Kan iemand mij vertellen of in een normale wagen de kilometerteller geijkt is ?

Op 9 december 2007 21:24:38 schreef Frederik EC:
Kan iemand mij vertellen of in een normale wagen de kilometerteller geijkt is ?

ik ga ervan uit van niet, wetende dat de snelheid aangegeven op je kilometerteller ook altijd hoger is dan je werkelijke snelheid

Antwoord Nee!! De fabrikant zal altijd een "optimistische" teller inbouwen om claims van bekeuringen te voorkomen . Tot 100km/u geven de meeste tellers zo'n 4-8 km te veel aan. Als ik een andere auto koop controleer ik hem altijd door op een rustige snelweg een constante snelheid te gaan rijden en dan de tijd op te nemen over enkele kilometers.

Of door te vergelijken met de snelheid aangegeven door externe GPS (niet die ingebouwd in de wagen uiteraard)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (67%)]

De snelheid die je GPS aangeeft in de auto is de zelfde als die van een losse GPS ontvanger. Dit wordt berekend door de afgelegde afstand in een bepaalde tijd te berekenen.

Overigens een simpel truukje..

Rijd 120km op je teller, laat een passagier bij een hectometerpaaltje een stopwatch in drukken. 2km (volgens hectometerpaaltje) verder laat je de stopwatch weer stoppen.

Je zou dan op 1 minuut moeten zitten.

Op 10 december 2007 09:18:03 schreef jovak:
De snelheid die je GPS aangeeft in de auto is de zelfde als die van een losse GPS ontvanger. Dit wordt berekend door de afgelegde afstand in een bepaalde tijd te berekenen.

Ha ik dacht dat bij ingebouwde GPS'en de snelheid van de boorcomputer kwam.

Rijd 120km op je teller, laat een passagier bij een hectometerpaaltje een stopwatch in drukken. 2km (volgens hectometerpaaltje) verder laat je de stopwatch weer stoppen.

Alleen is het niet zo dat alle paaltjes precies op 100m van elkaar liggen... jammer. Daar hebben wij wekelijks problemen mee :)

Ijken kost veel geld en is tamelijk zinloos als je dat niet geregeld opnieuw doet, bijvoorbeeld één keer per jaar. En dan nog zijn flinke afwijkingen niet te vermijden.

Taxameters moeten wel één keer per jaar gecontroleerd en zonodig aangepast worden. Maximale afwijking is dan 1,5% als ik me niet vergis.
Ik probeer de afstand op maximaal 0.25% afwijking te houden maar in principe is dat een redelijk zinloze bezigheid.
Tijd instellen is bij een taxameter niet nodig en zinvol: die afwijking zit standaard ruim onder het toegestane.

Op 10 december 2007 09:18:03 schreef jovak:

De snelheid van een GPS wordt niet bepaald door de afstand te meten in een bepaalde tijd maar door de dopplerverschuiving op het ontvangen signaal.

Op 10 december 2007 08:46:26 schreef DE OLDE:
Antwoord Nee!! De fabrikant zal altijd een "optimistische" teller inbouwen om claims van bekeuringen te voorkomen . Tot 100km/u geven de meeste tellers zo'n 4-8 km te veel aan. Als ik een andere auto koop controleer ik hem altijd door op een rustige snelweg een constante snelheid te gaan rijden en dan de tijd op te nemen over enkele kilometers.

de vraag ging over de kilometerteller, niet over de snelheidsmeter

Grote kans dat TS toch de snelheidmeter bedoelt.

Afgezien daarvan lijkt het me sterk dat de ene wel geijkt is en de andere niet. Het verhaal van DE OLDE gaat dus waarschijnlijk op voor beide instrumenten.

Op 10 december 2007 09:38:30 schreef JoWi:
[...]De snelheid van een GPS wordt niet bepaald door de afstand te meten in een bepaalde tijd maar door de dopplerverschuiving op het ontvangen signaal.

Hangt af van je ontvanger. Ik heb er jaren geleden een gehad die dit berekende aan de hand van posities. Maar dat was nog een ontvanger die 4/5 sats gebruikte ipv de oderne 12 kanaals ontvangers.

Kilometer teller is wel geijkt. Dat wil zeggen dat binnen een bepaalde tolerantie de snelheid correct wordt weergegeven. Dat de snelheid per auto afwijkt kan ook door andere oorzaken komen, bijvoorbeeld bandenmaat, slijtage etc.

Op 10 december 2007 13:19:54 schreef RedTiger:
Kilometer teller is wel geijkt. Dat wil zeggen dat binnen een bepaalde tolerantie de snelheid correct wordt weergegeven.

De teller is niet geijkt. Heb je ooit een ijkrapport bij een auto gezien?

Dat hij binnen wettelijk bepaalde toleranties de snelheid aangeeft is nogal duidelijk. Die toleranties zijn echter bijzonder ruim genomen: een auto die 100km/u rijd kan rustig snelheden tot bijna 115 km/u aangeven. Ik heb auto's meegemaakt die bij 180 op de klok in werkelijkheid net over de 160 reden.
Afwijkingen van +10% zijn geen uitzondering.

Een snelheidsmeter word typegoedgekeurd voor montage op één type auto. De auto moet hiervoor op de standaard te monteren banden staan, koud, standaarddruk+0,2 bar. Tijdens en na deze typegoedkeuring word er niks geijkt.
Volgens richtlijnen 75/443/EC (auto's) en 2000/7/EC (motoren) geld:

De aangegeven snelheid mag nooit lager zijn dan de werkelijke snelheid. Bij
de in punt 2.3.5 genoemde beproevingssnelheden en bij snelheden daartussen
moet het volgende verband bestaan tussen de op de snelheidsmeter afgelezen
snelheid v1 en de werkelijke snelheid v2:
0 < (v1 - v2) < 0,1 . v2 + 4 km/h.

Op 10 december 2007 16:55:57 schreef GJ_:
[...]
De teller is niet geijkt. Heb je ooit een ijkrapport bij een auto gezien?

Het feit dat je bij een auto geen ijkrapport krijgt heeft niks te maken met het feit dat de meter al dan niet geijkt is. Als ze van iedere meting of test een rapport bij een auto zouden leveren zou iedereen in een vrachtwagen rondrijden.
De meter is geijkt en word dan zo afgesteld dat in het slechste geval (kleinste banden maar, minste profiel bijv) de meter nog niet te weinig aangeeft.
Misschien moet je anders even de definitie van ijken opzoeken?

Er word aan een meter niks geijkt: hij krijgt een typegoedkeuring en daarmee basta. Als een meter in een auto word ingebouwd word er helemaal niet meer naar omgekeken. Afstellen doet men niet en al helemaal niet op banden (zie vorige post): men moet voor de type goedkeuring (eenmalig dus) gewoon nieuwe banden monteren.

Een meter die exact de juiste snelheid aangeeft is wettelijk verboden.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (24%)]

Dat klopt volgens mij helemaal niet.
Waarom zou een meter niet de juiste stand aan mogen geven? De enige reden dat dat niet gebeurt is omdat je anders de fabrikant aansprakelijk kan stellen op het moment dat je een snelheids bekeuring krijgt.
Dat van die banden klopt wel degelijk, reken maar eens uit wat het voor een verschil maakt als je een 1 inch kleinere of grotere maat monteert.

Op 10 december 2007 17:54:47 schreef RedTiger:
Waarom zou een meter niet de juiste stand aan mogen geven? De enige reden dat dat niet gebeurt is omdat je anders de fabrikant aansprakelijk kan stellen op het moment dat je een snelheids bekeuring krijgt.

Het technische reglement voor motorvoertuigen bepaalt dat de aangeduide snelheid weergegeven op de snelheidsmeter nooit lager mag zijn dan de reële snelheid. Bij de homologatie van voertuigen wordt rekening gehouden met een minimale en maximale toegelaten standaardafwijking.

Dat kan dus alleen als de meter geijkt is. (punt)

Nee, de wettelijke grenzen zijn erg ruim. Nog één keer: een teller word voor een typegoedkeuring aangeboden (in de auto) en getest. Met die typegoedkeuring in de hand worden in de productiemodellen de meters blind ingebouwd en NIET geijkt.

@GJ_:
Ik denk dat je toch even in het woordenboek moet kijken wat precies ijken is!

Ik weet precies wat ijken is, ik heb hier geregeld mee te maken, ook als het gaat om snelheidsaanwijsapparatuur, taxameters in het bijzonder.
En een typegoedgekeurde meter die , gemaakt en geplaatst word zonder dat deze meter zelf nog op de juiste aanwijzing word gecontroleerd is zelf niet geijkt.

De hele wettelijk vastgelegde procedure voorziet niet in een ijking per meter, dus waarom zouden fabrikanten het dan wel doen?

Met de volgende defenitie in de hand moet ik je overigens wel (een beetje ;-))gelijk geven:

IJking is het bepalen van de nauwkeurigheid van een meetmethode ten opzichte van een goed bekende standaard.

Maar ik versta onder ijking van een apparaat zelf toch liever de bepaling van de nauwkeurigheid van een op zich staand apparaat en niet een typegoedkeuring die eenmalig een keer is afgegeven. De onderlinge afwijkingen van de meters zijn zo groot dat je bijna niet meer van een serieus meetinstrument kunt spreken.

Volgens richtlijnen 75/443/EC (auto's) en 2000/7/EC (motoren) geld:

0 < (v1 - v2) < 0,1 . v2 + 4 km/h.

Ehh.. in normale taal: toegestane afwijking: 10% plus 4km/u. Thanks! leuk te weten. :-)

P.S. en dus toegestane afwijking: alleen naar boven. Verder zit 180 op de teller bij 160 km/u behoorlijk dicht bij "het randje" (precies OP het randje dus... :-)).

[Bericht gewijzigd door rew op (27%)]

Ja, een dikke BMW die veel minder hard ging dan de eigenaar dacht. Kwam gepikeert terug omdat de taxameter niet zou deugen...hehe. En terwijl hij het geprobeerd had was zn daklicht ook nog van de auto gewaait. (gelukkig 's nachts op een verlaten A2)
Toen ik z'n meter uitlas (werkelijk alles word geregistreerd) zag ik dat ie het zelfs tot 190km/u had geprobeerd, harder kon ie niet.