Hallo allen,
Ik heb gezien dat er zovele freeware scopeprogramma's -zoals digital oscilloscope van bij de downloads- zijn maar ik weet niet hoe je er iets voor kan maken zodat je grotere spanningen kan meten (zo'n 50 à 230V). Is er iemand die me daarmee kan helpen? En welk type probes je gebruikt etc.
Een echte oscilloscoop is voor't moment onbetaalbaar dus wil ik wel even verderleren met zo eentje.
Alvast erg bedankt
Nieko
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
rbeckers
Overleden
Op marktplaats staan goed scoops, soms met probes, voor ong.100-200 euro.
Voor metingen aan 230v zijn goede probes verplicht.
Een audio ingang van een pc is erg beperkt kwa bandbreedte en totaal niet beschermd tegen hoge ingangsspanningen.
Je geluidskaart gebruiken als scoop heeft 2 nadelen:
- de bandbreedte is beperkt
- Je kunt alleen AC meten
Een goedkope scoop van marktplaats lijkt me de beste optie. Je zou ook het volgende kunnen nabouwen (alleen dan met een extra beveiligingscircuit): http://www.semifluid.com/?p=24
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ik sluit me aan bij de rest, wat de voorkeur voor een 2e-hands scoop betreft. Maar wie toch de geluidskaart wil gebruiken (als geheugenscoop, bijvoorbeeld), kan dit als ingangsverzwakker gebruiken:
De waarde v/d zeners wordt bepaald door de maximum ingangsspanning v/d geluidskaart. Voor de schakelaars neem je uiteraard een draaischakelaar. En de opamp is liefst een rustig model met een hoge ingangsweerstand. De CA3140 of de LF357N bv.
Voor het meten aan de netspanning plaats je er toch best een differentiële versterker voor. Anders "komen er vodden van" zoals ze in A'pen zeggen!
rbeckers
Overleden
Leuke verzwakker maar ik heb een paar kleine opmerkingen.
ipv zeners kunnen er ook 2x 2 diodes, bijv. 1n4148, gebruikt worden. De lf357n is wat te snel, een lf356 zal waarschijnlijk beter voldoen.
Voor zover ik me herinner is de lf357 pas stabiel bij een versterking van ong. 5 ?
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Voor zover ik me herinner is de lf357 pas stabiel bij een versterking van ong. 5 ?
Ik vrees dat ik je gelijk moet geven op dit punt. Ik had het schema overgenomen van m'n zelfbouw-geheugenscoop, en uit het oog verloren dat de LF347N daar idd. 20x versterkt. Ga het schema aanpassen...
Ik geraak er niet echt wijs uit.