chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Hallo geachte medeforumleden.
Misschien een beetje een rare vraag maar ik heb laatst een partij electronica componenten overgenomen van een stoppende hobbyist.(aankomend weekend ook weer trouwens, is dit een cumilatieve leegloop in het vakgebied?)
Nu zaten er veel heel erg oude Elco's tussen, wel ongebruikt maar hoogbejaard.
Nu vraag ik mij af of Elco's ook achteruit gaan met de jaren.
Onder belasting krijg je natuurlijk na verloop van tijd doorslagpuntjes totdat er teveel zijn en hij volledig doorslaat.
Wordt de kwaliteit van het dielectricum minder of iets dergelijks?
Ben benieuwd of iemand dit weet.
groeten Tom
pompopom
The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)
Jazeker een condensator gaat ook gewoon ongebruikt stuk.
Als het grote kleppers zijn dan neem je best een regelbare spanningsbron en je laat stilletjes aan de spanning oplopen tot op hun max (of liever net er iets onder) zo kan je ze terug conditioneren, maar is geen garantie.
De kans bestaat dat wanneer je boem-pats ineens de volle spanning te verwerken geeft ze compleet stuk gaan.
chuckie
Honourable Member
pompopom
- uitdrogen van de elco's meestal.
- liggen de elco's op hun zijde of worden ze rechtopstaand gestockeerd
- oxidatie(?) weet ik niet zeker maar hangt mss samen met 1ste
beertje_01
My Tube is bigger then yours
als je ze terug conditioneerd gebruik dan een labvoeding met current limit of een weerstand.
zo kan je de stroom niet te hoog laten worden en zachtjes in stapjes de spanning omhoog brengen
eerst een klein beetje even laten staan dan terug wat extra terug laten staan enz.... tot je iets onder maximum spanning zit
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
chuckie
Honourable Member
Maar stel dat ze uitgedroogd zijn, dan krijg je toch de "vochtigheidsgraad" nooit meer omhoog als je ze voorzichtig op spanning zet?
rbeckers
Overleden
Na een "spanningsbehandeling" is het verstandig om de capaciteit van de elco te meten. Als die capaciteit erg afwijkt, elco weggooien. Elco's hebben wel een nogal grote onnauwkeurigheid in hun capacititswaarde, -20% tot +20% en zelfs -50% tot +100% komen voor.
pompopom
Op 15 februari 2008 11:24:45 schreef chuckie:
Maar stel dat ze uitgedroogd zijn, dan krijg je toch de "vochtigheidsgraad" nooit meer omhoog als je ze voorzichtig op spanning zet?
klopt, die vraag heb ik mij ook al gesteld ooit. Ik ben er dan maar vanuit gegaan dat die elco's nog wel zullen werken, maar mss niet voor zo heel lang meer.
btw: opgedroogde elco's kunnen in brand vliegen
Op 15 februari 2008 11:24:45 schreef chuckie:
Dan is het over en uit.
de oxidelaag die het dielektricum vormt kan na verloop van tijd afgebouwd worden, je moet een elco dan reformeren.
Overigens, in de fabriek worden elco's als ze de eerste keer onder spanning gezet worden geformeerd. Dit dient wel met de juiste polariteit te gebeuren, anders klopt de polariteit niet met de opdruk op de behuizing.
elko's die 'uitdrogen' zijn meestal niet goed dicht, daar is niets meer aan te doen, maar daar is het probleem nog niet eens afnemende capaciteit, maar eerder oplopende ESR.
daar het elektrolyt een lage elektrische weerstand heeft.
droogt het elektrolyt uit, wordt de weerstand hoger.
Anoniem
Eens met DC2PCC.
Men spreekt bij elco's wel eens van de "shelf life" Die gaat van 5 -15 jaar afhankelijk van de kwaliteit.
Daarmee bedoelt men dat elco's die niet in gebruik zijn en in de schuif liggen te wachten op een toepassing stuk gaan..
Elco's zijn chemische condensatoren.
Door een chemisch proces wordt er op het metaalfolie een uiterst dunne isolerende oxidelaag aangebracht. Die laag wordt onderhouden als er regelmatig spanning op de elco staat.
Gebeurt dit niet, dan verdwijnt die laag langzaam en wanneer men dan een oudere elco plots op de volle bedrijfsspanning zet slaat ie door.
Beter is om een langliggende elco voor gebruik eerst even te formeren.
Dat wil zeggen, aan een lage gelijkspanning hangen en deze langzaam opdrijven naar de werkspanning.
Echt uitdrogen doen elco's eerder zelden, en dan nog meestal na 30-40 jaar of als ze jaren heel dicht bij een hete koelplaat staan.
Moderne elco's zijn meestal van het droge type, dus je moet zo'n elco niet meer voorstellen als een rol alufolie in een pot vloeistof ondergedompeld.
chuckie
Honourable Member
Tot dusverre alvast bedankt al diegenen die mij weer een stukje wijzer gemaakt hebben.
Ik zal eerdaags eens een testje doen met een aantal van die belegen Elco's.
Als ik logisch probeer te denken zal het ook wel niets uitmaken of het een grote of kleine Elco is omdat je misschien bij een grote Elco meer dielectricum hebt maar je hebt dan natuurlijk ook een groter folieopppervlak voor meer capaciteit.
Affijn ik ga eens wat testen hier.
Houdt er rekening mee dat formeren dagen kan duren, dat is niet ff "10 minuutjes" aan een stroombegrensde voeding.
Laatst een doos van 20 stuks antieke voedingselkos (50+50µF 350V) gekocht. Slechts €4,95 een doos en gegarandeerd 50 jaar oud.
Gemiddeld een 3 dagen per elko aan een HSP voeding om er weer leven in te krijgen en eigenlijk moet je ze dan gelijk in een schakeling gebruiken om ze in leven te houden.
Vijf stuks waren helaas niet meer te redden. Na een dag aan de voeding volledig in sluiting.
Hoe groter de capciteit van de elko des te langer het duurt.
chuckie
Honourable Member
Oei, 3 dagen...
Wel een mooie gelegenheid om mijn nieuwe labvoeding (mijn zelfbouw is voorlopig nog niet af) aan het werk te zetten.
Ik vraag me alleen af of de kosten die ik dan uitspaar door geen nieuwe te kopen opwegen tegen de stroomkosten.
BoudewijnEctor
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Er loopt dan toch geen stroom door de C?
Kan iemand de chemische kant van dit verhaal btw eens toelichten?
chuckie
Honourable Member
Das waar, maar de labvoeding gebruikt toch zelf ook.
Het is een HQ power 0-30V 0-10A en dat dan 2x parallel of in serie + 5V fixed.
Ik heb laatst mijn elco bak ondersteboven gedraaid en alles wat er enigzinds antiek uitzag weg gekiept.
Je kunt je een ongeluk zoeken als je een slechte elco in een nieuwe schakeling bouwt die zich vervolgens vreemd gaat gedragen.
chuckie
Honourable Member
Daar zit eigenlijk ook wel wat in Sine.
Ik heb eigenlijk ook nog genoeg nieuwe liggen.
Misschien dan maar in een bak op de COstand kiepen...?
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
mischien wel aanleiding voor een hoop nieuwe topics over zelfbouwvoedingen met rimpels en andere zelfbouw zaken met ontploffende elco's 
chuckie
Honourable Member