wat is het verschil bij de fluke 330 serie,
waar AC-response (zowel current als voltage) bij de lagere modellen "averaging" is, en bij de hogere modellen "true-rms"?
rms = root mean square, of het kwadratisch gemiddelde dacht ik, en wat is "averaging" dan?
En wat is het verschil in de praktijk?
en ik wist niet dat er DC-current gemeten kon worden met een amperetang, op welk systeem berust dit?
6foot6
Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming
Op 12 november 2007 20:32:35 schreef king nero:
rms = root mean square, of het kwadratisch gemiddelde dacht ik, en wat is "averaging" dan?
Gemiddeld, dwz de absolute gemiddelde waarde waarbij de weergave meestal voor sinusvormige stromen geijkt is in effectieve waarde(FF=1,11)
In de praktijk betekend dit dat rms "altijd" de juiste effectieve waarde aangeeft bij andere meters moet je eerst vaststellen/bepalen wat de golfvorm van je te meten stroom is en zonodig omrekenen.
Ook bij RMS meters gelden beperkingen, lees het manual.
No_Brain
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
DC meten met een amperentang, dat gaat inderdaad. Het principe is best simpel: zorg dat er geen magnetisch veld in de tang aanwezig is. Dit doe je door een sensor in de ringkern te zetten (hall sensor) en die te koppelen met een spoeltje om de ringkern. De hallsensor zal er voor zorgen dat de spoel een tegengesteld veld zal induceren dat gelijk is aan het veld dat de DC stroom opwekt. De spanning/stroom die de hallsensor hier voor nodig heeft staat dan in verhouding tot de temeten DC stroom.
Ik heb nog nooit met die dingen gewerkt terwijl ze op het werk genoeg rondslingeren.
Dus waarvoor gebruiken jullie die thuis? Of beter, gebruiken jullie die eigenlijk thuis (bij de hobby)? Zo ja, waarvoor en hoe?