Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Je bedoelt een batterij oid, maar dan is juist de grap eraf vind ik... Ik vind het juist appart dat het zonder batterij oid kan...
rbeckers
Overleden
Mysterie waarom om de kristalontvanger niet werkt is bijna opgelost!
Verkeerde diode, lag mischien in verkeerd bakje.
Probeer gewoon een 1N4148.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (11%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Dat kan ook. 2 kristalontvangers bouwen, en dan de ene alleen gebruiken om een kleine gelijkspanning te maken voor de andere 
Nou, probeer het gewoon met een 1n4148. Daar haal je als het goed is toch wel geluid uit. De sterke middengolfzenders zorgen toch zeker voor een paar V op de spoel, en dan lukt het wel. Je hebt wel iets meer vervorming enzo. Maarja, als het niet anders kan...
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Denk het, ik had er 2 besteld en beide waren fout... Grrr, nu ben ik voor 40 cent genaaid
Het vervelendste is wel, dat ik nu weer naar Okaphone moet... en die hebben geen BAT43, dus wat moet ik wel halen?
Wat dus ook gebruikt kan worden in dat schema van jouw, zweetvoetje...
1n60
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=448858
(Eat geeft het op ...)
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (20%)]
Ik zei toch dat ik er wel een paar kon sturen? Oh dat was een edit, misschien heb je die nog niet gezien.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Vraag om een germaniumdiode. OAxx, of AAxxx (bijv. OA79, AA119, maar er zijn er nog veel meer)
Je kan ook eens kijken in die radio die je gesloopt heeft. Of daar zo'n glazen buisje in zit. Als er een germaniumdiode in zit, dan zijn dat vaak glazen buisjes, van net iets kleiner dan een weerstand.
Je kan ook een laagvermogens shottkey nemen. Als je om een shottkey-diode vraagt, en je krijgt zo'n klein ding mee, dan is het goed. Het moet net zo'n klein ding zijn als dat je nu ook hebt. Waarschijnlijk werkt ie dan wel.
Het maakt niet echt uit of je nou Germanium of shottkey neemt.
Nu ik erover nadenk. Ik heb volgens mij ook eens shottkey's besteld bij Kent, en andere diodes gekregen. Ik dacht toen dat ik het zelf misschien wel fout had gedaan. Ik heb het niet meer nagezocht. Maar waarschijnlijk heeft Rinus K. een bakje verkeerd gedaan.
ik heb een aantal germaniumdiodes geprobeerd, namelijk de AA119, de AA117 en de OA79, en de OA79 steekt er met kop en schouders bovenuit. Het geluid is stukken harder.
Op 20 januari 2008 09:06:13 schreef (Z)weetvoetje:
@mans: de diode kan niet verkeerdom bij een kristalontvanger...
Je hebt helemaal gelijk, ik was al wat slaperig. Je kunt zelfs diode en de 220PpF C van plaats wisselen (je ziet dan meteen hoe roosterdetectie werkt)
@pietdepiet: OA.. diodes zijn waarschijnlijk niet meer te koop in de winkel. AA119 of zo mischien nog wel. Kan je niet slagen stuur dan maar een mailtje, dan stuur ik je wel een OA85 op.
Pietdepiet
Bij Okaphone hebben ze de OA47 en de OA95, maar die kosten wel 3,85 en 1,25 en dat vind ik wel wat duur, en die goede zit er niet eens tussen... Dus als FET een paar zou willen opsturen zou dat heel leuk zijn... Moet ik even een mailtje sturen?
Ik ga zo een de 1n4148 er in zetten en dan zeg ik wel hoe het gaat...
Stuur maar een mailtje, dan doe ik je een paar germaniumdingesen, ik dacht AA119-achtige, uit de sloop dus voor nop.
Een OA85 heb ik niet meer voor je maar ik zie dat Mans die nog heeft. We zijn weer goed op je!
Pietdepiet
Je hebt mail... Maar als ik dioden van jou heb, heb ik die van mans toch niet meer nodig;:)?
Edit: Ik weet het, offtopic, maar echt geen topic waard...
Mijn soldeerpunt is helemaal kapot, dus moet ik een nieuwe hebben, ik heb nu zo'n scroevendraaier eind van 0.4CM.
Maar wat is het beste: Een punt, zo'n 45* ding, zoiets als ik nu heb?? Ik gebruik het alleen voor elektronica...
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (62%)]
Ah, zoveel hoofden zoveel zinnen. Sommigen zweren bij een fijne punt, en daar hebben ze gelijk in. Ik heb er ook een.
Maar zelf gebruik ik meestal die schroevendraaierbladvorm (wel een beetje stomp) van een mm of 2 breed. Een puntje daarvan als het kleiner moet, en de breedte als het meer mag zijn.
Ik zeg erbij dat ik geen SMD doe - dan wordt het heel anders.
Die AA119 werken goed, maar misschien is een OA 85 nog gevoeliger als detector.
Op 20 januari 2008 12:22:22 schreef Frederick E. Terman:
Zeners! Wow.
Die richten trouwens ook gelijk.. maar ze hebben een enorme capaciteit, zodat dat alleen voor laagfrequent opgaat. Toch maar andere nemen dan!
Zingende zeners? Ik blijf dat oscilleren vreemd vinden.
Kan het misschien zijn dat de versterker een paar volt op z'n ingang heeft staan door een netfilter of iets dergelijks?
Pietdepiet
Oké.
HIJ WERKT:) Wat wel vreemd is, is dat ik alleen 2 zenders kan ontvangen bij de laatste 10 graden van de trimmer(Hij kan 180* draaien). De 10* aan de kant waar de platen uit elkaar zijn...
Het signaal is wel heel zwak, maar dat zal wel door de 4148 komen.
@LED: Net gemeten, er staat helemaal nul, niks, geen millivolt op de ingang....
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (28%)]
rbeckers
Overleden
Pietdepiet
Een trimmer C in serie? Ik heb alleen 10-60pF
Of een C waarvan de waarde tussen 47 en 100 moet zijn in serie?
Pietdepiet
Jaja, dat snap ik. Maar Rbeckers had het over een C in serie van 47-100pF. Ik vraag mij nu af of hij daarmee een trimmer van 47-100pF bedoelt, of een C met een waarde die tussen de 47 en de 100pF ligt.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik neem aan dat hij dat ook doet maar zijn varcotje een trimmer noemt. Pak maar eens een 370pF ofzo en zet die parallel over je varcotje. Dan ga je omlaag in frequentie bij gebruik van de MG spoel.
Mijn ontvanger zit nu ook op 2,8MHz dus daar gaat nu wat C weg tot ik weer goed zit. Dat bepaal ik dan met de dipper.
Ik heb een keer zo'n middengolf spoel gemeten en die was toen iets van 150uH, met een 10-60pF zit je dan tussen de 1,6 en 4 MHz en daar zit niet veel omroep volgens mij. Wil je de MG dan heb je meestal iets van 500pF nodig. Dus zet maar eens rond de 400pF parallel aan je varco.
Fred
Pietdepiet
Whaaaa, iedereen praat langs elkaar...
Ik heb een varco, geen idee hoeveel pF die is...
Nu moest ik een C daarmee in serie zetten, van 47-100pF
Ik vraag me af: Moet dat een trimmer zijn van 47-100pF. Of moet dat een C zijn met een wilekeurige waarde tussen 47 en 100pF
rbeckers
Overleden
Mag zowel een trimmer zijn of een vaste C. Wat je hebt.
Ik bedoelde jouw varco maar typte trimmer.
Jouw varco heeft meerdere plaatsecties. Daar kun je natuurlijk een van loskoppelen.
Je kunt ook een c parallel aan de varco zetten.
Wat je bereikt is dat het afstemgebied verandert. Of omlaag of omhoog. Gewoon proberen.
Op 20 januari 2008 15:26:23 schreef Pietdepiet:
Whaaaa, iedereen praat langs elkaar...
Ja dat krijg je zo. Iedereen op dit hf forum heeft zijn herinneringen aan kristalontvangers. Iedereen wil helpen met zijn eigen ideeën en dan kan dat verwarrend over komen.
Pietdepiet
Oké, nu doet ie het weer niet, AARGH.
Maar als ik nu het signaal gedeelte aanraak gaat ie, wanneer ie vroeger heel hard ging brommen, nu niks anders doen, dus ergens zit iets van een kortsluiting ofzo... Ik ga opzoek...
Pietdepiet
Hij werkt nu, maar de kwaliteit is nou niet echt goed, maar dat hoort neem ik aan?
Even op de wereldontvanger gezocht, ik zit nu op een goed verstaanbare nederlandse-godsdienst-leuter-zender op zo'n 770kHz.
Hij werkt op het hele beriek...
Dan ga ik hierna die ontvanger van zweetvoetje maken, maar dan moet ik eerst de dioden hebben:)
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (25%)]