He
Ik wil graag gelijkstroom meten zonder de draad te onderbreken. Met een wisselspanning is dit volgens mij geen probleem en kun je makkelijk gebruik maken van een meetspoel (hall effect trancuder) Maar voor gelijkstroom heb ik hier nog niets op kunnen vinden. De enige sensoren die ik heb kunnen vinden beginnen vanaf 10 of 50 ampere.. en ik zou graag vanaf 0 tot 100 ampere bij 24 volt willen meten. Heeft iemand hier enige ervaring mee?
Groeten Folkert
Ik heb idd al bij LEM gekeken. Ze leveren wel ongeveer wat ik zoek, er is zelfs 1 meter die bij een spanning van 24 volt vanaf 5 A tot 100 A kan meten. maar deze vraagt 50mA, en volgens mij weegt dit niet op tegen een gewone meetshunt.
Maar toch bedankt voor je advies
Het voordeel is dat het galvanisch gescheiden is, ik neem aan dat het signaal daarna ook verwerkt moet worden en wat is nu 50mA op 100A 
Normaal zou dit geen probleem zijn inderdaad. Maar ik doe mee aan een race voor boten op zonne energie, net zoiets als de Nuna van de TU-Delft in australie.
Hierbij is het van groot belang dat we super energiezuinig bezig zijn.
MGP
LDmicro user.
Op 12 november 2007 21:30:09 schreef SolarFolkert:
.... en volgens mij weegt dit niet op tegen een gewone meetshunt.
.....
Hoezo, en de warmteontwikkeling in die shunt..is dat geen verlies ?
Honeywell maakt die ook CSNA, CSNB typen.
Die hebben maar 10mA eigen verbruik, maar wel een dubbele voedingsspanning.
Maar er zijn al sensors die op een enkele voedingsspanning werken en een spanning uitgang hebben ipv stroom oa. de eerder genoemde LEM.
Ik denk niet dat er sensors zijn die geen eigen verbruik hebben. Er zal altijd een schakeling achter staan, ingebouwd of zelfgemaakt.