Fredden en andere vriendinnen,
Het jongensradio topic weer wat actualiseren vindt ik leuk. Ben momenteel zelf bezig met de BITX maar wil ook nog een buizen SSB ding bouwen. Ik denk hierbij aan dit schema. Ik had het op de meeting ook al bij me en Hugo en rd12tf hebben toen al een kopietje gemaakt.
Maar zoals gezegd eerst de bitx maar eens afmaken. Ik bouw mijn bitx deels op gaatjesprint. De de lf, microfoon en Z/O schakeling zijn al klaar (foto). Als er meer bitx'ers zijn kunnen we op 20mtr. met elkaar gaan zitten ouwe h..ren (dat zijn geen maagden meer, fred)
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@mans: Ik zie daar kwaadaardige foliecondensatoren. Mij is altijd verteld dat die dingen niet werken op HF.
Verder ziet het er allemaal wel netjes uit hoor.
Buizen SSB-ding? Dat worden wel erg veel buizen hoor. Of ga je alleen de eindtrap met buizen doen?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hoi Mans, ja ik mis het gezellige doch leerzame gekeuvel van ons dameskransje wel en de temperatuur daalt weer dus de shack moet weer warm gestookt worden mbv soldeerbouten en buizenbakken. De 1KW linair wordt dan ook een vloermodel zodat ik er lekker mijn voeten op kan warmen 
Ik moet toch ook eens leren netjes te bouwen dat printje ziet er erg strak uit. Roeland weet hoe ik bouw
De dode torrenmethode. Moet toch eens wat vaker printjes etsen maar op mijn manier kun je zo makkelijk veranderingen toepassen wat bij mij nog al eens nodig is. Ik maak vaak experimenteerprintjes waar ik vierkantjes in vijl als eilandjes van 1x1 cm. Dat werkt erg makkelijk. Meestal een plus baan er boven en een massa baan eronder.
Dat schema van die zender heb ik van Eat gehad. Is wel AM en geen SSB. Ik heb nog niet echt zenders gebouwd dus ik zit nog wat te studeren over het hoe en wat. Zo'n talking pixy is eigenlijk niet meer dan een oscillator. De Bitx heb ik af hij moet alleen nog een goed LPF krijgen. Verder is hij af de ontvangst was erg goed. Heel, heel erg belangrijk dat je de 4 kristalfilters test voor je ze inbouwd. Ze mogen niet te ver in frequentie uit elkaar liggen anders komt er niets meer door. Dat was het probleem van mijn superhet. Ik wil eigenlijk de PA van de bitx vervangen door een simpel eenbuis trapje. In het boek zenders staat duidelijk uitgelegd hoe buizen werken en formules om de instellingen te berekenen. Lijkt makkelijker als met torren. Met 240V anode spanning en 100mA gridstroom zou ik dan 12W moeten kunnen maken. Dat moet de trafo uit mijn 0V1 wel trekken denk ik (is de enige buizen trafo die ik heb.) Ik ga daar een voeding van maken in een aparte kast denk ik zoals FAS voorstelde zodat ik wat meer kan experimenteren. Dus met een 6,3V en 240V uitgang en amperemeter erop.
@zweetvoetje: Klinkt erg goed, en wat ik van je ontvanger heb gehoord heb ik er alle vertouwen in dat dit gaat werken. Wordt het ook iets met 12 potmeters 
Fred
Fred
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Mijn bedoeling is om er iets minder knopjes aan te maken.
een 'volumeregeling' voor de microfoon, modulatiekeuze, fijnafstemming, PLL: 6 tienstanden draaiknoppen, filterkeuze 2x om de goede frequentieband te filteren (vaste filters) 1 filter na de mixer, 1 filter na de eindtrap, potmeter om het vermogen in te stellen, evt. nog een tune-knopje met een metertje, om de SWR minimaal te stellen.
Bij elkaar weer een mooie verzameling knoppendozen. Ik ga de modulator, de mixer, de eindtrap, en het uitgangsfilter, allemaal in een apart kastje inbouwen, zodat ik makkelijk een onderdeel kan vervangen voor iets anders. Dat wordt een mooie stapel van zo'n 30 bij 25 bij 40cm. (tis nog niets bij je racal fred
)
printjes etsen zou ik niet aan beginnen. Het is echt een rotwerk om de lay-out helemaal uit te gaan zitten werken. Ik heb destijds die printplaatplotter gemaakt, en dat ding staat daar nou de hele tijd niets te doen, omdat het gewoon niet praktisch is. Op experimenteerprint bouw je 10x zo snel, bijna even klein, en net zo betrouwbaar. Werken op experimenteerprint heb je zo geleerd. Gewoon trapje voor trapje opbouwen, veel kleine printjes bouwen, en alle delen die HF-van elkaar gescheiden moeten zijn allemaal in hun eigen 'huisje' van dubbelzijdige print. Zoals ik mijn ontvanger heb opgebouwd is erg effectief. Misschien niet zo mooi, maar je kan er altijd nog een plaatje aluminium opplakken als frontplaat. (dat ga ik bij de zender denk ik wel doen)
Zullen we komend weekend het filter gaan afregelen? Als het goed is heb ik dan ook mn modulator in elkaar zitten, dan kunnen we die ook meteen ff afregelen. De opstelling staat dan toch al klaar. Dan kan ik erachter komen of de audio goed werkt, want daar maak ik me nog een beetje zorgen over. (verstaanbaarheid meten in je eentje gaat niet)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
@zweetvoetje:
Goed idee, ik ben zondag middag thuis als het goed is, zaterdag moet ik waarschijnlijk werken want er is iemand ziek. Moet ik nog even nakijken. Ik heb nu ook een dipool met open lijn hangen.
Fred
Fred
Op 20 november 2007 13:03:22 schreef fred101:
Dat schema van die zender heb ik van Eat gehad. Is wel AM en geen SSB.
Waar komt dat schema uit? Ziet er erg Duits uit.
Er zijn ook heel lieve buizenzendertjes die DSB opwekken. Niet met een losse mixer, maar door een geintje met de kathodestroomverdeling tussen plaat en scherm. Moet ik toch eens terugzoeken.
Met 240V anode spanning en 100mA gridstroom zou ik dan 12W moeten kunnen maken.
HELP: smeltende roosters! Ik denk dat je anodestroom bedoelt? 
Hoi Fet en andere Dames,
Dit is de link naar het schema, daar komt het weg:
fred101
Golden Member
Het wordt weer steeds gezelliger ook het alwetend oog is er weer
Sorry, ik zie net dat "de schepper" ook is gearriveerd
Oeps inderdaad, ben pas kort in de theorie van buizen gedoken. Kwam er nu ook achter dat zo'n ding niet een transistor is in een glazen uitvoering. Zo'n ding staat dus standaard open en je moet hem dmv de roosterspanning dichtknijpen. Snap nu ook wat meer van die roosterspanning welke dmv een weerstand aan aarde ligt. In mijn ogen was dat vorig jaar zo vreemd omdat er van uit massa naar niks geen stroom loopt maar nu blijkt het te gaan om spanningsverschil tov massa (of zo iets) zelfs het begrip stijlheid begint wat duidelijker te worden want ik snapte toen zelfs de uitleg van onze oppergod niet.
Fred
Op 20 november 2007 12:49:03 schreef (Z)weetvoetje:
@mans: Ik zie daar kwaadaardige foliecondensatoren. Mij is altijd verteld dat die dingen niet werken op HF.
Welke zijn de foliecondensatoren, en waarom zijn ze kwaadaardig? Zijn het de "metaal" kleurige philips elco's, of de lichtblauwe elco'tjes of de ontkoppel c's
C's zitten trouwens niet in het HF deel. Alleen in de lf-eindtrap en micr. versterker. HF-deel komt op de rest van de print en wordt netjes ingeblikt (foto). Ik heb hier heel dun (0,5mm) enkelzijdig printplaat. Dit lijm ik met een heel dun laagje epoxyhars in het bakje op de gaatjesprint. Ik heb dan een HF print met aan de bovenzijde massavlak en aan de onderzijde gaatjesprint.
@Fred: Het rooster dient een negatieve spanning te hebben t.o.v. de kathode. Je kunt nu de kathode aan massa leggen en het rooster voorzien van een negatieve spanning. Maar... je kunt ook het rooster aan massa leggen (met de roosterlek weerstand) en de kathode aan een positieve spanning "Als Jan groter is dan Piet, dan is Piet kleiner dan Jan". De positieve spanning op de kathode maakt men meestal door de spanningsval over de kathode weerstand a.g.v. de hierdoor lopende stuurrooster- en anodestroom.
Een transistor is een "schakelaar" die houdt van het harde aan/uit werk. Een buis is veel zachtmoediger (vanwege de ruimtelading) en "schakelt" veel geleidelijker. Een tor geeft bij oversturing dus blokgolven (oneven harmonischen) een buis geeft even harmonischen.
fred101
Golden Member
Lieve dames
Mans, bedankt voor de uitleg. Ooit snap ik het.
Nu kun je bij torretjes meestal gewoon een bc547 of 2n2222 of equivalent nemen (zelden heb ik iets anders nodig). Is dat met buizen ook zo. De triodes die ik voor de 0V1 gebruik, kunnen die ook HF versterken . Binnen hun dissipatie limieten natuurlijk of speelt hier ook de schakelsnelheid een rol zoals bij torren. Een bc547 gaat uiteindelijk ook best ver door blijkt in de praktijk. Ik heb op mijn 0V1 en de buisjes van FAS voor het audiodeel verder niets aan buizen, trafo's en voeten. Ik heb sinds de dag van de amateur genoeg dikke weerstanden en ik heb ook al wat 1KV condensators. Ondertussen ook wat varco's (2 hele dikke, en drie iets kleinere en 2 gewone ontvangst uitvoeringen). Ik wil eigenlijk ook een voorraadje buizenspul aanleggen voor simpel experimenteer werk. Dan wil ik een soort buizen experimenteer bord maken. Dus voedingsaansluiting, in/uitganconnectors, varco erin, potmeterplaatsen en wat voeten. Montage strips. Dan hoef ik alleen onderdelen te wisselen, kan er een tijdje mee spelen en het weer veranderen.
Wat moet ik dan bestellen (welke buizen/voeten)
Waar haal ik een extra trafo want ik heb er maar 1 en op beurzen weet ik niet hoe ik er een herken.
Heb ik nog ander spul nodig, dikke smoorspoelen ofzo.
Ik denk dat die 80m zender een leuke start is, zeker als jullie hem ook maken dan kunnen we wat vergelijken bij problemen.
Fredden
Op 20 november 2007 15:05:16 schreef Schimanski:
[...]
Welke zijn de foliecondensatoren, en waarom zijn ze kwaadaardig? Zijn het de "metaal" kleurige philips elco's, of de lichtblauwe elco'tjes of de ontkoppel c's
Het 'Engels dropje'? 
Dames, ik lees lekker mee.
@Alle.
De 80m AM zender lijkt mij ook wel iets om te maken, maar eerst het BITX project.
Er is toch nog een wekelijkse AM ronde op 80?
@Schimanski. Ziet er netjes uit zo, die opbouw op gaatjes board. Eigenlijk wel wat netter dan onze deadbug methode, Hi.
De folie C's in de LF is geen probleem.
73 de PA2HW
Ja er is een AM net op zondag, eigenlijk voor surplus spul op 3705 kHz, maar zelfbouw mag ook meedoen! (Ik hoor tenminste ook lui met zelfbouw bakken)
Hugo, dat gaat steeds mooier worden, ik volg het nu iedere week.
Ik zal, als ik de moed op kan brengen, foto's maken van mijn BITX-40, maar bereid je voor op iets dat zo uit de Muil van Cthulhu had kunnen komen ....
@Rd12tf. Als begeleiders lopen wij 3 modules voor op de rest.
Het is best grappig om mensen die nog nooit een soldeerbout, weerstand, transistor of diode in hun handen hebben gehad iets bij te brengen.
De eerste bouwavond rook het naar gloednieuwe verse soldeerbouten. HI. 
De planning was 10 bouwavonden voor de elektronica, we hebben dat maar bijgesteld naar 20.
Je komt ook weer in je meetapparatuur te zitten.
Maar even een TweeToon generator gebouwd, voor de afregeling, tzt.
Op 20 november 2007 22:07:11 schreef Henry S.:
[...]
Het 'Engels dropje'?
OK, nooit geweten. Altijd gedacht dat het polyester C's waren. Ik heb nog een bak vol van die dingen, groot, klein, dik, dun...
Het betreffende C'tje is 10n ontkoppeling van de mic. ingang. Zit daar best en kan geen kwaad 
(Z)weetvoetje
@Hugo: Wat is het schema van dat 2toon-generatortje? Want ik moet mn SSB-modulator ook nog gaan afstellen. Geen zin om zelf iets te gaan bedenken en uitrekenen.
Ook netjes gebouwd trouwens. Maar doe je geen afschermingsschotjes tussen de verschillende onderdelen? Daar gaat de ontvanger een stuk lekkerder van werken.
(Z)weetvoetje
Ja, bedankt Hugo.
En gezien de gillers waar fred last van had, zal het bij jou waarschijnlijk toch ook wel nodig zijn om een hoop afscherming en extra ontkoppeling toe te passen.
fred101
Golden Member
Hugo, kun je dat schema van die dubbeltoner ook aan mij mailen. Kan ik mijn bitx verder afregelen en dat heb ik ook nodig voor de FT101E welke afgeregeld moet worden.
Fred
(Z)weetvoetje
fred101
Golden Member
Bedankt roeland, hij is binnen. Ik krijg net te horen dat ik zondag weg moet. Ik ga met adri een Racal RA17L ophalen voor Adri. Er is een kleine kans dat ik zaterdag overdag thuis ben.
Ik heb nu iets van 6 buizen waarvan er maar een bruikbaar is voor dat schema van die 80m zender. Ik heb er aan zitten rekenen voor de lol maar zo eenvoudig als die formules eruit zien zo moeilijk is het om het echt te berekenen.
De buis EL83 moet goed zijn voor 9W. Dan heeft hij dus 18/250=72mA nodig en trekt 18W gelijkstroom. De anode dissipatie is dan 18-9=9W. Het rendement dan 50%.
Om 72mA te laten lopen door de buis moet er 3K7 ohm weerstand zijn. De steilheid is 10, de Ri=130ohm. De versterkingsfactor is dus volgens barkhousen 1300. Er loopt 0,005A stroom door R3 volgens de uitleg. De Kathode weerstand is 150 ohm. Dus 150x0,005= 10,8V negatieve roosterspanning. (klasse A of AB begrijp ik uit het schema). Het buizenboek geeft echter -5,5V aan.
Er is echter ook nog de waarde R3 van 5K6. Hoe bereken je die ? Die moet dus die 10,8 terug brengen naar 5,5 denk ik. 5,3/0,005 is echter 1K. De buis staat dus nu bijna dicht lijkt me (klasse AB ?). Is dat omdat de wisselspanning hem dadelijk open gaat sturen ?
Zo ik ben weer 3 uur rekenen verder en het berichtje is af.
Fredden (zelfs met zijn twee gaat het niet sneller)
Fred
De C is 2n2, ik zou daar eerder 3nF verwachten want 2.2 is voor 4,8 MHz maar dat zal wel met paracitaire capaciteit te maken hebben.
(Z)weetvoetje
@Pietdepiet: De oude radio's zijn meestal wel goed. Dan heb je een mooie referentie, zodat je de frequentie weet enzo.
Die condensator zal wel goed zijn. Je kan even een fotootje posten.
Je moet wikkeldraad hebben voor de spoel. Dat kan je bij okaphone vast wel kopen. 0.2mm is goed. Maar als de middengolfspoel nog goed is, dan is het geen probleem. En dan heb je ook geen wikkeldraad nodig.
De klemmetjes om het ferriet vast te zetten maken niet zoveel uit.
@Fred: OK, dan wordt het misschien een weekje later?
Hmm, van buizen heb ik niet zoveel kaas gegeten. Die hebben allemaal weer een andere karakteristiek, en ik weet niet welke karakteristiek waarbij hoort enzo. Dus ik kan je niet echt helpen bij het rekenen.
Maar ik geloof dat hier de buis met roosterstroom wordt ingesteld, dan is het rooster positiever dan de kathode. Je kan dan de spanningen uit de karakteristieken aflezen door daar belastingslijnen in te gaan tekenen. Daar zijn allemaal handige trucjes voor, maar ik weet dat niet zo uit mn kop.
Op 21 november 2007 18:07:06 schreef (Z)weetvoetje:
@Pietdepiet: .....
Roeland, volgens mij zit je met je reply aan Piet in het verkeerde topic (fm bug?)
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Hier een foto van de zooi die ik heb.
Klik-er-de-klik
De een van de rolletjes is gewoon gewikkeld, en de ander is met vreemde vlechtjes.
@Schimanki, ik ga nu een ontvanger maken dus gaan we hier verder, de Bug werkt goed:D
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (18%)]