Beste Co,ers,
Ik zou wel eens willen weten waarmee de meeste co,ers hun condensatoren meten, ben zelf opzoek naar een juiste meter.
Regards
Chico
[Bericht gewijzigd door chico op (76%)]
Ik zelf gebruik de digitale meter volgens het principe van AADE.
Deze meter is in vele varianten te vinden op internet (met een beetje zoeken ook de source/hex. code voor de pic). Ik heb zelf het printje + geprogrammeerde pic gekocht bij PE1ACB printservice (pakket P05).
Het is een prima meter voor L en C welke behoorlijk nauwkeurig is.
Ik gebruik zelf ook een multimeter.
@zonnepaneeltje:dit is wel een mooie meter natuurlijk, gebruik jij die zelf ook en hoe zijn de ervaringen.
@schimanski: € 38.00 voor een meter met Meetnauwkeurigheid van 1% is niet veel.
[Bericht gewijzigd door chico op (22%)]
Minpunten vind ik de beperkte range tot 838 nF, en er worden behoorlijk wat metingen per seconde uitgevoerd waardoor de laatste digit steeds wat zenuwachtig verandert.
Ik heb wel de software voor de 16F628 erin gezet, omdat ik nog steeds een nieuwe 16F627 had liggen en die nu eindelijk eens ergens voor kon gebruiken.
Misschien geeft de laatste versie een rustigere uitlezing?
Verder een prima ding.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ik heb zelf een tijd geleden een meetbrugje gemaakt, op 10MHz haalt dat een precisie van zo'n 0.1pF, en een nauwkeurigheid van zo'n 10%.
Het meetbereik loopt maar tot zo'n 500nF, dus da's wat klein. Maar eigenlijk hoef ik nooit de waarde van een grote condensator te meten. Ik ben over het algemeen alleen geïnterresseerd in waardes tot zo'n 200pF.
Voor spoelen is een meetbrug niet echt haalbaar. Ik ben bezig geweest om een uitgebreider LC-meter te maken, maar toen bij het programmeren van de software de AVR ineens kapot ging, heb ik er geen zin meer in.
Wil je ook spoelen meten?
Moet het digitaal of analoog zijn? (de nauwkeurigheid van analoog is echt niet minder, alleen is een meetbrug misschien wat onhandiger)
Ik gebruik iets wat op deze lijkt of een commerciële meter.
@(Z)weetvoetje: 200Pf lijkt wel voldoende om te kunnen meten, heb je ook een schema enz.
Met een multimeter kan ik me nog steeds redden maar een co,er wil natuurlijk meer (nieuwe project).
Ik zelf meet eigenlijk nooit spoelen.
De meter van schimanski spreekt wel aan, ziet er mooi uit, naukeurigheid 1%.
Ik heb wat verder gezocht naar L/C meter op het internet en Co en heb vele voorbeelden gevonden.
Allemaal bedankt voor de reactie.
Regards
Chico
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
De nauwkeurigheid van die digitale LC-meters zou ik voor de kleine bereiken met een korreltje zout nemen. Ik las laatst in een topic dat de frequentie van de oscillator bij een capaciteit van 100pF maar een 2% ofzo scheelt met de frequentie bij 1pF. Ik twijfel dus nogal aan de nauwkeuerigheid voor die bereiken. Kan iemand dit bevestigen?
Een meetbrug is dan in ieder geval nauwkeurig.
Bij de AADE LC-meters en zijn varianten is de referentie-C belangrijk voor de absolutie nauwkeurigheid.
Ik heb zelf zo'n metertje gebouwd (en tentoongesteld op de DVDrA) waarbij ik de software eigenlijk compleet omgegooid heb zodat het in een PIC16F505 past. Voor de nauwkeurigheid heb ik een 1% styroflex condensator ingebouwd als referentie-C.
Dat de frequentie bij zulke meters maar 2% verandert als je van een 1pF naar een 100pF C-wisselt is geen probleem, het belangrijkste is hoe lang je meet, om een groot aantal cijfers achter de komma te hebben, omdat je relatief meet.
de procentuele verandering van de frequentie hangt af van de zelfinductie van de meter.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ik heb de AVR-variant zodanig aangepast, dat hij een halve seconde telt en vervolgens float's gebruikt voor de berekeningen. Condensators, waarop staat aangegeven dat hun nauwkeurigheid 1% is, worden correct gemeten. Dat zit dus wel goed, denk ik zo.
Bij spoelen is het moeilijker te controleren, bij gebrek aan referentie-exemplaren. En dan heb je nog rare spoelen waar je niets mee aankan.
Dat neemt niet weg, dat het een prima meetapparaat is voor z'n prijs.