Schuifregister en 3d kubus

Daar zal je inderdaad wel eens gelijk in kunnen hebben... Jammer. Maar ik zit nog vol leuke ideeen dus ik ben voorlopig nog wel zoet.(Binnenkort ook verhuizen dus dan even geen hobby:'()

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Ik heb trouwens voor de kubus nu 36 min kanten en 6 plus kanten.

Dan zitten we in de shit.
Ik kom hier morgen op terug.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Dat zou betekenen dat je per verdieping 1 common anode hebt, en 6 kathodes. Dan moeten er een aantal leds in serie staan, en dat maakt het weer onmogelijk om elke led afzonderlijk aan te sturen.

Maak eens duidelijk hoe de boel precies geschakeld staat ?

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Ik heb een kubus van 6*6*6 zoals je weet. Ik heb per verdieping 1 anode(plus) en 36 kathodes(min). Ik kan ze nu per stuk laten branden als ik voeding zet op een plus en een min pin.

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Okay, dat klinkt al beter. In ieder geval niet hopeloos meer.
Je had kunnen besparen op de hoeveelheid pins die je naar buiten brengt door de leds in matrix te schakelen.
Dan waren de hoeveelheid pins 6 + 6 = 12 geweest.

Het schema gaat nu uiteraard wel veranderen.
Nu pak je gewoon 5 schift registers, en elke uitgang krijgt een led.

De software wordt nu wel gemakkelijker. Geen multiplexen meer, maar de data gewoon naar buiten schuiven.

Je weet hoe je shift registers moet koppelen ?

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Hier is een foto van de onderkant. Ik hoop dat dat het wat duidelijker maakt(ben namelijk niet zo goed in uitleggen)
http://www.uploadarchief.net/files/download/onderkant%20kubus.jpg

Je weet hoe je shift registers moet koppelen ?

Volgens mij zoals dit. Maar waar komen nu die uln2003 te zitten?

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Volgens mij zoals dit. Maar waar komen nu die uln2003 te zitten?

Het kan, maar zo ga je zeer inefficiënt met je port pins om.
Ik flans wel even een schemaatje in elkaar.
Die zet ik hiet met een edit er wel even bij.

Die ULN2003 komen te vervallen.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Ik flans wel even een schemaatje in elkaar.

Je bent top:D Even serieus, ik heb veel van je geleerd. Mijn dank is 188 CM(ongeveer).

Die ULN2003 komen te vervallen.

Maar stel, ik wil alle leds aan hebben, wordt de stroom dan niet te hoog?

[Bericht gewijzigd door jorim23 op dinsdag 15 januari 2008 18:00:48 (29%)

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Het nieuwe schema dan.
Ik zal het het forum niet aandoen om te uploaden, dus blijft het bij een link:

http://home.casema.nl/galaxy/6x6_cube.jpg

Heftige bedrading zoals je ziet, maar dat is je eigen schuld..:-)
Zoals gezegd; prog wordt echter supersimpel.
Nix multiplexen, nix time-kritisch, gewoon data erin pompen.

De pins van je pic worden extreem efficiënt benut.
Voor elke verdieping heb je slechts 1 extra pin nodig.

Vanavond of morgen kom ik wel met een testprogje.

edit: Stroom wordt nooit te hoog. elke poort stuurt 1 led, en elke poort kan 25 mA hebben.
Stelt wel eisen aan je voeding. Als elke led 15 mA trekt, en je zet alles aan, dan heb je 216 x 15 mA = ruim 3A.

[Bericht gewijzigd door ~Galaxy op dinsdag 15 januari 2008 19:20:58 (18%)

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

en wederom knap van ~Galaxy om zoveel moeite in al die projectjes voor andere mensen te steken...
Hij zou misschien zelfs beloond moeten worden? iemand een idee?
Bijvoorbeeld, de volgende die een volledig uitgewerkt schema krijgt mag zich "slaafje" van Galaxy noemen voor een weekje? :p

Knap van je dat je er zoveel moeite in steekt, dit getuigd echt dat de wereld nog niet helemaal om zeep is!

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

Zul je altijd zien. Ga je aan de gang, heb je te weinig weerstandjes. Morgen maar weer naar de elektroboer.

Ik sluit me trouwens helemaal bij je aan Monster_Henry.

Bijvoorbeeld, de volgende die een volledig uitgewerkt schema krijgt mag zich "slaafje" van Galaxy noemen voor een weekje?

Leg het voor bij de mods. Die zullen dan vast wel de naam van diegene kunnen veranderen in "Slaafje_van_~Galaxy":P.

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Ik heb nog een paar liter vloeibaar PMMA liggen.

Beetje late reactie... Maar waar heb je dat spul vandaan? t lijkt me wel leuk om dat ook te doen.

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Hier dan een progje om te testen, en voor een beter begrip wat er precies gebeurt.

code:

Device=16F628A

Config intrc_osc_noclkout, CP_OFF, WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF,BODEN_OFF
ALL_DIGITAL=true

Dim data1[6] As Word
Dim data2[6] As Word
Dim data3[6] As Byte
Dim q As Byte

Symbol datapin=PORTB.7
Symbol clockpin=PORTB.6
Symbol latch0=PORTB.0

Clear

main:

data1[0]=%1010101011111111 : data2[0]=%0000000011001100 : data3[0]=%00001001

For q = 0 To 5
    data1[q]=~data1[q]
    data2[q]=~data2[q]
    data3[q]=~data3[q]
Next

SHOut datapin, clockpin,lsbfirst, [data3[0]\4,data2[0]\16,data1[0]\16]

PulsOut latch0, 10, High

Repeat
Until 0=1

GoTo main

Deze code levert dit resultaat op :

http://home.casema.nl/galaxy/matrix.jpg

De bitjes worden er netjes ingeschoven, van links naar rechts, en van boven naar beneden.
Kijk maar of je het kan doorgronden. Als er vragen zijn, dan hoor ik het wel.

Voor wat betreft de overige verdiepingen: Ik ga je weer voor het blok zetten.:-)
Er zijn 2 methoden waarmee we verder kunnen breien.

1. We knopen nog meer shift-registers aan mekaar op de manier die we tot nu toe hebben gedaan.

2. We dupliceren het gegeven schema per verdieping.
-----------------------------------------------
Methode 1:

Voordelen:

- Het laatste shift register dat in de gegeven schakeling half benut wordt, kan je gebruiken voor de volgende verdieping. Voor de hele cube bespaar je dus 3 shift-registers

- Je hebt geen extra pins van je pic meer nodig. De bedrading blijft precies identiek.

Nadelen :

- Als je ook maar 1 ledje aan- of uit wil zetten, ben je verplicht om alle 6x6x6 bits opnieuw in te klokken.
----------------------------------------------------

Methode 2 :

Voordelen :

- Je kan per verdieping aansturen, dus max. 6x6 = 36 bits inklokken.

Nadelen :

- Kost je 3 shift registers meer.

- Elke verdieping kost een pin van de pic voor de latch, dus poort B komt volledig in gebruik.
----------------------------------------------

Je mag het zeggen.:-)

Die PMMA heb ik van iemand die kunststof vloeren legt.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Het liefst ga ik voor optie 2.

Ik heb wel een paar vraagjes:
1. Ik gebruik straks dus 48 schuifregisters voor alle verdiepingen(of 30 bij methode 1)?:o
2. Is het ook mogenlijk om de 5 schuifregisters die ik er nu in heb zitten te behouden en de anode kanten op een poort van de pic te zetten?

Ik heb een tijdje geleden een 4*4 rastertje(of hoe het ook heet;)) gemaakt en op de volgende manier geprogrameerd:

code:


 While 1=1
 	High	PortB.0 
	 Low	PortB.1 
	  Low	PortB.2
	   Low 	PortB.3
	   High	Portb.4
	  High 	Portb.5
	 High	Portb.6
	Low 	Portb.7
		Delayms Tijd 

Ik had de anodes en de kathodes toen allemaal op de pic gezet. Dat gaat nu natuurlijk niet meer werken.

Is zoiets ook mogelijk als ik dat in combinatie met jou schema gebruik?

[Bericht gewijzigd door jorim23 op woensdag 16 januari 2008 20:24:13 (45%)

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Ik zit trouwens nog eens je schema door te kijken en ik denk dat er iets niet helemaal goed gaat komen(waarschijnlijk door miscommunicatie en/of mijn onwetendheid).

Om even de situatie helder te maken wat ik hier thuis heb:
Ik heb voor 6 verdiepingen 36 kathodes en 6 anodes. Ik heb de kathodes van de leds die onder elkaar zitten door verbonden. Hetzelfde als dit, maar dan met 6 leds.
De anodes heb ik per verdieping doorverbonden. Zoals dit, maar dan 6 verdiepingen.

Het zou goed kunnen dat ik er weer eens naast zat met mijn gedachtengang, dus daarom deze post om te kijken of ik er niet naast zit.
Dus roep maar als we langs elkaar heen denken.

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Op 15 januari 2008 16:59:58 schreef jorim23:
Ik heb een kubus van 6*6*6 zoals je weet. Ik heb per verdieping 1 anode(plus) en 36 kathodes(min). Ik kan ze nu per stuk laten branden als ik voeding zet op een plus en een min pin.

Ik heb voor 6 verdiepingen 36 kathodes en 6 anodes.

Dat is tegenstrijdige informatie, en op die manier ben ik een hele tijd voor de kat z'n kut voor je bezig geweest. :-( :-(

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Inderdaad... Heel erg sorry. Zoals ik al zei ben ik niet de beste in het uitleggen van situaties.
Ik had gedacht dat ik het goed had uitgelegd maar blijkbaar niet. Nogmaals sorry.
Ik hoop dat je me nog steeds wilt helpen.

Hetgeen wat dus wel klopt is dat ik dus voor 6 verdiepingen 36 kathodes en 6 anodes heb.

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

He galxy niet voor de Poes HAAR kut bezig geweest ;-) Er zijn er meer die het volgen

LED there be light

We pakken de draad weer voorzichtig op.
Leg nog eens heel precies uit hoe jouw situatie in elkaar steekt.
Hou daarbij rekening met mijn handicap; ik kan niet ruimtelijk denken. Ik zie alles in 2D-plaatjes.
Ik moet dus inzicht hebben in wat er per verdieping gebeurt.
Dat plaatje van die 25 leds is duidelijk. De boel is gewoon in MATRIX geschakeld.
Als ik dat 6 keer kan herhalen, dan is er nix aan de hand.
Maar dat is weer in tegenspraak met je stelling dat je voor de hele cube slechts 6 anodes hebt.

Ik moet dus eerst een duidelijk plaatje hebben voordat ik weer met schema's en progs aan de gang ga.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Ik wil eerst even zeggen dat ik blij ben dat je nog wilt helpen:D.

Ik heb een kubus, 216 ledjes(6*6*6). Daarvan heb ik de anodes per verdieping(dus 36 ledjes) aan elkaar gesoldeerd.
Daardoor krijg je dus 6 anode draden. Per verdieping 1.
Ik heb alle kathodes(min) die recht onder elkaar zitten aan elkaar gesoldeerd. Hierdoor krijg je dus 36 kathodes(min). Ik zal zo even als edit een aantal foto's neerzetten om het wat duidelijker te maken.

EDIT:
Foto 1: Eerste rij ledjes.

Foto 2: 18 leds. Hier kun je al een beetje het idee zien wat ik bedoelde. Zie het als een recht opstaand deel. Al de kathodes zijn naar beneden gericht. De anodes staan hier nog horizontaal maar worden later per verdieping gekoppeld. Dus elk horizontaal pootje wat je hier ziet(degene die naar rechts wijzen), is bij de volgende foto een anode(plus).

Foto 3: Hele kubus. Op deze fot is het wat moeilijker te zien, maar waar de + bij staat is een zo'n draadje. in het totaal heb ik dus 6 draadjes die per verdieping naar beneden lopen. Van de hele kubus ziet de onderkant er dus zo uit. 36 Kathodes(min) en 6 anodes(plus).

Als hier iets niet duidelijk aan is hoor ik het graag.

/EDIT

[Bericht gewijzigd door jorim23 op donderdag 17 januari 2008 20:09:56 (54%)

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Doe ook maar eens een plaatje waarbij je slechts 1 led aanstuurt.
Want volgens mij is dat onmogelijk..

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Toch wel.

Ik zal zo even een tekeningetje maken hoe ik dat heb gedaan.(als het me lukt.)

Edit:
Het is me toch gelukt. (na een uur prutsen)
Dit is 'm. Elke 36 leds die er zijn getekend, zijn per "vlank". Hiermee bedoel ik dus een rechtopstaand deel. Ik heb er hier 4 "vlanken" getekend, maar het moeten er natuurlijk 6 zijn.
Ik heb elke verdieping een kleur gegeven. Ik hoop dat dit het iets duidelijker maakt want ik weet niet of ik het nog duidelijker kan uitleggen.(Tenzij ik het live aan je kan laten zien, maar ik weet niet hoe ver dat reizen is.)

/Edit

[Bericht gewijzigd door jorim23 op vrijdag 18 januari 2008 22:11:36 (64%)

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Zo is het duidelijk. Als ik het per flank bekijk, dan heb ik alsnog mijn 6 x 6 matrix.
Soms is het best wel hinderlijk als je niet ruimtelijk kan "denken".

Hier is het schema van flank #1.

http://home.casema.nl/galaxy/ledcube3.jpg

In theorie kan je 36 leds tegelijk aanzetten.
Als elke led 15 mA trekt, dan krijg je dus 36 x 15 = 540 mA.
Daarom heb ik stevige torren voor de source genomen.

Flanken koppelen doe je door poot Q7' van het shift-register door te verbinden met poot DS van het volgende shift register.

Er moeten in het programma 6 x 8 bits in de registers geschoven worden, en dat wordt nog eens een keer gemultiplexed.
Wordt best wel een tijdkritisch klusje, daarom heb ik de pic op een kristal van 20MC gezet.

Morgen ga ik aan het programma beginnen.

Edit: in mijn browser vallen er wat lijntjes in het schema weg. Het ongecomprimeerde schema:

http://home.casema.nl/galaxy/ledcube2.bmp

Edit2 : Let op, U7 is een 74HC138 geworden.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Dank je wel:D. Ik heb net de spullen betsteld dus ik verwacht het dinsdag of woensdag binnen.

Soms is het best wel hinderlijk als je niet ruimtelijk kan "denken".

Maakt niet uit. Iedereen heeft zo zijn dingen. Nu ik het weet kan ik er rekening mee houden.

Ps. Wat zijn het touwens duidelijke schema's die je maakt:o Welk programma gebruik je daarvoor?

Ps2. Ik geloof dat ik nu "Het_Slaafje_van_~Galaxy" ben voor een week??:+

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.