@FET:
Daar ben ik nu achter ik dacht dat zo'n diode of halfgeleider door zijn niet-lineairiteit op een wonderachtige manier de boel mengde door vermenigvuldiging.
Zeg maar zoals bij een gitaar, een toon maak je door de snaar op een fret te duwen en aan te slaan. Je kunt echter ook de toon verhogen of verlagen door de snaar meer of minder te spannen, dikker of dunner te maken of langer of korter. Drie manieren om het zelfde te doen. Zoiets had ik in gedachten bij modulatie maar ik begrijp nu dat zo'n ding feitelijk al doet wat ik bedacht had.

Dat zal door wiskunde best helemaal verklaarbaar zijn maar in mijn pogingen HF te doorgronden zit nog wel wat progressie. Wiskunde gaat al beter maar dit is toch wel redelijk boven mijn mavo-nivo wiskunde en ik weet dat ik er vroeg of laat niet onderuit kom.

Ben met de 0V1 bezig maar eigenlijk wil ik een 1V1. Alle schema's die ik vind gaan echter van andere spanningen of buizen uit. Ik wil een pentode als preselector (bv de E80F die ik heb), Ik wil gewone simpel te maken afstemkringen, dus een spoel en een varco (met padders/trimmers) en dan de antenne gewoon aan de top van de spoel via een varcotje. Dan kan ik zo andere spoelen inzetten. Dan daarachter de regen-detector (ECC of pentode) en een Audio preamp (tweede deel ECC of apart buisje) zodat het naar mijn versterker kan. Dus twee of drie buisjes. Terugkoppeling ivm regenereren dan zonder koppelspoel want dat maakt de spoelen weer zo complex.
Maar ik denk dat ik teveel wil :-(
Zal wel niet bestaan.

Fred

Juist door die niet-lineariteit kun je, door met je audio het werkpunt heen en weer te schuiven, de steilheid van de grafiek rond dat werkpunt kiezen. Vandaar je modulatie. Het is dan alsof je aan een potmeter draait waar toevallig ook nog gelijkspanning op staat: als bijproduct krijg je ook je regelsignaal in de uitgang, maar dat filter je later wel weg (en de antenne straalt het toch niet uit ;)).

Een 1V1. Bestaan? Bestaan?! Je hebt net precies omschreven wat je wilt maken, dan bestaat het toch al zowat? :D
Ik ben ervan overtuigd dat je dat nu zo'n beetje zelf moet kunnen gaan maken.
Je weet hoe je kringen moet maken, je kent de rooster- en anodekoppelingen.. jij hoeft geen schema's meer letterlijk te kopiëren. Go to it!

Op 2 januari 2008 15:40:15 schreef Frederick E. Terman:

Een 1V1. Bestaan? Bestaan?! Je hebt net precies omschreven wat je wilt maken, dan bestaat het toch al zowat? :D
Ik ben ervan overtuigd dat je dat nu zo'n beetje zelf moet kunnen gaan maken.
Je weet hoe je kringen moet maken, je kent de rooster- en anodekoppelingen.. jij hoeft geen schema's meer letterlijk te kopiëren. Go to it!

Daar was ik al bang voor, wat een vertrouwen, je bouwt een keer een 0V1 en je wordt verondersteld ontvangers te kunnen ontwerpen. :-). Chassis bevat reeds twee buisvoeten. Alleen zit ik nog met de vraag of die E80F bruikbaar is.

Fred

Denk het wel. Het is een HF pentode tenslotte. Op HF zul je van zijn eigen ruis nog helemaal geen last hebben.

FET een E80F is geen SQ EF80!
http://hupse.eu/radio/tubes/E80F.htm
Maar Fred, die E80F is zeker bruikbaar hoor.
Een Synchrodyne om CW en SSB mee te ontvangen lijkt mij geen goed idee, mocht het SSB signaal een keer de overhand krijgen, dan komt er niks zinnigs uit de detector.
Dat is mijn ervaring met een audion voor de 80m band, op de heel sterke signalen komt er slechts een soort kikvors geluid uit de hoofdtelefoon.

Als je echt CW en SSB wilt ontvangen, maak dan een directe conversie ontvanger.

Deze b.v.:

http://www.intio.or.jp/jf10zl/12bh72.gif
Bron: http://www.intio.or.jp/jf10zl/
Kazuhiro Sunamura de JF10ZL

De diode mengtrap kan je natuurlijk door een buis vervangen.
De keuze is aan jou!

:)

Ik heb nu een buisvoet waar een noval voet in past dus met 9 pennen. De spoelen komen op een buisje met een noval voetje bedoelt voor printmontage wat in die grote voet kan.

Dan heb ik een pentode E80F welke als rf-amp wordt ingezet.
De top van de kring gaat via een Ctje naar g1. Er komt een pot na een weerstand aan de kathode zodat ik de versterking kan instellen. g2 gaat via een R naar 250V.
Van de anode gaat er een Ctje via een 1M met 220p parallel erover naar de grid van de volgende trap. Een ECC83. Het anode signaal gaat naar de grid van het tweede deel en er gaat via een Ctje en een potmeter van 50K signaal terug naar het grid van de eerste triode. (dat detector deel wordt dus de wat dove 0V1 uit heilo)

Nu is dat mijn grootste vraagteken. Dat zie je zo nergens maar de pentode is bedoeld als scheiding tussen Antenne en detector dus ik kan het niet naar de pentode terugkoppelen. Maar als ik het op de grid van de eerste triode zet dan komt het dus ook op de anode van de pentode. Ik denk dus dat ik het naar de kathode van de 1e triode moet voeren (oftwel naar aarde)

En dan ben ik nog eens niet toegekomen aan het berekenen van de kringen en de weerstanden. Vermoeiend werk zo'n 1V1 bouwen.
Fred

Op 30 december 2007 20:15:09 schreef fred101:

Bij deze de foto's,

Fred
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]

Mooi ruim chassis Fred!
En nu om je vingers denken, 250V bijt. ;)

Op 2 januari 2008 14:04:50 schreef Frederick E. Terman:
Met een gewone AM doos gaat het ook.
Vervorming heb je maar weinig, als de draaggolf hard genoeg is (hoeft niet overdreven).

Nou, ik heb er toch wel degelijk erge last van. Ik zou toch voor een mooiere mixer gaan dan een simpele diode. Voor te testen gaat het wel, maar om er echt lekker mee te werken niet meer.

Een 1V1 of 0V1 zou je inderdaad toch al wel kunnen ontwerpen, maar er zullen zeker nog fouten in zitten. Dat is alleen helemaal niet erg. Als je je bedenksels op internet zet, dan kunnen wij wel commentaar leveren.
Je hoeft ook echt niet alle weerstanden te berekenen. Gok een waarde, neem een potmeter van 3 maal zo groot, en regel alles af. Ik bouwde destijds op die mijn eerste super en dubbelsuper op breadboard. Bij het hele ding is volgens mij niet één keer een rekenmachine gebruikt.

Overigens hoef je niet bang te zijn voor het beetje koppeling terug naar vorige kringen. Het zal de signalen nog steeds wel goed scheiden. Het is toch maar een heel klein deel van het signaal dat je terugkoppelt.
Je kan natuurlijk ook een Q-multiplier gebruiken, dus terugkoppelen via de kathode, ipv anode.
Met terugkoppeling zal je een signaal nou eenmaal altijd een eindje terug weer ergens in moeten steken, maar da's geen probleem. Kwestie van zorgen dat de koppelfactor van de verschillende koppelwindingen vrij klein is (geen ringkernen gebruiken) en dan is er geen probleem.

Met hoeveel afgestemde kringen wil je nou werken? Wel 2 toch? want 1 is een beetje weinig.

Vermoeiend? Pff, kheb net me eerst 200km in de auto gereden. (net mn rijbewijs gehaald) Ook best vermoeiend :P

Dat zal wel een ander probleem zijn. In mijn vossejachtontvangertje zit ook gewoon een AM detector en een BFO, en daarmee is SSB prima te beluisteren. Er staat een paar volt carrier op de diode. Alleen als je de RF veel te hoog zet op een te hard station komt de vervorming er hoorbaar in; normaal niet.
Een diode kan zèlf natuurlijk ook vervorming geven, maar dat geldt voor iedere detector, ook een balansmixer. Ook daar moet je dan ook genoeg frut erop zetten, zodat je niet in de bocht van de karakteristiek blijft hangen.

Eh nee, een E80F is geen gepimpte EF80, ik zei het ook eigenlijk fout. Die F betekent "klein-signaal pentode", dus geen eindpentode; ik denk dan natuurlijk gelijk aan een HF voorversterker :), maar hij is dus indertijd als microfoonversterker bedoeld.
Toevallig kwam ik, ook in een blaadje uit 1953, de aankondiging van de gloednieuwe EL84 tegen. Lol.

/e: ik heb zo lang ge-edit dat ik vergeet @(Z) te feliciteren met al die diploma's. Eerst zendeling, en nu nog mobiel ook, proficiat!

Gefeliciteerd zweetvoet!

Is er hier toevallig iemand die iets heeft om 3885khz te ontvangen, en een beetje bij mij in de buurt woont? Ik wil mijn BC-611-f walkietalkie wel eens uitproberen (franse leger, 1957, ziet er nog goed uit, heb 2 stuks en naar het schijnt zijn ze best veel waard :))

Op 2 januari 2008 19:21:38 schreef (Z)weetvoetje:
Vermoeiend? Pff, kheb net me eerst 200km in de auto gereden. (net mn rijbewijs gehaald) Ook best vermoeiend :P

Gefeliciteerd! :D
Denk je de komende tijd om de sneeuw?

@Ledlover, je komt het IJselmeer waarschijnlijk niet over, of wel?

@Ledlover, waar hang je uit? Ik moet zondag toch een eind rijden, en voor zo'n proef wil ik best omrijden. De spullen zitten toch ingebouwd.

De 0V1 zit in elkaar, ziet er strak uit maar er zit iets niet goed. Geen rook ofzo en er komt geluid zat uit maar alleen als ik de spoelkern verdraai en niet als ik de varco verdraai. Als ik een varco in serie met de antenne hang kan ik ook afstemmen. Denk dat ik de varco eens ga omdraaien qua aansluitingen.

Daarnaast begint de AF versterker soms te "motorboten"
Een soort hikken. Als ik dan het volume van de oV1 terug draai blijft hij het doen tot ik de AF versterker terug draai.

Ik heb er een extra voetje bij gemonteerd zodat er straks een Pentode voor kan.

Fred

Op 3 januari 2008 01:18:21 schreef fred101:
Daarnaast begint de AF versterker soms te "motorboten"
Een soort hikken. Als ik dan het volume van de oV1 terug draai blijft hij het doen tot ik de AF versterker terug draai.

Denk er om, tijdens dat motorboten had ik vonken van een paar mm tussen de anode en kathode van het penthodedeel. Kan je de buis en trafo kosten.

OK, dat zal ik dus goed in de gaten houden. Het ontstaat blijkbaar bij een te hoog ingangssignaal. Die OV1 heeft natuurlijk al power genoeg om direct een speaker aan te sturen, welliswaar niet zo heel hard maar altijd meer dan een ipod. Ik tak het signaal met een 50uF direct af van de anode.

Ik heb zitten denken aan de oorzaak van het niet aftembaar zijn en denk dat het de spoel moet zijn. Als ik namelijk een antenne op de SO239 zet dan hoor ik helemaal niks maar als ik het doe zoals in de test met een krokosnoertje en geen aarde van de antenne heb ik wel geluid. Dan zit denk ik de pp11 fout aangesloten. Gezien het feit dat de oude 0V1 alleen wilde als ik de antenne met een lusje om de spoel inkoppelde vermoed ik nu dat hij toen ook al fout zat. Ik heb hem gisteren nog doorgemeten en de waardes kloppen precies met een un402 maar de nummertjes ook. Die spoel zat er dus niet goed in maar goed aangesloten is het nog niet goed. Ik ontvang van alles maar hij reageert nog steeds slecht op de varco en kan nog steeds de antenne plug niet gebruiken (zit nu te denken dat er wel een tuner tussen zit die nog op 20m staat)

De opzet is nu dat ik met gewone spoelen kan werken dus ik zal eens een gewone spoel maken en die erin zetten zoals bij de laatste 0V1 die het op 80m deed. Daar had ik alleen dat terugkoppel probleem niet. Dat ging via een varco en die hoefde niet naar de spoel terug.
Die ging volgens mij direct naar aarde wat ik theoretisch met die pot ook moet kunnen (hangt via een Ctje gescheiden van de 250V) Maar ik kan hem natuurlijk ook terugkoppelen op de kathode.
Wat zou er gebeuren als ik hem terugvoer naar het grid van de detector via een grotere potmeter. Dan moet ie echt gaan gillen.

Fred die blij is dat de pentode er nog niet voor zit want dan had ik helemaal niet geweten waar te zoeken.

@FET: ik woon in noord-oost Zaandam, vlakbij de wijde wormer, en mijn bereik is tussen de 1 en 5km schat ik. Uitgangsvermogen is 360mW max, zal waarschijnlijk rond de 300mW liggen wegens slijtage van de buisjes en de iets lagere anodespanning (90v ipv 100v)
Antenne is 1m spriet :)

Vanavond moet ik in Koog a/d Zaan zijn. Als ik wat vroeger wegga kunnen we even kijken als je dat leuk vindt.

Ik sta nu ook op 3885 afgestemd, maar dat zal wel een brug te ver zijn met een spriet van 1m. :)

Dan zal ik eens kijken of ik een van de twee weer aan de praat kan krijgen (frans he, het werkt niet op het moment dat je het net wel nodig hebt...)

Is goed; lukt het niet dan kunnen we zondag ook nog even testen. Ik kan zelfs terugpraten...

mijn dank voor de felicitaties... :)

even een kort berichtje, want ik zit hier al een hele tijd met een mobiel in de hand te wachten op de klanten'service' van KPN. Dat typt lastig.

@fred: Heb je nog andere dingen aan de LC-kring hangen behalve het rooster van de buis? Misschien hebben die andere dingen, zoals een terugkoppeling of antenne, wel een flinke capaciteit naar aarde...
is de varco wel goed? meet de capaciteit ervan eens door.
Hang de dipper eens rond de spoel, en kijk of de resonantiefrequentie inderdaad niet verandert bij draaien aan de spoel.

Helaas zijn al mijn ideeen nu op, wij vragen u om een moment geduld...

het delicate soldeerwerk is begonnen, 11 9v blokjes worden nu in serie gezet en niet alle batterijen kunnen zo goed tegen hitte...
lastig toch, die batterijbuizen voeden :(
mocht er iemand intresse hebben, zogauw ik er mee uitgespeeld ben, zijn ze te koop, kijk even op marktplaats of ebay voor de prijzen waarvoor ze op dit moment over de toonbank gaan.
EDIT: mooi, één van de twee werkt :) de andere gaat per direct op MP.
Frederik, hoe laat ben jij in koog?

Ik moet om 20 uur in Koog zijn. Ik was van plan om half acht de vanaf de Provinciale weg de N515 (Leegwaterweg) op te rijden richting oost. Uiteindelijk kom ik dan de A7 tegen.
Ben ik dan een beetje in de buurt?
Vanaf half acht roep ik je dan wel op die frequentie en zie ik of er antwoord komt. Om kwart voor acht stop ik er weer mee, en ga terug de Zaan over en naar de Lagedijk.

Als je om half acht eens roept vanaf leegwaterweg kan ik je waarschijnlijk wel horen. Houd er wel rekening mee dat de bc 611 alleen uitzendt/ontvangt in AM :) op SSB zal ik je dus niet verstaan (tenzij ik luister met de Yaesu...)
Je zit dan vlak bij me. De school bij de leegwaterweg is hemelsbreed 1,8km, de kruizing ca. 100m. de oprit naar de snelweg bij de burgerking is ca. 1km.
met wat voor spullen draai jij eigenlijk?

Met amateurspul, een IC706. Ik moet nu weg, vanaf half acht zul je me dan wel horen hoop ik, en anders heb ik zondag ook nog.
Tot straks!
/e: Check, AM.

Bedankt voor de medewerking Frederik! echt geweldig leuk dat dat ding nog zo goed werkt :D
ik overweeg nu zelfs om de advertentie voor de andere te verwijderen en ze allebei te gebruiken :)
jouw modulatie en signaal waren erg hard (om goed naar jou te kunnen luisteren moet ik met mijn vinger de antenne aanraken om zo wat signaal kwijt te raken, ook op de yaesu die beneden ook mee luisterde was het te hard gemoduleerd), en bij mij zat een dikke brom in het geluid zodra ik ook maar één stap opzij zette...
op to do lijst: andere bc 611 werkend maken, nog 11 batterijen halen en die aanelkaar solderen, iets maken om het batterijklepje van de andere dicht te houden :)
foto van mijn andere (op dit moment niet werkende) BC611
met antenne ingeschoven en afgedekt:
http://www.uploadarchief.net/files/download/bc61101.jpg
met antenne uitgeschoven:
http://www.uploadarchief.net/files/download/bc61102.jpg
ook zichtbaar is de bc 611 die ik gebruikte voor onze verbinding, die ligt plat op tafel.
meer info over de BC 611 is te vinden op http://www.prc68.com/I/BC611.shtml