Op 16 februari 2008 12:44:19 schreef Boeip:
Hm, dat klinkt opzich wel logisch. Van Den Haag naar Leiden ( N44 ) is een weg waar je 70km/h mag waar echt om de kilometer wel een flitser staat. Als ik op de autoteller 70km/h rij, rij ik op de GPS ongeveer 63km/h. Iedereen heeft zown beetje dezelfde snelheid dus ik ga gewoon mee met de "flow" van het verkeer.Moraal van het verhaal: Als je de snelheid aanhoud die je autoteller aangeeft, kan je dus _nooit_ geflitst worden?
En wat ik me ook altijd afvraag; Wanneer begint zown flitspaal te flitsen? Bij hoeveel km/h te hard.
En nee, ik probeer het niet uit
Dat is op de meeste snelheden 7km/h. Zie ook flitsservice.nl voor rapportages over het ijken en uitlijnen van flitsinstallaties.
ThaTweety
A little knowledge is a dangerous thing.
Dan valt de afwijking bij mijn auto nog wel mee (op zomerbanden), tot de 120 slechts 3 of 4 km/h. Heb misschien daarom ook vaak het gevoel dat men net onder de maximum snelheid rijdt. Met 10% afwijking zullen de anderen wel denken dat ze gewoon 80 rijden.
Ik rijdt bijna dagelijks op de ringweg Amsterdam met de 80 km/uur traject controle. Teller staat op 88 km/u, 2 GPS'en geven aan 82 km/u en nog nooit een bon gehad.
Gevolg is wel dat ik bijna iedereen voorbij rijdt maar nog harder zal me denk ik wel een bon opleveren. 
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Nou, je kunt dus nog 5km/u harder gaan zonder bon. Met 2 GPS RXen aan boord kun je dat precies uitkienen. Ben je nog 5 minuten eerder op je werk.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 16 februari 2008 10:30:33 schreef ThaTweety:
Ik ben wel benieuwd waarom de meting met ABS-sensoren zo nauwkeurig is volgens Jochem_S.Ik neem aan dat er op ieder wiel gemeten wordt? Maar daarbij is het belangrijk exact te weten wat de omtrek van ieder wiel is.
Daar heb je gelijk in, maar dan nog is de afwijking niet opzienbarend, met mijn vrij standaard-maat banden is het al helemaal geen punt. De GPS zal er na een kleine afstand met constante snelheid bij in de buurt komen, maar het blijft toch een gemiddelde, als ik wat afwissel in snelheid zie ik dat veel beter terug op die sensoren dan op de GPS.
Op 16 februari 2008 11:49:05 schreef flipflop:
De link met ABS ontgaat mij ook een beetje. ABS heeft helemaal geen nauwkeurige snelheidsmeting nodig. Die kijkt alleen maar of de wielen al dan niet nog draaien en regelen de remkracht zodanig dat ze blijven draaien. Snelheid boeit niet.
Het was misschien wat verwarrend dat ik het over ABS had, maar diezelfde sensoren worden ook voor de ABS gebruikt, vandaar. Nauwkeurig zijn ze weldegelijk, denk ook aan correcties bij tractiecontrole etc. De mate van ingrijpen hangt weldegelijk van snelheid en snelheidsverschillen tussen de banden af.
Overigens wordt er in Nederland geflitst vanaf +7 km/u (echte kilometers dus). Dat betekent niet dat je niet een bon voor 54 km/u in de bus kunt krijgen, want dan is er nog 3 km/u correctie af gegaan. Ik rijd gerust met 55 km/u op de teller langs een flitskast, en al helemaal als dat op de standaard-teller is.
[Bericht gewijzigd door Jochem op (81%)]
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ok, duidelijk. Maar die nauwkeurigheid is dan wel de relatieve. Je kunt er geen absolute snelheid mee bepalen. Dat doet de GPS veel beter.
Jochem
Toch wel. In het geval van mijn auto is nauwkeurig de absolute snelheid meten geen enkel probleem voor die sensoren. Voor een meting van de snelheid op een bepaald moment gaat dat zelfs nauwkeuriger dan GPS. Zoals opgemerkt moet wel rekening gehouden worden met de wielomtrek maar in de praktijk blijkt de afwijking minimaal.
Ze flitsen pas bij als er bijvoorbeeld op hun meter 57 km/uur staat. Maar die meters kunnen een afwijking hebben van zowel +3 als -3 km/uur. In het ongunstigste geval geeft hun meter dus 57 aan terwijl je werkelijk echte snelheid 54 km/uur is. Vandaar die standaard correctie.
Waar ik me altijd aan stoor op TV is dat er uitgelegd wordt dat je die 3 km/uur "cadeau" krijgt. Dat is dus absoluut niet waar. Die 3 km/uur is er puur om een mogelijk ongunstige meting te compenseren.
Jochem
Inderdaad.
En dat zegt oom agent dus ook zo als ze je aanhouden na meting met een lasergun. Nou weet ik wel dat in de praktijk die meting (zeker met een lasergun) vaak nauwkeuriger is dan die 3 km/u, maar de regel is er niet voor niets. De nauwkeurigheid van <3km/u zal bij de selectie van de meetapparatuur (+ijking) ook een criterium zijn. En tóch roept oom agent dat je in werkelijkheid 91 reed, maar dat je 'geluk hebt' omdat er 3 km/u afgehaald wordt.
flipflop