Hoi Frithjoff, dat kilowatt aventuur heb ik even op een zijspoor gezet. Ik ga eerst een lief klein buizen zendertje maken. Ik ga donderdag as naar een clublid van de REC die ook helemaal buizengek is. Die had nog een trafo uit een buizenzender om een universele buizenvoeding mee te maken (waar ik dan ook de AF amp in ga zetten ) en een qrp eindbuisje.

Ik heb een philips buizen boek uit de jaren 50. Dat is een een mooi ingebonden boek waar een heleboel schema's instaan van 1 kringers tot ontvangers met 15 buizen. Lijkt me leuk om als ik die voeding heb gebouwd eens een meer buizen ontvanger te maken. Een superhet ofzo.

Maar ik heb nog steeds geen idee wat voor buizen/voeten ik nu moet kopen om te experimenteren....

Fredden

update: een extra buisje is als versterkertje erbijgezet, op 3 9v blokken heb je voldoende volume om prettig naar te luisteren :)
wel natuurlijk met een echte freischwinger luidspreker! die is alleen nogal groot...
nu het versterkertje op 90v met de freischwinger aangesloten op de computer :) redelijk wat vermogen levert dat nog.
en nog een update: geschikte uitgangstrafo en speaker gevonden, nu nog een compacte voedingstrafo voor het versterkertje vinden... tenzij ik hem volledig op batterijen laat draaien maar dat is zo rommelig...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (24%)]

@Ledlover: Ja, da's een ware eenkringer. Mooi ook dat je dat met 1 buisje al bereikt. Ik had er 4 torren voor nodig. Nouja, dan gebruikt ik trouwens slechts een ferrietantenne, en niets externs. Maar dan was het signaal bij mij nog steeds erg krapjes.
Heb je die fundamentalistische prekers van de 76-m al kunnen horen? Daar luister ik altijd met veel plezier naar.
Een snaar-vertraging is vrij makkelijk te maken. Ik heb het geluk een modelbouwende broer te hebben, zodat zo'n vertraginkje zo gemaakt is. Maar heb je technisch lego of mecano liggen? Want daarmee gaat het ook altijd zeer goed.
Het locken aan een frequentie is erg goed om AM-zenders te ontvangen. Voor SSB is het een groot nadeel. Bij weinig oscilleren is de ontvanger het gevoeligst, maar dan is de oscillator niet stabiel. En dat zorgt dan weer voor slechte verstaanbaarheid. Hij gaat dan locken aan de stem-frequentie, wat natuurlijk totaal niet de bedoeling is.

@Frithjoff: Ik wens je veel succes met het zoeken. Ja, dat schema wat ik op het internet gevonden had, was groot en erg onoverzichtelijk. En dat Russisch snap ik ook geen bal van, dus ik snapte dr niks van.
Tja, die amateur die het schema ook op het internet had gezet was volgens mij wel tevreden over zn ontvanger. Had hij misschien een goede getroffen. De sovjetindustrie stond nou eenmaal niet bekend om zijn geweldige kwaliteit. Nouja, deste meer plezier als je m straks wel aan het werk hebt :P

@Piet: Ja, klopt, da's SMD. Het maakt me helemaal niet uit dat ik er lang op moet wachten. Al is het 2 maanden..
Als het soldeer niet pakt moet je het even schoonschuren. Als het dan nog niet pakt, dan heeft je soldeerbout waarschijnlijk niet genoeg vermogen om het goed heet te stoken. Je zou dan kunnen proberen om het gasfornuis te gebruiken, al is dat verder vrij onhandig.
0.1uF elco's zijn handig als kleine C'tjes voor van alles en nogwat. Je hebt geen flauw idee welke waardes aan condensatoren je krijgt. Maar dat maakt niet uit. Bijna alle condensatoren mogen makkelijk een factor 5 in waarde schelen, zonder dat de werking verandert. Er zijn er meestal maar een paar kritisch, en die zal je dan alsnog bij Okaphone moeten halen (of evt. samenstellen uit meerdere losse condensatoren). Maar het scheelt wel veel geld.
6V geven i.p.v. 9V zal alleen voor wat minder volume zorgen. Heb je 150mW i.p.v. 250 ofzo. Boeit niet veel. Zolang de spanning maar lekker constant is.

Ik hoop dat Frithjof mij toestaat om even te praten over mijn SSB-modulator. Ben net weer aan het bouwen geweest, en het zit zo goed als in elkaar. Ik bereik een zijbandonderdrukking van beter dan 30dB. Ik kan het vrij lastig meten. Ik meet het door te moduleren met een sinusspanning. En dan te kijken hoeveel 'amplitudemodulatie' er op de sinus op de uitgang staat. En da's zo'n 30dB minder. Maar hoeveel dB onderdrukking is eigenlijk gewenst?
De draaggolfonderdrukking is geen probleem. Ik meet minder dan 2mV draaggolf bij meer dan 400mV volle modulatie.
Ik bedacht me gister dat een ander leuk dingetje aan de modulator is, is dat ie ook zeer geschikt is om QAM mee te moduleren. Worden dergelijke modulaties eigenlijk ook door amateurs gebruikt?
SmalbandFM moet ik nog implementeren. Maar da's ook geen probleem. Da's 2 keer enkelzijband maken, en nog een draaggolfje toevoegen. Dat is wel het leuke aan zo'n quadratuurmodulator, in tegenstelling tot de filtermethode.

Een tijd geleden stond hier op het forum een berichtje van Roeland betreffende buiskarakteristieken, waaruit de volgende citaten:

"Hmm, van buizen heb ik niet zoveel kaas gegeten. Die hebben allemaal weer een andere karakteristiek, en ik weet niet welke karakteristiek waarbij hoort enzo. Je kan dan de spanningen uit de karakteristieken aflezen door daar belastingslijnen in te gaan tekenen. Daar zijn allemaal handige trucjes voor, maar ik weet dat niet zo uit mn kop."

Halfgeleiders hebben óók allemaal een andere karakteristiek, da's niet alleen voor pitten. Bovendien is er bij halfgeleiders nogal wat spreiding, zo kan de bèta wel een factor 2 of meer verschillen en dat is bij buizen zeker NIET het geval!
Maar heeft iemand interesse in het werken met zo'n Ia-Vg karakteristiek bijvoorbeeld? Dan kan ik wel even een voorbeeldje op het forum zetten, ik heb het op de meeting even aan de Fredden laten zien.

Fredden (en misschien andere aanstaande buizenfreaks): welke buizen en voeten hangt natuurlijk af van wat je wilt gaan experimenteren. Laat ik het hier op HF houden en even de batterijbuisjes terzijde laten - al zie je aan Ledlover's resultaten dat je ze niet moet onderschatten. Ik zou dan een systematische aanpak aanraden, ik merk op het forum "Buizenpraat" dat er veel mensen, ook uit de prille leeftijdsgroep, graag aan de buizen zouden willen maar een beetje bang zijn voor de hoogspanning. Dan kan je door eenvoudig te beginnen aan het buizenwerk wennen. Een tweede punt is dat buizen toch langzamerhand wat minder courant worden en dus duur. Nou kun je wel een schema geven met pitten van 30 Euries per stuk, maar dat is helemaal niet nodig. Ik zie wel eens ECC83's (= 12AX7) voor 8 Eu of zo, maar dat is te gek, je moet met 3 Eu kunnen uitkomen. Dat is wat BACO zo door de band voor normale knutselbuizen vraagt, op beurzen kun je hetzelfde verwachten. Ook bij de SRS club liggen (lagen?) de prijzen op dat niveau.

1) Begin met een universele voeding, daar kan je dan de rest van je leven mee toe. Als er interesse is geef ik wel een schema. Dat vereist geen buis.
2) In de kast van die voeding komt dan in fase 2 een universele eindversterker. Ook die is voor de rest van je leven. Dat kan met één buis, een ECL type, 80, 82 of (mijn voorkeur) 86. Koop dan meteen een paar noval buisvoetjes voor de toekomst, heb ik ook bij BACO nieuw gezien. Keramisch is het mooist. Alle volgende bouwsels sluit je dus aan op die voeding en versterker.
3) dan zou je kunnen denken aan je eerste Mexicaanse Hond ontvanger, waarvoor vele voorbeelden te vinden zijn op "Over rechtuitontvanger gesproken" - de voorlopers van dit forum. Laten we zeggen dat je dat één ECC82 kost voor talloze avonden avonturen. Om het makkelijk te maken neem je een ferrietantenne uit een sloop transistorradio'tje voor de MG en/of de LG.
4) dan kun je proberen uit te breiden naar de KG. Inprikspoelen maken in dat geval, dat wordt experimenteren met spoelen wikkelen. Kan allemaal met diezelfde ECC82.
5) om HF ervaring op te doen zou ik dan beslist een griddipper aanbevelen. Kun je lekker experimenteren met spoelen wikkelen. Eerder op dit forum (deel 1) staat de Wunderhorn, die is perfect omdat ie het altijd doet en bij goede bouw heel stabiel is. Als je een frequentieteller hebt en zo'n "wereldontvanger" voor een spotprijsje kun je kijken wat er aan frequenties uitkomt, hoe stabiel dat is bij temperatuurveranderingen en je kunt hem zelfs als QRP "zender" met morse proberen. Buis: een ECC81. Je kunt nu voor alle mogelijke spoeltjes de resonantiefrequentie bepalen (dat ziet eruit als wichelroede lopen, heel new age!) en hem als "meetzender" gebruiken. Dan weet je ook waar die spoeltjes van fase 4 nou eigenlijk op terechtgekomen zijn. :-)
6) (Ik denk dat je nu een jaar verder bent of zo) Dan kan je je Mexicaanse Hond ontvanger een vaste afstemming gaan geven op een stille frequentie. Je kunt natuurlijk 460 kHz nemen, maar als ie echt flink selectief is zou het beter zijn hem op 1650 kHz of zo (het moet wel een stille frequentie zijn) vast af te stemmen. Dan is het een "achterzet" die je als middenfrequentversterker gebruikt voor een super. Om te superen zet je een convertor ervoor, daar zit een oscillator (VFO) in en voor die oscillator bouw je weer een Wunderhorn want je weet van je dipper al dat dat goed gaat. Dan heb je alleen nog een mengbuis nodig en daarvoor zou je een tweede ECC81 kunnen nemen (zie eerder op deel 1 van dit forum) of wellicht de 6AS6 die zo juist op dit forum opdook. De afstemming van VFO en signaalkring doe je apart, de VFO moet je heel fijn kunnen afstemmen dus dat wordt een goede vertraging zoeken, plus een forse schaal maken, de signaalkring piek je gewoon zoals je ook met een losse preselector doet. De combinatie van Mexicaanse Hond en convertor heet een "supergainer". Twee buizen nodig, één moet een 7-pins buisvoetje hebben, is ook volop te koop.
7) (Na talloze avonden luisteren met je supergainer) Dan kan je eventueel een preselector gaan proberen of zelfs een grotere super aanpakken. Daarvoor heb je in het alleruiterste geval een HF trap en één of twee MF trappen nodig. Dat moet een regelbuis zijn en een EF92 (7-pins buisvoet) is een mooi tam pitje daarvoor. Een EF89 is feller, moet je wel vreselijk goed afschermen en ontkoppelen anders gaat ie op hol.
Nou, als ik alles bij elkaar optel heb je aan een ECL, 2 x ECC82, 2 x ECC81, eventueel een 6AS6 en 3 x EF92 voor een paar jaar genoeg. En tegen die tijd ben je ook immuun voor een beetje "prik" uit de voeding... Nee, serieus, gewoon je hersens gebruiken en niet met je blote fikken in de spullen roeien.

Bij het posten zie ik dat er alweer wat bij is gekomen. Voor PietdePiet (ik denk dat we weer een multipele persoonlijkheid erbij hebben behalve de Fredden) het volgende:
Onze fysicus is heel tolerant (een waarde 5) met zijn C'tjes, maar dat hangt er maar van af waar ze zitten!! Voor afstemkringen en LF filters moet je je wel redelijk aan de waarde houden, voor 220 pF is 250 pF bijvoorbeeld wel OK, maar 150 of 300 kan problemen geven. In een LF versterker zie je vaak 0,1 microF als scheidingscondensator naar de volgende trap, daar kan je wel iets minder nemen en ALTIJD véél meer, 0,5 bijvoorbeeld. Ik ben geen PR man voor BACO, maar toen ik daar laatst was zag ik hele BAKKEN prachtige C's van alle mogelijke waarden en voor hoge spanning, ze kosten bijna niks - ik wou dat ze toen ik nog van zakgeld moest knutselen in die prijsklasse hadden gelegen!

@Frithjof:
Als Fred een universele voeding wil maken, dan kan ie van mij wel een honderd zeners van 5V krijgen. Da's een mooi uitgangspunt. En ik heb geen flauw idee wat ik ermee moet.

Versterker in je voeding heb je tegenwoordig niet meer zo nodig. Tegenwoordig heeft iedereen wel een setje computerboxjes, en dat werkt ook heel best.

Een griddipper moet ik nog altijd maken. Ik zat zelf aan een redelijk apart ding te denken, met osc. tot 5MHz, maar met veel harmonischen. Daarmee kom je ook makkelijk tot 50MHz. Tis alleen even wat gedoe om er de frequentie uit te halen, aan de andere kant is het wel weer een stuk eenvoudiger.

Ik zou geen eenkringer als MF gebruiken. Een twee-kringer is veel beter. Een eenkringer heeft erg veel last van doorslag, en dat kan je er bij een tweekringer bijna helemaal uit halen. Daarnaast is een frequentie van 5MHz als MF ook best, ik gebruik voor mijn ontvanger ook 3 teruggekoppelde kringen op 6.5MHz. Dat levert ruim genoeg selectiviteit.

@(Z)weetvoetje: ja! honderd zeners van 5V in serie, kunnen de Fredden lekker van der Graaff generators bouwen! :-)
Ja, je kunt natuurlijk met computerboxjes werken, maar een heleboel mensen willen wel eens het echte buizengeluid horen. Op andere forums (fora moet ik eigenlijk zeggen) is dat juist het ideaal waar ze naar streven.
Een eenkringer heeft inderdaad meer doorslag dan een tweekringer, maar als je een convertor ervoor zet heb je wat extra selectiviteit. Je kunt natuurlijk heel makkelijk een extra kring toevoegen aan je eenkringer, vooral als die vast is afgestemd. Hogere MF kan ook, maar selectiviteit kan dan tekortschieten. Vergeet niet dat jij drie kringen allemaal op zit te jutten!

@(Z)
Nee het plakt niet, ook al is het opgeschuurd. Mijn bout is ook maar 25W...

Tja 25W is niet veel om blik te solderen, probeer eens wat kaarsvet als vloeimiddel (zeer oude truc!)
Welkom terug Pontifex Ater!

Dus eerst kaarsvet smelten, dat erop, dan tin erbij en dan even laten heet worden...

Ik merk zelf dat ik genoeg heb aan 1 'opgejutte' kring, en 2 andere kringen die slechts heel lichtjes zijn teruggekoppeld. Dan is de selectiviteit al zo'n beetje goed genoeg. 2MHz lijkt me een mooie MF frequentie. Als je lager gaat zitten, dan moet je denk ik toch al gauw aan meer dan 2 preselectiekringen denken. (Tenminste, bij gebruik van een draadantenne). 6MHz is leuk, maar het is ook eigenlijk niet nodig om zo hoog te zitten.
Maar er moet ook nog een BFO bij, voor SSB en CW. Want een losse BFO werkt toch wel stukken beter. Dan kan je tenminste 1 zijband er een beetje uitfilteren. Maar da's misschien een ding om erop te bouwen als de rest van de supergainer al in elkaar zit.

@Piet: Met 25W kan je het denk ik vergeten. Da's te weinig vermogen. Probeer het met een aansteker, of bij het gasfornuis. Mijn 50W bout heeft er ook nog veel moeite mee.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (11%)]

@Roeland: aparte BFO is zeker beter, alleen al omdat de zelfoscillerende detector kan "locken". Maar dat ram je achteraf nog makkelijk erbij, als de rest het tenminste doet...
Tja, hoe meer preselectie hoe beter het altijd is, maar je moet realistisch blijven: een supergainer is niet de absoluut bereikbare top. Wat is dat wél, tenslotte... Ik heb net nog even rond 10 MHz zitten luisteren op een lief militair batterijsupertje. De MF is 460 kHz, twee preselectiekringen. Ondanks de angst voor spiegels en oversturing valt het allemaal eigenlijk best mee, het is niet zo dat er op mijn grootste ontvanger nou ineens tientallen zenders uitbrullen die ik met de kleine helemaal niet krijg. 't is net zoiets als met stabiele VFO's: je kunt tot het uiterste proberen te gaan maar ik kan tijden lang op een van mijn 60 jaar oude radio's naar SSB zitten luisteren zonder dat er vreselijke dingen gebeuren.
Hé, een vorig bericht van je: wou je op de harmonischen van je dippersignaal gaan dippen?

. Wat is dat wél, tenslotte... Ik heb net nog even rond 10 MHz zitten luisteren op een lief militair batterijsupertje. De MF is 460 kHz, twee preselectiekringen. Ondanks de angst voor spiegels en oversturing valt het allemaal eigenlijk best mee [...]

Precies, het valt vaak mee. Ik heb hier een 40m ontvanger met een MF van 130 kHz, dankzij een simpel bandfilter (twee kringen gekoppeld met een klein ceetje) aan de ingang heb ik vrijwel geen last van spiegels en AM doorbraak.
Meer dan een simpel bandfilter was niet nodig ...

Hoewel, het aantal omroep stations, boven en onder de 40m band is de laatste jaren redelijk afgenomen...

voor alle beginners hier: ik geef gratis PCF80/82 buisjes weg. triode mag 14mA anodestroom hebben, en werkt op een anodespanning van 100v normaal, en kan je dus als klein eindtrapje gebruiken. de gloei is 9v bij 300mA, de penthodesectie moet volgens de datasheet op ca. 170v werken (minder mag van mij ook hoor :)) en kan je als simpele mexicaans keffertje inzetten. combineer die 2 en je kan wellicht een tweekringertje bouwen :)

Kijk, ik ben wel beginner, maar voor dit nog net iets te beginnerig. Jammer...

@Frithjoff: Toen ik nog met draadantenne werkte, en 2 preselectiekringen op mn supergain^3er had, toen had ik zo nu en dan wel een klein beetje doorslag. Maar over het algemeen niet veel sterker dan de antenneruis.

Sinds ik de varicapmixer heb, heb ik nog maar 1 preselectiekring, omdat het anders nogal lastig werd met het afstemmen van de kringen. Maar met de loopantenne erbij heb ik nu veel betere preselectie. Dat ding heeft een veel hogere Q dan een normale kring.

Maar nog even mijn vraag: Hoeveel dB zijbandonderdrukking is nog aanvaardbaar?

Als Fred het niet erg vind, dan ga ik het volgend weekend even bij hem doormeten :P Kan ik het vergelijken met de BitX zn kristalfiler.

@piet: nee joh, je kan hier prima mee beginnen, desnoods neem je alleen de triode als een mexicaans keffertje in gebruik. zal het ook wel al doen op 9v ofzo, aangeslooten op een setje computerspeakertjes. schemaatje zal ik nog eens posten, heel simpel, spoeltje is gemakkelijk zelf te wikkelen op een ferrietstaafje. het kan bijna niet mislukken :)

Ledlover: ben ik nog beginner ? :-)

Piet, valt erg mee. Er zitten weinig dingen in een buizenontvanger en je kunt overal goed bij. Zelfs ik heb al twee ontvangers gemaakt. Een 0V1 voor de middengolf en een 0V1 voor 80m. Ik wil nu een wat uitgebreidere ontvanger gaan maken en een ongeveer 10W KG AM zender. Die wil ik dan later voor SSB of DSB ombouwen. Je moet alleen een goede voeding hebben, 1W weerstanden (5 kilo nieuwe old-stock weerstanden gekocht op de dag van de amateur voor 5 euro) Sommige zijn zo groot als een sigaar. Je hebt ook wat Ctjes nodig die wat hogere spanning aan kunnen.

Hoeveel volt kunnen die gewone keramische schijfjes trouwens aan.

Frithjoff, goed idee zo'n spoel van betonijzer, ga ik een rolspoel van maken, ik heb nog wel een startmotor liggen om hem dan te draaien. :-) Maar zonder dollen ik heb nog hele mooie stappen motortjes liggen uit een racal vhf tuner daar zou ik best een rolspoel mee aan kunnen drijven. Knopje drukken is makkelijker als zwengelen.

Roeland: Volgens mij heb ik volgend weekend wel tijd.

Fredden

@Roeland: natuurlijk "mag je van mij" wel over je SSB modulator praten, hoor! :D
30 dB zijbandonderdrukking is helemaal niet gek, lijkt me. Voor ontvangst maakt een restje verkeerde zijband niks uit, dat filter je toch in je ontvanger compleet weg. Er zijn natuurlijk voor de professionele sector standaards waaraan een SSB zender moet voldoen, maar daar heb je niks mee te maken. Modulators met scherpe HF filters kunnen met meer dan 30 dB onderdrukken, maar aan de andere kant hoor ik nog vaak best een aardig restje draaggolf op SSB uitzendingen. Is trouwens wel makkelijk bij afstemmen...

@Fredden: die keramische C'tjes kunnen in het algemeen wel een 250 V hebben. Ik heb er ook van 1kV...

EN NOU HET BELANGRIJKSTE THEMA VAN DIT BERICHTJE:
@PietdePiet: beminde koorknaap, tanden op elkaar en de beuk erin! Ik zie op je (maar héél summiere!) persoonsgegevens dat je nou niet wat je noemt zo heel erg bejaard bent en ik denk dat je daarom hier op het forum zeker een dozijn "ooms" (of zijn we tantes, lieve dames?) zult vinden die je graag op weg helpen. Ik krijg flink de pest in wanneer ik jongeren in het nieuws zie komen met comazuipen of breezersex, daarom vind ik het super wanneer iemand van de meest recente generatie met buizen wil gaan zitten foezelen en ik ben zeker niet de enige. Aan je geboortedatum te zien ben je nog niet helemaal aan rentenieren toe en om de kosten binnen de perken te houden bestaan ook vele sluipwegen. Ik kan me voorstellen dat meerdere personen op dit forum vast wel bakken met spul hebben waar ze wat uit willen missen. Ik zeker! Ik zie geen adres of woonplaats van je en ik kan me voorstellen dat je die niet publiek wilt maken, maar als je me privé mailt (Zie profiel) weet ik wat meer.
Nou even over het beginnersstadium:
Het stomste wat je kunt doen is NIET vragen. Dit forum is begonnen doordat een aantal min of meer ouwe rotten in de hobby besloten om weer eens iets van héél vroeger in elkaar te sleutelen. Als je die talloze pagina's ("Over rechtuitontvangers gesproken") doorleest zul je zien dat vrijwel iedereen trots grijnzend vertelde wat ie nou weer voor oerstoms had gedaan. Met andere woorden: je kunt hier profiteren van zo ongeveer 250 jaar ervaring met koeien van blunders en als je ergens van leert is het dat wel! Nou zijn de mensen hier prettig gestoord, en in de loop van de tijd zijn er allerlei hi-tech kreten op het forum gekomen, maar de "Jongensradio" sfeer is pertinent niet weg. Dus als je iets weten wilt of iets niet duidelijk is: VRAGEN!! Wanneer je serieus wilt gaan knutselen staan we allemaal voor je klaar want we hebben je NODIG! Als je vragen hebt die je niet op het forum durft te zetten (maar daar is geen enkele reden voor!) schrijf je maar een privé mailtje. Als het niet zomaar een korte bevlieging (mooi oud woord) is, die interesse voor radio, wil ik wedden dat je over een maand een voeding hebt staan en over 2 maanden zit je verzaligd kijkend naar Radio Buiten Mongolië te luisteren... Vooruit met de geit, jong!

Opa Frithjof

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]

mooi verhaal :)

ja fred, je bent beginner genoeg :P ik heb zat van die buisjes... weet niet in welke staat ze zijn, maar ik zal in ieder geval even de gloeidraad doormeten zodat je er wel wat mee kan.

btw: nu ik met wat meer succes een ontvanger gebouwd heb, promoveer ik dan ook binnen het Genootschap?

Ledlover: ik benoem je hiermee tot acolyt (dat moet je dan maar opzoeken!! :-) ) der 1e klasse!

@Frithjof
Mooi gesproken!

Ik heb inderdaad niet zoveel gegevens hier staan. De reden daarvoor geef je zelf al, ik wil niet dat iedereen ze ziet.

Ik snap ook niet waarom je iets niet zou vragen, je kan er toch immers (Beetje dubbelop) alleen maar op vooruitgaan?!
Als jij me vertelt waarom je welke gegevens wilt hebben zal ik die wel mailen.
Ik ben inderdaad 13 jaar en dus nogal beginnerig maar ik hoop veel te leren, mede dankzij dit forum.

@(Z)weetvoetje (& de rest ook een beetje)

Ik heb nu een lijst gemaak van dingen die ik ga kopen, het is wat duurder uitgevallen, maar goed.

Als iemand nog iets ziet wat weg kan, ik ben inderdaad geen rentenierder, of wat er echt bij moet meld het!

Klik hier voor de lijst

De BC107/BF900/AA119 Hebben ze niet!

En Uiteraard ben ik geïnteresseerd in gratis dingen>:)

Ledlover, gefeliciteerd met deze mooie bevordering (denk ik :-) )

Een hele goede bron voor gratis onderdelen is de familie en de stort. Bij in de familie worden ondertussen de meeste defecten/afgedankte electronische apparaten bij mij gedumpt. Printplaat eruit en de bruikbare dingen (trafo's, potmeters, draad, ringkernen enz) De restanten gaan naar de stort.
Ik maak soms printplaten leeg maar meestal ga ik erop zoeken als ik een onderdeeltje mis en haal het er dan pas uit.
Een regelbare voeding is wel handig. Maak je zo met een LM317, 4 diodes, 1 potmeter en wat elco's. De trafo uit een sloopding. Die LM kost nog geen euro dacht ik.

Fred

Ja, ik was ook van plan de labvoeding een keer te gaan bouwen, maar hoe kom je goedkoop aan een behuizing?

Wat betekent trouwens in een schema zo'n streepje met een blokje eraan?

Als er nog ergens zo een is een verbinding ofzo? Bij de microfoon versterker op deze site bijv.

En hoe moet je zo'n LMXX aansluiten?

Bedoel je het massa symbool ?
Een voeding kun je gewoon in een houten kistje bouwen. Ik heb er een gemaakt waarbij de boel op een plank staat en er een metaalplaat als voorfront op zit. Hij is verder open maar staat op een boekenplank waarbij de bovenkant aansluit op volgende plank. Alleen van opzij is hij dus open maar daar staan weer kastjes naast dus hij is veilig. Daar zitten twee trafo's in, een meter op en twee LM317's. Hierdoor heb ik twee regelbare voedingen welke ik in serie kan schakelen om ook een voeding met negatieve spanning te maken. Daarnaast heb ik de wisselspanningen direct via een schakelaar naar een paar bussen geleid zodat ik ook tot 80V wisselspanning heb.

Fred