Het volgende:
Ik probeer een Plexiglas buig plakje te maken.
Als draad gebruik ik constantaan draad van 2,5Ohm/meter.
Het plankje + draad wat ik nu gemaakt heb is 30cm lang, de weerstand van dit draadje in ongeveer 0,75 ohm.
Nu krijgt mijn lab voeding die maximaal 2A leverd dit draadje niet warm genoeg.
Ik heb zitten kijken naar een andere voeding en ben uiteindelijk op een voeding gekomen die max 6A kan leveren.
Zou dit genoeg zijn?

Ik kan wel wat informatie vinden op het Forum maar weinig technische details over weerstand en gebruikt amperage.

Iemand tips/ervaring?

Gebruik een draad met een hogere weerstand, het gaat immers om het vermogen wat je in die draad verstookt.

P = I2 * R

Bij 0,75ohm en 2A is dat dus 3W :) niet zoveel ;)

Stel je neemt een draad waar bij 2A al 15V overheen staat dan zit je al op 30W (draad van 25ohm/meter).

Kleine tip, check V&A

Met een 6A voeding zou je, mits de uitgangsspanning hoog genoeg is, een vermogen van 27W in dat draadje kunnen verstoken. Ik vermoed dat dit wel voldoende zal zijn om een stukje plexiglas te buigen...
Mocht dit toch niet geschikt zijn, kan je dan niet beter op zoek gaan naar een draad met een hogere weerstand? Aangezien je voeding van 6A waarschijnlijk veel meer vermogen dan 27W kan leveren...

Hmm ja ik was er al bang voor dat mijn beredenering niet goed was(lage weerstand + spanning is hoge ampere) terwijl het idd om het vermogen gaat.
Als ik zorg dat de ampere binnen het bereik van mn voeding vallen en een hogere spanning (max 30V) dan zou het dus ook moeten lukken.

@Elmowww
Bedankt voor de tip.
scheelt een bestelling bij conrad.

Heb je geen soldeerpistool. Je zou daar i.p.v. de stift een stuk koperdraad in kunnen doen. Een beetje pistool is zo'n 60-100 watt, een kwestie van lengte en dikte v/d draad.

Ik ben al aan t kijken naar een hogere weerstands draad.
Elmowww kan me daar toevallig aan helpen zag ik in V&A.
Met een 60 Ohm/m kan ik ongeveer 50 Watt verstoken.
Dat zal wel genoeg zijn hoop ik.

Ik ben wel benieuwd naar de mechanische kant van je ontwerp. Zelf doe ik dit ook wel eens, maar dan vrij lomp: workmate en verfstripper op standje laag. Gaat best aardig, maar toch nog niet helemaal wat ik zoek...

Vrij simpel hoor klusje van max half uur of zo.
2x M3 boutje door een plankje steken(in het midden) van 30cm lang en 25 breed.
Metale afstandboutjes er op.
Gloeidraad monteren tussen metalen ringetjes.
Aan beide kanten van gloeidraad plankje monteren en tussen de spleet die je dan krijgt een alu U profiel monteren.
Heb er geen foto van, maar is redelijk snel in elkaar geflanst

en het werkt waarschijnlijk als een trein.
heb hier ook zoiets gemaakt.

met een pc voeding als eten voor dat ding

Element uit strijkbout/dompelaar, etc, en dan in een L balkje koper/messing flansen???

Om een draad heet te stoken heb je geen labvoeding nodig hoor.
Sloop gewoon ergens een dikke trafo uit, en je hebt vermogen genoeg.

Net even aan het spelen geweest met weerstanddraad 44Ohm/meter, dat gaat wel goed! op school bij ons hebben ze daar een speciaals aparaat voor, die gebruik ik wel eens.

[Bericht gewijzigd door Technojunk op (43%)]

TJ je probeert wss door plastic heen te gaan ?

dit is om plastic om te buigen door het te verhitten(het mag dus ook NIET smelten maar buigzaam warm worden)

[Bericht gewijzigd door Kevinoud op (22%)]

maar ik had vernielzucht :p

als ik me niet vergis worden er in buigertjes die op mijn oude school stonden gitaarsnaren gebruikt
heeft iemand enig idee hoe het zit met de weerstand daarvan?

Jup, met een simpele weerstandsdraad gaat dat prima, ik had ergens nog een stukje constantaan draad, over iets van 30cm valt bij 14V een ampere of 2,5.

Dat werkt perfect voor plexi plaat tot een mm of vier.

http://members.home.nl/guidomennen/buighoutje.jpg

Wat is dat precies, constaandraad? hoeveel ohm meet je over dat stukje? en hoe lang is dat stukje?

Over 30cm valt bij 14V een ampere of 2,5

Daar moet je toch zelf uit kunnen komen :P

Het eerste buigsel zag er overigens zo uit :

http://members.home.nl/guidomennen/nixieplex.jpg

[Bericht gewijzigd door Sine op (42%)]

Ja labvoeding heb ik al, en ik wil er idd niet doorheen smelten dus daarmee kan ik ideaal de temperatuur mee regelen.
Constantaan draad is draad die bij verwarming zijn weerstand behoud.

ik krijg nu van elmowww wat weerstanddraad opgestuurd en daar ga ik het mee proberen!

@Sine
Niet verkeerd voor de eerste poging!

@Sine: netjes

Hoe zaag jij dat spul? Decoupeerzaag is nooit recht, handzaag te grof, lintzaag gaat, electrische figuurzaag met enig beleid ook. Klein cirkelzaagje ofzo? Recht en haaks blijven is altijd mijn makke (of ik ben te kritisch, dat kan ook :) ).

Met een handzaag inderdaad, met een gewoon standaard zaagblad wat ik alleen maar voor plexi gebruik ( niets anders mee zagen ! )

Als je de zaag schuin genoeg op het glas houdt kun je daar heel recht mee zagen, afwerken met een paar goede vijlen en schuurpapier.

de meeste zullen het volgende al wel weten:

jullie hebben het steeds over plexiglas (=goedkoop & makkelijk verkrijgbaar). maar polycarbonaat (lexaan) is veel makkelijker te verwerken, te zagen op een tafelcirkel zaag, en koud te zetten in een zetbank, is ook nog eens slagvast. gewoon ter info ;)

Eens per jaar gaan er bij GEP (General Electric Plastics) te Bergen op Zoom lexan platen weg met met schoonheidsfoutjes, tegen een belachelijke prijs.
Neem een zaag mee, want anders krijg je ze niet in een personenauto.. (2x1 mtr)

Tip: Ter voorkoming van splinteren bij het zagen (op een zaag machine) plak aan beide zijden op de plaats van de zaagsnede schilders afplakband.

@Elmowww bedankt voor het weerstandsdraad t werkt perfect!

Bij deze mijn plexiglasbuiger en resultaat:

http://www.mvdzwan.nl/spgm/gal/PlexiGlasBuiger/_thb_Plexiglasbuiger.JPG
Details PlexiglasBuiger:
Veertje(zelf gemaakt) tbv de weerstandsdraad op spanning te houden(deze zet namelijk uit als hij warm wordt).
Weerstandsdraad van 27 ohm/m
Spanning was iets van 10V/1,5A, mn voeding werdt wel lekker warm.

http://www.mvdzwan.nl/spgm/gal/PlexiGlasBuiger/_thb_Resultaat.JPG
Details resultaat:
Op de foto kan je goed zien aan welke kant ik verwarmd heb en welke kant ik gebogen heb.
Ik heb 2 keer verwarmd aan de rechterkant.
Je ziet op de bovenste bocht een duidelijke hobbel zitten in het plexiglas hier moet ik volgende keer aan denken.
Wat het voorsteld?
Niks gewoon proef stukje.

Ik zou zeggen probeer het zelf ook eens