sytse
Euh......
Hoi,
Heeft iemand een schema hoe je een LC-display aan de paralelle poort van de computer kan hangen??? Ik wil vervolgens het display met Visual Basic besturen. Volgens mij heeft er ook zoiets in de elektuur gestaan, als iemand het nummer weet heel graag.
Sytse
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Prutsertje
bloep....
heel toevallig ben ik ook met een lcd schermpje bezig, eventuele software heb ik ook wel links voor indien interesse (ook al heeft dat niet veel met CO meer van doen, maar het overlapt een beetje.... )
Ik had zelf ook nog eem vraagje mbt lcd schermpjes, ik heb nu een lcd zonder backlight, kan ik hier met backlight van maken, dus kan ik het scherm ongestraft van de print halen en later weer terugplaatsen, of ken ik het dan echt vergeten (dat ie het nog doet...
)??
sven
pointers don't kill programs, programmers kill programs
Op di 14-05-2002 00:11:32 schreef Prutsertje:
heel toevallig ben ik ook met een lcd schermpje bezig, eventuele software heb ik ook wel links voor indien interesse (ook al heeft dat niet veel met CO meer van doen, maar het overlapt een beetje.... )Ik had zelf ook nog eem vraagje mbt lcd schermpjes, ik heb nu een lcd zonder backlight, kan ik hier met backlight van maken, dus kan ik het scherm ongestraft van de print halen en later weer terugplaatsen, of ken ik het dan echt vergeten (dat ie het nog doet...
)??
Als het scherm is gesoldeerd met gewone printpennen en je kan goed solderen, moet dit lukken. Is echter het scherm via zo'n speciale bandkabel verbonden (zonder kabels maar met koolstofbaantjes ofzo) is het echter (volgens mij) onmogelijk dit terug werkende te krijgen.
Alles op eigen risico echter 
Je kan ook een frontlight plaatsen natuurlijk...
Ik heb een tijdje geleden ook een LCD Mod gemaakt.
Foto's en een beschrijving kun je op deze link vinden: Hier
Helaas hebben deze 2 LCD's geen Backlight.
sytse
Euh......
Ok bedankt allemaal. Vooral dat schema van Bastiaan is heel duidelijk. Maar heeft iemand ook een Visual Basic programma, module of voorbeeldje wat ik kan gebruiken voor het aansturen van het geheel????
http://www.rendo.dekooi.nl/~fjbgp/smartie/
Ga naar bovenstaande link, daar vindt je de software.
Daar staat ook het aansluit schema die Bastiaan gepost heeft.
De 22K potmeter bestaat niet, daarvoor kun je een 25K gebruiken.
Gebruik geen lagere waarde, anders blaas je je LCD/Controller/Backlight op.
Op deze FTP site kun je een programma downloaden om je LCD te testen.
http://212.120.121.84/diamon/lcdprint.exe
Heeft je LCD een HD44780 Controller, of is je controller wel compatible met de HD44780.
Dit moet het geval wezen, anders heb je niets aan Smartie.
Smartie is gebouwd om te werken met deze controller.
[font=verdana]lijkt me ook wel leuk om te bouwen maar wat kost dat geintje ongeveer??? en waar kun je dat krijgen??? nou mzzzzzzzzzzzlllllllllll[/font]
edit:
Beste bart, het is een mooi lettertype maar ozo verrekte lastig te lezen... en dat zijn ongetwijfeld meerdere bezoekers met mij eens, gaarne in de toekomst een wat duidelijker letter type te kiezen....
Jeroen B
[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op ]
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Op wo 15-05-2002 12:09:37 schreef Diamon:
http://www.rendo.dekooi.nl/~fjbgp/smartie/De 22K potmeter bestaat niet, daarvoor kun je een 25K gebruiken.
Dat is niet waar deze bestaat ZEEr zeker wel
ga maar naar conrad en voer dit bestelnummer in
440779 hij zegt dattie geen in formatie heeft maar druk voor de grap maar eens op bestellen en kijk dan in je winkelwagentje
Op wo 15-05-2002 12:32:36 schreef bart II:
[font=gothicI]lijkt me ook wel leuk om te bouwen maar wat kost dat geintje ongeveer??? en waar kun je dat krijgen??? nou mzzzzzzzzzzzlllllllllll[/font]
Je kunt de LCD's bij Conrad bestellen, of bij de plaatselijke electronica shop.
De lcd's die ik gebruikt heb, kosten bij Conrad 31€.
Wanneer je een lcd wilt hebben met backlight, ben je 36€ kwijt.
Conrad is duur, dus probeer het eerst es bij de plaatselijke shop.
De overige kosten kun je laag houden, bv een printerkabel.
T'sja, kun je dan bij Conrad ook een 23K potmeterkopen.
Of als je een 22K besteld, krijg je toch een 25K thuis

Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
hey ff een vraagje kun je alle lcdtjes zo aansluiten als het bovenstaande schema laat zien en zo ja hoe weet je welk pootje wat is of is dat allemaal gelijk?? nou ik hoop dat jullie het weten(daar twijfel ik nie an) nou alvast bedankt...
P.S. het wordt nog druk aan de par. poort
[Bericht gewijzigd door bart II op ]
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op do 23-05-2002 14:33:18 schreef bart II:
hey ff een vraagje kun je alle lcdtjes zo aansluiten als het bovenstaande schema laat zien en zo ja hoe weet je welk pootje wat is of is dat allemaal gelijk?? nou ik hoop dat jullie het weten(daar twijfel ik nie an) nou alvast bedankt...P.S. het wordt nog druk aan de par. poort
Je kunt het ook anders aansluiten, wat je wilt, alleen dan moet je programmateur natuurlijk ook worden gewijzigt.
Op je display staat bij een bepaald gaatje of pennetje welk nummer het heeft, meestal de 1e of laatste. Vanaf die kun je dan de rest bepalen.
En je moet de datasheet bekijken om te weten wat wat betekend. Veel display's zijn hetzelfde.
sytse
Euh......
Naast dat display wil ik ook nog een paar knoppen aansluiten. Gewoon input-pinnen met een weerstanje en een schakelaartje naar de min (pin 18 bijv.)
Kan ik dat nou gewoon op de zelfde pinnen als dat lcd?? of moet ik die knoppen op één pin (bijv.18) en dat lcd op de rest (19 t/m 25) aansluiten?? of kan het helemaal niet??
greetz Sytse
ik heb een lcdtje van iemand gekregen het is een 4 x 40 met achtergrondverlichting. ik denk dat hij hem met print en al ergens uitgesloopt heeft er zit namelijk een platte kabel al aan. maar ik weet niet hoe ik hem aan moet sluiten hij heeft namelijk een platte stekker van 16 polen en ook nog een stroom aansluiting van 5V(denk ik) deze heb ik al een aangesloten en toen begon de achtergrondverlichting te branden. weet iemand waar ik kan vinden hoe ik hem aan moet sluiten er zitten ic's op van mitsubitsu ( of hoe je het ook spelt) het type nummer van de ic's zijn m50524FP003105en m50530-001fp008101 op de print zelf staat optrex japan DMC40401 en in het klein MDK52V-0
kweenie of iemand er iets mee kan maar ik hoop het wel.
alvast bedankt.
hallo niemand iets gevonden nou ik wel soort van ik heb namelijk een datablad gevonden van een type dat er sprekend op lijkt maar nou heb ik alles aangesloten en nu doet hij het niet weet iemand hoe ik kan controleren wat wel werkt en wat niet (of de software wel klopt of dat misschien het de voeding is) als je wil kan ik je het datablad zo doormeelen dan moet je het maar vragen dan stuur ik hem wel door. misschien weten jullie het antwoord wel dat ik niet vinden kan.
Heb 's ff zitten googlen: kwam op de volgend info:
http://www.eio.com/public/lcd.1998/0868.html
Deze link leidt naar het grote WWW-LCD-forum.
en de aansluitingen voor de DMC40401:(helaas engels)
komt van dit forum.
Here are the pinouts for the DMC-40401
PIN 1-8 > DB7..0 (Data pins 7..0)
PIN 9 > EX (Instruction start signal)
PIN 10 > R/W (READ/WRITE signal)
PIN 11 > I/O C1 (INstruction start signal 1)
PIN 12 > I/O C2 (INstruction start signal 2)
PIN 13 > Vhh (POWER SUPPLY FOR LCD DRIVE)
PIN 14 > Vss (GROUND)
PIN 15 > Vcc (5V POWER SUPPLY)
PIN 16 > NC (NO CONNECT)
PIN 17 > K (CATHODE for backlit LED)
PIN 18 > A (ANODE for backlit LED)
he thanx,
dat is wel iets anders als die ik had (dat was ook de verkeerde) ik ga het vanavond meteen uitproberen dan zullen we zien of hij het dan wel doet. maar heeft iemand misschien een idee waar dat ex, I/0 c1, I/0 c2, signaal aan moet als ik dat weet kan ik hem aansluiten.
ff nog eeeeeen ding hoeveel volt moet er op die Vhh gewoon 5V of iets anders???
nou nogmaal hheeeeeel erg bedankt
ik heb al op die link gekeken maar mijn engels is niet zo heel erg goed ik snap eruit dat je naar iets moet meelen als je voltages e.d. wil weten ik weet alleen niet welke link dat moet wezen daar.
Op do 06-06-2002 13:22:52 schreef Hugo Welther:
Volgens mij: ccengine@aol.com
He onwijs dank ik heb al een email gestuurt (in mijn beste engels) ik hoop dat ze reageren. het grootste soldeerwerk is ook al klaar. moet alleen nog weten waar PIN 9 PIN 11 en PIN 12 aan moeten als je dat nog weet dan ben ik helemaal een tevreden klant!!!!!;)
Heb de fabrikant gevonden via ff googlen:
http://www.amtex.com.au/displays_frameset.htm
Kijk daar maar.
Als je meelbox groot genoeg is heb ik ook twee datasheets voor je.
Op vr 07-06-2002 20:12:28 schreef Hugo Welther:
Heb de fabrikant gevonden via ff googlen:http://www.amtex.com.au/displays_frameset.htm
Kijk daar maar.
Als je meelbox groot genoeg is heb ik ook twee datasheets voor je.
thanx, zal het uitprinten en is ff goed bekijken!!