380 3 fasen motor naar 220 volt

Dit topic is gesloten

Hi,
Ben eindelijk in bezit van een magnetische centrifugaal pomp maar werkt op 380 3fasen. Nu heb ik begrepen dat een 3-hoeks schakeling mijn probleem oplost. Dus de 3 fasen onderling met elkaar verbinden. Kan iemand mij dat in een tekening verduidelijken? En gaat de pomp dan ook langzamer draaien op 220?

Alvast bedankt

Ben je in bezit van een 3*380V net ?
hoe wordt de motor bekrachtigd ?
driehoek is zo:

code:

     
       L1


   L2       L3

dat zijn de aansluitingen op je motorje sluit gewoon ff het 3 fase net erop aan en verbind de lijnen doorzodat je een driehoek hebt

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Nee, ik heb geen 380 net, das nou net het probleem. De motor moet aangesloten worden op een 220 net.

3*230V net ?
op enkel fase gaat de niet lukken tenzij met een frequentieomvormer

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Hoeft niet 3*220, 1*220 is voldoende, als de motor maar draait. Noemen ze zoiets niet een Steinmetz schakeling? Dus L1, L2 en L3 met elkaar verbinden?

Op 24 september 2003 15:15:01 schreef Ruud Lorijn:
Noemen ze zoiets niet een Steinmetz schakeling? Dus L1, L2 en L3 met elkaar verbinden?

Nee, dat noemen ze kortsluiting
maar ene 3 fase motor aansluiten op een enkele fasig net ? sla me dood... zonder omvormer niet mogelijk denk ik

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

toch wel, en inderdaad met die steinmetz schakeling! moet je er nog ergens een condensator bij gooien
de waarde van de condensator kan ik normaal ook berekenen mits alle gegevens van de motor...

(en dan nog men cursus terug vinden ... :/ )

hmm maar dan draait de motor vast nog nauwelijks is gemaakt voor 380 => 230V

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

de motor zal draaien, enkel zal hij waarschijnlijk niet voldoende koppel meer leveren om water te pompen...

mja trial & error? :p

Het is een vrij krachtige pomp, bedoelt om bier rond te pompen. Dat hoeft niet met een geweldige kracht te gebeuren dus als de motor op 1/3 van zijn normale kracht zal draaien ben ik al gelukkig. Zal morgen de technische gegevens posten.
Alvast bedankt voor jullie snelle antwoorden!!

Hoor ik bier ???? mmm, als het werk houden we de CO-Meeting bij jou. Deal !?!? ;)

bloep....

Hi, heb ergens anders nog wat info gevonden, pomp is 1,1kw met 6 klemmen (3 boven 3 onder). Ik verbind dan de bovenste klemmen met de onderste, + een condensator van 63 microfarad. Dit zou dan moeten werken, de motor levert dan nog iets van 0,4kw wat voldoende zou moeten zijn.
Ruud

Help, in vorige bericht zeg ik dus dat ik een condensator nodig heb van 63 microfarad. Nu kijk ik even op de website van Conrad en zie tot mijn grote schrik dat er een hele lijst van condensators bestaat. Wat voor soort condensator heb ik nodig???

Bedankt,
Ruud

eentje van 63µF ? 350V ofzo

[Bericht gewijzigd door Aedolon op donderdag 25 september 2003 15:33:05

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Weer een stapje verder maar ik zie verschillende soorten condensators? Zoals: bipolaire, ontstorings, folie, keramische etc. condensators.
Helaas zegt mij dit helemaal niets. Een artikel nummer des te meer :-)

Op 25 september 2003 13:53:28 schreef Ruud Lorijn:
Help, in vorige bericht zeg ik dus dat ik een condensator nodig heb van 63 microfarad. Nu kijk ik even op de website van Conrad en zie tot mijn grote schrik dat er een hele lijst van condensators bestaat. Wat voor soort condensator heb ik nodig???

Bedankt,
Ruud

zeker geen elco nemen anders gaat ie de lucht in
dat is al een die is uitgeschakeld

naar mijn weten als op een werk een 3f motor wordt gevoed op twee fasen
zijn dat grote cilindrische condensatoren (ze lijken op hele grote elcos maar zijn het niet)
ze moeten wel redelijk wat stroom kunnen consumeren

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

hier vlug een tekeningetje gemaakt

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=steinmetz.jpg

je ben dus goed bezig door je motor in driehoek aan te sluiten zoals op de tekening

opletten
de stroom IC is EVEN groot als de stroom Inet die de volledige motor trekt dus neem ergens een condensator van 6A of zo

de spanning is ook gelijk aan de netspanning voor jou dus 230V

formule om condensator waarde te berekenen

C = P / ('pi' * sqrt(3) * f * (V^2))

met P vermogen in watt
f frequentie
V spanning

dus voor jou 76 microfarad

[Bericht gewijzigd door Jonathan op zondag 5 februari 2006 10:26:14

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Hoi Jonathan,

Bedankt voor de schakeling. Ik heb hem net gevonden omdat ik een zelfde vraag had bij een 370 Watt 3-fasen motor. Het liep prima met een 20uF condensator.

Ik heb eerder een schakeling geprobeerd met twee condensatoren, waarbij de derde wikkeling omgekeerd aangesloten is via een condensator. Die liep ook, maar was alleen erg kritisch voor wat betreft de waarde van de condensatoren. Het meten van de fase met de oscilloscoop bood wel uitkomst.

Al met al is de door jou voorgestelde schakeling erg simpel, niet bijzonder kritisch voor de waarde van de condensator en levert het een rustige loop op.

The Wizard of Oss
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het plaatje en omschrijving van Johnatan is prima, hier kun je mee uit de voeten.
Hou rekening met een behoorlijk lager koppel (de motor is niet zo sterk) Het toerental zal nauwelijks lager zijn.

Door de condensator iets anders aan te sluiten gaat de motor de andere kant op draaien. Gewoon het draadje dat op de Nul zit op de Fase zetten.

De waarde van de condensator is niet erg kritisch.Ik ga normaal uit van ca 60 uF per KW. Voor jou zal het een kondensator worden van 75 uF. Neem een bedrijfskondensator met een ruime spanning, liever 300 Volt dan 250 Volt.

Toet

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 23 januari 2008 19:58:20 schreef Toeternietoe:
Neem een bedrijfskondensator met een ruime spanning, liever 300 Volt dan 250 Volt.

Toet

Wel een voor wisselspanning.

Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk

Normaal wordt zelfs een 450V-AC condensator toegepast (10.000 h).
400V-AC gaat ook wel maar dan 3.000 h.

Volgens alles moet je 70% van het vermogen overhouden bij driehoek aangesloten wikkelingen met condensator.

GJ_

Moderator

Beetje late reactie, ik denk niet dat TS er nog wat mee kan.

Voortaan wat beter op die rode waarschuwing letten a.u.b.

Dit topic is gesloten