Ja hoor! Gewoon proberen.

Gepost zondag 6 januari 2008 18:33:49
Dit was als reactie op de diode vraag toch?

Ja!

Eerste vraag:
Ik zou van dat grijze (donker) nylon horregaas nemen, maar smaken verschillen nu eenmaal.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (35%)]

Dit was als reactie op de diode vraag toch?

Nee, joh, op de gaas vraag, zo'n diode komt niet zo precies, dat gaas wel :-) Als je een hond hebt is kippengaas prima, als je een kat heb neem je kuikengaas en als je fretten hebt gaan ze gewoon door je basreflex ingang naar binnen en door de conus van je woofer weer naar buiten. Dag mooie Jamo's en de opvolgers heb ik opgehangen. Netjes gemaakt kastje hoor, petje af

Fred

@(Z)

Kan ik als spoel voor die kristal ontvanger die middengolfspoel of langegolfspoel die ik had liggen pakken?

zie foto pagina 3 onderaan.

Welke is eigenlijk welke?

Gewone = midden
Gevlochten = lange?

of andersom

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (43%)]

Die spoel is inderdaad goed. In combinatie met de BAT43 zal het wel werken. Maar dan moet je er wel een flinke aarde en antenne aan hangen. Via een koppelwikkeling, of een condensator van tussen de 5-50pF aan de hete kant van de spoel. (de kant die niet aan aarde hangt), ohja, aarde moet natuurlijk aan de massa/aarde van de ontvanger.
De gevlochten is voor langegolf, de dunnere is voor middengolf. Voor kortegolf kan je 10 windingen er zelf omheen leggen.

Ik heb ook gevonden waarom hij stil werd als ik de antenne aarde gebruikte. Het is weer te stom voor woorden. Ik had de verkeerde kabel te pakken. Deze kabel ging niet van de antenne naar de tuner maar.... juist van de tuner naar de racal. Ik had nu dus al die tijd de 0V1 op de racal aangesloten zitten. Toch een goede antenne zo'n racal. Maar nu doet ie het super, geen hikken meer, geen vervormingen.
Ook wat buisjes gewisselt, daar zitten mega verschillen tussen. Zelfs tussen de zelfde types. Hij draait nu op een ECC81, die gaat het beste. De ECC83 wil het minst goed. Het buisje uit de OV1 ECC82 in heilo doet nu nog steeds niet veel, in het doosje van frithjof zat ook een 82 die veel harder was. Maar de 81 gaat gemiddeld het beste.

Fred

Jongens we zakken weer weg uit de "rancking" :-)
Ik heb mijn dipool wat veranderd. Hij hangt nu hoger in het midden (meter of 8) en is nu 2x25 meter lang. Ga van de week een mix van diverse ontvangers maken. Ik heb een schema bedacht en Eat heeft er wat foutjes uitgehaald. Het wordt een pentode als HF voorversterker, dan een 0V1 op basis van een pentode en dan een triode als LF preamp. Dan zit er een trafo tussen de twee pentodes waar ik een wunderhorn als oscillator kan injecteren.

Gisteren mijn zelfbedachte superhet tevoorschijn gehaald die ik vorig jaar gemaakt had. Daarbij had ik eerst ruzie met de mixer, daarna met het ladderfilter. Ik heb nu de 0V1 na een 455KHz MF filter geplaatst als detector en dat werkte wonderwel goed. Was best een grappig experiment. Toch eens de BFO die er inzat en tweede mixer nog eens herontwerpen want de rest werkt dus goed. Ook een verschil in spoelen geprobeert. Een klein ferrietkern spoeltje gaf een lullig klein VFO signaaltje, een grote luchtspoel swingde de pan uit.

Fred

Ja, het is weer even stil geweest. De vakantie is over, het bouwen weer even op een laag pitje.

Je ontwerp voor de 0V1 klinkt wel aardig, maar ik vraag me af hoe fijn het werkt om de de draaggolf in te spuiten VOOR de teruggekoppelde detector. Het kan dan wel eens lastig zijn om goede terugkoppeling in te stellen.
Vaak wil zo'n terugkoppeling niet meer zo geweldig bij grote signalen. Maar we zullen het wel zien. De 0V1 gaat dan locken aan de oscillator, en dan is de selectiviteit weg. Tenminste, dat probleem heb ik met het zeer kleine BFO signaal dat via de voeding de MF-trappen in loopt. Bij jou zal dat erger zijn, omdat je het er expres in injecteert. Misschien is dat probleem bij buizen wat minder vanwege de goede groot-signaal-eigenschappen. Maar daarnaast zit je toch altijd te werken in het niet-lineaire deel van de buis (hij detecteerd ook) en dan leveren grote signalen al snel problemen op. Nouja, ik zal het wel horen.
Geluid zal er zeker wel uitkomen. Maar ik vrees dus dat het niet of amper zal lukken om met de 0V1 nog goed slechts 1 zijband te filteren.

Met een beetje geluk krijg ik over een paar maandjes een door de universiteit gesponsorde magloop-antenne. Voor een project over 'draadloze energie' gaan we 2 magloops bouwen. Tenminste, dat is de bedoeling, even kijken of het allemaal kan en mag enzo.

Op 6 januari 2008 18:39:38 schreef fred101:
... als je fretten hebt ....

Zijn het nu fretten of Fredden ;).

[ot]
Wij zitten nu ook tussen de knagers, Suzanne (dochter) wilde graag een tamme rat. Wij afgelopen zaterdag hok + toebehoren en een ratje gekocht. Vannacht een hoop gepiep en vanochtend bleek er een nestje van 8 minimormels te zijn geworpen. :)
[/ot]

Ik heb ook knaagdiertjes gehad maar dat had , zonder in details te treden, te maken met mijn toenmalige andere huisdieren : slangen.

@zweetvoet: dat zal dan ook wel de reden zijn dat hhet er nog niet is. Anderen hebben al lang ontdekt dat het niet werkt.

Fred

@Zweetvoetje
Bij die kristal radio (goh hoeveel vragen kan je stellen, over zo'n simpel schema) hoe lang moet die 'antenne' dan zijn. Is een stuk coaxkabel(het massagedeelte natuurlijk, niet het afgeschermde stuk) goed? Zoja hoe lang moet die zijn?

En die spoelen van mij, welke moet ik bij die kristalradio gebruiken en welke van de 4c aansluitdraden moet ik hebben?
Bij de middengolfspoel zitten tussen 2 draden heel veel windingen en tussen de andere 2 een stuk of 10. Bij de langegolf spoel zit tussen 2 draden zo'n gevlochten kunstwerk en tussen de andere, om een papiertje wat er om zit ook zo'n 10 windingen gewoon recht.

Ik neem aan dat ik niet de draden met de 10 windingen moet hebben? Waar zijn die dan voor?

[Beetje OT]
Die Fm-zender werkt ook niet meer, maar ik heb zo'n idee dat dat door mijn soldeer werk komt. Dan is bij die zender zó erg! Zelfde idee als met de versterker, maar dan nog 10 keer erger!

Bij die FM-zender zal het inderdaad het soldeerwerk wel zijn. Dan is het nu erg genoeg gecorrodeerd om geen contact meer te maken...

Als antenne maakt het niet uit wat voor draad het is. Met 10m zal je al heel wat ontvangen, maar hoe langer hoe beter. Belangrijk is ook dat je een aansluiting naar aarde maakt. Dankzij de flinke versterker erachter zal het allemaal niet zo'n probleem zijn.
Je moet de 'heel veel' windingen aan de kant van de afstemcondensator zetten.
De kant met weinig windingen kan je de antenne en aarde aan vast maken. (ene kant aarde, andere kant antenne). Maar je kan de antenne ook gewoon aansluiten op een draadje dat je 3-10 keer rond het ferrietstaafje hebt geslagen.

edit: Oh ja, ik wou even meedelen dat deze post tot stand is gekomen tijdens het luisteren naar muziek van de band H.P. Lovecraft http://www.last.fm/music/H.P.+Lovecraft

Oké, zo moet het dus. Het maakt dus niet uit welke spoel ik gebruik? Lang en midden kan beide?

http://www.uploadarchief.net/files/download/k-o.png

oh, ja, nu haal je 2 dingen door elkaar. Mijn fout overigens.

Je moet beide spoelen niet bovenaan doorverbinden. Dat draadje moet weg.
De 50pF condensator mag achterwege gelaten worden. Omdat je nu een koppelwikkeling hebt, hoef je de antenne niet in te koppelen met een condensator.
Ook moet er een 100k weerstandje parallel aan de 220p condensator.
Verderklopt het.

Oké, zo dus? En welke spoel nou????

http://www.uploadarchief.net/files/download/k-o2.png

Dat kun je uitrekenen. De grootste waarde van je varco bepaalt de laagste frequentie, daar zoek je dus een spoel bij. Je gebruikt daarbij de tomphson formule voor resonantie:
1000/(2pi*de wortel van (L*C)). De L in uH, de C in pF en de uitkomst is in MHz. Weet je geen spoel waardes, gewoon proberen, je ontvangt altijd wel iets. De meeste windingen zal midden of lange golf zijn. Dan kun je met een wereld ontvanger proberen terug te vinden wat je hoort. Dan weet je de frequentie en je weet de grootste waarde van je C en kun je ongeveer je spoel terugrekenen.

Kijk maar uit, zo begon ik ook en nu ben ik zendamateur.

Fred

Oké ik probeer wel wat...

Een varco heb ik niet...
Alleen zo'n afstemC uit een radio dus 2 bij 2 bij 2 cm...

Hoe komen jullie toch aan die mooie grote Varco's?

Wheeelp, straks wordt ik zendamateur;)

Zo'n Blokje kan ook wel, alle vaste plaatjes parallel zetten. Dat zijn de 4 pinnen in de hoeken als dat dingetje uit een AM/FM radio komt. Dat is de bovenste aansluiting.

De 2 soldeerlippen zitten aan alle draaibare plaatjes, dat is de onderste aansluiting.

Die kan je zelf ook maken maar wij halen ze meestal op radiomarkten. Low cost: Een groot verfblik zonder bodem of bovenkant (je hebt dan een buis van een cm of 20 in doorsnede) Dan wikkel je ducktape om een tweede iets kleinere buis, welke je daar in schuift. Heb je een grote regelbare condensator. Dunnere buis kan ook maar dan wordt het ding al snel 1 tot 2m lang

Fred

@Henry

Precies!
Zo'n ding, met vier aansluitingen op de hoeken en dan nog 4(Die gewoon aan elkaar zitten, dus eigenlijk 1) aansluitingen die aan het draaiding zitten!

Moet je dan alle vier de aansluitingen aanelkaar doen als bovenste aansluiting?

Wat ook zo is, is dat die 4 hoekpunten met elkaar verbonden zijn dmv kleine trimmertjes, dus regelbare condensators op een regelbare condensator...

EDIT: Hier een (al eerder gemaakte) foto van het ding.
Hier!

EDIT2: Is trouwens wel een heel slechte foto zie ik net...

Ik kan het nou niet echt helemaal goed zien, maar als je naar het asje kijkt, (van de bovenkant) dan zie je aan 2 kanten in het midden aan de zijkant een dikke soldeerlip. Da's de massa.
Alle andere dingen kunnen aan elkaar als de andere aansluiting van de condensator. (wel even meten of er toevallig niet andere dingen ook verbinding maken met de massa, dan moet je ze natuurlijk niet aansluiten)
Die trimmers heb je niet mee te maken. Gewoon negeren.
@Fred: ik zou voor een leidse fles gaan. (zout)Waterhoogte is evenredig met capaciteit. Maar de condensator die hij heeft is toch allessinds handiger.

Als spoel moet je dus de grote van de 2 windingen nemen van de beide spoelen. De antenne kan dus op een aparte koppelwinding, of op de kleine winding van de spoelen.

Oké, ik ga het proberen, ja klopt die lippen zijn met elkaar verbonden, en die andere 4 niet...

Ben lekker bezig met de 24V versie van de hetrogen. Heb ik alles af, ga ik de buisjes erbij zoeken blijkt de EF92 een 7 pins voet te hebben:-(
Ik had het kunnen weten want het stond op het datasheet maar helemaal overheen gekeken. Nu moet ik dus een buisvoet vervangen of een andere buis kiezen. Dit is mijn enige HF buis, de rest is allemaal LF. Nu kunnen die ook wel want in de 0V1 zit ook gewoon een ecc81 maar die dingen wilde bij mij meestal niet op iets anders als de middengolf of 80m(zal wel ouderdom buisjes zijn) daarom ga ik hier voor zeker met die EF92 welke tot meer dan 100MHz kan. De ontvangerkringen zijn nu afgeregeld van ongeveer 3 tot 4MHz. Ben benieuwd wat het ding gaat doen. Kwam er tijdens het bouwen achter dat ik toch wat ontwerp dingen had die bouwtechnisch niet handig waren mbt de spoelen/kringen. Ik wil namelijk als het werkt van spoelensets kunnen wisselen voor andere banden.

Fred

Hij doet het niet. De preamp versterkt volgens mij wel, Er komt een 2x zo hoge amplitude uit als dat er in gaat. de LF trap doet het ook , getest met een lf generator, maar de detector niet echt lekker. Als ik de antenne direct op G1 zet dan krijg ik AM inspraak en hoor ik arrow. Hij detecteerd dus wel maar iets zit er fout. Ik krijg hem niet aan het oscilleren. Ook niet met een ander EF92 buisje. Ik denk dat ik de detector eens ga isoleren van de rest, hem dan aan het werken krijgen en dan weer inkoppelen ofzo.

Fred

Nou fred, hier is ook niet alles geweldig. Ik wilde de voeding van me zender met USB-stekkers doen. Dus ik had een paar van die dingen gekocht. Maar wat een ramp is het. Je krijgt dan zo'n pakketje met een paar onderdeeltjes die je in elkaar moet zetten. Maar het past allemaal voor geen meter, en als het dan in elkaar zit, dan komt van alles helemaal scheef, en past het dus totaal niet.
Ik heb ze nu maar helemaal gemold, en alleen het contactstrookje met die 4 contactjes houdt ik over. De rest. Het blijft wel zitten, maar niet echt stevig. Nouja, het moet maar zo.
En dan mag ik nu lekker op zoek naar parasitaire oscillaties. Maar ik heb de bron nog niet gevonden. :(

@Fred: je hebt de spoelen nu zeker wel goed aangesloten? polariteit omgewisseld van koppelwindingen indien aanwezig? Nouja, dat zal je al wel gedaan hebben. Wat is het schema?