Even een vraagje:
klopt het dat de FET 40673 beveiligd is tegen doorslag. met andere woorden, dat je niet de draadjes hoeft kort te sluiten als je hem hanteert of soldeert?

OK, dank, ik dacht het ook maar zag het niet in mijn FETTEN boek staan.

Ik heb nu een simpel varicapmixertje gemaakt met de BB212's die ik van RD12TF opgestuurd heb gekregen (nog bedankt!). Het werkt heel aardig. Omdat ik maar 2 BB212's heb gekregen ben ik niet in staat geweest om dubbelgebalanceerde ding te maken, dus ik heb een simpel AM-modulatortje ermee gemaakt.
De vervorming is vrij klein. Bij 2V HF, en 2V audio (modulatie zo'n 50% bij 0.5V HF uit) was de vervorming wel zichtbaar maar maar heel klein, in ieder geval kleiner dan zo'n 2%, ik gok op 0.5% ofzo. Maar dat kan nog beter door trimmers langs de varicaps te zetten, zodat ik de niet-lineariteiten van de varicaps precies tegen elkaar kan laten wegvallen, terwijl ik nu slechts op gelijke capaciteit trim.

Even Off-Topic vraagje aan F.E.T. Volgens mij zag ik vandaag jouw alter ego op t.v. in de 1e voorronde van de wetenschapsquiz? Gefeliciteerd met de doorgang naar de 2e ronde.

Dank je! He, wat leuk dat je dat zag. Zelf kom ik net binnen, heb hem dus niet gezien, maar (ijdel genoeg!) wel opgenomen, dus ik zal nog kijken.

Veel succes familie FET! Ja, ik heb je gevonden :)
http://www.vpro.nl/programma/nwq/

Ik ga morgen ook maar eens uitzending gemist opzoeken :-)

Hoi FET,

Leuk joh, de rest maakt vast geen schijn van kans. Grappig dat je zoon aan boogschieten doet, heb ik ook jaren gedaan tot het niet meer kon vanwege mijn rug. Ik schoot compound boog (ben ooit 6e geworden op het NK)

Leuk dat het topic weer open gaat, lang niets van onze roerganger, Frithjof, gehoord, Wilde hem eens een mailtje sturen maar ben zijn mailadres kwijt na een software update waarbij ineens mijn halve mailbox is verdwenen.

Deze jongen speelt nu met een echte mannenradio, een racal RA-17L maar ik heb laatst de 0V1 weer tevoorschijn gehaald en er twee avonden aan besteed maar hij wil niet gillen. Ga hem binnenkort eens aanpassen en dan met extra AF buizen trapje en gewoon single band, ik denk voor 80 meter want ik denk dat al die schakeldraden en spoelen vlak bij elkaar de oorzaak zijn. Op 80 deed ie het best aardig.
Maar eerst mijn onwillige Bitx eindtrap laten gillen. Zou het heel moeilijk zijn om de eindtrap ipv met de FET met een buis te doen. Als er iemand nog voor zaterdag een ideetje heeft kan ik op de dag van de amateur misschien nog een buisje en een trafo halen daarvoor.

Is een leuke pre-oefening voor "the holy grale" dat wordt ooit hoop ik een 400W lineair met buizen.

Zou ook weer eens wat vaker achter de zender/ontvanger moeten kruipen ipv de soldeerbout

Fred
Fred
Fred

Leuk zeg...

Ik ga morgen ook wel even kijken. Ik ben benieuwd hoe je het er vanaf hebt gebracht.

Ik vond m altijd leuk, die wetenschapsquiz.

@Fred: een heuse Ra17 :) Die wil ik ook nog wel eens een keertje bezichtigen :P
Ik heb t adres van Frithjof nog wel, als je wil kan ik het je mailen.

Dan kom je maar snel weer eens langs dan neem je je ontvangertje mee en doen we die knopjes even. Bij die racal zaten ook drie dozen (niet racal) onderdelen, oa iets van 100 knopjes in de meest uiteenlopende maten.
Nu weet ik ook waarom zeeschepen zo groot zijn, dat was nodig om te blijven drijven met een racal aan board.

Fred
Fred

Nou FET, jullie hebben in ieder geval de mooiste fik gemaakt. Da's toch fijn.

Veel succes verder!

@fred101: Heb je een uk Racal of een andere uitvoering.?
m.a.w. staat er Cs (Cycles)boven de afstemknop of KHz ?

Er staat mega cycles en kilo cycles. Er zitten knoppen op zonder plexiglas erachter (wat ik op sommige foto's zie)
Het is een L met als serienummer iets in de 5000.
Er zit een erg wazige antenne socket. Die connector daarvoor heeft de vorige eigenaar nog bij iemand gevonden en gekocht voor me hoorde ik gisteren en komt ie binnenkort afgeven samen met de orginele voedingsconnector.
Is wel wennen, zit je te draaien is het helemaal stil omdat je een of ander knopje net verkeerd hebt staan. Wel relaxed dat je geen tuner nodig hebt. Ik het getest met de tuner er tussen maar als ik de tuner bypass dan vedraai ik de knop rechtsboven wat en is hij weer even hard.

Je kunt er erg goed ssb mee luisteren maar feitelijk is het een DSB ontvanger, met de ssb optie moet het dan helemaal super gaan maar die opties zullen ondertussen wel zeldzaam zijn.

Maar ik ben er erg blij mee, eindelijk een radio waar ik Arrow goed op kan ontvangen :-)

Fred
Fred

Heb al mijn Racal spul verkocht,heb nog wel een servicemanual in het Nederlands voor je van de KL.
Kan je voor nop krijgen van me.
Beetje absurd is dat de eerste bladzij beschrijft hoe je de Racal moet vernietigen in oorlogstijd n.l. door er met een tank overheen te rijden BIZAR !

Daar zou ik erg blij mee zijn, een tank heb ik niet en als ik hem wel had dan vraag ik me af of dat ding daar niet ook tegen bestand is :-)

Fred

Mail je wel als ik het gevonden heb,ligt ergens tussen een stapel doc.op zolder.
Het " Racal Handboek "
van Rinus Jansen is btw ook een aanrader als je Racal app. bezit.

Fredden, kennen jullie deze website al. Is in 't engels, maar bevat heel veel Racal informatie.

gr. Mans

Bedankt Mans, die ken ik inderdaad, heb ik ongeveer elke blz van uitgeprint voor ik de grote stap waagde. Ik weet dat Rinus er veel van weet want hij schrijft er over in zijn knutsel-boekje en dat was ook de eerste keer dat ik een zag en besloot dat dit "de radio" was. Maar rinus heeft het boekje niet meer te koop.

@hubie: ben je morgen ook in apeldoorn ? Zijn er nog andere leden van ons genootschap daar morgen.

Fred
Fred

@Fred101: Ja ,ik sta bij Gert PA3GUF,die een replica van de Enigma heeft gemaakt,en natuurlijk zijn prachtige seinsleutels.
Ik neem alleen de Hartkit-2000 mee,wou nog veel meer zelfbouw meenemen maar ik rij zelf niet,dus de ruimte is beperkt.

Op 2 november 2007 21:58:39 schreef fred101:
....
@hubie: ben je morgen ook in apeldoorn ? Zijn er nog andere leden van ons genootschap daar morgen.
...

Fred, er loopt hier een topic over DvdRa. Van het genootschap tref je rd12tf, Hugo, (Z)weetvoetje, en mijzelf aan. Ik neem aan dat jij er dus ook bent. Zie je morgen wel...

Ow, verrek, da's waar ook, ik heb ooit in dat topic gezegd dat ik naar Apeldoorn toe zou gaan.

Nouja, eigenlijk helemaal niet zo'n slecht ideetje, ik heb nog een hoop onderdelen nodig en tijd genoeg...
Dan laat ik Eelde voorbijgaan, dan ga ik hier wel langs. Past bij nader inzien ook beter in de (denkbeeldige) agenda.

Ga ik nog even een lijstje maken met wat ik nodig heb.

Ik heb m nou eindelijk getest, de dubbelgebalanceerde (varicap-) parametrische mixer.

Het werkt heel goed, en heeft volgens mij ook best wat gain. Maar het meten ervan is een beetje lastig. Ik krijg er wel meer signaal uit dan uit een BF900 mixer.

Ik gebruik alleen BB405 varicaps. Volgens de verkoper varicaps tot 40pF, volgens de datasheet gingen ze maar tot 18pF. Ik heb er maar 2 naast elkaar gezet. En dat werkt wel. Maar de gain kan nog wel wat vergroot worden door varicaps met meer capaciteit. De oscillatorspanning is nu 2V piek, dat kan ook nog ietsje omhoog.

Wat ook fijn is, is dat je de gain van deze mixer heel mooi in kan stellen door de grootte van het mixersignaal te veranderen. Dit vanwege het mooie Bilineaire* kararakter van deze mixer.
Ik ga m binnenkort netjes bouwen, met preselectie erbij, en dan komt ie in mn super3gainer.

*Jaja, BILINEAIR, dat is hoe je zo'n ding wiskundig correct noemt. Om die discussie ook maar eens op te lossen :P

Aangezien de hogepriester zijn papiertje heeft en nog geen zender is het misschien leuk voor een volgende stap. De jongenszender. We hebben natuurlijk de Bitx, het wiel enz maar laten we eens kijken of we een DC zender kunnen bouwen voor SSB. Ik weet dat Eat nog een buizenzender wil bouwen, ik wil dat ook dus dat zijn er al drie. Zweetvoetje zal het met FET's willen, ik met buizen (in ieder geval de eindtrap)

De volgende stap: de mannenzender, ga ik een 1KW eindtrap bouwen :-) (als ik tenminste onderdelen kan vinden en ik denk dat ik nu vast maagden moet gaan sparen om dat tot een goed einde te brengen)

Fred
Fred

Nouja, ik ben momenteel bezig met een 'superdeluxe' SSB-modulator. Ik moduleer op 9MHz, en dat ga ik dan met een PLL-gestuurde oscillator naar de zendfrequentie toe mixen. (als PLL neem ik de ramp die ik vroeger ooit gebouwd heb uit losse poortjes en die het nooit betrouwbaar wilde doen, totdat ik m na 3 jaar weer eens uit de mottenballen haalde. Even een contactje doorgesoldeerd, dit bleek de kwade peer te zijn. Het contactje was destijds nog niet erg geoxideerd, waardoor hij bijna altijd contact maakte, maar soms even niet zodat ie uit de lock schoot. Ik kon het toen echt niet vinden. Maar ondertussen was het zover geoxideert dat ik het in 5 minuten gevonden had, en daarna werkte het als een trein |:( ). Dan komt daarna een een mooie 50W-100W eindtrap denk ik. Ik heb nog een mooie ringkerntrafo van 150VA liggen voor de voeding.

Ik ben nu dus bezig met de modulator. Dat doe ik met de fasemethode. De audio heb ik al gemaakt. Da's een 500Hz tot 3kHz filter, met -20dB op 6kHz, >-40dB op 9kHz. Ik moet denk ik het laag nog wat omhoog helpen. (het audiofilter is een 8e orde actief filter). Daarna de bekende fasedraaier, 10delig uitgevoerd met punten tussen 150Hz en 6kHz. Zodat ik echt alles in fase draai. En niet zoals dat je meestal ziet: slechts de fasedraaier, en (bijna) geen enkele audiofiltering ervoor, zodat het gebied van 300-3kHz netjes SSB is, maar de hogere en lagere frequenties WEL in beide zijbanden zitten.
Dan heb ik 36MHz kristaloscillator, die ik straks zo'n 300Hz kan fijnafstemmen. De frequentie die daaruit komt deel ik met een paar 74HC74's naar 9MHz, met 2 90 graden gedraaide uitgangen.
Daarna volgen 2 enkelgebalanceerde varicapmixers. Ik haal hiermee met gemak meer dan 50dB draaggolfonderdrukking. (ik kan niet nauwkeuriger meten met me scoop) Je wil niet weten hoe mooi het signaaltje is wat er uit zo'n mixer komt. Zelfs zonder filtering ziet het er al precies uit zoals de theoretisch-ideale mixer het zou moeten doen. Maar ik moet er nog filtering achter zetten, omdat uit de 74HC74's een blokgolf komt. (zo'n mixer heeft dan wel weer als nadeel dat de uitgangsspanning vrij klein is)
Een varicapmixer is prachtig bilineair!

Ik moet nu nog even de aansturing van de mixers doen.
LSB, USB, AM, CW, NBFM ga ik er allemaal mee opwekken.

Zijn er eigenlijk voor die morsesleutels speciale stekkers?