISE herkend volledig de CPLD die er aan hangt. :)

meer info:

klikkerdeklik

IF you can't convince them, then confuse them!

ziet er erg cool uit jeroen. Maar wat kost zoiets nou als je het in china laat maken? tussen de 20 en 30 euro heb je je print wel.

ik heb even op de ledsee site gekeken, en de prijs is nog wel redelijk ok. Alleen heb je het zelf geassembleerd of heb je dat ook uitbesteed aan hun

[Bericht gewijzigd door Mitchell S op zondag 14 oktober 2007 09:09:52 (54%)

Op 14 oktober 2007 01:23:28 schreef Jeroen Boere:
Weer een nieuw project af EN werkend, voor 100% (wat doorgaans niet gehaald word door ons techneuten :P )

<snip>

klikkerdeklik

Leuk man, goed om te zien dat je het hele spulletje draaiende hebt :) Ik heb me altijd afgevraagd of jullie uit de voeten konden met ISE en die CPLDtjes proggen.

Ik weet dat ik had gezegd een tutorial te maken, maar daar is maar niets van gekomen. Ik ben zelf nog niet met pensioen en heb zo veel dingen zelf nog te doen ;)

Jeroen, zijt ge eigenlijk tevreden van die Xilinx ? Want over het algemeen wordt altera gebruikt. Bij ons op school werken ze nu ook met Xilinx en ze doen de studenten zelf een development bordje aankopen ( 55 euro ) en die leren zo met CPLD's werken :)

Op 14 oktober 2007 10:11:46 schreef MagicBox:
[...]

Leuk man, goed om te zien dat je het hele spulletje draaiende hebt :) Ik heb me altijd afgevraagd of jullie uit de voeten konden met ISE en die CPLDtjes proggen.

Ik weet dat ik had gezegd een tutorial te maken, maar daar is maar niets van gekomen. Ik ben zelf nog niet met pensioen en heb zo veel dingen zelf nog te doen ;)

mwa, per ongeluk kwam ik er bij toeval achter dat ik met impact dit kon doen.
verder weet ik totaal nog niet hoe ik een project moet maken en hoe precies ik iets in cpld definieer alszijnde een schakeling doe doet wat ik wil :+

@ mitchell_s: tussen de 30 en 40 euro incl verzenden. en dat voor 10 stuks. de startupkosten zijn het hoogst, elke print daarna kost geen dr*l

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 14 oktober 2007 11:19:39 schreef Mathieuke:
Want over het algemeen wordt altera gebruikt. Bij ons op school werken ze nu ook met Xilinx

Wat is "over het algemeen"? Je zegt zelf al dat je op school ook Xilinx gebruikt, dus je spreekt jezelf tegen.
Ik moet toegeven dat Altera iets beter verkrijgbaar is voor hobbyisten.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dit topic is gesloten