Welke Proxxon?

Turbokeu

Golden Member

Ben het beu om telkens naar de aluminiumboer te lopen achter een paar stukjes geanodizeerd alu op maat voor een frontje of behuizing of zo, om dan thuis te constateren dat ie 0.5 of 1mm te groot of te klein gezaagd heeft...:(
Ook zaag ik al 35-40jaar (jaja, mijn vriendin zegt dat ook...;)) uitsneden voor DPM's, LCD's, displays, connectoren e.d. met een handfiguurzaag, en mijn epoxy PCB's met ijzerzaag/figuurzaag.

Ik wil eindelijk eens (plaatsbesparend) kwaliteit elektrisch gereedschap hiervoor aanschaffen en mijn keuze is gevallen op het merk Proxxon (ik bezit reeds een Proxxon TBM220 printboormachine).

Op mijn lijstje staan (prijzen van kruis.nl):
1. Cirkelzaag - FKS/E (332€) of KS230 (97€)
2. Figuurzaag - DSH/E (20kg!)(193€) of DS230/E (121€)
3. Afkortzaag - KGS80 (157€) of KG50 (88€)

Catalogus is hier te downloaden.

Van bovenstaande toestellen is er een 'goedkope' versie en een 'dure' versie, zoals in mijn lijstje te zien is.

Heeft iemand ervaring met deze goedkope modellen (duurzaamheid, doeltreffendheid), voornamelijk met non-ferrometalen (brute en geanodizeerde alu) en epoxy PCB, erop afgaand dat er geen intensief gebruik van deze machines zal gemaakt worden, of heeft er iemand goede redenen/ervaringen om mij ervan te overtuigen om toch voor de duurdere versie te gaan?

Ter voorbeeld: de goedkope KS230 cirkelzaag (85W) kan, volgens de folder, aludiktes aan tot 1.5mm, ik gebruik nogal regelmatig alu tot 2mm dikte.
Kan het beestje dit aan, of kan ik het vergeten en ga ik beter voor het FKS/E (200W) model?

Prijsverschil tussen goedkoop en duur is 376€ (3 toestellen samen) en dus zeker niet te verwaarlozen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Je hebt ook nog een DSH scroll saw, die zit een beetje tussen jou 2 genoemde figuurzagen in.
Ik heb zelf sinds een paar maanden een gewone decoupeerzaag van proxxon die op 220V gaat.
Ben er erg tevreden over, ik baal er een beetje van dat ik al veel dremel dingen heb, proxxon is in mijn ogen toch nog van betere kwaliteit maar daar kwam ik wat laat achter.

Hugo Welther

Moderator

Ik heb de KS230 en die beval prima. Voldoet ook goed om printplaat mee te zagen.
Wel zo'n hardmetalen (10-tands) zaagblad gebruiken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Turbokeu

Golden Member

De DSH is sinds de introductie van de DSH/E (E voor elektronische snelheidsregeling) uit het Proxxon gamma verwijderd (zoals ook voor de DS230/DS230E).
Je vindt de niet-E modellen wel nog tweedehands.

Het voordeel van Proxxon is plaatsbesparing (ik hoef geen tafelcirkelzaag van 1m³ en 1.5pk), en toch kwalitatief goed (zeker voor de duurdere modellen).

@Hugo: Heb je al alu (>1.5mm dik) met je KS230 gezaagd?
Ik plan zeker om de juiste zaagschijven/zaagbladen aan te kopen

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Onder die TBM220,kan toch ook die kruistafel,kun je je stukjes op maat frezen??

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

@Torbokeu

'K ben toevalig ook bezig met een werkplaatsinrichting met Proxxon materiaal. Voor wat betreft de zaagtafel zou ik voor de FKS/E gaan. Hij scheelt behoorlijk in prijs, maar dan ben je ook meteen klaar. Ik heb zelf ook voor deze keuze gestaan en daarvoor een aantal modelbouwfora doorgelezen. Veel mensen die begonnen zijn met de KS230 zijn uiteindelijk toch overgestapt op de FKS/E. Dit kwam juist doordat de KS230 vermogen te kort kwam voor non fero-metalen. Daarnaast werd ook aangegeven dat de zaaggeleiding van de FKS/E een stuk beter was (nauwkeuriger), als die van de KS230.

De andere machines ken ik niet, maar als je ook deze gaat inzetten voor non fero, dan gaat hiervoor waarschijnlijk ook hetzelfde op (duurder is beter).

Ik heb niet gechecked of de prijzen die je opgeeft inclusief korting zijn, maar over de prijzen die op de website vermeld staan, wordt ook nog eens 15% korting gegeven. Mocht je nog voornemens zijn om meerdere offerte's op te vragen, dan kan ik je de moeite besparen, want kruis is gewoon de goedkoopste en de beste in haar service. Ik heb zelf net twee weken van offerte's aanvragen achter de rug en heb niet anders kunnen concluderen.

Succes
WLM

Exact op maat zagen van materiaal is altijd lastig.
Bovendien zijn zaagsnedes niet mooi glad.
Daardoor is het meten lastig.
Misschien is een setje vijlen handig?
zeker goedkoper :)

KIS!!: Keep It Simple
Turbokeu

Golden Member

Op 2 maart 2008 12:31:25 schreef Akino:
Onder die TBM220,kan toch ook die kruistafel,kun je je stukjes op maat frezen??

Ja, ware het niet dat het nuttige werkoppervlak van de KT70 beperkt is tot 146x46mm.

@WoeliMaster:
Ik heb zojuist een dikke 150 pagina's (dubbelzijdig!) van de Proxxon manuals van de toestellen in mijn lijstje uitgeprint, en het zichtbare verschil in constructie/opbouw tussen de goedkope/duurdere modellen is inderdaad flagrant.

Dus wat betreft de cirkelzaag wordt het i.i.g. de FKS/E (332€).

Wat betreft de figuurzaag:
De DSH/E (193€) weegt zo'n 20kg, dus deze is niet echt verplaatsbaar meer te noemen. Ik heb actueel geen vaste stek beschikbaar voor deze machines dus wordt het elke keer sleuren naar de keukentafel wanneer de machines gebruikt gaan worden.

Ik kan ook een tweedehands (70-80€) DS230 figuurzaag aankopen en proberen of deze voldoet voor non-ferro metalen.

De prijzen van kruis.nl zijn zoals opgegeven op hun webpagina's. Gaat hier nog 15% korting af?

@MartijnV:
Vijlen heb ik in alle maten/soorten liggen (bastaardvijlen, rattestaarten, precisie diamantvijlen,...) maar het blijft me toch teveel handwerk.
Met een goede cirkelzaag en het juiste zaagblad blijft latere afwerking tot een minimum beperkt, en hiervoor denk ik een TG250/E schotelschuurmachine aan te schaffen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

@Turbokeu

Ja, daar gaat nog 15% vanaf en volgens mij hoef je dan ook geen verzendkosten te betalen. Maar voor de zekerheid even een offerte opvragen, die werd bij mij binnen een uur gemaild.

Zoals ik al zei, die circelzaag heb ik geen verstand van, maar als je dit zeker wil weten kun je even een modelbouwforum bekijken. Daar worden zat ervaringen over die Proxxon materialen (in combi non fero)gepost.

Greetz
WLM

Ik heb hier de KS230. Ik heb daarvoor een echte cirkelzaag gehad, maar toen ik zag dat dat monster meteen 5mm weghapte tijdens het zagen van mijn PCB'tjes, was ik definitief voor Proxxon.

Maar goed,. mijn ervaring is dat ie inderdaad perfect omgaat met het zagen van printboard. Met metaal heb ik veel minder positieve ervaringen.
Het klopt wel wat betreft die capaciteit van de motor. Er zit een LEDje op die groen brandt tijdens het zagen. Maar des te stroever het zagen, des te meer hij rood wordt als indicatie. Eigenlijk volledig overbodig, want je hoort het ook wel erg duidelijk : de motor begint te piepen / zingen.
O ja, met printjes van dat goedkope rommelpapier (is van dat gele spul met koperfolie) kan de zaag ook erg slecht mee overweg. Het begint dan enorm te roken en de zaag loopt dan soms vast.

Verder valt het me op dat de tanden van de zaagbladen nogal snel slijten. OK,. misschien ben ik wel te ongeduldig en wil zo'n print er in no-time doorheen jassen. Op een gegeven moment heb ik in 1 keer een flinke lading zaagbladen gekocht. Ze zijn tenslotte niet zo goedkoop. Eigenlijk zou ik bijzonder graag willen leren hoe ik die zaagbladen zelf weer scherp kan maken.

Maar ik moet eerlijk bekennen, dat ik menigmaal heb overwogen om zelf zo'n machientje te maken. Als je kijkt wat er in het "doosje" zit, dan sla je achterover van verbazing, vanwege de eenvoud.

Ik zit er op te zinspelen om binnenkort over te stappen naar de professionelere versie van Proxxon. Ook omdat ik dan schuin kan zagen en -volgens mij- grotere stukken zou kunnen zagen, vanwege dat uitschuifbare dingetje.

En tot slot : De mijne had ik over de grens gekocht. Kijk eens op de bekende internationale veiligsite en je zult zien dat je goedkoper uit kunt zijn, zelfs inclusief verzendkosten naar Nederland.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Turbokeu

Golden Member

@WoeliMaster:
332€-15%=282.20€, dit wordt dan zéér interessant, nog goedkoper dan de goedkoopste Ebayverkoper (www-fluid-online-de).
Een offerte ga ik zeer zeker aanvragen.

Ik ben dan wel wonende in België, kruis levert ogenschijnlijk ook gratis naar België.

@oxurane:
Je bevindingen overtuigen mij er eveneens van dat ik moet gaan voor het FKS/E model.

Welke zaagschijven gebruiken jullie?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

@Turbokue

Ik wil zelf wat experimenteren met die zaagbladen, maar voor nu de HM-OPGELAST Ø 80 MM, T=36. Die is geschikt voor kunststof en non fero. Voor mijn workshop zit ik nu rond de 2700, dus het experimenteren met verschillende materialen komt nog. Even bijkomen van de uitgave.

@oxurane
Ebay heb ik ook al bekeken, maar daar heb je zero service. Van een aantal verkopers heb ik zelfs nooit een offerte ontvangen. Dus die bussines via ebay is quick and dirty. En niet te vergeten, dat als je een keer een probleem krijgt met een product, dan moet je het verzenden naar Duitsland voor eigen rekening. Lees hun voorwaarden maar eens na. O... ja en ook niet onbelanrijk. Bij ebay moet je ook nog de verzendkosten erbij rekenen. Dat loopt al gauw op aangezien die spullen ook nog wel wat wegen en dan scheelt het bijna niets meer met aankopen in Nederland. B.t.w. ik ga binnenkort een aantal workshops volgen en daar ga ik ook leren om mijn materialen te slijpen, dus mischien dat we dan nog wel wat kunnen regelen via i-net, zodat je dat dan ook zelf kunt.

Greetz
WLM

[Bericht gewijzigd door WoeLiMaster op zondag 2 maart 2008 19:26:10 (10%)

Turbokeu

Golden Member

Even bijkomen van de uitgave.

:D:D

Bedankt voor jullie meningen/ervaringen.
Ik laat zeker iets weten wanneer ik alles in huis heb.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 2 maart 2008 18:50:38 schreef WoeLiMaster:
B.t.w. ik ga binnenkort een aantal workshops volgen en daar ga ik ook leren om mijn materialen te slijpen, dus mischien dat we dan nog wel wat kunnen regelen via i-net, zodat je dat dan ook zelf kunt.

Nou dat zal bijzonder mooi zijn, want ik heb ze ook al een keer scherper proberen te maken met zo'n keuken-ding, waar je je mes doorheen trekt. Zitten dan 2 keramische plaatjes in, in een V-vorm.
Rakatakatak ! Grappig geluid, maar het hielp voor geen meter.

@Turbokeu : Het schiet me opeens te binnen. In mijn zoeoktocht naar een goede zaag voor mijn printjes, ben ik begonnen met een figuurzaagmachine. Was toen bij de Aldi voor 49 EUR te koop. Ik heb 'm toen meteen aageschaft, maar dat was meteen een enorme teleurstelling. Ik heb werkelijk nog nooit zo krom gezaagde printen gezien. Ach ja,. je kunt het ook "ergonomische vorm" noemen. Dat was voor mij d reden om dan maar iets profesioneels aan te schaffen. Dat was toen die kapzaagtafel. Maar ja, veel lawaai en zaagverlies van ongeveer 5 mm was me een beetje te gortig. Daarom toen overgestapt naar Proxxon. Het gekke is dat ik met het huidige zaagtafeltje totaal geen angst ken voor het (HSS) zaagblad dat erin zit. Durf ik met de hand vast te pakken, maar als ik dat "supercut"-blad erin heb, ben ik een stuk voorzichtiger.... Dat blad is echt ideaal.

[Bericht gewijzigd door oxurane op maandag 3 maart 2008 01:11:34 (43%)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

@WoeLiMaster
Die 15% moet je daar om vragen of komen ze daar vanzelf mee met een offerte?

Turbokeu

Golden Member

Zou ik ook graag willen weten.
Bij het bestellen zie ik wel 10% korting verschijnen, maar deze is reeds inbegrepen in de getoonde prijs.

Ondertussen dus al beslist voor de cirkelzaag: model FKS/E (332€)

Ik twijfel wel nog tussen de DS230/E en DSH/E figuurzaag.

DS230/E (121€):
+ Hoogte zaagblad verstelbaar in 3 posities waardoor een ander deel van het zaagblad kan gebruikt worden.
- Non ferro tot 2mm dik
- Maar 85W
- Maar 1000 bedrijfsuren
- tafel 160x160mm
+ Licht (1.8kg) en klein

DSH/E (193€):
+ Standaard + zaagjes met dwarsstift
+ Non ferro tot 10mm
+ Snelspanhendel voor het zaagblad
+ tafel 360x270mm
+ 200W
- Zwaar (20kg) en omvangrijk

Iemand ervaring/mening?
Eens beslist voor de figuurzaag plaats ik mijn bestelling bij Kruis.nl.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

@Bluefox & Turbokue

Bij mij zat die 15% er al in. Na een telefoontje heb ik er zelfs nog iets afgekregen, dus even bellen helpt altijd. De prijzen voor die gereedschappen fluctueren volgens mij wel, dus soms iets goedkoper, dan weer iets duurder.

Greetzz
WLM
@Turbokue check je mail

Als je kleine dingen wilt zagen die ook niet zoveel vermogen nodig hebben, zou ik voor de kleine zaag gaan.
Als je toch vaak zwaar zaagwerk te doen hebt, dan zou ik voor die grote gaan. Voor frontjes op maat zagen zou ik voor de kleine gaan...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik zat net te bedenken, kan je geen tegelzaagtafel gebruiken?
Je zei al dat het mechanische gedeelte van de Proxxon erg simpel was.
Het zaagblad vervangen en je hebt een vrij compact apparaat en nog redelijk goedkoop ook.
Hier een een link op MP voor €75,-

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

Op 4 maart 2008 21:48:58 schreef VanDee:
Ik zat net te bedenken, kan je geen tegelzaagtafel gebruiken?
Je zei al dat het mechanische gedeelte van de Proxxon erg simpel was.
Het zaagblad vervangen en je hebt een vrij compact apparaat en nog redelijk goedkoop ook.

Tuurlijk, en je neemt de 5mm zaagsnede voor lief. Vooral leuk als je kleine SMD-printjes aan het maken bent. Indien je dacht dat je er een Proxxon-zaagblad in kan stoppen : Ja en nee.

Ja dat kan met wat gefrutsel misschien wel, maar 't werkt niet. Het diamanten zaagblad van die advertentie heeft een vrij grote diameter. Ik schat minimaal 18 cm en een bevestigings-gat van 2.5 cm. Een proxxon zaagblad(je) heeft een diameter van 5 cm en een bevestigings-gat van krap 1 cm. Tsja,. het wil wel, maar dan moet je wel onder het tafelblad willen zagen :+

Nee ik denk dat je eerder met een electromotor of een el-cheapo boormachientje wel uit de voeten kunt. Dremel heeft een houder waarop je een slijpschijf kunt plaatsen / klemmen. Vervolgens dit ding in de dremel steken en gaan. Zou je de motor / boormachine nu in een constructie plaatsen, dan heb je het grootste gedeelte al voor elkaar.

Ik heb in Duitsland iemand dit zien doen. Was een hobbyist die uit de grafische wereld kwam. Ik was erg onder de indruk van zijn kunnen als startende hobbyist.

[EDIT]
Gevonden, ik heb even gezocht in mijn bookmarks. Zie volgende hier

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
help

Golden Member

Op die site staan hele leuke projecten !
Ook een "printplaatsnijder" simpel maar doeltreffend http://www.wdprivat.de/html/pcb-cutter.html

Of een afzuig systeem voor het zagen/boren van pcb's.
Die gast heeft zeker veel vrije tijd he he.
Ik heb nog een ASUS ventilatortje die ik misschien kan ombouwen naar een afzuigsysteem, erg leuk idee!

@TurboKeu

Ik heb een Super Jig Saw SS 230/E figuurzaag waar ik erg tevreden mee ben.
Je kan hiervoor ook een proxxon tool houder kopen voor 6 euro.
Hiermee kan je hem in een bankschroef zetten waar je een mini zaagtafel kan maken.
Hij zit qua spec een beetje tussen de 2 figuurzaag tafels in.
Hij is licht en lekker handzaam.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 5 maart 2008 17:53:19 (45%)

Turbokeu

Golden Member

@Bluefox:
Lijkt teveel op een 'wipzaag' (zoals wij dat noemen).
Van die wipzagen heb ik er 2 liggen die ik nooit gebruik (geërfd, nog in originele doos).

Zojuist een offerte gekregen van kruis.nl (voor de FKS/E + DSH/E).
Het zijn dus de prijzen vanop hun website (10% reeds inbegrepen korting, géén bijkomende korting!) + begrijp ik niet veel van het volgende:

code:


ADMINISTRATIE / VERZENDKOSTEN
Onze referentie: 999998
Excl. BTW Incl. BTW 
Artikel prijs per stuk       € 6,30 € 7,50 
Korting                        100%   100% 
Netto prijs per stuk         € 0,00 € 0,00 

--------------------------------------------------------------------------------

Het totaal van deze prijsopgave komt hiermee op € 441,67 (Incl BTW: € 525,59). 
U kunt dit bestellen door een antwoord op dit bericht te sturen, met daarin uw naam en adres gegevens.
Als u het product opgestuurt wilt hebben, dan is de eenvoudigste manier van betalen is de éénmalige machtiging,
hiervoor hebben wij alleen uw bankrekeningnummer nodig. 
U kunt uiteraard ook vooruitbetalen als u dat liever heeft. Eventuele verzendkosten bedragen €7,50 inclusief btw.

Eerst zeggen ze voor de verzendkosten: korting 100%, dus 0,00€.
Dan: Eventuele verzendkosten bedragen €7,50 inclusief btw.

??????

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 2 maart 2008 18:10:49 schreef oxurane:
Ik heb hier de KS230. Ik heb daarvoor een echte cirkelzaag gehad, maar toen ik zag dat dat monster meteen 5mm Verder valt het me op dat de tanden van de zaagbladen nogal snel slijten. OK,. misschien ben ik wel te ongeduldig en wil

Epoxy print moet je niet willen zagen. Dat moet je frezen met hardmetalen freesjes. Ik heb zelf een proxon met boorstandaard. Ik gebruik de langsgeleider om de printplaat langs te voeren en de frees doet de rest.

Dremel + diamantschijfje gaat ook prima. Iets om het stof weg te zuigen is daarbij wel een aanrader.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)