Ik heb plannen om een raamantenne te gaan maken voor 80 M.
Als leidraad heb ik dit voorbeeld:
http://www.uploadarchief.net/files/download/afbeelding%20235.jpg

Hier is alu.buis van 48 mm gebruikt,ik wil hier echter 22 mm
koperbuis voor gebruiken en met de afmetingen van 250 x 150 cm,dat is 8 meter omtrek oftewel 1/10 golflengte.Dit zou passen in de vensterbank van een raamkozijn met vrij uitzicht naar het westen.De (nvis)raamantenne in het voorbeeld heeft het voedingspunt in de linkerhoek,de hamvraag is nu,is dit gedaan voor de nvis afstraling of om constructieredenen,of kan ik mijn raamantenne net zo goed in het (onder)middenpunt voeden?

Naar mijn bescheiden mening veranderd dan de polarisatie

Ja,inderdaad O.M. ik heb dat een keer in een artikel gezien,dus welke polarisatie bij welk voedingspunt.
Heb me gek gezocht,kan het niet meer vinden,mss is er iemand die dat zo op kan lepelen op CO.

Ik heb laatst ook zoiets gemaakt.

1. Koper buis is vrij prijzig, ga uit van >50 euro
2. Geen ongebalanceerde transmissielijn gebruiken, of een balun gebruiken!
3. Het richteffect: Als je het ding in je raam zet, dan kan je het richteffect niet gebruiken, terwijl dat richteffect juist erg fijn kan zijn om storing weg te krijgen.

edit: over polarisatie: die verandert niet. Het is een loop-antenne. Het magnetisch veld in de loop is verantwoordelijk voor de afstraling. Het magnetisch veld is afhankelijk van de stroom die op een bepaald moment door de loop loopt, en omdat de lengte van de loop veel korter is dan de golflengte, mag aangenomen worden dat door de hele loop dezelfde stroom loopt, en dat dus ook het magneetveld aan alle kanten hetzelfde is. Het electrisch veld is verwaarloosbaar klein. Het is niet voor niets een Magnetische-loopantenne.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (44%)]

Nu snap ik het even niet meer, stroom overal even groot? dus magnetisch veld aan alle kanten het zelfde? en dan toch een richt effect?

Zou dan het magnetisch veld heen tegengesteld zijn aan het magnetisch veld terug en elkaar dan opheffen?

http://www.standpipe.com/w2bri/faq.htm

http://members.home.nl/loekhuijs/Pagina's/Images/magneet.jpg
Denk de magneet weg, maar stel je voor dat er een winding over de magneet gedaan is op het punt waar het rode en het witte vlak aan elkaar grenzen. Verticaal dus.

Binnen de loop is een min of meer uniform magnetisch veld dat loodrecht staat op het vlak waaromheen de loop gewonden is.
Daarbuiten buigt het magnetisch veld af. Op korte afstand is het veld het sterkst als je 'door de loop heenkijkt', maar op grote afstand is het veld juist het sterkst als je de loop 'plat ziet'. En dat zorgt voor het richteffect. Als de zender op grote afstand door de loop heen kan kijken, dan ontvangt ie niets. En als ie er juist loodrecht op staat, dan is er het meeste signaal.

Op 26 oktober 2007 14:51:14 schreef (Z)weetvoetje:
Ik heb laatst ook zoiets gemaakt.

1. Koper buis is vrij prijzig, ga uit van >50 euro
2. Geen ongebalanceerde transmissielijn gebruiken, of een balun gebruiken!
3. Het richteffect: Als je het ding in je raam zet, dan kan je het richteffect niet gebruiken, terwijl dat richteffect juist erg fijn kan zijn om storing weg te krijgen.

edit: over polarisatie: die verandert niet. Het is een loop-antenne. Het magnetisch veld in de loop is verantwoordelijk voor de afstraling. Het magnetisch veld is afhankelijk van de stroom die op een bepaald moment door de loop loopt, en omdat de lengte van de loop veel korter is dan de golflengte, mag aangenomen worden dat door de hele loop dezelfde stroom loopt, en dat dus ook het magneetveld aan alle kanten hetzelfde is. Het electrisch veld is verwaarloosbaar klein. Het is niet voor niets een Magnetische-loopantenne.

Ik zou zekers wel een balun gebruiken en tevens aan goede impedantie aanpassing doen, afhankelijk van de Q factor van de kring is het elektrisch veld niet verwaarloosbaar dicht bij de antenne (capacitief effect is zeer goed waarneembaar!) Wat betreft de polarisatie heb je gelijk, voor een loop met een omtrek die elektrisch klein is, is het magnetisch veld dominant en heb je de grootste gevoeligheid als je door de loop kijkt. Voor een elektrische grote loop is dat haaks op de antenne. De plaats van het voedingspunt is bij gebruik van een goede stroom balun niet kritisch, bij gebruik van een spanningsbalun is deze dat wel, ik kan me voorstellen dat bij een elektrische lange loop, het voedingspunt ook nog enige invloed kan hebben op de polarisatierichting.
Mijn advies, gebruik een goede stroombalun en houdt met name elektrische geleidende objecten weg bij het voedingspunt, deze voegen namelijk extra capaciteit toe. Natuurlijk kun je die in je totale afstemcapaciteit meenemen, maar echt elegant is dat niet.

P.S. wat bedoelt men eigenlijk met O.M.?

Een loop antenne is geen NVIS (near vertical incident skywave) antenne, een elektrisch lange loop antenne heeft toevallig een lob aan de bovenkant als hij vertikaal opgesteld is, maar een echte NVIS antenne heeft alleen maar een lob richting de hemel.

Op 26 oktober 2007 15:11:08 schreef pa3amateur:
http://www.standpipe.com/w2bri/faq.htm

Vermakelijk, maar zodra mensen over 'magic numbers' beginnen krijg ik de kriebels, kennelijk heeft deze persoon wel enige praktijk kennis, maar een expert zal ik hem niet gauw noemen.

P.S. wat bedoelt men eigenlijk met O.M.?

OM = Old Man => vriendschappelijke aanspreektitel voor mannelijke zendamateurs.
YL = Young Lady => vriendschappelijke aanspreektitel voor vrouwelijke zendamateurs.

Op 26 oktober 2007 16:24:28 schreef Hugo Welther:

OM = Old Man => vriendschappelijke aanspreektitel voor mannelijke zendamateurs.
YL = Young Lady => vriendschappelijke aanspreektitel voor vrouwelijke zendamateurs.

Young Lady kan ik inkomen, maar sinds wanneer is 'oude man' een vriendelijke aanspreektitel ;-)

@(Z)weetvoetje: Ik heb hier een looptuner van MFJ die ik gebruik op 20 M. De loop heb ik gemaakt van 2 x alu.strippen van 2 meter elk.Ik heb er leuke RTTY QSO's mee gemaakt,maar enig richteffect heb ik eigenlijk niet kunnen bemerken (met RX)
Het raam voor 80m zou ik net kwijt kunnen op de vensterbank,dat het dan niet draaibaar is neem ik maar voor lief.
MFJ geeft voor 80m 63 feet op (ong.20 meter)dat is hier natuurlijk niet haalbaar,8 meter omtrek is het max.wat ik hier kwijt kan.
@Xenobinol: OM = vrij vertaald, ouwe jongen,old chap etc.
Edit\ btw:Het gaat hier wel degelijk om een (mobiele) NVIS loopantenne,lees de text maar.

Hmm, ik heb toch een duidelijk richteffect met mijn loopantenne. Vreemd hoor.

Dus een OM is niet alleen een PA0 :-)

Er heeft hier ergens ooit een plaatje gestaan van iemand die een loop had voor 27mc vossenjagen als richtantenne.

Kun je niet een loop rondom je huis spannen als je groot wil ? Er stond in de electron ooit iets over een OM die zijn dakomlijsting als loop had gebruikt.

Bij ons op de vereniging heeft een kerel een lezing over loops gegeven. Ik heb daar een excelsheet van ivm berekenen van van alles. Die had ooit een loop gemaakt die door de muur van kamer naar kamer liep op zolder. Daar stuurde hij 1 KW doorheen en zat hij zo ongeveer naast. Lijkt me niet gezond.

Fred

@fred101: Heb hier een tabel van MFJ bij de looptuner,hoe hoger de freq.hoe groter de veilige afstand moet zijn.
Voor H.F. ben ik daar niet zo bang voor,VHF en UHF is al een beetje linker.
Heb wel eens gehoord dat bij de eerste radarinstallaties mensen (engineers dus)steriel geworden zijn als ze voor de radar antenne bezig waren geweest. ;)
Zeg maar een vroege vorm van geboortebeperking,t'zal wel weer een broodje aap verhaal zijn.
Edit\
@(Z) :Heb vroeger ook de (rx)loop antenne van pa0kls gemaakt,deze geeft ook in het artikel aan dat van enig richteffect weinig of niets te merken valt.
Mss dat dat pas boven de 20 MHz echt een rol gaat spelen.?

Er is wel richteffect in het horizontale vlak. Het maximum ligt in het vlak waarin de (kleine) raamantenne ligt.
(Naar boven toe is dus ook een maximum.)

Voor verbindingen over korte afstanden, via een rechtstreekse golf, kun je dus goed richten. Storingen, die vaak dichtbij ontstaan, kun je dus ook goed wegdraaien in het scherpe minimum.

Verbindingen tot middellange afstanden, die via de ionosfeer tot stand komen, gebruiken daarom een vrij steile opstraalhoek.
Ook al is de richting naar het tegenstation "dwars op het maximum", toch zit je dan in werkelijkheid niet zo ver van dat maximum af:
-voor een verbinding over 0 km zou de golf recht omhoog moeten, dus 0 graden uit het maximum van de loop;
-voor eentje over 100..300 km wordt dat "bijna vertikaal", maximaal zo'n 10 à 25 graden uit het maximum.

De veldsterkte is evenredig met de cosinus van de "hoek uit het maximum". Voor 25 graden is dat 0,91.
Vandaar dat je van richteffect dan nog niet zoveel merkt.

Hetzelfde geldt overigens voor een niet zo hoge draaddipool, en om dezelfde soort reden.

Maar voor erg grote afstanden wordt de opstraalhoek die daarvoor gebruikt wordt wel laag, en heb je weer wel richteffect. Maar dat soort verbindingen is niet altijd makkelijk te maken met een kleine raamantenne. Maar zeg nooit "nooit".. :)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (11%)]

@(Z)weetvoetje :8 meter 22 mm koperbuis = > 50 euro.
Dat zou c.a. 6 euro de meter zijn,reken jij dan bouwmarktprijzen of ga je uit van de prijs bij de loodgieter.?
Eerst was ik van plan om 28 mm te gebruiken i.v.m.nog minder weerstand,maar dat is denk ik moeilijk verkrijgbaar.

Bouwmarktprijzen. Loodgieter is misschien goedkoper. Ik schrok nogal van de prijzen, en ik heb toen maar gewoon draad genomen. En dat levert ook best resultaat op. Ik werk ermee momenteel tot 80m, maar ik wil ook graag de 40m nog bereiken, maar dan moet er nog een schakelaartje bij.

Die staat ook al in het raamkozijn!
Geen wonder dat die dingen raamantennes heten. :)

LOL Ja idd,maar mijn 20 m loop staat midden in een kamer met rondom beton en werkt ook prima.;)

Ik heb nu gevonden wat ik bij het begin van dit topic bedoelde:zie laatste tekening op pagina
http://www.ycars.org/EFRA/Module%20C/AntLoop.htm

Als de loop (of raam) in de zij het voedingspunt heeft zou de polarisatie vertikaal zijn en onderin de loop horizontaal.
De vraag blijft natuurlijk of dit enig effect heeft op de lange afstand.

Heeft O.M. te maken met het feit dat deze hobby voornamelijk door ouderen nog gedaan wordt en dat de jeugd er eigenlijk weinig mee doet? (dus een procentuele kwestie).

Zeker een met uitsterven bedreigde hobby?

Helaas ben ik ook een oude man tegen de tijd dat ik mijn licentie heb :P.

Op 26 oktober 2007 23:24:03 schreef (Z)weetvoetje:
Bouwmarktprijzen. Loodgieter is misschien goedkoper. Ik schrok nogal van de prijzen, en ik heb toen maar gewoon draad genomen. En dat levert ook best resultaat op. Ik werk ermee momenteel tot 80m, maar ik wil ook graag de 40m nog bereiken, maar dan moet er nog een schakelaartje bij.

Ik gebruik koperen gasleiding welke in caravans wordt gebruikt. Dat is uitgegloeid koper op een rol van 10m. Kost een heel stuk minder. Anders bij de metaalhandel/loodgieter halen. Bouwmarkten verkopen tegenwoordig geen bouwmaterialen meer. Het is chinees frutspul of het kost goud. De eerste keer dat ik bij de metaalboer kwam had ik daar staal gehaald wat toen 1 gulden de kilo was. Bij de bouwmarkt was een 22mm pijp toen 6 euro/meter en dat weegt echt geen 6 kilo.
In den bosch zit metaalmarkt op industrieterrein de brand. Eigenlijk voor bedrijven maar als je cash betaald doen het het volgens mij wel (kunt niet pinnen)

Hubi, bij een beschrijving van een rombic of delta ben ik dat ook tegen gekomen. Daar schakelde ze het voedingspunt om op afstand zodat ze van polarisatie kunnen wisselen
Fred
Fred

@Eagle: Ik ben nog een jong ding, en als het goed is heb ik over 3 weken me licentie :)

@Fred: Goede tip!

@all: Ga morgen eerst een proefopstelling maken door een stuk RG-213 coax in het raam weg te spannen en de kern en mantel met elkaar door te verbinden.Als dat goed werkt ga ik de coax v.v. door koperpijp om een hoger rendement te krijgen,elke milliOhm minder weerstand is beter.

@Fred: Als ik plaats had voor een rhombic voor 80 meter kan ik net zo goed een Wullenweber plaatsen,en dan olifanten als huisdier nemen. ;);)

Hierbij nog een link van de NVIS-loop in prof.uitvoering
(Zal niet goedkoop zijn ;))
http://www.smc-comms.com/loop.html

[Bericht gewijzigd door Hubie op (13%)]