zou je aan de traneplaat kunnen maken.

met welk prog heb je trouwens die 3d tekening gemaakt? autocad ofzo?...

[Bericht gewijzigd door christiaan-elektro op (52%)]

voor de fets heb ik nog wel een mooi koelblokje liggen, al denk ik niet dat ze erg heet zullen worden van deze motor(tje)s. Het programma voor mijn ontwerp heet Cinema4D, het is even leren, maar je kunt er werkelijk alles mee (zelfs haren e.d.) :)

Gr. Rik

Rikkepic,

Dit moet ik je wel zeggen.
Toen ik je foto's aan het zien was, zei ik : tja dit guy is wel goed in mechanica!!!
Het ziet erg mooi uit!!

Pluimpje voor je !!!
Succes verder!!
mvgr uzion

Op 2 oktober 2007 14:30:30 schreef uZion:
Succes!!!
Ik moet wel toevoegen dat ik niet van die 20KHz houdt. Die wekt te veel even harmonischen. En die roept voor problemen.
mvgr uzion

Leg eens uit waarom 20KHz even harmonischen produceert en 19.2 KHz niet.

Op 6 oktober 2007 17:53:23 schreef uZion:
Rikkepic,

Dit moet ik je wel zeggen.
Toen ik je foto's aan het zien was, zei ik : tja dit guy is wel goed in mechanica!!!
Het ziet erg mooi uit!!

Pluimpje voor je !!!
Succes verder!!
mvgr uzion

Bedankt :)

volgend weekend testen, had weinig tijd afgelopen weekend. een foto van de H-brug staat er wel op.

Gr. Rik

Rikkepic,

Heb je de decoders van de wielen al gemaakt??

al wel gemaakt, foto staat op putfile
nog niet kunnen testen helaas.
(Ik neem aan dat je de motordriver bedoeld? )
morgen ga ik de boel verder maken en testen.

Gr. Rik

@Rikkepic:

Maak jij die aluminium onderdelen van je robot zelf? En die tandwielen?

Prachtig mooi hoor,

[Bericht gewijzigd door Supermane op (24%)]

Decoderszijn geen sturingen.Decoders geven de werkelijke wielsnelheid/hoekverdraaingaan.

Op 11 oktober 2007 23:35:09 schreef Rikkepic:
(Ik neem aan dat je de motordriver bedoeld? )
morgen ga ik de boel verder maken en testen.

Nee, ik bedoel de encoder. Zodat de robot op de hoogte is van de afgelegde weg en wielsnelheid. zie wheel encoder

mvgr uzion

hallo,

meeste onderdelen maak ik zelf, de tandwielen e.d. koop ik bij conrad.

voor het bepalen van de afgelegde weg en de positie heb ik GPS, compass en acceleratie modules gekocht. De acceleratie en de GPS werken al. Compass werkt met I2C, nog even uitzoeken hoe dat werkt.

morgen verder motordriver solderen.

Gr. Rik

Op 14 oktober 2007 00:48:42 schreef Rikkepic:
hallo,

voor het bepalen van de afgelegde weg en de positie heb ik GPS, compass en acceleratie modules gekocht.
Gr. Rik

De GPS is niet naukeurig genoeg om je positie te bepalen, volgens mij heeft dat een afwijking van enkel meters. Ik weet het wel niet zeker. Een keer had een moderator dat berekent. Misschien weet iemand het beter. Want zonder die decoder hoe gaat je die robot nu zeggen rijdt 10 meter naar voren dan 1.5 meter naar rechts.

Edit:
Ik heb het al gevonden. Die zoek functie is erg handig. Zoek op GPS (robotica)

GJ_Mod:
GPS valt zowiezo af omdat een gewone GPS muis een signaal geeft op duizendsten van graden.
Een duizenste graad noord-zuid (of oost-west op de evenaar) komt overeen met een duizendste zeemijl en is dus ongeveer 1,80m.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/628090#628090

mvgr uzion

met de compass module kan ik het antal graden wat ik draai berekenen, en met door het aantal g's uit de acceleratiemodule 2 maal te integreren (vermenigvuldigen) met de tijd, krijg ik de afstand. De nauwkeurigheid weet ik nog niet, maar ik heb wel een 2e GPS antenne. Dat is allemaal voor later, eerst wil ik de robot fatsoenlijk laten rijden, en de armen besturen.

Gr. Rik

waarneer denk je dat voor elkaar te hebben? dat je hem kan laten rijden en armen besturen?

ben erg benieuwd vind het een heel gaaf project;)

Heb je de brug nu al kunnen testen?

jep, sorry helemaal vergeten te melden :D
De H-brug werkt, de breadbordmodule dan teminste. Ik heb afgelopen weekend een deel al gesoldeerd, foto's hiervan staan HIER

volgend weekend ga ik weer verder met de motorsturing. Mijn eerste doel is het ding te laten rijden op afstand. De armen enzo maken is echt nog een hele klus, er komt veel mechanisch geweld bij kijken. De vertragingen, assen, motors lagers en de hele reutemeteut heb ik al. Bovendien heb ik afgelopen week 2 servo's erbij besteld, zodat ik aan 1 kant de arm volledig af kan maken. (vergeet niet hoeveel de arm kan, dit gaat veel tijd kosten :P ;) )

ook moet ik de rupsbanden nog beter afwerken. eraflopen doen ze niet, maar blijkbaar is Simson (of hoe het ook heet, bandenlijm) niet goed genoeg om mijn nokjes eraan te houden.

De koeling van de Fet's vind ik nu even problematischer. ik moet de sturing nog wel in mijn robot zien te krijgen :P

bovendien mag ik de bovenste fets niet met onderste fet's verbinden (mosfetkop = drain). Kan ik hier Micca ofso voor gebruiken?

Ook wat problemen ondervonden bij de RF modules. Ik had twee identieke zenders en ontvangers. Ik dacht dat ik wel een ander kanaal kon kiezen, maar dit ging dus niet, vaste frequentie. Gevolg is dus storing. Ik heb de verkoper op MSN, en hij heeft aangeboden te ruilen voor 315MHz modules. Dan heb ik dus 433 en 315MHz, wat niet interfereert. Ik moet nog wel antennes hebben voor deze modules. In de datasheet stond dat ze 50 Ohm moeten zijn, en voor 315MHz 23.8cm lang, en voor 433MHz moet de antenne 17.3cm zijn.
iemand een idee?

Als iemand suggesties/vragen heeft hoor ik ze graag :)

Groeten Rik

En hoe reageerd de brug bij PWM?

tjah, wat wil je horen :P ik ben nog niet in staat met mijn joysik -> PWM, maar dat zal in t weekend wel lukken. Verder neemt de motor mooi in koppel toe als ik de duty cycle verhoog. Dus goed denk ik :)

edit: Hoe zat dat nu met 18V?, want dit is wel mijn uitgangspunt.

Gr. Rik

[Bericht gewijzigd door Rikkepic op (14%)]

Vergeet niet op de zekeringen voor de brug!!
mvgr uzion

goed idee,

tot nu toe gebruikte ik mijn labvoeding als stroombegrensor. Welke stroom moet de zekering doorbranden ongeveer denk je, of is dat mijn maximale motorstroom meten, en er 1A boven gaan zitten?

Gr. Rik

Op 18 oktober 2007 22:50:43 schreef Rikkepic:
goed idee,

tot nu toe gebruikte ik mijn labvoeding als stroombegrensor. Welke stroom moet de zekering doorbranden ongeveer denk je, of is dat mijn maximale motorstroom meten, en er 1A boven gaan zitten?

Gr. Rik

koppel stroom meten.
mvgr uzion

even weer een update,

Dit weekend bezig geweest aan een belichtingsbak, en het bovenste draaiende deel van de robot (hoofd) gelagerd gemaakt. Hierop zit nu veel minder speling als voorheen, en de motor is nu in het midden geplaatst. De motorsturingprint is me nog niet helemaal duidelijk qua koeling. De mosfet's zitten namelijk om en om geplaatst. vandaar de belichtingsbak, zodat ik mijn eigen prints kan maken :)

(foto's belichtingsbak ook op putfile)
Gr. Rik

wil jij echt zo hard rijden als op het filmpje?
:P

[Bericht gewijzigd door christiaan-elektro op (18%)]

Gewoon uit interesse, welke RF modules heb je nu in je bezit?

Overigens is zeer officieel gezien, de 315MHz module in Europa niet toegestaan. Niet dat je er problemen mee krijgt maar 315MHz is voor Japan en de VS wel toegestaan, mits je vermogen niet de pan uitrijst :)

433MHz is wel toegestaan voor prive gebruik.