Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Dares heeft er melding van gemaakt op hun website www.dares.nl verder is het daar "Alarm fase oranje".
Merk jij daar iets van Fred? Ik ben daar toch wel benieuwd naar.
Je mail wordt beantwoord, nog even geduld...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb regelmatig bij dares gekeken maar dat oranje moet dus vandaag pas zijn ingegaan. Denk niet dat dat echt nodig is. Mobiele telefoons doen het weer bij ons en de vaste deed het al. Is ook niet echt levensbedreigend hooguit erg vervelend. Je kunt in je auto springen en weg rijden. Bij rampen vind ik het wel zinvol als er idd communicatieproblemen zijn en communicatie van levensbelang zou kunnen zijn. Wil niet zeggen dat ik dankzij de zender en onze huisfrequentie vrij snel wist wat er was en het geeft wel een soort veilig gevoel met mensen te kunnen praten op zo'n moment. (mobieltje deed het niet)
Ik wacht rustig je mail af, Eat, kon sinds woensdag avond toch niet verder bouwen. (solderen zou nog lukken, boren wordt lastiger)
Fred
Hoe zit het eigenlijk met de telefoon? Ik geloof dat de analoge centrales altijd een batterij backup hadden... Heb je dat ook met digitale telefonie en GSM?(afgezien van het feit dat je zelf geen stroom hebt, maar daar vind je wel wat op...)
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
De gewone telefoon is blijven werken. De mobiele telefoon lag er een uur of 2 uit, maar werkte daarna weer. Wel had ik een stuk minder bereik als normaal, dus waarschijnlijk kwam het via een andere mast. Misschien dus van buiten het 'rampgebied'
Op 13 december 2007 19:26:48 schreef Pietdepiet:
Oja, maar dan moet ik wel etsen, want om dát nou op gaatjesprint te doen....En een pic-programmer maken...
Print laten maken en een picje programmeren willen anderen ook wel voor je doen.
Op 13 december 2007 23:03:47 schreef (Z)weetvoetje:
Maar eigenlijk is een C-meter niet heel belangrijk. Als ik zoiets zou bouwen, dan zou ik voor een grid-dipper gaan. Da's een erg handig meetinstrument, en het is ook niet zo heel ingewikkeld om te bouwen.
Ik heb ook een griddipper, maar een losse LC-meter erbij is toch handiger.
Op 14 december 2007 17:28:29 schreef Rd12tf:
Dares heeft er melding van gemaakt op hun website www.dares.nl verder is het daar "Alarm fase oranje".
Merk jij daar iets van Fred?
Doet Dares wel iets?
Op 14 december 2007 18:42:02 schreef Ledlover:
Hoe zit het eigenlijk met de telefoon? Ik geloof dat de analoge centrales altijd een batterij backup hadden...
Die hebben hun eigen onafhankelijke voeding vanuit grote centrales.
GSM moet het doen met de aanwezige infra.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ja, een LC-meter is inderdaad handiger, maar die is een stuk lastiger te maken dan een grid dipper. En piet heeft alleen nog maar een voltmeter, verder heeft ie nog helemaal geen meetapparatuur.
Als me zender klaar is, dan ga ik denk ik als eerste een grid-dipper maken. want ik heb nu niets om spoelen te meten.
Overigens hebben mij berichten bereikt dat er nu weer stroom zou zijn in Bommel.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (12%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Klopt, die waren het eerst aan de beurt. Wij kregen om 19.30 weer stroom. Jij hebt mij toch om spoelen te meten 
Fred
(Z)weetvoetje
Klopt fred. maar ik ben zelf ook redelijk in het gokken van het aantal windingen. Ik zit er meestal niet meer dan een factor 1.5 vandaan.
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Op 14 december 2007 18:42:02 schreef Ledlover:
Hoe zit het eigenlijk met de telefoon? Ik geloof dat de analoge centrales altijd een batterij backup hadden... Heb je dat ook met digitale telefonie en GSM?(afgezien van het feit dat je zelf geen stroom hebt, maar daar vind je wel wat op...)
Sterker nog, ik was een paar jaar geleden geregeld betrokken bij de bouw van telefooncentrales voor mijn werk en die dingen hebben gewoon een noodstroomvoorziening met een dieselaggregaat.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
(Z)weetvoetje
Een griddipper is een simpel apparaatje waarmee je de resonantiefrequentie van een kring kan meten. Het leuke aan zo'n ding is dat je (bij luchtspoelen) alleen maar de griddipper in de buurt hoef te komen om te meten. Je hoeft het niet uit de schakeling te halen ofzo.
Nadeel is dat de nauwekeurigheid niet zo groot is.
Als je de resonantiefrequentie hebt, dan kan je daaruit de grootte van de spoel berekenen. Maar meestal hoef je alleen maar te weten wat de resonantiefrequentie is, en maakt de grootte van de spoel niet zoveel uit.
Daarnaast is het ook een mooie signaalbron over een vrij breed frequentiegebied. Meestal maak je een griddipper voor 300kHz-50MHz ofzo. Met een aantal verschillende spoelen die je erop kan zetten om het bereik te bepalen. Het eiken van de meter is alleen wel lastig, als je geen frequentiemeter hebt. Maar met een kortegolfontvanger met schaal kom je er wel uit.
Een dipper bestaat meestal uit 2 FETs, buizen of transistoren, een afstemcondensator een aantal opzetspoelen, en nog wat ander klein grut.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101
Golden Member
Waarom wil je de grote van de spoel niet weten. Hij kan dan toch een impedantie hebben van 10 of 10000 ohm. Ik dacht dat je de impedantie van de kring wilt weten en daar dan een LC combinatie bij zoekt.
Fred
(Z)weetvoetje
In veel gevallen maakt het niet zoveel uit of de spoel nou 10uH of 20uH is, als ie maar resoneert op 6MHz. Om een voorbeeldje te noemen.
Als de grootte van de spoel wel belangrijk is, dan kan je het berekenen uit de condensator die parrallel staat.
En capaciteit kan je meten met een meetbrug. Dat is veruit het simpelst voor capaciteit.
Nouja, je mag ook die LC-meter bouwen, wat je wil.
Maar zo vaak zal het niet nodig zijn om de capaciteit van iets te meten. Vooral zelfinducties wil je vaak weten, want spoelen moet je vaak zelf maken, en condensatoren koop je gewoon. (da's tenminste mijn ervaring)
Pietdepiet
Oké, maar wat voor een meetbrug dan?
EDIT: Dat versterkertje hoef ik ook niet meer te maken...
Ik heb het versterkers-IC gevonden uit een oude radio. 2*2.2W of 1*5.nogwat W nou is een van de pinnen kapot zie ik net, dus kan ik hem zonder gekloot alleen voor 1*2.2W gebruiken, maar mijn box is toch 2W dus dat gaat prima zo.
Ik heb hem dus even op het breadboard in elkaar gezet en het maakt veel geluid!
Hij werkt gewoon op een 9V blokje...
(Z)weetvoetje
Maar misschien is het wel handig om er nog een voorversterkertje voor te zetten, zodat ie wat gevoeliger wordt. Dat kan ik je wel aanraden. En een volumeregeling enzo.
Handig om het bij het boxje erbij in te bouwen. Dat scheelt weer ruimte. En hoe langer je bezig bent, hoe meer kleine kastjes je hebt staan. Liefst in één keer goed...
Voor de voeding zou ik ook voor een trafo/adapter gaan. Steeds batterijen kopen is erg vervelend en duur. Maar voor te testen is het natuurlijk nog wel even goed.
Pietdepiet
Behalve die voorversterker, was dit exact wat ik van plan was! En dat kastje, zelf timmeren of wat? Ik dacht zelf maken, want die dingen zijn zo belachelijk duur!
En wat voor een meetbrug?
Oja, die micvoorversterker?
(Z)weetvoetje
Ja, de micvoorversterker. Die is goed. Daar heb je de onderdelen gewoon voor liggen, als het goed is.
Kastje kan je inderdaad goed zelf timmeren, als je handig bent. Bij mij wordt dat vrij lelijk, maar jij bent misschien beter wat dat betreft.
Meetbrug kom ik op terug. Wordt waarschijnlijk een frequentiegeneratortje met 74hc14, en daarachter dan een meetbrug. Je zou er ook spoelen mee door kunnen meten, maar alleen vrij grote. Al valt daar ook nog wel een mao aan te passen. Voor kortegolf zou het nog wel mogelijk moeten zijn om spoelen te meten denk ik.
Pietdepiet
Oké.
Opzich kan ik wel kastjes timmeren, maar om ze recht te krijgen ben ik toch ook wel even bezig, als het al lukt...
Waar kan je goedkoop kastjes krijgen?
Dan ga ik die versterker morgen even in elkaar solderen, want die spanningsstabalisator kan nog niet, ik ben vandaag niet de stad in geweest.
Woensdag ga ik weer, dus dan zal ik dan even een potmeter/elco's kopen...
Voor de volumeregeling, wat is beter, 5/10K?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (45%)]
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
@pietdepiet:Een handig hulpmiddel is een nomogram voor L-C kringen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/nomogram.gif
Zo kan je bij benadering aflezen wat voor C je bij een L nodig hebt voor een fX.
Edit\ Of in een andere volgorde natuurlijk.
fred101
Golden Member
Dat is iets wat ik blijkbaar nog niet helemaal door heb.
Een seriekring heeft een lage impedantie voor de resonantie frequentie en een parallel kring een hoge. Maar hoe laag is laag en hoe hoog is hoog.
Omgekeerd. Ik maak een seriekring voor 7MHz met een C van 86pF en een spoel van 6uH (afgerond) dan heeft deze een hele lage impedantie voor 7MHz maar de reactantie van beide componenten is 264 ohm, dus twee in serie geeft dan 528 ohm. Maar hij moet de andere frequenties tegenhouden. Die kring is voor andere (bv 5 en 10 MHz) frequenties grofweg 500-600 ohm serieweerstand (je zal ze wel niet op mogen tellen, dat zal vast met machten en wortels moeten maar het idee blijft dan denk ik gelijk). Dat is grofweg de zelfde waarde.
Maak je die zelfde kring echter met 40uH en 13pF dan wordt de serieweerstand ineens 4000-6000 ohm. Dat zal dan toch een stuk efficienter zijn in het blokken van de rest
Die LC is dit feitelijk het complexe deel en bij resonantie is dat 0j. De L en C compenseren elkaar dus blijft de ohmse weerstand over. Die zal bij een 40uH spoel groter zijn dan bij de 6uH.
Ik heb namelijk gemerkt bij de bouw van oscillators dat de spoel een vreselijk groot verschil kan maken. Soms sloeg de oscillator met de ene 2uH spoel niet aan, met de ander wel maar met een lage amplitude en dan met de derde swingde hij de pan uit. (verschillen zaten in lucht, kern, grote, lengte enz)
Ja, ja ik weet het, ik blijf een nOOb met dit soort basis vragen.
Fredden (de ene fred weet het wel maar wil het de andere niet vertellen, we werken niet zo best samen)
Pietdepiet
@(Z)
Van de voorversterker heb ik alles behalve de c'tjes...
Daarom mijn vragen:
-Is 2*1uF goed ipv 2u2? Elco's
-Is 2*220nF goed ipv 470nF Gewone C'tjes
Desnoods kan ik er nog wel weer een 33nF bij doen, maar ik neem aan dat dit wel goed is?!
Pietdepiet
Ook even op het breadboard geprikt... Werkt zo, dus ik ga het, denk ik, vanmiddag in elkaar solderen...
Ik heb alleen niet het idee dat hij veel versterkt, als ik er een mp3 speler aanhang...
Het enige verschil is dat als ik het signaal door de versterker stuur en de mp3 speler te hard zet, dat het dan vervormt. Als ik de mp3speler direct op de box aansluit en hem harder zet gebeurt dat niet. Is dat een teken dat de mic-versterker toch werkt?
(Z)weetvoetje
gewoon 1uF gebruiken i.p.v. 2.
220n i.p.v. 470 werkt ook.
Je zou toch een flinke spanningsversterking uit deze schakeling moeten kunnen halen. Meet de spanningen eens op de pootjes van beide transistoren,
Het komt allemaal niet zo nauw. hiervoor. Het hoeft geen super-de-hieper-hifi te zijn.
@Hubie: Ja, nomogram is geweldig, maar ik heb een veel handigere, uit het elektronisch jaarboekje:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/31395/1/nomogram
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (20%)]