electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
hallo,
ik zou graag een knipperlicht met ledje's maken dat op het geknipper van de politie lampen lijkt. dit wil ik zo simpel mogelijk doen, dus het liefst zonder programmeren. kan dit ook met een ne555?
bedankt,
fabian
treinfreak
Look at me, I can't fly.....
Vraag 1, welk doel.
Vraag 2, bedoel je het dubbel knipperen van elke kant?
Vraag 3, welke spanning, welk vermogen......
Vertel dit eerst en dan kunnen we je helpen
electro_freakz
welk doel: voor de lol
het knipperen: inderdaad 2 keer knipperen aan elke kant
spanning: rond de 9 volt
vermogen: alleen ledjes zijn nodig
genoeg?
treinfreak
Op 26 oktober 2007 16:20:39 schreef electro_freakz:
...
dit wil ik zo simpel mogelijk doen, dus het liefst zonder programmeren.
...
Lijkt me dus niet de bedoelling, kijk of je iets kunt met een aantal 555's. De eerste om het om de beurt knipperen te maken en een andere om het dubbel knipperen te maken.
Ik zal even uitzoeken, maar mischien kom je zelf zo ook al verder.
Ik heb ooit de elektuur kitt-scanner gemaakt met 8 leds. Ik heb als test hier ooit op de 2e en 7e led een extra aansluiting gemaakt, en dat gaf mooi dit dubbel knippereffect. Het was de schakeling die hier vermeld wordt : http://www.circuitsonline.net/forum/view/2509
Waarschijnlijk krijg je met andere looplichtschema's hetzelfde effect.
electro_freakz
bedankt, maar helaas niet te gebruiken heb nog geen pic programmer word denk ik mijn 4e project
edit: sorry ik had al te snel gelezen 
[Bericht gewijzigd door electro_freakz op (19%)]
treinfreak
Gebruik de schakeling voor het looplicht van deze site, 1 Watt versterker.
Sluit op uitgang Q0, Q2 de eerste led aan en op Q6, Q8 de tweede led. De reset komt nu op de Q9. Aansluiten van de led op deze manier:
Vcc
|
R1
|
LED
|
+-+-+
|/ \|
Q0 -R2--| |--R3----Q2
|\ /|
+-+-+
|
GND
R1 is de weerstand voor de led
R2 en R3 voor de uitgnag van de 4017, neem bijvoorbeeld 10K
De transistoren kunnen BC547 zijn
treinfreak
Ik maak even een duidelijke tekening...
http://www.freewebs.com/schoolschaken/politie.bmp
[Bericht gewijzigd door treinfreak op (61%)]
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
electro_freakz
een onschuldig knipperlichtje? ben 13 wat kan ik er mee doen en warom illigaal? omdat ik dan mensen kan misleiden?
treinfreak
Niets illegaal, het zijn ledjes en dus niet een grote uitvoering. Daarnaast kun je deze schakeling in de winkel kopen voor bijv. een modelbaan!!!
Vandaar ook mijn eerste vraag over het waarom/voor.
Het moge duidelijk zijn dat deze schakeling niet op de openbare weg mag!!
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 26 oktober 2007 17:21:04 schreef electro_freakz:
een onschuldig knipperlichtje? ben 13 wat kan ik er mee doen en warom illigaal? omdat ik dan mensen kan misleiden?
Dat scheelt alweer. 
Vaak worden hier "leuke" oplossingen gevraagd om in de auto te plaatsen.
Flitsende grootlichtlampen. Links-links-rechts-rechts-samen-samen enz...
En die zijn dus verboden.
electro_freakz
ik snap het maar ik heb toch geen auto;)
Op 26 oktober 2007 16:59:38 schreef treinfreak:
Ik maak even een duidelijke tekening...http://www.freewebs.com/schoolschaken/politie.bmp
[afbeelding]
graag een lijst met onderdelen dus de weerstanden de condensator en ook nog de pot graag
heb trouwens ook deze http://www.schematheek.com/nl/index.php?pid=47 gevonden van schematheek alleen deze is ook met programmeren:(
We hebben een edit hoor
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (87%)]
Op 26 oktober 2007 17:22:39 schreef treinfreak:
Niets illegaal, het zijn ledjes en dus niet een grote uitvoering.
Dat zegt niet alles. Ik heb hier originele flitsers liggen en daar zit echt maar één (dikke) led in. Die dingen flitsen je dankzij de enorme dikke lens helemaal blind.
(Wij gebruiken die voor de calamiteitenauto's voor in de Botlek)
Overigens zouden ze in het oranje niet perse illegaal zijn. Voor het overmatig gebruik van oranje flitsers word overigens direct een bon gegeven. En als er ongelukken gebeuren terwijl je ze wel hebt en niet gebruikt hebt ben je vreselijk zuur. Daarom zitten ze bij mij onzichtbaar gemonteerd.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (27%)]
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 26 oktober 2007 17:17:30 schreef Fantomaz:
Ik gok op een slotje...
Tis illegaal en wordt hier niet gewaardeerd.
Man, 10% van de posts hier gaat over illegale dingen. Get a life...
Fantomaz
Op 26 oktober 2007 19:08:19 schreef flipflop:
Sorry FlipFlip, maar ik denk dat je daar flink mis zit.
De Mods zijn er erg op gebrand dat dat niet gebeurd.
Een forum dat illegale praktijken support, heeft geen lang leven.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Gaan we flink off topic, maar ehmm,, alle posts over zenders bouwen? Zal geen 10% zijn, maar toch...
Laat maar zitten verder. Mooi verder met het knipperlicht bouwen.
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Op 26 oktober 2007 16:59:38 schreef treinfreak:
Ik maak even een duidelijke tekening...http://www.freewebs.com/schoolschaken/politie.bmp
[afbeelding]
Twee dingen:
Neem geen opeenvolgende uitgangen maar sla er telkens 1 over. Q0 en Q1 gaan direct na elkaar, de LED blijft dan dus gewoon branden.
Tegenwoordig (of eigenlijk al heel lang) zijn er speciaal een aantal bestandsformaten die we op het web gebruiken. Neem gif, png en jpg. Maar dus geen bmp, dat is een antiek ongecomprimeerd gedrocht wat onnodig veel bandbreedte vraagt.
Op 26 oktober 2007 19:24:06 schreef flipflop:
Gaan we flink off topic, maar ehmm,, alle posts over zenders bouwen? Zal geen 10% zijn, maar toch...
Kan je daar eens een keer niet over zagen?
En leer de wet kennen...
treinfreak
Sorry, mijn fout. Ik had het eerder al over Q0 en Q2 als combo. Ik heb een beetje snel getekend. De waarden van de weerstanden en de Pot kun je uit de schakeling op deze site halen.(Looplicht)
Ik blijf er bij dat deze schakeling niet fout is, zolang deze geen deel neemd aan het verkeer of in het zicht van de openbare weg gebruikt wordt. Ik kan me voorstellen dat iemand de schakeling wil gebruiken voor een modelbaan, een modelauto of legeo andere doeleinden.
Op 26 oktober 2007 19:08:19 schreef flipflop:
[...]
Dat zal wel meevallen, dit is het eerste dubieuse topic waar ik mee te maken krijg. (182 post totaal dus gok zo'n 30 topic's, 0%?????)
electro_freakz
Op 26 oktober 2007 19:06:44 schreef GJ_:
[...]
Dat zegt niet alles. Ik heb hier originele flitsers liggen en daar zit echt maar één (dikke) led in. Die dingen flitsen je dankzij de enorme dikke lens helemaal blind.
ik gebruik maar 5 mm ledjes 1 blauw en 1 rood
(zonder lens)