component "delay-line"

ik heb een delay-line component met de opdruk:
EFD-JN124.
Op zoek naar datasheets kon ik er niets over vinden.Ook geen schema's waar zoiets in gebruikt wordt.

Is zo'n delay bruikbaar in bv. audio toepassingen en zo ja, wat voor spanningen kan zo'n onderdeel aan.

joopv schreef: dan valt er nog veel meer lekkers uit.

Weet je zeker dat het geen "port delay" compensatie chipje is? In dat geval heb je het namelijk over delays van slechts nanoseconden.

Een delay line voor audiotoepassingen wordt ook wel "bucket brigade" genoemd. De MN3000-serie van Panasonic is het populairste.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
joopv schreef: dan valt er nog veel meer lekkers uit.

Iets dat daar op lijkt heb ik al eens gezien in een video-schakeling. Als het dezelfde functie heeft, is het beslist ongeschikt voor audio-toepassingen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Het komt van een sloop print en ik kan niet nagaan wat het is geweest.
In ieder geval bedankt voor de moeite.

joopv schreef: dan valt er nog veel meer lekkers uit.

ik heb ook niet echt een idee waarvoor het zou kunnen gebruikt worden, ik dacht iets aan analoge beeldverwerking voor een tv ofzo?

Hugo Welther

Moderator

Lijkt op een kleuren-TV of video delay line.
Dit werd gebruikt om het luminantie signaal in de pas te laten lopen met het chrominantie signaal.

Anders lopen het zwart/wit beeld en de kleurinformatie uit de pas.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op de gok zou ik vermoeden dat het om een PAL delay line gaat, om het chroma signaal 1 lijntijd (dus 1/ 15625 sec) te vertragen. Zie de wiki. [edit] Hugo is mij voor, ik weet werkelijk weinig van video :)

Heb ooit zo een ding gesloopt, zo te zien werkte het accoustisch, dmv twee kleine piezo-transducertjes op een stukje keramiek.

En hoeveel spanning zou zo'n delay-line kunnen hebben?

joopv schreef: dan valt er nog veel meer lekkers uit.

Wat is dat voor een rare vraag?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

ehm,waarom?

Het komt toch uit een electronisch circuit en heeft daarmee toch wel voorwaarden waaraan het moet voldoen in een schakeling.

Dus de vraag is eigenlijk: Hoeveel spanning krijgt zo'n delay line te verwerken als ie signalen vertraagt. Is dat millivolts of is dat enkele volts?
Als ie nergens anders verder voor te gebruiken is ,dan zou ik dat nog wel graag willen weten.Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Ik had het ding nog nooit gezien.

joopv schreef: dan valt er nog veel meer lekkers uit.

Dat soort dingen staan in de datasheet. Als je die niet kunt vinden, dan heb je dus eigenlijk best wel pech.

Maar, het ding is volgens verschillende mensen hier niet geschikt voor audio, want het vertraagt hooguit een paar honderd micoseconden. De enige delay-chips die ik ken (niet dat dat veel zegt, hoor) is de MN300X serie van Panasonic en die staan ook wel bekend als "bucket brigade". Dit chipje is is er in elk geval niet zo een.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Hmmm.

Excuus voor mijn nieuwsgierigheid.

joopv schreef: dan valt er nog veel meer lekkers uit.
Robin F.

Golden Member

Een datasheet voor een willekeurig exemplaar is bijvoorbeeld deze. Genoeg info om te experimenteren lijkt me :-)

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
Henry S.

Moderator

Op 3 december 2007 08:41:51 schreef Fuzzbass:
Maar, het ding is volgens verschillende mensen hier niet geschikt voor audio, want het vertraagt hooguit een paar honderd micoseconden.

64us, en valt geheel buiten het audiogebied.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Duidelijk!
Bedankt voor de moeite.

joopv schreef: dan valt er nog veel meer lekkers uit.

Een veelgebruikt IC voor audio toepassingen is de PT2399.

Hier verkopen ze hem.

En Hier vindt je een schema en layout om er een gitaar echo van te maken. met wat aanpassingen ook bruikbaar voor stem of lijnsignaal.

Verwacht echter niet de kwaliteit en mogelijkheden van een profesioneel apperaat.

[edit] max. delay tijd 324 milliseconde.